recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår slipper vi for 3D i biografen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår slipper vi for 3D i biografen?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Min erfaring siger, at det fungerer bedst at se filmen i det format den nu er lavet til. 3D kan ligne noget der er løgn, når det er klistret ovenpå en 2D film. Omvendt føler man også tit at man mangler halvdelen af filmen, når man ser 2D udgaven af noget der oprindeligt var til 3D (gravity f.eks. er sådan ca. verdens kedeligste oplevelse i 2D).

Sjovt du nævner Gravity, for det er faktisk en af de film, der er (delvist) optaget i 2D og efterfølgende konverteret til 3D . Ligeledes er The Amazing Spider-Man 2 og Godzilla optaget i 2D og konverteret efterfølgende.

Redigeret af HeartWare - 13-Maj-2014 kl. 07:03
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 07:01

Der hvor det bliver RIGTIGT svært, er når man skal bruge timer på nettet, i forsøget på at finde ud af hvad det "korrekte" format er.

http://realorfake3d.com
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Der er ikke så langt til Klovborg Smile

Det er også min foretrukne Smile
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Min erfaring siger, at det fungerer bedst at se filmen i det format den nu er lavet til. 3D kan ligne noget der er løgn, når det er klistret ovenpå en 2D film. Omvendt føler man også tit at man mangler halvdelen af filmen, når man ser 2D udgaven af noget der oprindeligt var til 3D (gravity f.eks. er sådan ca. verdens kedeligste oplevelse i 2D).

Sjovt du nævner Gravity, for det er faktisk en af de film, der er (delvist) optaget i 2D og efterfølgende konverteret til 3D . Ligeledes er The Amazing Spider-Man 2 og Godzilla optaget i 2D og konverteret efterfølgende.
Efter dit eget link, så er Gravity altså næsten helt lavet i 3D. Helt nøjagtig skulle 90% være.

Som der står i bunden.

^ 11. Many have emailed about how it's mostly real 3D. Here's a behind-the-scenes of the conversion process. My gripe is that the main characters, the people, were shot in 2D. However, this is a unique movie. Most of it takes place in space, where the suits were rendered in real 3D, with the faces super-imposed within the actual suit. So it's not inaccurate to say that 90% of it is real.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Der er ikke så langt til Klovborg Smile

Det er også min foretrukne Smile

+1
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Jeg syntes f.eks. Hobitten II i 3D HFR var noget af det fedeste. Så jeg ville da blive skuffet hvis de valgte at droppe 3D.

Jeg så den i 3D HFR af "faglige hensyn", og mens det er klart det bedste (læs: Mindst ringe) 3D jeg har set, så foretrækker jeg klart 2D versionen. Jeg anerkender at det er en smagssag, men jeg synes ikke den kunstige 3D effekt giver mere realisme, tværtimod. Heller ikke med HFR. HFR hjælper helt klart på mange ting, men det ændrer ikke på at 3D effekten er kunstig, kombineret med at oplevelsen af lys-forhold og farver i billedet bliver smadret til ukendelighed.

Jeg er iøvrigt også uenig i kommentaren højere oppe om at Gravity er kedelig i 2D, jeg kunne godt lide den - og igen er det en smagssag, men visuelle effekter kan ikke på nogen måde redde en dårlig film for mig. De kan til gengæld godt ødelægge en god film.

Det der generede mig mest ved Gravity var, som med mange andre film i dag, at nogle scener helt åbenlyst er "designet" til 3D. Men de scener stikker ud for mig, også når jeg ser 3D. De virker simpelthen unaturlige for mig, man vælger kameravinkler og kompositioner som ikke fungerer særligt godt i filmens egentlige udtryk, for at få 3D til at fungere overbevisende. Det fjerner min opmærksomhed fra historiefortællingen. Det sjove er at jeg er helt vild med "anderledes" kameraføring generelt, men rigtigt ofte så har de valg der bliver taget i 3D filmene ikke ret meget med kunstnerisk komposition at gøre, man overdriver bare kamera-panorering og forgrunds-effekter, for at få mere dybde i kompositioner hvor det er unødvendigt. Igen er det værste ved det ikke at det er der når man ser 3D, men at 2D versionens komposition lider under det. Og det suverænt allerværste er at mange film der optages i 2D men konverteres til 3D, stadig er påvirket når man ser 2D versionen fordi kompositionerne er lavet sådan at 3D konverteringen bliver mere effektiv. Det samlede resultat er at der bliver længere og længere mellem hollywood-film jeg overhovedet gider se, hvadenten det er 2D eller 3D.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Efter dit eget link, så er Gravity altså næsten helt lavet i 3D. Helt nøjagtig skulle 90% være.

Som der står i bunden.

^ 11. Many have emailed about how it's mostly real 3D. Here's a behind-the-scenes of the conversion process. My gripe is that the main characters, the people, were shot in 2D. However, this is a unique movie. Most of it takes place in space, where the suits were rendered in real 3D, with the faces super-imposed within the actual suit. So it's not inaccurate to say that 90% of it is real.

I så fald, så vil jeg argumentere for at det er de vigtigste 10% der er skudt i 2D.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 10:12
Jeg kan personligt ikke se 3D.

Kan ikke lige huske hvad begrebet hedder, men det er vist en del der "lider" af det.

Så de få gange jeg har set en 3D film i biografen, har jeg skulle bruge briller blot for at skærmen ikke var sløret, men uden nogen 3D effekt. Pænt irriterende.

Så jeg hælder til dem, hvor det ikke kan gå hurtigt nok før det forsvinder. 
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Kan ikke lige huske hvad begrebet hedder, men det er vist en del der "lider" af det.

Så de få gange jeg har set en 3D film i biografen, har jeg skulle bruge briller blot for at skærmen ikke var sløret, men uden nogen 3D effekt. Pænt irriterende.

Gælder det alle 3D teknikkerne; RealD, Dolby 3D og XpanD?! Der findes biografer i Danmark med alle tre typer.
http://www.reald.com/content/theatre-locator.aspx
http://www.dolby.com/us/en/consumer/content/movie/theater/find-a-cinema.html
http://www.xpand.me/cinema/
http://www.slashfilm.com/qa-best-3d-format/
Til top
Langtoft Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-December-2009
Sted: Frederikssund
Point: 424
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Langtoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 13:58
Hvis man kigger her, så går der nok lidt tid før det sker :

http://www.boxoffice.com/statistics/3d-release-calendar

Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Gælder det alle 3D teknikkerne; RealD, Dolby 3D og XpanD?! Der findes biografer i Danmark med alle tre typer.
http://www.reald.com/content/theatre-locator.aspx
http://www.dolby.com/us/en/consumer/content/movie/theater/find-a-cinema.html
http://www.xpand.me/cinema/
http://www.slashfilm.com/qa-best-3d-format/

Må indrømme det aner jeg ikke.

3D har i forvejen aldrig sagt mig noget, så har aldrig gjort det store i at finde ud af hvad, hvorfor, hvordan osv. Blot gået med min stille håb om de snart dropper det pjat:)

Det eneste jeg ved, er at jeg har været til 3D forestillinger i Holstebro og Struer og begge steder oplevede jeg ikke 3D effekten.

Redigeret af Silentbob - 13-Maj-2014 kl. 14:37
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 14:46
Jeg tror ikke de forsvindder lige med det samme Smile
Det kinesiske marked spiller en rolle her. Kina har pt. et loft over udenlandske film på 34 premierer pr år. De 14 af disse (som blev forhandletfor for få år siden) skal være 3D eller IMAX. Så de store amerikanske studier ser det nok som en nødvendighed at lave 3D, for at kunne komme ind der.
Så når kineserne bliver trætte af 3D vil vi se et fald i antallet af 3D film også her.
Endelig har mange danske biografer investeret i 3D, og de vil nok gerne se dette forrentet før de overvejer at udfase 3D.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu