recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor LCD frem for plasma?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor LCD frem for plasma?

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2006
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af AndersPier AndersPier skrev:

Se nu spørger du om noget meget interessant (havde ikke set posten før nu).
Det setup (som min fremtidige HTPC/Mediecenter), kommer til at levere, er flg.:

1. Gennem DVI/HDMI kabel, fra HTPC/Mediecenter -> LCD surprise surprise.
2. 1360x768 (ja 1360)x 768 NATIVE opløsning via HDMI porten, fra HTPC/Mediecenter (INGEN skalering). LB1R fjerner blot 3 pixels i hver side af skærmen, pr. linie ! Dermed mister du lidt pixels (0,44%) pr. linier - men undgår HELT skalering !
Således lader jeg min HTPC/Mediecenter gøre arbejdet, omkring hvordan billedet/materialet skal beskæres (og ikke nødvendigvis skaleres) til 720p (fra 768p). Dvs. jeg kan 1) vælge at lave sorte rammer på mit 720p HDTV materiale, (og dermed HELT droppe skaleringen, eller 2) Lade computeren klare opgaven (det er bare et spørgsmål om "horsepower").

Hvis jeg vælger den 1. løsning, med de sorte rammer (ala 16:9 på et 4:3 TV), så kører jeg 1:1 pixelmapping, med digital signal hele vejen. Dertil mister jeg selvf. 1366 - 1280 = 86 pixels pr. linie eller 6.3% pr. linie. Men igen INGEN skalering og ingen interpolering ! Hertil mister jeg selvf. 48 linier, eller 6.3% - men det går nok på en 42"

Så DERFOR har jeg valgt som jeg har !

Det ændrer ikke på at din påstand om at skalering mellem 720P og 768P ikke giver tab af billedkvalitet, er forkert. Men - at du kan gøre dette, og dermed undgå skalering, ændrer ikke på at der i rigtigt mange tilfælde kan være en række gode grunde til at vælge et tv med 1024x768 frem for et tv med 1366x768, også til HDTV.

Men så skal den horisontale opløsning jo nedskaleres fra eksempelvis 1280?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 19:43

1. Gennem DVI/HDMI kabel, fra HTPC/Mediecenter -> LCD surprise surprise.
2. 1360x768 (ja 1360)x 768 NATIVE opløsning via HDMI porten, fra HTPC/Mediecenter (INGEN skalering). LB1R fjerner blot 3 pixels i hver side af skærmen, pr. linie ! Dermed mister du lidt pixels (0,44%) pr. linier - men undgår HELT skalering !
Således lader jeg min HTPC/Mediecenter gøre arbejdet, omkring hvordan billedet/materialet skal beskæres (og ikke nødvendigvis skaleres) til 720p (fra 768p). Dvs. jeg kan 1) vælge at lave sorte rammer på mit 720p HDTV materiale, (og dermed HELT droppe skaleringen, eller 2) Lade computeren klare opgaven (det er bare et spørgsmål om "horsepower").

Ok, når du er villig til at acceptere en sort ramme omkring billedet, kan du undgå skalering af 720p materiale. Denne sorte ramme er vel også et kvalitetstab, men bevares, afhængig af kvaliteten den scaler som du anvender på din HTPC, kan den sorte ramme da godt være det mindste onde. At sige at det bare er et spørgsmål om "horsepower" er lidt for flot; selvfølgelig betyder mængden af regnekraft noget, men de algoritmer som anvendes spiller også en rolle. Hvis algoritmerne stinker, er det lige gyldigt hvor mange MHz din CPU har...

Et andet problem for dig: Film i HD vil komme som 1080p, og en stor del af HDTV vil være 1080i. Jeg tør næsten ikke sige det, men det skal ska****s før du kan vise det på dit LCD panel med din HTPC.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 19:52

Vi kører videre.

Her er scenariet.
Med HDMI/Digital kabel, digital signal hele vejen:

[Digital HDTV Materiale] (Mediecenter/Digital modtager whatever - men DIGITALT) -> HDMI/DVI (Digital Kabel) -> LCD skærm (Digital) - dvs. INGEN konvertering fra Digital -> Analog (heller ikke tilbage igen, Analog -> Digital), altså her anvendes Digital signalvej hele vejen.

Med Component, Scart eller andet Analog kabel, konvertering til Analog og tilbage til Digital (2 gange konvertering):

[Digital HDTV Materiale] (Mediecenter/Digital modtager whatever - men DIGITALT) -> Component (Analog Kabel, her sker den første konvertering) -> LCD skærm (Digital, men på Analog indgang - her sker den anden konvertering) - dvs. konvertering fra Digital til Analog og tilbage til Digital igen.

Der er ALTID tab/støj ved konvertering Analog/Digital og Digital/Analog, hvis man mindsker konverteringerne undervejs (hvilket der jo i sagens natur IKKE er behov for på en LCD skærm, da den i sagens natur er digital i modsætning til CRT TV).

Holder I stadig fast I, at her ingen forskel er på de 2 scenarier ? Eller at analogt her er lige så godt, som digitalt ?
Husk nu jeg snakker HDTV/Digital kilde/materiale, som skal afspilles på en LCD/Plasma.

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Der er jeg så 100% på Ottos side.
Du kan nemt have et senarie hvor der er tilpads med støj, så et analogt signal (VGA) vil stå dårligereed DVI.

Men gennerelt er der ikke forskel.

Se mit svar til Anders - jeg mener ikke at der ikke er forskel! Jeg mener heller ikke at forskellen er uvæsentlig. Jeg mener bare at der er langt større problemer at bekymre os om på langt størstedelen af de tilgængelige displays på markedet.

Jamen du må forstå at din "teori" ikke nødvendigvis har hold i virkeligheden.

Jeg har ikke tal på hvor mange analoge setup jeg har været med til, som køre lige så godt som de digitale i *Praksis*.
Jeg er som sådan enig i din teori.

Jeg er også enig i at digital er den "bedre" af de 2. Men der er 1000 andre steder jeg ville bekymre mig før jeg begyndte at bekymre mig om det skulle være digitalt eller analogt ved overførslen.

Lige som jeg også kan se hvad du mener med din teori omkring LCD og oløsning, trods det er langt fra virkeligheden i praksis.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 19:56

Jeg afslutter hermed mit input (for good), i denne tråd !

Ja det er jo det nemmeste, når man ikke kan/vil argumentere for sine udtalelser...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 19:58

Oprindeligt skrevet af jdg1 jdg1 skrev:

Ja, og dette vil give et kvalitetstab. Men det er for intet at regne i forhold til de kvalitetstab du oplever på alskens andre områder.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:10

Ja, og dette vil give et kvalitetstab. Men det er for intet at regne i forhold til de kvalitetstab du oplever på alskens andre områder.

Men "ordentlig" nedskaleringen er væsentligt "sværere" end "ordentlig" opskalering - korrekt?

Redigeret af jdg1 - 06-Juni-2006 kl. 20:10
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:16

Men "ordentlig" nedskaleringen er væsentligt "sværere" end "ordentlig" opskalering - korrekt?

Ja, det er klart. Jeg ville aldrig foretrække/anbefale et 1024x768 display frem for et 1366x768 display ud fra opløsningen alene, tværtimod. Jeg siger bare at HVIS display'et med 1024x768 er bedre på andre områder, så kan det være - og ER ret ofte - en bedre idé at gå på kompromis med opløsningen end med andre faktorer.

Hvis vi forestiller os et teoretisk perfekt tv, men hvor eneste bagdel er en skalering til 1024x768, ville vi så opfatte det som et godt eller et dårligt billede?

Jeg vil påstå at et (teoretisk, ikke-eksisterende) _perfekt_ 480P billede af langt de fleste ville opfattes som bedre end samtlige 1366x768-fladskærme på markedet p.t., selv med en 720P kilde. Det er en påstand der ikke kan bevises, men alligevel en påstand jeg gerne står ved (hvis vi drager HD-projektorer ind i regnestykket, vil jeg nok trække lidt mere på det...)

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:19

Ja, det er klart. Jeg ville aldrig foretrække/anbefale et 1024x768 display frem for et 1366x768 display ud fra opløsningen alene, tværtimod. Jeg siger bare at HVIS display'et med 1024x768 er bedre på andre områder, så kan det være - og ER ret ofte - en bedre idé at gå på kompromis med opløsningen end med andre faktorer.

Ok - så er jeg med og jeg er helt enig!

Man kan vel sammenligne dette med den blinde fokusering på den opgivne (af producenten/forhandleren) kontrast-ratio.

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:27

Man kan vel sammenligne dette med den blinde fokusering på den opgivne (af producenten/forhandleren) kontrast-ratio.

Absolut! Det er dog ikke helt så slemt med opløsning.

De tre mest væsentlige ting at se på ved køb af en fladskærm er opløsning, kontrast og farvegengivelse. De to mest ligegyldige ting er _opgivelsen_ af kontrast, og _opgivelsen_ af antallet af farvenuancer. Panelets opløsning er knapt så ligegyldigt, men det er næsten lige så væsentligt ikke at lade sig forblænde af en forskel i opløsning, som af en forskel i kontrast/farve specifikationer - men man bør dog have øje for panelets opløsning af forskellige årsager. Opgivet kontrast og farve-nuancering er oftest decideret vildledning.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:43

Mht. det oprindelige spørgsmål, så har jeg forsøgt at give en "husmands-forklaring" på de mest omdiskuterede emner i vores nyeste reklame-brochure - som jeg ikke ved om jeg må linke til her, men jeg prøver:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/kataloger/TC_Guide_01_06. pdf

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 12:43

Hej!

Til dem som har haft så travlt med at "dødsdømme" PLASMA teknologien:Jeg sad lige og læste på LG`s hjemmeside,at LG forventer at efterspørgslen på PLASMA skærme vil stige fra nuværende 12 millioner stk om året,til 25 millioner stk om året allerede fra 2010!!

LG alene(verdens største producent af PLASMA)-producerede en bagatel af 710.000 stk plasma paneler i første kvartal 2006....rimelig imponerende efter min mening!

Til top
AndersPier Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 22:59

Flere en grund mere til at køre HDMI, frem for VGA, Component eller andet:
http://thegreenbutton.com/forums/post/76977.aspx

(Kort - afspilning af fremtidigt HDCP beskyttet materiale).
Fortæller også lidt om det jeg var inde på, vedr. 1:1 pixelmapping på bla. LG xxLB1R

Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600
Til top

Besvar Besvar Side  <1 5678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu