recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor køber i store lcd skærme
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor køber i store lcd skærme

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
MikeOne Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-November-2005
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 13:21

En af mine grunde for at vælge LCD frem for Plasma, er at den væg det skal hænge på, står i direkte sollys. Og et Plasma har typisk en glasplade foran panelet, dvs. 100% genspejling og det vil have en stor indflydelse for billedet / farverne. Hvorimod LCD ikke har denne glasplade samt det (efter min mening) står bedre i meget lyse rum (læs sollys).

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 14:48

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Med al respekt for Ambilight og diverse features så er det mig ubegribeligt,at nogen vil gi næsten det dobbelte for Philips vs Pioneer i samme str.

Det dobbelte, det må være nogle fantastiske Pioneer priser du kan købe til..

Hvor finder du en 42" Pioneer til 12-13k ?

En 436XDE koster vist ca 21k i Tyskland.
En Philips 9821 koster 26k i Tyskland.

Redigeret af lahan - 10-August-2006 kl. 14:54
Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 16:26

> Indbrænding:

Hvis man tænker sig lidt om og følger brugsanvisningen (hvilket ca. 5 % af verdens befolkning gør), så kan en hver undgå indbræning på plasma tv. Indenfor de første par hundrede brændtimer skal man lade være med at lade skærmen stå på et stillestående pc-signal i timevis!! Det burde sige sig selv når nu man ved der kan være problemer med det. I min tid i radio/tv-branchen har jeg faktisk set flere indbrændinger på LCD (3) end på plasma (2).

> Strømforbrug:

Det har efterhånden været nævnt et par gange, men LCD bruger ikke mindre strøm end plasma på lige store skærme. LCD bruger konstant fuld power mens en plasma bruger strøm afhængig af hvad der bliver vist.

Jeg mener stadig, at hvis man vil have en stor skærm bør man købe en plasma med mindre man vil give det et virkeligt godt LCD koster (f.eks. 42PF9831), og så er det ikke engang bedre end plasmaet, bare ligeså godt (næsten).

Til top
cbrdaniel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juni-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af MikeOne MikeOne skrev:

En af mine grunde for at vælge LCD frem for Plasma, er at den væg det skal hænge på, står i direkte sollys. Og et Plasma har typisk en glasplade foran panelet, dvs. 100% genspejling og det vil have en stor indflydelse for billedet / farverne. Hvorimod LCD ikke har denne glasplade samt det (efter min mening) står bedre i meget lyse rum (læs sollys).

Ha ha det var også med i mine overvejelser, men konkluderede modsat  

Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 16:38

Dette billede er feks taget i fuld dagslys med solen lige på. Det er et LCD tv. Havde det været Plasma, kunne man ha tællet hvor mange fluer der sidder på vinduet modsat tv.

Til top
Claus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 16:56
Fejl som man mener at Samsung M71 lcd har.

- Panelet har svagheder ved betragtningsvinklen

- Niveauet sort virker fladt og gråt

- Mørke billeder virker ujævne og givet et "mælkeagtig" indtryk

- Baggrundsbelysningen flakker.

- Man kan delvist se cellemønsteret på panelet.

Men til dette skriver Otto.
Bortset fra dét med baggrundsbelysningen (som jeg vil påstå skyldes "scanning backlight" systemet), så er der ikke tale om børnesygdomme, men om LCD-sygdomme. Hvis du vil være fri for de problemer, så hjælper det ikke at vente på næste generation - du skal have fat i en helt anden teknologi. Eksempelvis plasma.

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 16:58
Det er også det eneste jeg har imod Pioneer plasma.....reflekser-havde den været totalt fri for det........ja så havde der ikke rigtigt været noget argument for ike at vælge den.....frem for lcd.
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 17:19

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Det er også det eneste jeg har imod Pioneer plasma.....reflekser-havde den været totalt fri for det........ja så havde der ikke rigtigt været noget argument for ike at vælge den.....frem for lcd.

Jeg kan sagtens følge dig, og er delvist enig, Lcd vinder hos mig fordi jeg får refleks fri skærm, kanon billede (9731d), virkelig god til spille konsoller og high definition og så er der jo ambilight og en masse andre ting Philips tilbyder.

Ved alm se afstand synes jeg at LCD ser bedre ud end plasmaskærme, jeg synes at farverne og dybden er flottere på en LCD. Men hvis jeg skulle sidde tæt op ad en skærm ville jeg vælge Plasma, de er bedre til at gengive analoge udsendelser, det er jo faktum. 

Så det jeg prøver at sige med mere eller mindre succes er.

Pioneer vinder hos mig, hvis jeg havde et rum hvor jeg var tvunget til at sidde tæt på billedet, og hvor jeg ikke havde mulighed for at bruge min selector.

Redigeret af Bendix - 10-August-2006 kl. 17:20
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 17:27

JAMEN....hva`er det med GRÆS..? Så du fodbold igår?

Kan den finde ud af det(det er der ikke andre lcd der kan finde ud af)

Kan du "love" mig at der ikke er slør/skygger ved F-1 og ved Fodbold kampe?

Det skal siges at jeg har FLOT billede idag....Digital parabol,og nyt antenne-anlæg.

Leo.

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Klyde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2004
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 19:29
Ka en lcd ikke vise græs i forhold til plasma
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

JAMEN....hva`er det med GRÆS..? Så du fodbold igår?

Kan den finde ud af det(det er der ikke andre lcd der kan finde ud af)

Kan du "love" mig at der ikke er slør/skygger ved F-1 og ved Fodbold kampe?

Det skal siges at jeg har FLOT billede idag....Digital parabol,og nyt antenne-anlæg.

Leo.

Jeg har ikke set en direkte fodbold kamp, men jeg har set sports nyheder, og noget bil halløj på discovery. Jeg vil ikke love dig det, fordi det er jo også nyt for mig tv'et og jeg har ikke haft mulighed for at se en hel kamp. Men jeg kan forsikre dig om at jeg ikke har set skygger/slør indtil videre.

Jeg har set en film med fyrværkeri og det var kniv skarpt.

Du ved også hvor meget jeg går op i billede, og jeg er stadig overrasket over billedet hver gang jeg kigger hen på skærmen, lige nu sender de Huset på christians havn, fra 2.m afstand ligner det uden p.. DVD.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2006 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Så vidt jeg husker dine indlæg i andre tråde er din pointe at nok har LCD panelet typisk en højere opløsning, men denne går "tabt" i den interne billedbehandling, således at der i praksis ofte kan ses flere detaljer i et 1024x768 plasma panel end et 1366x768 LCD panel (håber at det er korrekt forstået og refereret...).

Det er korrekt, men det er faktisk ikke kun i signalbehandlingen at opløsning går tabt. Jeg har ikke fokuseret så meget på forskelle i selve panelerne indtil nu, men jeg har så absolut fået øjnene op for at det er en ret væsentlig ting - og at Samsung's S-PVA paneler ikke er en ubetinget fordel. Ifølge Rasmus Larsen fra www.flatpanels.dk, som ved meget mere om LCD-paneler end jeg, så gør opbygningen af S-PVA panelerne at to nærliggende pixels der viser to gradueringer af samme farve nærmest "flyder ud" i hinanden - præcis den effekt som jeg altid har syntes netop Samsung og Sony tv giver HDTV signaler, i forhold til især Panasonic og Toshiba's LCD-tv (og ikke mindst plasma'erne). Det betyder groft sagt, at selv hvis du kørte ægte 1:1 med 1366x768 uden tab af billedinformationer i signalbehandlingen, så vil du _i praksis_ (dvs. når du ikke lige viser et sort-hvidt test-billede) miste opløsning i forhold til antallet af pixels i panelet. Man kan kort sagt sige at et S-PVA panel ikke som sådan har _fordel_ af at have højere opløsning - det er simpelthen _nødvendigt_ at have højere opløsning, for at opnå samme detaljeringsgrad.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvad nu hvis man forestillede sig det tankeeksperiment, at LCD fik bedre styr på teknikken mht billedbehandling. Altså mere regnekraft, så opløsningen ikke går tabt (eller whatever it takes). Vil det forrykke balancen mellem plasma og LCD for så vidt angår HDTV?

Hvis vi ser bort fra selve opløsningen, så har LCD stadig nogle helt grundlæggende ulemper i forhold til plasma, som er ganske væsentlige, men yderst svære at forklare den almene forbruger (det er en hel del nemmere at forklare at LCD har fordel af flere pixels): Gamma-forløbet (forløbet af lysstyrke fra sort til hvid) er lineær på en plasma, men nærmest en kaotisk S-kurve på LCD. Det gør det meget vanskeligere at opnå en ordentlig gamma på et LCD, der skal simpelthen pilles mere ved billedet. Igen er LCD-panelet altså nødt til at have et forspring, ved at have større bit-dybde - såvel i signalbehandling som i panel - for at opnå den samme grad af gradueringer _i praksis_, og konstruktørerne skal alt andet lige være dygtigere for at opnå et godt resultat med et LCD-panel. Mht. farvegengivelse forholder det sig ligesådan, plasma'er er meget nemmere at håndtere fordi de er lineære.

Problemet er at i dét øjeblik at en producent sætter sig for ikke bare at lave et tv ud fra hvad der kan sælges, men ud fra hvad der kan levere den absolut bedste billedkvalitet (som jeg personligt mener er dén indgangsvinkel Pioneer har taget), så ender man ret hurtigt dér hvor man siger: hvorfor bruge en masse tid og kræfter på at få LCD op på plasma-niveau, i stedet for at bruge samme mængde tid og kræfter på at forfine dén teknologi der i bund og grund har det største potentiale? Jeg er fuldstændigt overbevist om at hvis Pioneer satte sig for at lave et LCD-tv, så ville de kunne producere det absolut bedste LCD-tv på markedet. Der er bare ingen grund til det, fordi deres egen plasma stadig ville være bedre.

Kort sagt: Du spørger om det vil forrykke balancen: Nej, det mener jeg ikke at det vil - for hvis du forbedrer signalbehandlingen og således gør LCD bedre, så gør du samtidig også plasma bedre. Der er en udbredt opfattelse af at LCD er en teknologi med større potentiale end plasma, men at dette potentiale simpelthen ikke er udnyttet endnu. Sådan mener jeg ganske enkelt ikke det forholder sig, derfor er det ikke bare et spørgsmål om at vente til LCD bliver lige så gode som plasma - det bliver det aldrig (ikke uden så væsentlige ændringer at teknologien grundlæggende er forskellig fra dét vi i dag forstår ved et LCD panel, f.eks. ved at skifte til uorganisk materiale og LED backlight). Ja, der er mere potentiale i LCD end dét vi ser i dag - men det er der så sandelig også i plasma!

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu