recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ikke synkront billede og lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIkke synkront billede og lyd

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Malvido Malvido skrev:

Den forklaring jeg har fået, er at VHS er analogt, hvorimod DVD er digitalt, og den omsætning af signalet bliver forsinket med nogle millisec. men over 1 time opsamles disse til en større forskydning.

Hvis det skulle være det at signalet er analogt, vil det jo også være et problem på alle optagelser fra TV, selv signaler fra digitale satelitter og Selector box bliver jo lavet om til analog signal inden de sendes ud på SCART eller S-video stik fra sat. receiver/Selector.

Nogen erfaring med det?

Det er vist lidt af en 'and'.

Jeg har nu overført ca. 30 VHS optagelser (af ca. 2 timer stykket) via Scart til Sony HX900 og oplever intet synkroniseringsproblem. Tidligere har jeg benyttet ATI Radeon 9800 Deluxe til overførsel af VHS  til PC og har aldrig set problemet her.

Flere har beskrevet, at hvis man på PC'en anvender separate lyd- og videokort til indspilningen kan problemet opstå fordi urene ('timerne') på kortene ikke er helt synkrone (og det ene kan tabe tid i forhold til det andet) - i andre tilfælde kan samme problem opstå på billige capture kort (sammenbyggede lyd- og videokort).

Selv har jeg oplevet problemet på optagelser med fejl i MPEG strømmen - hentet fra nettet (hvor dekoderen måtte springe billeder over mens lyden fortsætter ufortrødent - i sådanne tilfælde kan f.eks. MPEG-VCR rette op på problemet hvor lyden bliver klippet til, svarende til de manglende billeder). I andet tilfælde var årsagen NTSC afspilning - hvor DVD optageren foretager automatisk pulldown af billedstrømmen mens lyden forbliver uændret - enormt irriterende at se en sådan udsendelse med lyd/billed ude at trit med flere sekunder  (dog nok kun noget man oplever hvis man har familie/venner i f.eks. USA der ynder at sende NTSC optagelser).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 10:04

Det hyppigste årsag til synkroniseringsproblemer er som regel dropped frames, hvilket igen skyldes dårligt kildemateriale, eventuelt kombineret med en dårlig optageenhed. Gamle, slidte og/eller krøllede VHS bånd er noget af det dårligste kildemateriale der findes. På et sted hvor der sker billedudfald bare i brøkdelen af et sekund sker der ikke det samme med lyden, som bare fortsætter. Derved kommer lyden  på optagelsen til at halte bagefter billedet, og jo længere optagelsen er, jo værre bliver det. De professionelle løser dette problem ved at indskyde en time base corrector (TBC) mellem afspille- og optageenhed. En sådan svend er dog rimelig dyr, men på det seneste har man set den indbygget i de bedre DVD optagere, og til en fair pris. Har man ikke en sådan, kan løsningen være at foretage optagelsen i mindre bidder, men sørg altid for at optage fra den bedst mulige kilde. Er skaden sket, kan den i de fleste tilfælde som tidligere nævnt udbedres ved redigering med programmet Videoredo, som tillader korrektion op til 1 sekund i begge retninger. Er fejlen mere end 1 sekund må filen køres igennem én gang til. Videoredos supportere har lovet mig, at det bliver muligt at korrigere helt op til 2 sekunder i hver retning i den næste release af programmet.

Flemming

Til top
Lynge Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 21:21

Har oplevet næsten det samme problem, men bare på en anden måde.

I mit tilfælde kan vi godt udelukke diskussionen analog/digital da det drejer sig om en film optaget på et digitalt videokamera.

Problemet opstod ikke under capture men først efter producering af den færdige film. Jeg bruger PowerDirector, istedet for at vælge brænd film til disk vælger jeg "General Purpose" Her vælger jeg så at capture i AVI format. Det er lidt bøvlet, med dobbelt rendering, men det virker. Har netop forsøgt mig med Pinnacle Studio som laver capture i AVI og Mpeg, ligeledes uden problemer

Skal samtidig sige at jeg har kopieret ca. 30 timers VHS optagelser til DVD på min Panasonic DVD optager uden nogen form for synkroniseringsproblemer. (Men det er jo lidt mere sexet med overgange og rulletekster)  

Hilsen Lynge

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 22:58
Fra vores kære japanske ingeniører har jeg fået lidt mere uddybende information omkring synk problem. Et synk problem kan også opstå ved optagelse fra tuner, hvis signalet er ringe, her kan lyd og billede komme ud af synk, da lyden kan være ok men billedet halter. Dette vil så tydeligst opfattes når man bruger eksempelvis JVC's Live memory, og fejlen vil først rette sig idet man skifter kanal, eller hopper ud af live memory igen. Så det er vigtigt med disse digitale optagere at de fødes med et godt stabilt signal.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu