recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår blev dette underforum "windows only"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår blev dette underforum "windows only"?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvornår blev dette underforum "windows only"?
    Sendt: 14-August-2012 kl. 10:31
Jeg er helt med på at langt størstedelen af de setups der benyttes er windowsbaserede og hvis intet andet er nævnt er det okay at formode at folk mener windows.

Det ser ud til at det også er okay indimellem at snakke mac baserede løsninger, men det er nok primært fordi man kan smide windows på en mac? Om ikke andet kan folk altid foreslå osx brugerne at skifte til windows og leve lykkeligt ever after..

Men hvad er det der gør at folk ikke kan få lov at snakke linux løsninger?

Check tråden her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114150&PID=1154652#1154652. Der står med fede typer i overskriften at det er Ubuntu det drejer sig om, alligevel er der (foreløbigt) tre brugere der normalt laver solide og hjælpsomme indlæg der føler sig nødsaget til at fortælle at skribenten burde skifte til windows. Der er lige akkurat overhovedet ingen værdi i at svare "skift dog til windows" i forhold til den problemstilling skribenten søger hjælp til.

Når jeg kigger på hvor mange tusinde indlæg der er fra folk der ikke kan få windows media center til at finde dvb-c kanaler kunne jeg passende svare "Drop dog wmc til fordel for noget bedre software" hver gang. Problemet er bare at det er ubrugelig spam der ikke gavner en skid. Hvis folk ønsker at knokle med wmc og dvb-c kanaler så skal de da have lov til det. De behøver ikke mig, som ikke aner en bjælde om wmc til at hyle at de tager fejl. Det er meget bedre hvis jeg holder min kæft og gør plads til at folk med brugbar viden om emnet kan svare istedet.

Helt på samme måde har linux og mac tråde ikke brug for tumper der hyler "du tager fejl, skift til windows!". Det er spam der ikke gavner en skid.

Giv dog folk lov til at knokle med de løsninger de har lyst til også selv om du ikke fatter de gider. knyt arret hvis det eneste du har at byde ind med er, at de tager fejl og burde vælge windows istedet og overlad istedet pladsen til folk der rent faktisk har erfaring med det der bliver spurgt om.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2012 kl. 10:50
Måske det er denne sætning som skribenten selv vælger at skrive, der giver anledning til, at folk kommer med alternative løsninger, ud fra deres erfaring:
"har lige installere ubuntu, og er total jomfrue her."

Jeg opfatter det bestemt ikke som, at man ikke må skrive om andet end windows, men derimod at nogle har lavet en vurdering ud fra det skribenten skriver, og måske mener at kunne råde ham, til det som de mener, kunne være bedst for ham. Det er jo præcis det som ligger i ordene "er total jomfrue her."

Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2012 kl. 16:06
Vil godt give dig ret strandvasker, synes ALT for tit emnet havner i at nogen sviner enten det ene eller andet til og om hvad der ikke dur osv. Synes man skal oppe sig lidt og være lidt mere hjælpsom.

Tror der er mange som afholder sig fra at svare, da det sikkert ender ud i en værre diskussion
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2009
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbw2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2012 kl. 18:16
Jeg har selv kommenteret i tråden og hvis du kigger i min signatur vil du se at jeg selv kører Linux mediecentre.
Jeg vil også meget gerne hjælpe brugere som kører linux og har et specifikt problem.

Men linux-mediecentre kræver en del arbejde. Og når man lægger ud med at skrive at man ikke engang ved hvor terminalen er, så er mit bedste forslag at benytte Windows i stedet.

At forvente man kan blive guidet i et forum fra "jeg ved ikke hvor terminalen er" til "fuldt funktionelt mediecenter" er naivt.

Fuld respekt hvis trådstarter vælger at tage udfordringen op. Men derfor kan man jo godt sige at udfra hvor du er nu og hvor du vil hen, vil det være væsentlig smartere at vælge en anden løsning end den du har i tankerne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Men linux-mediecentre kræver en del arbejde. Og når man lægger ud med at skrive at man ikke engang ved hvor terminalen er, så er mit bedste forslag at benytte Windows i stedet.

I det nye Unity interface der følger med 12.04 er det meget lidt nemt at finde terminalen hvis man ikke ved hvor man skal lede, jeg endte med at spørge min bror (der har leget med Unity et par måneder mere end mig). Har du fundet terminalen i Unity?

At forvente man kan blive guidet i et forum fra "jeg ved ikke hvor terminalen er" til "fuldt funktionelt mediecenter" er naivt.
Naturligvis, men nu er det så heller ikke en komplet guide trådstarteren spørger efter.

Fuld respekt hvis trådstarter vælger at tage udfordringen op. Men derfor kan man jo godt sige at udfra hvor du er nu og hvor du vil hen, vil det være væsentlig smartere at vælge en anden løsning end den du har i tankerne.

Jeg har ikke noget imod at man foreslår alternative løsninger, det gør jeg også selv, senest med fx. ham der ønskede sig et færdigbygget mediecenter til fremvisning af familiefotos hvor jeg foreslog ham at kigge på et par billige androidbokse istedet. Jeg foreslog det fordi jeg ikke var sikker på at spørgeren var klar over den mulighed fandtes og derfor ikke havde overvejet den.

Men kan vi ikke godt tillade os at antage, at vores ubuntutrådstarter godt er klar over at det også er en mulighed at lave et windowsbaseret mediecenter? Jeg er rimeligt sikker på, at han allerede har overvejet noget windowsbaseret inden han giver sig i kast med en linuxløsning, så at henvise til windows istedet har lige akkurat ingen praktisk værdi. At skrive "linux er svært, windows er nemmere" gør på ingen måde spørgeren klogere end han var i forvejen.
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbw2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 10:51
Nu svarer du jo heller ikke på hvad trådstarter spørger om. Han spørger om hvordan han finder sine tunere når han ikke kan finde terminalen.

Du vurderer at første skridt bør være at lære at finde terminalen. Men hvis det var det trådstarter ønskede ville han kunne have holdt sig til "hvordan finder jeg terminalen i Linux"

Jeg vurderer hans spørgsmål som "hvordan finder jeg tunerne uden at skulle sætte mig ind i terminalen". Og ud fra det er min anbefaling en anden tilgang til problemet.

Hans seneste opdatering bekræfter kun min teori:
"Linux proces kun fordi jeg ikke kunne få dcbviewer til at kører tilfredsstillende i windows."

Det lyder ikke for mig som en bruger som brænder for Linux. Det lyder som en bruger som er løbet ind i et problem og har valgt den absolut mest komplicerede løsning på problemet. I stedet for at hjælpe med den komplicerede løsning, forslår jeg en simplere løsning.

PS: Jeg bruger ikke Unity. Mine HTPC'er starter direkte op i XBMC. Alt terminalarbejde foregår via SSH.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 13:08

Nu svarer du jo heller ikke på hvad trådstarter spørger om. Han spørger om hvordan han finder sine tunere når han ikke kan finde terminalen.

Han fortalte at han ikke kunne finde sine tunere i mythtv og at han ikke kunne finde terminalen. Jeg fortalte ham hvordan han finder terminalen og kommer med en erfaring fra dengang jeg ikke kunne få tvheadend til at finde mine tunere. Begge dele opfatter jeg som hjælpsomme svar på de problemstillinger spørgeren stiller op.

Du vurderer at første skridt bør være at lære at finde terminalen. Men hvis det var det trådstarter ønskede ville han kunne have holdt sig til "hvordan finder jeg terminalen i Linux"

Det er ikke noget jeg vurderer, han skriver direkte at han ikke kan finde terminalen og det problem hjælper jeg ham med.

Jeg vurderer hans spørgsmål som "hvordan finder jeg tunerne uden at skulle sætte mig ind i terminalen". Og ud fra det er min anbefaling en anden tilgang til problemet.

Læs hans indlæg igen, der står ikke noget om at han ønsker at undgå terminalen. Der står at han har fundet nogle forslag der kræver at han bruger terminalen, men at han ikke kan finde den.

Hans seneste opdatering bekræfter kun min teori:
"Linux proces kun fordi jeg ikke kunne få dcbviewer til at kører tilfredsstillende i windows."

Det lyder ikke for mig som en bruger som brænder for Linux. Det lyder som en bruger som er løbet ind i et problem og har valgt den absolut mest komplicerede løsning på problemet. I stedet for at hjælpe med den komplicerede løsning, forslår jeg en simplere løsning.

Fair nok at du har den vurdering.

Det jeg ser er en gut der har givet sig i kast med noget der godt kan være indviklet, er lykkedes med at installere ubuntu og myth, har fundet ud af at få installeret dvb drivere og tilsyneladende også har fundet ud af at finde vejledninger på nettet. For mig ligner det en lovende start, om det så holder i længden skal jeg ikke spå om..

Uanset hvad er pointen den samme, det handler ikke om hvorvidt vi forstår eller bifalder andres valg. Der bliver truffet masser af valg her på forummet som jeg på ingen måde forstår folk gider bøvle med, men dem om det og jeg svarer på de problemstillinger jeg mener jeg kan give et relevant svar på. At skyde andres entusiasme ned med et "du har valgt forkert!" har jeg svært ved at se pointen med, også selv om man oprigtigt mener de ville være bedre tjent med en anden løsning.

Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbw2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 14:12
Som jeg ser diskussionen ser vi bare et forskelligt formål med tråden.

Du ser en bruger som gerne vil have et funktionelt Linux mediecenter.
Jeg ser en bruger som gerne vil have et funktionelt mediecenter.

Det handler meget om fortolkning men for mig virker det udfra posten ikke som om at Linux er essentielt, men blot at det er den løsning han har valgt. Og min umiddlebart vurdering udfra hans nuværende Linux kendskab er at vil være gladere for en Windows løsning end for Linux. Derfor kommer jeg med den anbefaling.

Havde han skrevet at han var ved at skifte fra Windows til Linux fordi han hellere vil bruge OpenSource, eller at han af anden grund meget gerne ville bruge Linux havde mit svar været anderledes.

Jeg vil meget gerne have mere Linux-diskussion og jeg synes det er et super svar du kommer med.
Men jeg vil også forbeholde mig retten til, som Linux bruger, at fraråde Linux med mindre man har en specifik grund til det. I 9 ud af 10 situationer vil man bare blive gladere for en Windows løsning.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 20:28

Som jeg ser diskussionen ser vi bare et forskelligt formål med tråden.

Du ser en bruger som gerne vil have et funktionelt Linux mediecenter.
Jeg ser en bruger som gerne vil have et funktionelt mediecenter.

Det handler meget om fortolkning men for mig virker det udfra posten ikke som om at Linux er essentielt, men blot at det er den løsning han har valgt. Og min umiddlebart vurdering udfra hans nuværende Linux kendskab er at vil være gladere for en Windows løsning end for Linux. Derfor kommer jeg med den anbefaling.

Havde han skrevet at han var ved at skifte fra Windows til Linux fordi han hellere vil bruge OpenSource, eller at han af anden grund meget gerne ville bruge Linux havde mit svar været anderledes.

Jeg vil meget gerne have mere Linux-diskussion og jeg synes det er et super svar du kommer med.
Men jeg vil også forbeholde mig retten til, som Linux bruger, at fraråde Linux med mindre man har en specifik grund til det. I 9 ud af 10 situationer vil man bare blive gladere for en Windows løsning.

Enig, og god post.

På nær at jeg faktisk er ligeglad om folk snakker om OS.
.....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2012 kl. 23:09

Hvis den viden var vigtig for dit svar, burde du så ikke have ventet med at svare?

Jeg synes det er kritisabelt at sige "giv op, linux er alt for svært for dig" til en person man ikke aner hvem er.

Så grib dog chancen og snak linux med de folk der har mod til at kaste sig ud i det.

Så gør det som en øjenåbner istedet for blot at sige "giv op!".

Jeg kan meget bedre respektere hvis du fx. siger "Må jeg spørge hvorfor du lige har valgt linux? Jeg synes det er et modigt valg for der er ret meget der er opad bakke. Jeg mener selv jeg er rimeligt habil linuxbruger, men alligevel brugte jeg ca. to uger på at få lirc til at makke ret så jeg kunne få fjernbetjening på mit system. Hvad angår dine konkrete spørgsmål, så kan du prøve ditten og datten". På den måde har du taget personen og dennes problemstilling seriøst og måske ender det med at vedkommende selv kaster håndklædet i ringen og skifter til windows.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2012 kl. 08:22
Jeg kan se jeg er nævnt indirekte i tråden. Det er korrekt at der selvfølgelig må snakkes linux. Men prøv og overvej, hvor svært det lige er at sætte op?

Jeg har personligt prøvet i flere dage uden held inden jeg smed det af helvedes til. Grunden til jeg anbefaler Windows og Media Portal er at jeg syntes det er et bedre alternativ. Du lægger dig meget fast på Linux vs Windows. Sådan ser jeg det nu ikke.
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbw2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2012 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg mener selv jeg er rimeligt habil linuxbruger, men alligevel brugte jeg ca. to uger på at få lirc til at makke ret så jeg kunne få fjernbetjening på mit system.

Og det er netop pointen. Du mener han er kommet langt fordi han har installeret Ubuntu og Myth. Jeg mener ikke engang han har skrabet overfalden. Ubuntu install er ikke just kerneforskning og at installere et program via deres package GUI ej heller.

Hvis han føler sig udfordret første gang han skal åbne en terminal så er der RIGTIG lang vej endnu. Bl.a. med Lirc som du nævner.

Hvis jeg mener det bedste råd er at overveje en anden løsning så skriver jeg det. Hvis jeg mener at MediaPortal bedre kan løse en brugers problemer end DVBViewer så skriver jeg det.

Så længe jeg vurderer mit svar er relevant udfra brugerens problemstilling og ikke mine personlige holdninger så forbeholder jeg mig retten til at svare præcis hvad det passer mig. Også selvom irriterer dig!

Og lad være med at lægge ord i munden på mig! Jeg har på intet tidspunkt sagt "giv op, linux er alt for svært for dig"... Jeg har skrevet at jeg vil anbefale at han vælger en anden retning. Jeg har ikke låst tråden, jeg har ikke nægtet ham muligheden for at andre, som dig selv, kan give ham yderligere assistance med hans nuværende problem. Jeg har blot sagt at jeg, udfra mine erfaringer med Linux, og min vurdering af hans nuværende niveau vil anbefale en anden løsning. Derfra kan han så selv træffe en beslutning!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu