|
Ikke-forventelig kvalitet på Viasport UHD under EM |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
JENC
Guld medlem Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 18-Juni-2021 kl. 19:25 |
|
Hej folkens
Når jeg EM kampe på YouSee's kabel-tv på deres kanal for Viasport UHD/4K synes jeg slet ikke kvaliteten får det løft det ellers plejer at få ved andre UHD fodboldkampe og f.eks. Formel 1 Sammenlignes UHD kanalen med DR1 eller TV3 (begge 1080i) kan man nærmest ikke se forskel. Det er jo skuffende. - Er der andre der sidder med samme oplevelse? - Er der en der kan måle bitraten på UHD kanalen? Mvh
Jens |
||
Kand
Bruger Oprettet: 04-Marts-2014 Sted: Arhus Status: Offline Point: 80 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
hvis UEFA produktionen, altså de kamera der er på stadion kun er 1080i så er 4K og bitrate nok ikke så vigtig. Vm for et par år siden var produceret med 4K kamera. Det har jeg ikke se på de kamera der bruges under EM der står HD på siden af dem. Så det er det samme HD SDI feed de alle har.
|
||
bubbleboy
Guld medlem Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 775 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Bitraten er som den plejer at være, lidt under 18 Mbit/s. Hvis kvaliteten halter, skyldes det nok kildematerialet.
Redigeret af bubbleboy - 18-Juni-2021 kl. 21:05 |
||
Nilloviz
Bruger Oprettet: 14-Februar-2016 Sted: Dk Status: Offline Point: 105 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Selvfølgelig bliver et arrangement som EM ikke filmet i 1080i. BBC sender jo også i 4K på iPlayer. Det er Viaplay der ikke har kapacitet. Når der kommer for mange brugere på samme tid, skruer de ned for kvaliteten. Det er mit i hvert fald mit gæt...
|
||
Sylvest
Guld medlem Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 888 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har tænkt præcist det samme. Det er slet ikke som når der er Premier league, Champions league eller sågar Superligaen og Formel 1. |
||
.
|
||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det var derfor jeg nævnte det var via YouSee kabeltv. De behøver ikke skrue ned når mange er på.
|
||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak. Godt input. Så er det kildemateriale eller signalvejen.
|
||
C. Johansen
Guld medlem Oprettet: 16-April-2012 Status: Offline Point: 636 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg oplever, at billedet på V Sport UHD kanalen hos YouSee er lidt bedre end hos DR1 og TV3+, men ikke på højde med Formel 1 visningerne.
En fordel med V Sport UHD er desuden, at den kører helt uden reklamer og virker helt stabil, og kvaliteten virker meget ens for de forskellige kampe. At Viasat skulle skrue ned for bitraten, fordi der er mange seere, er selvfølgelig noget vrøvl. Der er jo tale om en flow-kanal og ikke streaming...
|
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Derimod har yousee generelt en meget dårlig bitrate på lige netop 3+. nu har jeg ganske vist ikke den kanal mere men da jeg havde, var tv3+'s bitrate omkring 5-6mbit, mens tv3 dog er VBR og i dag ligger omkring 4-14mbit. begge fhd men 3+ interlaced så vidt jeg husker. 3+ og 3puls har alle dage været meget kraftigt nedprio hos yousee og derfor ikke fået tildelt megen båndbredde. Det er helt sikkert yousee der er synderen her.
|
||
bubbleboy
Guld medlem Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 775 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
3+ ligger på 12 Mbit/s (fast), hvor videosporet udgør de 11,5, kodet i AVC. UHD-kanalens HEVC ligger på 17,5 Mbit/s. Den manglende kvalitet skyldes næppe bitraten hos Yousee.
Redigeret af bubbleboy - 19-Juni-2021 kl. 20:57 |
||
cloudy
Super bruger Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har også undret mig over at Viasat UHD kanalen på yousee ikke er meget bedre end DR fullHD når det kommer til disse EM kampe. Det eneste jeg kan konkludere er at 4K kamera og infrastruktur ikke er til stede på samtlige stadiums og lande, der spilles kampe i.
Derudover oplever jeg kortvarigt flimmer/udfald optil flere gange i minuttet, kun på UHD kanalen. Har aldrig haft de problemer med UHD kanalen før, så det må være noget med EM distribution/enkodning/viasat redigering. Signalstyrken er i top og det sker også hos min familie et andet sted med et andet TV. I det hele taget er UHD skuffende i denne omgang. Der er ikke styr på det. |
||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Enig. Det må være den opsummerende konklusion 👍🙂 Og en yderligere konklusion, at det må være i optageudstyr, efterbehandling, eller ikke fuld UHD kapacitet i alle signalveje fra stadium til YouSee (og andre) at fejlen ligger. |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |