|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |||
BrianJVC ![]() -- ![]() ![]() Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
![]() |
||
Jeg er meget enig med Johnlindgreen, HD-Ready er desværre blevet fordrejet efter min mening. Tager man kravene fra Eicta som er den organisation der står bag HD-Ready normen, så fortæller de at skærmen skal kunne vise 720 vertikale linier progressivt i wide aspect mode, det vil sige widescreen. Dermed kan man hurtigt regne ud hvad den vandrette opløsning så minimum skal være for at det er i widescreen. 16:9 betyder at skærmen er 1,85 gange bredere end den er høj. Derfor 720 x 1,85 er lig med 1332. Fra Eicta har man så sat minimums opløsningen til 1280 x 720. Derfor kan jeg heller ikke lige få regnestykket på 1024 x 768 til at gå op med et widescreen billede. fordi tager du 4:3 billedet så betyder det at skærmen er 1,34 gange bredere end høj, derfor 768 x 1,34 er lig med 1029. Så 1024 x 768 må dermed være et 4:3 billede. Det gør det lidt forvirrende. og det er da også rigtigt et tv med 1366 x 768 kan ikke vise fuldt ud et 1080 progressivt signal, men lad os nu også lige se hvor hurtigt det går med at lancere HD-DVD eller Blue-Ray til Europa, jeg tror de færreste leverandører vil ud i samme eller lignende format krig som med DVD eller endda VHS og Betamax. Dernæst tror jeg heller ikke man lukker op for optagelse af 1080P i Europa, det skulle undre mig meget. Men vi kender også lidt problemet idag, mange Hollywood film indspilles i format Panavision som er 2:35:1, altså 2,35 gange bredere end den er høj, det vil give et format der hed 21:9, og dette format har vi ikke set TV i. så nogle film scaleres om til 1:85:1 (16:9 ) andre forbliver i 2:35:1 og vi ser så bare en sort bjælke i top og bund på vores widescreen TV. Jeg ved Eicta skal drøfte deres norm igen, og måske man finder et mere gennemsigtigt syn på hvad et HD-Ready produkt skal opfylde. Jeg har set mange underlige produkter med Hd Ready mærkning som jeg efter egen mening ligger langt fra hvad et HD-Ready produkt skal kunne. |
|||
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
|||
![]() |
|||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
||
Nej - det er 16/9 = 1,77777777777 gange så bredt som højt.
Derfor er 720*1,77777777777 = 1280, altså 1280x720 (ved kvadratiske pixels - video kører normalt med ikke-kvadratiske pixels). Redigeret af HeartWare |
|||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||
![]() |
|||
BrianJVC ![]() -- ![]() ![]() Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
![]() |
||
|
|||
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
|||
![]() |
|||
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
||
Jeg forstår vist ikke helt problemstillingen her. Der er jo ingen ligefrem sammenhæng mellem antallet af fysiske pixels (Picture Elements) til rådighed på en skærm og opløsningen i det indgående signal der vises på skærmen!?! Hvorfor skal der nødvendigvis være en 1:1 sammenhæng mellem indgående opløsning og den 'fysiske' visning? (andet end at alle detaljer gengives som det er tilgængligt i signalet). Med HD Ready sikres blot at et HD signal kan modtages og gengives (men ikke nødvendigvis med alle detaljer). Der kunne (måske teoretisk) være skærm-teknikker hvor den fysiske billed-opløsning rent faktisk var højere end det indgående HD signal - er det så heller ikke HD ready? Jeg vil medgive at HD ready ikke er et mål for hvor godt en skærm gengiver et HD signal, men det er nu engang en sikkerhed for at et HD signal kan vises (i en eller anden form). Uanset at jeres beregniner på Aspect ratio ikke stemmer, så klistres da blot et par sorte bjælker i top/bund eller siderne. /Lars |
|||
![]() |
|||
johnlindgreen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Oktober-2004 Status: Offline Point: 459 |
![]() |
||
Tak for inputtet Brian. Det tyder på at man ikke nødvendigvis bare skal skynde sig ud at købe en HD Ready skærm, men skal kigge lidt nærmere på skærmens specifikationer. For mig ser det ud til at man med en HD Ready skærm vil få en skærm der formodentlig vil kunne vise et HD signal. Men det skulle mit nuværende CRT TV vel også kunne klare med den boks man alligevel skal skaffe sig, så man skal nok lige overveje hvad der er den største investering. |
|||
![]() |
|||
johnlindgreen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Oktober-2004 Status: Offline Point: 459 |
![]() |
||
Kravet går jo på opløsningen på displayet. Det skal være mindts 720 linier, men må gerne være højere. Opløsningen skal endvidere være wide aspect ratio (16:9) +/-7%. Så der er et krav til opløsningen på displayet. |
|||
![]() |
|||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
||
Hejsa, Blot lidt om tal "inspireret"af indlæg fra HeartWare og BrianJVC: 16:9 er 1,78. En 16:9 skærm er 16:9. På en DVD svarer 1:1,85 ved at gange med 9 på begge sider og lige bytte om til 16,65:9. Det passer fint med, at der er mere med i siderne end man kan se på et ellers helt korrekt geometrisk justeret TV. Har man en afspiller, der kan zoome UD, kan man se det selv. Det prøvede jeg engang og blev overrasket over hvor meget, der normalt er skjult. Så om det er 1,78 eller 1,85 er lidt akademisk - bare der ikke er sorte bjælker. Så kan begge tal efter min mening være lige korrekte. Redigeret af Carser |
|||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det er jo lidt interessant hvad du siger her. Jeg mener ikke at have set opløsninger angivet mht. om pixels er kvadratiske. Derimod opgives normalt sådan noget som pixel pitch, der angiver pixels dimensioner. Så hvad mener du egentlig her? At 16:9 ikke nødvendigvis går på horisontal opløsning i forhold til vertikal opløsning på pixel niveau? At 16:9 i stedet kan gå på pixels fysiske målforhold? F.eks. for MYRICA P42-2 er opløsningen opgivet til 1024x720, mens pixel pitch er opgivet til 0,912x0,693 mm. Horisontalt giver dette 1024*0,912 mm = 933,888 mm. Vertikalt giver dette 720*0,693 mm = 498,96 mm. Med 16:9 bør den horisontale være (16/9)*498,96 mm = 887,04 mm. Den maksimale afvigelse på +7% giver 949,1328 mm. Så hvis man regner på denne måde passer pengene på en eller anden vis. Så spørgsmålet er vel om kravene til opløsning går på pixels eller på størrelse (og i sidste fald hvor lav horisontal pixel opløsning man så kan slippe afsted med hvis bare pixels er brede nok Redigeret af johnlindgreen |
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Hej Brian
Forvirringen opstår hvis man tænker i computer-pixels, som altid er firkantede (square pixels). Indenfor video er pixels mange underlige størrelser. Det kaldes non-square pixels. Normalt er de enkelte pixels højere end de er brede (TV og video-kameraer) mens på plasma må de enkelte pixels være bredere end de er høje. Det er vel så op til scaleren i TV'et, at få selve panelet til at vise de enkelte video-opløsninger fornuftigt. Og her er der sikker stor forskel imellem de enkelte fabrikanter - altså hvor godt scaleren og de tilhørende filtre gør det job. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
||
Det er de rent faktisk ikke altid ![]() En normal CRT skærm er 4:3 i redde/højde forhold. Med 1280 pixels i bredden skulle der altså være 1280/4*3 = 960 pixels i højden. På trods af dette, så er der mange video-kort, der ikke har 960 pixels i højden ved 1280 i bredden, men kun 1024 pixels i højden. Dette giver et forhold på 1,25 eller 5:4, og ikke 1,33333333 eller 4:3. Så det er ikke altid så sort/hvidt ![]() Redigeret af HeartWare |
|||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Enig - men dine betragtninger er lidt forkerte. Hvis du afspiller en 1.85:1 film på et 16:9 TV, så er der rent faktisk en tynd sort bjælke i top og bund. Den ligger blot udenfor det normalt synlige område. Tag f.eks. en 1.85:1 film og afspil den på en PC i et vindue. Så vil du se, at ved et billede, hvor du tydeligt kan se billedinformation ud til alle fire sider (f.eks. et billede i fuldt dagslys), at der er en tynd sort stribe foroven og forneden i vinduet mellem billedinformationen og rammen omkring player-vinduet. |
|||
Keld R. Hansen
|||
![]() |
|||
![]() |
||
1) Stol ikke på, hvad folk skriver bagpå DVD-film. De er ofte lavet af folk, der ikke har en stand forskid på de mere tekniske aspekter af TV og aspect ratios. 2) 16:9 er ikke 1.85:1. Det er 1.78:1 (eller mere korrekt 1.777777777777<osv>:1 - nemlig 16/9). Tag f.eks. TV-serien Rejseholdet eller Krøniken. Der står også 16:9 på bagsiden, men der står der 1.78:1 som forhold. Begge to kan jo ikke være rigtige, hvis 1.78:1 eller 1.85:1 begge henviser til, hvad 16:9 er, vel? Dit problem er, at du sidestiller markeringen af 16:9 (som er forholdet af det fulde billed-information på DVD-en) med tallet 1.85:1 (som er forholdet af de AKTIVE scanlinier - dvs. scanliner med INDHOLD (ikke-sort information) i - som er film-negativets forhold). Der står også 16:9 på PanaVision/Cinerama film, som er optaget i forholdet 2.35:1 - og du vil vel ikke påstå, at 16:9 er lig med 2.35:1, vel? ![]() Redigeret af HeartWare |
|||
Keld R. Hansen
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |