recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvornår skal antenneanlæg sende digitalt

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
bentol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 15:20
Ja det bliver jo nok ikke på denne side af påske TDC ryster et svar ud af posen; men jeg lader høre fra mig nå jeg engang får et svar.

god påske
Bent
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 17:05

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sprøgsmålet er om kabeltv hører ind under fællesantenneanlæg.

Et fællesantenneanlæg, som mange boligforeninger har, er jo med egen
antenne (og i mange tilfælde parabol) på taget.

Men jo, det kunne da være rart hvis TDC kunne få de digitale signaler ud til
grundpakken også.

TDC/Stofanet osv. er vel også et "fællesantenne-anlæg" de må da i hvert fald få (nogle) af signalerne gennem en antenne/parabol.

I lovens forstand må de være ligestillet (ens). Formålet med tvangen til at udsende signalerne er jo at få det spredt mest muligt, og det formål vil da ikke blive opfyldt, hvis de største spillere på markedet kunne undslå sig ved ikke at være en "antenneforening".

Men der står jo ikke noget om, at de ikke må tage penge for at leje dekoder ud til deres abonnenter og det er nok her det virkelige problem er. F.eks. er det hundedyrt at få det digitale spejl på stofa. Ca. 1400 for dekoderen og derefter 75 kr pr. måned for signalet.

Loven skulle hellere sige, at det rå ukodede signal skulle sendes ud i nettet - så kunne brugere selv vælge dekoder. Men så er der jo lige problemet med standarderne.

mvh

Henrik
Til top
bentol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2006 kl. 23:06
Så fik jeg svar fra TDC selector service.



Det er korrekt, at der skal være adgang til de digitale versioner af DR1, DR2 og TV2 i Grundpakke. Derfor er vi også i gang med at forberede en kanalomlægning, således indholdet af den ”digitale strøm”, som kanalerne i øjeblikket er placeret i, flyttes fra Mellem- til Grundpakke.

Den tekniske omlægning er relativ kompleks, og kan ikke bare ske ved at ”bytte om” på et par kanaler. For at få plads i Grundpakken er vi nødt til flytte én eller flere kanaler til en plads, og de berørte kunder skal orienteres først. Derudover skal vi sikre, at der samtidig sker en lokalindfødning af de relevante regionale versioner af TV2, hvilket heller ikke er så ligetil. I den forbindelse skal de versioner af DR1 og DR2, som vi i dag modtager direkte fra TV Byen, også erstattes af de respektive DDT- versioner, således vi undgår dobbeltdistribution i det overordnede kabelnet.

Vi turde ikke løbe an på at gennemføre disse meget omfattende ændringer samme dag, som det digitale terrestriske net gik i luften. Hvis der gik ”et eller andet” galt, ville ingen af vores kunder have haft adgang til DR1, DR2 og TV2. Dette forklarer hvorfor de digitale versioner af de relevante kanaler først flyttes til Grundpakke på et senere tidspunkt.

Vi forventer at ændringerne slår igennem den 1. oktober, hvor vi alligevel skal justere indholdet af vores analoge udbud. Ved at slå de forskellige operationer sammen undgår vi flere kanalomlægninger i løbet af relativ kort tid, og dermed generes vores kunder mindst muligt.

Jeg håber at svaret er tilfredsstillende, og hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os igen.

Venlig hilsen

Lars Techen Nielsen

Produktchef
TDC Kabel TV

Bent
Til top
eth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2005
Sted: Ecuador
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 17:08

Oprindeligt skrevet af bentol bentol skrev:

Så fik jeg svar fra TDC selector service.



Det er korrekt, at der skal være adgang til de digitale versioner af DR1, DR2 og TV2 i Grundpakke. Derfor er vi også i gang med at forberede en kanalomlægning, således indholdet af den ”digitale strøm”, som kanalerne i øjeblikket er placeret i, flyttes fra Mellem- til Grundpakke.

Den tekniske omlægning er relativ kompleks, og kan ikke bare ske ved at ”bytte om” på et par kanaler. For at få plads i Grundpakken er vi nødt til flytte én eller flere kanaler til en plads, og de berørte kunder skal orienteres først. Derudover skal vi sikre, at der samtidig sker en lokalindfødning af de relevante regionale versioner af TV2, hvilket heller ikke er så ligetil. I den forbindelse skal de versioner af DR1 og DR2, som vi i dag modtager direkte fra TV Byen, også erstattes af de respektive DDT- versioner, således vi undgår dobbeltdistribution i det overordnede kabelnet.

Vi turde ikke løbe an på at gennemføre disse meget omfattende ændringer samme dag, som det digitale terrestriske net gik i luften. Hvis der gik ”et eller andet” galt, ville ingen af vores kunder have haft adgang til DR1, DR2 og TV2. Dette forklarer hvorfor de digitale versioner af de relevante kanaler først flyttes til Grundpakke på et senere tidspunkt.

Vi forventer at ændringerne slår igennem den 1. oktober, hvor vi alligevel skal justere indholdet af vores analoge udbud. Ved at slå de forskellige operationer sammen undgår vi flere kanalomlægninger i løbet af relativ kort tid, og dermed generes vores kunder mindst muligt.

Jeg håber at svaret er tilfredsstillende, og hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os igen.

Venlig hilsen

Lars Techen Nielsen

Produktchef
TDC Kabel TV

 

TDC undgår behændigt, at oplyse om det vil kræve, at de leverer en decoder og hvilken type, DVB-C eller DVB-T.  Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth

eth
Til top
osprey Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 11:10

Ildocteur

Det der med Digitale signaler i Antenne anlæg er faktisk hurtigt besvaret.

Problemet er bare om  disse signaler er "Anvendelige hvis Du bruger en DVB-T" (altsaa saa Du kan modtage de mastebaserede signaler OGSAA).

Ingen kan eller har ret til bestemme Du  OGSAA skal have en DVB-C ogsaa Selector kaldet. Naar TDC er saa transparent som skrevet staar, skulle det jo være et DVB-T "Terrestrisk", som evt. skal tvangsfordeles og med extra betaling til KODA og Copy Dan.

Her i Aarhus har Stofa vistnok holdt lav profil om deres fordeling af Digitale signaler i  Aarhus Antenneforenings net. Det staar for knudret men bli'r ikke bedre.

PS  Receivere til brug for digitale signaler skal og her staar jeg fast, de skal dække hele omraadet  45 til 920 MHz INKLUSIVE samtlige S-kanaler. Det gør tunere jo ogsaa i TV.

Med venlig hilsen

Osprey
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:

TDC undgår behændigt, at oplyse om det vil kræve, at de
leverer en decoder og hvilken type, DVB-C eller DVB-T. 



Det er dig der skal have den korrekte tuner, og TDC KabelTV er udelukkende
DVB-C.

Hvis du har et Plasma panel, som f.eks. et Panasonic PHD-8, der er uden
nogen som helst tuner, skal TDC jo heller ikke levere en analog tuner til dig.

Redigeret af lunddal - 22-April-2006 kl. 11:35
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af osprey osprey skrev:

Ingen kan eller har ret til bestemme Du  OGSAA skal
have en DVB-C ogsaa Selector kaldet. Naar TDC er saa transparent som
skrevet staar, skulle det jo være et DVB-T "Terrestrisk", som evt. skal
tvangsfordeles og med extra betaling til KODA og Copy Dan.



TDC kan (og skal) ikke levere DVB-T.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

TDC/Stofanet osv. er vel også et "fællesantenne-
anlæg" de må da i hvert fald få (nogle) af signalerne gennem en antenne/
parabol.



Jo, men med egen antenne i boligforeningen, er det teknisk muligt at
viderføre DVB-T signalet ud til den enkelte husstand. Det var det, jeg mente
med egen antenne - ikke en parabol stående op til flere hundrede km væk
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"... det digitale spejl er, som navnet siger, en spejling af de analoge kanaler, som kan tilkøbes i nogle foreninger (det er ikke alle foreninger der har ønsket dette) via en settopbox (fra Force)...

Der ud over, så kan jeg ikke se tvangen, som jeg synes at have læst nogle steder, det er vel frit for alle om de vil anvende DVB-C, eller selv sætte en antenne op til DVB-T ?


Redigeret af zulfo - 22-April-2006 kl. 12:28
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
eth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2005
Sted: Ecuador
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"... det digitale spejl er, som navnet siger, en spejling af de analoge kanaler, som kan tilkøbes i nogle foreninger (det er ikke alle foreninger der har ønsket dette) via en settopbox (fra Force)...

Der ud over, så kan jeg ikke se tvangen, som jeg synes at have læst nogle steder, det er vel frit for alle om de vil anvende DVB-C, eller selv sætte en antenne op til DVB-T ?

Selvfølgelig kan man sætte en eklstra antenne op og tage DVB-T ad den vej men når man nu har investeret og betaler løbende til kabel tv så var det da rart, hvis de gratis digitale signaler også kom ad den vej. Men mener du, at hvis man investerer i et DVB-C kort (til PC) eller en ekstern DVB-C  boks, så ligger signalerne i Stofas net? Det vil jo give valgfrihed.

mvh

eth 

 

 

eth
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 14:25

 

 Den eneste måde hvorpå du kan se DR og TV2 Digitalt, og ikke vil investere i en modtager fra TDC eller Stofa er at modtage dem på egen antenne, jeg tror at chancen for at de udbydere leverer signalet i DVB-T standard er = 0. Der skal nu heller ikke nogen stor antenne til for at modtage, en stueantenne er i de fleste tilfælde god nok.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"...

Men mener du, at hvis man investerer i et DVB-C kort (til PC) eller en ekstern DVB-C  boks, så ligger signalerne i Stofas net? Det vil jo give valgfrihed.

På stående fod kan jeg faktisk ikke huske om Telia Stofa sender de pågældende kanaler ud, ukodet...

Hvis kanalerne sendes ud kodet, skal du bruge en DVB-C boks med indbygget Irdeto, og så et kort fra Telia Stofa til de pågældende kanaler.

Hvis kanalerne ikke sendes ud kodet, kan du sådan set bruge en hvilken som helst DVB-C boks, men skal selvfølgelig kende lidt til QAM'en kanalerne ligger i (frekvens, symbolrate og QAM type).



Redigeret af zulfo - 23-April-2006 kl. 17:05
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu