recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvornår skal antenneanlæg sende digitalt

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Kim Jeppesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt
    Sendt: 04-April-2006 kl. 17:40

Hej alle

Jeg er medlem af en mindre antenneforening, og bestyrelsen mener, at de først skal sende digitalt, når det analoge forsvinder i 2009. På DR´s side skriver de, at antenneanlæg også skal sende det digitale signal allerede fra 1/1 2006 (tror dog de mener 1/1 2007) - link.

Er der nogle der kender reglerne? Jeg vil jo gerne modtage digitalt hurtigst muligt.

Hilsen Kim

Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 17:55

Jeg mener at i skal tilbyde digitalt signal nu.Men kender ikke regler.

kalle

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 17:57

Hej Kim

Ja, reglerne er:

De nye digitale kanaler fra DTT nettet er must-carry, hvis der allerede er andre digitale kanaler i anlægget.

Fællesantennen må konvertere dem til analog, hvis de samtidig udsender det originale digitale multiplex.

Hvis der ikke er digitale kanaler i anlægget, så er der stadig lidt usikkerhed. Det forlyder at de digitale kanaler bliver must-carry aligevel, pga. den specielle kanal for tegnsprogstolkning. Men jeg har ikke set noget på skrift om det endnu.

Og det er rigtigt nok med d. 1/1 2006. DTT nettet skulle oprindelig have åbnet sidste år, men blev udskudt til 1. april. i år. Men loven er ikke ændret, og det betyder at fællesantenner for længst skulle have etableret adgang til de digitale signaler - altså hvis de er forpligtiget til det efter reglerne nævnt ovenfor.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 08:54

 

Hvad menes der med at der i fællesantenneanlægget fremføres eksisterende digitlae kanaler ?

Er det f.eks. TV3 taget ned fra en parabol ?

ildoc

Til top
Kim Jeppesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 10:12

Hej igen

Nu har jeg talt med ministeriet, og der var ingen tvivl om, at antenneanlæg har pligt til at udsende de digitale tv-kanaler - det var præcist formålet med den lovændring der skete i december.

Kulturministeriet er igang med en vejledning, som inden længe vil blive lagt på nettet.

Hilsen Kim

Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 21:52
Hej Kim.

Det vil altså sige at hvis en antenneforening ikke sender DR1, DR2; og TV2 ud som digitale, kan man forlange det.

Min antenneforening gør det ikke, og har ikke planer om det foreløbigt, da det vil koste omkring 1 mil. kr. at få det på anlæget.

mvh
Pipper
Til top
Kim Jeppesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 22:52

Hej Pipper

Ja, det vil det sige - men der er som sagt en vejledning på vej - ifølge min antenneforening har der været tvivl blandt mange. Utroligt ingen bare har ringet til ministeriet før. Loven blev vedtaget i december og der ligger et svar fra ministeren om loven (svar på spørgsmål 20), hvor det fremgår nogenlunde tydeligt.

Hvis antenneforeningen ikke udsender digitalt er det en sag for It- og telestyrelsen. Men i virkelighedens verden tror jeg bare antenneforeningen vil miste sit eksistensgrundlag, fordi vi som kunder vil finde alternativer - eksempelvis TDC (og forhåbentlig nogle billigere konkurrenter.

Hilsen Kim

Til top
sslarsen Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 24-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 23:27
Hejsa

Har tidligere idag snakket med udbyderen(Jerlev Radio) af den fællesantenne(Pedersholms Antennelaug, Vejle) jeg hører ind under.

Jeg fik af vide at der IKKE sendes DVB-T ud i kablerne, og at der heller ikke er planer om det.
Han sagde også noget om at det ikke kunne lade sig gøre, og at det var for tidligt at ligge det på fællesantenne anlæget, idet det var stadig så nyt, og dyrt og det sikkert vil blive lavet om på standarderne.
Derfor også grundet af manglende udstyr til fællesantenneanlæg, sagde han at der nok ikke var nogen antenneforeninger i hele Danmark der sender DVB-T signalet ud til brugerne.

Hvad f.... tænkte jeg.

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?
Søren
Til top
DerAlte Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 23:35

I vores antennelaug er de begyndt.

Se www.jal.dk

mvh

Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 00:14

De skal sende de digitale kanaler, fra d. 1.1.2006, se her:

http://digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/lovgivning.asp

MVH

Niels

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 00:03

Oprindeligt skrevet af sslarsen sslarsen skrev:

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?

Som andre allerede har nævnt skal du klage, og henvise til at de digitale signaler fra DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogstolkning nu er blevet must-carry for alle fællesantenner.

Lov om radio og fjernsynsvirksomhed definerer ”must carry” bestemmelsen for distribution af lyd- og billedprogrammer i fællesantenneanlæg. Denne er ændret og præciseret således, at antenneanlæg fra den 1. januar 2006 er forpligtede til at fordele digitale tv-programmer fra DR, TV 2/Danmark A/S og TV 2 regionerne. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget. Fordelingen af digitale tv-udsendelser i bredskærmsformat fra DR, TV 2 og regionerne kan konverteres til analogt format, så længe der også finder en digital fordeling i bredskærmsformat sted i anlægget.

Den den første udgave af loven var de kun forpligtet, hvis de i forvejen havde digitale tv-programmer. Men i den seneste revision, er der must-carry på de digitale tv-signaler.

Og jo, mange fællesantenner distribuerer det rå DVB-T signal internt i anlægget. Det kan de sagtens. Det kan bare ikke distrueres på VHF, da de kanaler kun er 7 MHz i båndbredde. Og et DVB-T signal herhjemme fylder 8 MHz.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bentol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af sslarsen sslarsen skrev:

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?


Som andre allerede har nævnt skal du klage, og henvise til at de digitale signaler fra DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogstolkning nu er blevet must-carry for alle fællesantenner.


Lov om radio og fjernsynsvirksomhed definerer ”must carry” bestemmelsen for distribution af lyd- og billedprogrammer i fællesantenneanlæg. Denne er ændret og præciseret således, at antenneanlæg fra den 1. januar 2006 er forpligtede til at fordele digitale tv-programmer fra DR, TV 2/Danmark A/S og TV 2 regionerne. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget. Fordelingen af digitale tv-udsendelser i bredskærmsformat fra DR, TV 2 og regionerne kan konverteres til analogt format, så længe der også finder en digital fordeling i bredskærmsformat sted i anlægget.


Den den første udgave af loven var de kun forpligtet, hvis de i forvejen havde digitale tv-programmer. Men i den seneste revision, er der must-carry på de digitale tv-signaler.


Og jo, mange fællesantenner distribuerer det rå DVB-T signal internt i anlægget. Det kan de sagtens. Det kan bare ikke distrueres på VHF, da de kanaler kun er 7 MHz i båndbredde. Og et DVB-T signal herhjemme fylder 8 MHz.


  /Lars



gælder loven ikke for TDC der sender til folk med grundpakken, for den kan man ikke modtage digitalt?

Har Selector og abo. på canal+ og det irritere mig grænseløst ikke at kunne modtage de danske kanaler digital.
Bent
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu