recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår kommer HDTV ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvornår kommer HDTV ?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
frost2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-August-2005
Sted: Rødovre
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 09:24

Hej

Canal Digital starter 1 oktober en HD TV Kanal  http://canaldigital.dk/templates_CD/NewsPage.aspx?id=3481

 

Michael

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 09:30

Hej Nyborg

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Nåååh, i kom jo helt væk fra det oprindelige spørgsmål om HVORNÅR der kommer HDTV ? 

Her er hvad vi ved:

d. 1/10 starter Canal Digital en ny betalingskanal (C MORE HD) som vil sende programmer og film i HDTV. Det er en niche kanal. Man skal have en satellit modtager, abonnere på andre Canal Digital programmer og investere i en HDTV dekoder til 4-5000 kr. Så det siger sig selv, at selvom det nu bliver muligt at modtage HDTV bliver det næppe udbredt.

DR begynder om 8-12 måneder at producere udsendelser i HDTV, så de har udsendelser at vise når HDTV engang kommer. Selv siger de at vi ikke skal regne med at se public service HDTV før efter at det analoge sendenet slukkes i 2009. Før er der ikke ledige frekvenser til at udsende det. Så måske vi får HDTV fra DR i 2010.

TV2 vil sikkert afvente hvad DR gør.

Mere sansynlig anvendelse for HDTV i de kommende år bliver HD-DVD og Bluray, de 2 konkurrende nye DVD-formater som er på vej. Med et HD-Ready TV, en HD-DVD afspiller kan du købe/leje film i HDTV når filmoplevelsen skal være ekstra god. Tidshorrisont? Tja, de kommer vel til næste år, så mon ikke det er udbredt om en 3 års tid. Altså i 2008. Med udbredelse tænker jeg på at afspillerne er blevet billige, og der er et stort udvalg af film osv.

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Men efter en snak derhjemme med den bedre halvdel, så vil vi vente et par måneder og købe en HD-ready 42" plasma med 1024 x 768 opløsning.

Det kan måske så IKKE betale sig ?

Der er ikke noget forgjort i at købe HD-Ready, så har man det jo.

Hvis du stadig er interesseret i fælleskøbene, så kunne en model som LG PX5 måske være interessant. Det afløser modellen PY10, der opnåede store roser som "verdens bedste plasma". Så det er samme features som PX4 på fælleskøbet - men blot som HD-Ready.

Modellen er dog muligvis for dyr til et fælleskøb, så det er ikke sikkert at vi kan skrabe nok sammen. Den kommer på markedet allerede om en måneds tid.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Nyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-August-2005
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 10:20

Hej Lars

Vi er på fællesantennen i Nyborg og har ikke planer om at købe parabol eller andet udstyr til HD-TV.

Det kommende plasma TV kommer til at køre alm. TV og en del DVD-film. Vil dog helst gerne have et DVI i plasmaen da jeg har det på DVD-en, det skulle vel give et bedre billede end bare via scart ?

Vi snakkede om et HD-ready TV for at kunne slippe for evt. at skulle skifte TV ud om 2-3-4 år. For penge til et TV i 15-20.000 klassen hænger jo ikke ligefrem på træerne

Men hvis vi alligevel, som vi oftest gør, tager både livrem og seler på og vælger et HD-ready TV, hvad kommer det LG PX5 så til at ligge i prismæssigt ? (har du et link til det)

Er et TV som ikke er HD-ready bedre at se på i dagslys, for vi har en meget lys stue ?

Ej.... Nu kører jeg selv lidt af sporet med HVORNÅR der kommer HDTV ? 

 

Mvh.

Søren fra Nyborg

Just a newbie.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 10:43

Hej Nyborg

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Det kommende plasma TV kommer til at køre alm. TV og en del DVD-film. Vil dog helst gerne have et DVI i plasmaen da jeg har det på DVD-en, det skulle vel give et bedre billede end bare via scart ?

Ja, så skal du have DVI eller HDMI. Sidstnævnte er mest fremtidssikkert.

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Vi snakkede om et HD-ready TV for at kunne slippe for evt. at skulle skifte TV ud om 2-3-4 år. For penge til et TV i 15-20.000 klassen hænger jo ikke ligefrem på træerne

Jeg kan godt følge dig. Når man er ude og bruge penge, så betyder det mindre at der ryger nogle tusind ekstra - hvis man syntes det giver en sikkerhed for ikke at skulle skifte igen om få år.

Omvendt er ny teknik noget af det værste man kan binde penge i. Det TV i køber i dag til 20.000 kr, koster måske kun 10.000 kr. om 3-4 år. Så man kan også købe "fremtidsikkert" for dyrt.

For i en periode hvor udviklingen går meget hurtigt, er det aligevel ikke særlig fremtidssikkert når det kommer til stykket. Det kan selvfølgelig sagtens sagtens bruges - også om 5 år - men der kan være kommet flere nye ting til den tid som det aligevel ikke understøtter.

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Men hvis vi alligevel, som vi oftest gør, tager både livrem og seler på og vælger et HD-ready TV, hvad kommer det LG PX5 så til at ligge i prismæssigt ? (har du et link til det)

Det er vist ikke prissat endnu. Men det afløser en model som kostede 27.500 kr. i butikkerne, og måske 25.000 i netbutikkerne. Men modellen forventes at også at høre til cremen indenfor Plasma TV.

Link til LG PX5

Oprindeligt skrevet af Nyborg Nyborg skrev:

Er et TV som ikke er HD-ready bedre at se på i dagslys, for vi har en meget lys stue ?

Ja. Et SD-Plasma (standard plasma) som PX4 har en kontrast på 10000:1, og et HD-plasma (HDTV plasma) som i PX5 har 5000:1. Så det er en halvering af lyset.

Jeg ved at PX4 står meget flot i dagslys. Men jeg har ikke set PX5 og de tilsvarende modeller endnu herhjemme. Jeg har kun set en model som PY10 (forgængeren for PX5) hænge i den mørke ende af en butik, og det kan man jo ikke regne med.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Holmstedt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Anmelder

Oprettet: 17-Januar-2005
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 10:44

HD-video tilgængeligt nu:

Se: http://www.wmvhd.com/

/Holmstedt

Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 14:48

Til NYBORG

Jeg mener jeg har haft det postet før det med hvornår kommer HDTV! I en mail fra DR hvori jeg havde spurgt om noget andet kom der også lidt svar på det du spørger om, Iøvrigt har de et par gode tilbud hos Expert i Adelgade i Nyborg Nå men svaret på dit spørgsmål kan læses herunder

------------------------------------------------------------ ---------------------------

Tak for din henvendelse.
Vi kan desværre ikke opgradere til højere tekst tv level fordi der er for mange "gamle" modtagere som så ikke vil virke.
I stedet laver vi et digitalt sendernet som byder på nyere tekst tv faciliteter.
Det startes til april 2006.

HDTV kommer først på tale efter at det analoge sendernet lukkes til oktober 2009. Ellers er der ikke frekvensplads. 

BEMÆRK! Denne e-mail kan ikke besvares.
Flere spørgsmål eller kommentarer kan sendes fra www.dr.dk/kontaktdr

Med venlig hilsen
Lytter &amp; Seer Kontakten

------------------------------------------------------------ --------------------------

Hilsen fra en der også bor i Nyborg



Redigeret af Bent M
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
Holmstedt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Anmelder

Oprettet: 17-Januar-2005
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2005 kl. 15:07

HD-TV info for de interesserede læsere:

EBU discussion document on requirements for HDTV receivers

 

/Holmstedt

Til top
Nyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-August-2005
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 15:00

Hej Bent (fra Nyborg)

Hvad er det for nogle tilbud du synes er gode nede i Expert ?

Jeg så på nogle ret flotte 37" LCD nede i 2-Tal, men de havde ikke specifikationerne til dem, de kunne blot sige at de understøttede den store HD-opløsning. Mener det var Phillips LCD.

Ved du om vi (på antenneforeningen) kan købe en selector i Expert eller 2-Tal ? Hvad har du evt. selv af udstyr ?

 

Mvh.

Nyborg (ude af Dyrehavevej)

 

 

Just a newbie.
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 15:10

Hej NYBORG.

Jeg ved såmænd ikke om det er specielt godt, men det tilbud jeg tænkte på var det nye Panasonic PV500 som de sælger til ca 27000 kr, og du kan sikkert få dem til at levere - opsætte osv i prisen, og så er det lokalt, det er sådan set rart nok, jeg tænker hvis der sku' blive noget så det skal på værksted osv, og prisen syntes jeg egentlig er fair nok.

MVH Bent i Nyborg / Skovparken.....

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
Nyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-August-2005
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 10:58

Hej Bent.

Jeg er noget tvivlende over for den der PV500.

Synes mange klager over burn-in på netop den model.

(fandt den også til 25.500 andetsteds)

Jeg håber også at priserne falder lidt den næste 1-2 mdr. for jeg skal sikkert ikke købe før. Jeg skal lige have lavet (og betalt) en stor terrasse og en carport først.  Man skal bare have sit eget hus, så ved man sku godt hvad man skal bruge sine penge til

Har du selv et LCD eller PLASMA derhjemme ?

 

Mvh.

Søren

 

 

Just a newbie.
Til top
JayJay Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 13:57

Interessant diskussion

Jeg faldt i dag over denne artikel i JP. Man kan da sige, at der synes at herske enighed om blandt tv-producenterne, at understøtte HDTV i langt højere grad end tidligere.

Mere generelt kan man vel også påstå at plasma/større lcd skærme vel også først er slået rigtigt igennem det seneste års tid - og det er klart, at den større skærmflade har medført væsentlig større efterspørgsel på bedre opløsning.

Tvivler på at man om et år kan købe en ny plasma/lcd skærm, der ikke understøtter HDTV og om 2 år er infrastrukturen og billige modtagere på plads. Jeg er ikke i tvivl om at det går stærkt p.t.

Link: http://www.jp.dk/login?url=indland/artikel:aid=3248862

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu