recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor "HD Ready" bør afskaffes!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor "HD Ready" bør afskaffes!

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
zerocool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 13:57

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

NEJ! Du kan afgjort gøre dig forhåbninger om et klassespring fremad med HDTV - og det gælder også selv om du har et ganske almindeligt, gammelt 50 Hz billedrørs-tv. Zerocool's "korstog" (som jeg vil undlade at kommentere her, det må være nok at diskutere det ét sted...) , går ud på at et tv der er HD Ready ikke nødvendigvis giver dig det _fulde_ udbytte af HDTV's opløsning, i forhold til udstyr der er er konstrueret til at vise materialets fulde opløsning (som visse projektorer, f.eks.).

Helt korrekt...

Nu tillader jeg mig, at være lidt farvestrålende i sprogbruget High Definition fremtiden giver en rigtig flot udsigt. Spørgsmålet er så om du vil se denne flotte udsigt uden briller eller gennem et par hinkesten, der slører dit syn?

I am the Law
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af zerocool zerocool skrev:

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Jeg er ikke enig med dig i dit "korstog" mod HD-ready mærket. Jeg har også læst din tråd på HIFI4ALL og med al ære og respekt ..... så er du lidt firkantet  Og du stiller benhårde krav til producenterne.

Er det for hårdt et krav, at et "HD Ready" -mærket Tv skal kunne vise HD-matriale i High Definition?

Ja - for det er ikke det der ligger i mærket. Det er noget som DU synes der skal ligge i mærkningen. Du forlanger/kræver altså af producenterne at de skal lave produkter hvis spec's ligger udover det der kræves. Økologiske produkter skal også opfylde visse betingelser for at opnå øko-mærket. Forlanger du også af økolandmændene at de skal producerer efter endnu skrappere regler end de betingelser der er sat op, for at de kan tillade sig at bruge økomærket?

Redigeret af Stampe
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 14:28

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

NEJ! Du kan afgjort gøre dig forhåbninger om et klassespring fremad med HDTV - og det gælder også selv om du har et ganske almindeligt, gammelt 50 Hz billedrørs-tv. Zerocool's "korstog" (som jeg vil undlade at kommentere her, det må være nok at diskutere det ét sted...) , går ud på at et tv der er HD Ready ikke nødvendigvis giver dig det _fulde_ udbytte af HDTV's opløsning, i forhold til udstyr der er er konstrueret til at vise materialets fulde opløsning (som visse projektorer, f.eks.).

Helt korrekt...

Nu tillader jeg mig, at være lidt farvestrålende i sprogbruget High Definition fremtiden giver en rigtig flot udsigt. Spørgsmålet er så om du vil se denne flotte udsigt uden briller eller gennem et par hinkesten, der slører dit syn?

Hvordan så man så udsigten tidligere? Med bind foran et par blinde øjne i et mærklagt værelse og med farvene skruet helt ned? Jeg mener - hvis du ikke anfægter Otte's udsagn om at der er tale om et klassespring fremad selv på et billedrørstv og så så beskriver resultatet af det klassespring som "hinkesten", så har du et forklaringsproblem. Eller også er du ude på en skræmmekampagne

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 14:29

Ja - for det er ikke det der ligger i mærket. Det er noget som DU synes der skal ligge i mærkningen. Du forlanger/kræver altså af producenterne at de skal lave produkter hvis spec's ligger udover det der kræves.

Jamen, hvorfor så EICTA's krav om en minimum vertikal fysisk opløsning på 720 pixellinier?

I am the Law
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 14:40

Hvordan så man så udsigten tidligere? Med bind foran et par blinde øjne i et mærklagt værelse og med farvene skruet helt ned? Jeg mener - hvis du ikke anfægter Otte's udsagn om at der er tale om et klassespring fremad selv på et billedrørstv og så så beskriver resultatet af det klassespring som "hinkesten", så har du et forklaringsproblem. Eller også er du ude på en skræmmekampagne

Klassespring er nu også så meget sagt. Det kommer jo helt an på hvilket Tv vi snakker om og hvor mange skaleringer og i hvilken opløsning det foretager billedbehandling í.
Til eksempel sker al billedbehandling i et Philips Pixel Plus 2 Tv, såfremt denne funktion er i brug, i 840x576 og derudover har de et safe-action område på ca. 5% - hvilket betyder mindst 2 skaleringer. Forskellen mellem HD- og PAL-matriale vil her i bedste fald være marginal.

I am the Law
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 15:09

Ja - for det er ikke det der ligger i mærket. Det er noget som DU synes der skal ligge i mærkningen. Du forlanger/kræver altså af producenterne at de skal lave produkter hvis spec's ligger udover det der kræves.

Jamen, hvorfor så EICTA's krav om en minimum vertikal fysisk opløsning på 720 pixellinier?

Ok - du får det sidste ord. Primært fordi jeg ikke fatter spørgsmålet. For den sags skyld kunne kravet have været 480 linier. Hvis blot producenterne overholdt det, så ville mærkningen være ok.

Redigeret af Stampe
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 15:22

Til eksempel sker al billedbehandling i et Philips Pixel Plus 2 Tv, såfremt denne funktion er i brug, i 840x576 og derudover har de et safe-action område på ca. 5% - hvilket betyder mindst 2 skaleringer. Forskellen mellem HD- og PAL-matriale vil her i bedste fald være marginal.

Korrekt så derfor bør man vælge et ned PP 2 HD, der scaler de jo ikke ned og op igen.

Redigeret af lahan
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 15:38

Quote=zerocool] Jamen, hvorfor så EICTA's krav om en minimum vertikal fysisk opløsning på 720 pixellinier? [/quote]

Vel fordi HD-TV broadcast minimum vil blive sendt med en opløsning på 720 ??

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Korrekt så derfor bør man vælge et ned PP 2 HD, der scaler de jo ikke ned.
Absolut ikke forstået! hvad betyder denne bemærkning på dansk??

Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 15:43

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Korrekt så derfor bør man vælge et ned PP 2 HD, der scaler de jo ikke ned .

PP2HD skalerer da også et 1080i-signal ned til 1366x768 på et 1920x1080-Tv. Derudover er det umuligt at slippe for overscan-skaleringen, som på alle Philips' fladeskærme skyldes den anvendte safe-action værdi på ca. 5%.

I am the Law
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 16:01
Det lyder da helt ulogisk - at der skaleres til en opløsning på 1366x768 på et fjernsyn med opløsningen 1920x1080.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 16:08

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det lyder da helt ulogisk - at der skaleres til en opløsning på 1366x768 på et fjernsyn med opløsningen 1920x1080.

Men det er ikke desto mindre rigtigt:

Efter Philips' eget spec-sheet: http://www.flatpanels.dk/download/Backgrounder%20PixelPlus%2 02HD.pdf

Det er jo, blandt andet, netop også det jeg ved denne tråd ønsker at sætte fokus på.

Redigeret af zerocool
I am the Law
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 16:38

Redigeret af lahan