|
Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber? |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2405 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sidespørgsmål/sideforundring, hvordan kan det være at mobilt internet typisk koster mere end et mobiltelefonabbonement der kan det samme? Nu du nævner Telmore, så tilbyder de et mobiltelefonabbonnement med fri tale og fri data på 5G for 229 kr/mnd, mens mobilt internet fra Telmore med fri data på 5G koster 299 kr/mnd efter de første 3 måneder. Mon forskellen på de 80 kroner dækker over den router man kan låne "gratis"? Jeg havde på et tidspunkt brug for en mobil internetforbindelse i en måneds tid og da jeg var Oisterkunde i forvejen købte jeg det af dem. Jeg endte med at købe et sim kort med båden telefoni og data, da det var væsentligt billigere end at købe det samme som en ren data forbindelse. Som sagt, bare en forundring.. Ang. Munchs spørgsmål om konkurrence på fiber, så oplever jeg at der ikke er den store forskel prismæssigt, men der er en stor forskel på hvad man får for pengene, hvis man har brug for lidt mere nørdede løsninger end bare at skulle streame Netflix og surfe lidt. Jeg var kunde hos Gigabit med fast ipv4 adresse og en /48 ipv6 range som jeg gjorde brug af til at self hoste en stribe ting. Gigabit blev til Wizer, men mulighederne forblev de samme. Så gad wiser ikke længere at have privatkunder og solgte ud til Fastnet, med en svada om at alt fortsatte uændret, lige pånær at Fastnet kun leverer en nat'ed ipv4 og ingen ipv6 = dur ikke for en nørd som mig, mens "hr og fru Danmark" næppe oplever forskellen. Så blev jeg kunde hos Kviknet, som kunne levere fast ipv4 og ipv6 til mig, men kort tid efter blev Kviknet købt af EWII som i første omgang ikke mente at fast ipv4 og en ipv6 range var en del af leveringen - lidt skriveri senere fik jeg dog medhold, men det skulle ikke undre mig hvis vilkårene bliver ændrede næste gang de laver en oprydning i deres systemer? Anyway, jeg oplever at forskellen på ydbyderne af fiber ikke svinger så meget på priserne, men mere på hvor "nørd venlige" de er. |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4840 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Strandvasker@
Tak for opbakningen! Det er da seriøst dårligt, når jeg bor i nyt byggeri fra 2023 med indlagt fiber fra starten. At jeg ikke kan få en billigere forbindelse, men skal ud i hovski snovski mobilt internet med de svagheder det ift fiber. Det nægter jeg simpelthen, og har udfordret Fastspeed der i øjeblikket kaprer nye kunder med en pris på 99,- for 1000/1000. Og sagde til dem at jeg ikke kom til at betale de 349,- det steg til for få mdr siden. De skød den så til hjørne ved at sige jeg får det 199,- i 6 mdr, og så må vi snakke sammen igen.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
DiscomanDK
Guld medlem Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1419 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu er der ikke noget "hovski snovski" i mobilt bredbånd, hvilket er en helt udmærket løsning som mange benytter sig af dagligt.
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du mener 299,- om måneden er for dyrt. Hvad sammenligner du det helt præcist med? Internetudbyderen skal betale en ret høj fiberleje til det selskab der har etableret og ejer fiberen i området. Betaler du 300,- om måneden så svarer det til 240,- uden moms, og ud af det beløb skal du forvente at de 180,- skal videre til fibernet ejeren i fibernet leje, så har internetudbyderen 60,- tilbage, hvilket skal dække lønninger, din router, eget netværk, opkrævningsgebyr ved nets osv. Altså skal internetudbyderne have mange kunder i biksen, hvis de skal have en høj nok indtjening for overhovedet at kunne løbe rundt. Det er ikke en guldrandet forretning at tilbyde internet i Danmark, ligesom det ej heller er nogen guldrandet forretning at tilbyde mobil abonnementer. Danskerne er blevet "opdraget" til altid at synes de to produkter er "for dyrt" og se om det ikke kan findes lidt billigere, det er vel næsten en sport for nogen. Kostede det 200,- om måneden, så er mit gæt at du også synes det var for dyrt, og ville have det til 100,- og på den måde er det jo en skrue uden ende. Vent til den dag det ikke virker i flere uger, fordi produktet du har valgt var FOR billigt og en fejl opstår. De fleste hjem er online 24/7 og meget kører via forbindelsen. Jeg synes det er MEGET billigt at det overhovedet kan lade sig gøre ubegrænset til 300,- om måneden, når man tænker på hvad det koster at grave kabler ned, købe netværksudstyr, sikkerhedsudstyr, yde support og betale moms. Det undrer mig at Fastspeed matcher prisen på 199,- fordi til den pris taber de helt klart penge på at sælge dig forbindelsen, og de burde jo kunne tænke sig til at du efter seks måneder jo bare ringer derind igen, og derved er det også en skrue uden ende. Fibernet selskaberne ligger dog selv som de har redt, hvor de gang på gang konkurrere på pris, og underbyder hinanden med gratis eller meget billige måneder. Det er dog ikke helt så udbredt mere som da de store fibernet blev åbnet, og det skyldes jo nok at de er ved at indse, hvor dårlig en forretning det er, og meget prisbevidste kunder de hiver ind ved det "trick" jo er smuttet når de seks måneder er gået, og et nyt selskab tilbyder samme underskudsforretning. Og til dem der skriver at de kun giver 95,- om måneden via diverse boligforening/kabel tv løsninger, så er det jo fordi de selv er medejer af infrastrukturen, hvilket unægteligt er etableret med en upfront omkostning, så selvfølgelig er det til en lavere pris men, hvor mange husstande tror I fibernet selskaberne kan lokke til at betale 10.000 - 15.000,- for at få etableret fibernet mod en lavere månedlige pris? Jeg gætter ikke på det er så mange.
|
||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|
DiscomanDK@
Hvis jeg kunne nøjes med 299,-, ville jeg mene at det var rimeligt. Også fordi jeg ved at EWII ejer fiberen, og de er meeeget dyrere. Men den prisstigning jeg opponerer imod er 349,-/md. Ja og jeg har en alder, hvor jeg er opdraget til at spare. Og det er yderst fornuftigt at leve efter princippet: “Brug altid mindre end du tjener”. For så bliver livet bare så meget lettere, når man ikke har økonomiske problemer.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4714 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Ud over de 95 Kr. for internet betaler jeg sammen med huslejen et Antennebidrag på 21 Kr/md. Det dækker El, service, opgraderinger af fælles udstyr osv, for både antenne og separat internet installation. Antenne foreningen af 1986 har andre afdelinger, som endnu ikke har opgraderet deres switche. De har kun 450 Mbits / 450 Mbits. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 4 timer 57 minutter siden kl. 11:01 |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8635 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den oprindelige installation er sandsynligvis dækket ind via huslejen som alle andre investeringer i ejendommen.
|
||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så er du på fælles IP adresse med en ejer. Er det sikret imod at følsomme oplysninger ikke bliver tilgængelige for alle de andre i foreningen?
|
||
|
||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Bebyggelsen er fra 1950-erne. Kabler og udstyr er sansynligvis udskiftet flere gange. På et tidspunkt har man valgt at en separat internet installation, så at man har mulighed for forskellige leverandører af af TV og Internet. Men der er en ting der undrer mig. Hvorfor trækker man fiber ind i den enkelte bolig? Hvis det have været en kontor ejendom. Have man sat swiche op med passende mellemrum? Og kun trukket fiber mellem de enkette swiche. Det er sådan jeg har forstået Antenne foreningen af 1986 kabling. Hilsen Carsten. |
||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Det er ikke switche til hjemmebrug. Det virker således, at hver mac adresse hører til en bolig, som der så adskilles på. Hilsen Carsten. |
||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|
Man trækker fiber ind i nye rækkehus lejligheder fra starten af. Det er jo at sammenligne med parcelhuse. I boligblokke tror jeg ikke der trækkes fiber til hver eneste lejlighed, men der fordeles med coax til internet og TV.
|
||
|
||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|
Okay, andet ville også være nonsens.
|
||
|
||
DiscomanDK
Guld medlem Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1419 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er jo typisk ikke selve fiberkablet der er så dyrt, men mere mandskab, gravearbejde mm. så kan man slippe for at skulle udskifte det om x antal år, hvis almindelige kobberkablet bliver forældet, så er det jo fint. Man kan også transportere data uden tab af kapacitet over meget længere afstande på fiber end kobberkabler.
|
||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |