|
Image Retention (burn-in) |
Besvar | Side 123 6> |
Forfatter | |||
COMMMO
Ny bruger Oprettet: 17-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 14 |
Emne: Image Retention (burn-in) Sendt: 17-April-2010 kl. 11:45 |
||
Jeg har et spørgsmål i fht. garanti på et Pioneer LX5090H, som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen.
Hvordan står jeg i fht. garanti, da der i manualen desværre står, at man hest ikke skal se 4:3 udsendelser da det kan medføre burn-in? Skal jeg kontakte Pioneer eller min forhandler? Jeg er sikker på, at forhandleren vil sige det er selvforskyldt, men til mit forsvar, så havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troede burn-in stadig var aktuelt på sidste generations plasma tv. Og lad så dette være en advarsel til andre potentielle købere af plasma TV - såfremt du vælger et sådan (for billedet er virkeligt imponerende), så se kun i wideformat - også selv om 4:3 udsendelser ligner crap i fht. forhold.
|
|||
hopgreve
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6276 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 11:58 | ||
Hej , ja det lyder godt nok surt , du kan prøve at finde en tom analog kanal , hvor der kun er støj på skærmen , og lad den stå et par timer og se om det har hjulpet. Mht garanti , så tvivler jeg på at de kan gøre noget...
MVH
|
|||
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
COMMMO
Sendt: 17-April-2010 kl. 12:04 | ||
Tak for svaret - jeg har næsten udtømt alle mine muligheder i fht. afhjælpning af problemet. Dit hint i fht. analog kanal afprøvede jeg forleden nat, hvor den fik lov at stå i 12 timer med sne kontrasten sat til 50, lysstyrken til +20 og farven til +20 - ligelidt hjalp det Gutten her på flatpanels.dk, fik dog min forhåbning lidt op - men det er muligt det kun gælder skærme indkøbt i Sverige: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9964 |
|||
mobanet
Bruger Oprettet: 27-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 12:19 | ||
Jeg har selv samme problem med mit Pioneer 428XD. Det er dog kun tydeligt ved helt lyse baggrunde.
|
|||
|
|||
COMMMO
Sendt: 17-April-2010 kl. 12:20 | ||
Mit er forfærdeligt ved mørke/sorte optagelser .. pisse irriterende .. føler med dig, mate!
|
|||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 13:29 | ||
Det er ikke et særligt godt forsvar for det tyder bare på at du ikke har fulgt manualen. Men din skærm er måske alligevel til at redde i større eller mindre grad Hvis du sætter en computer til og med et tegneprogram laver et omvendt 4:3 format som er hvide bjælker og sort midt på. Så ophæver du jo den påvirkning som du har lavet med et 4:3 tv billede. Du må nok fedte lidt med at få bjælkerne til at sidde lige i kanten og måske skal grænsen imellem sort og hvid fade lidt. Husk at slå "Orbiter" fra inde i menuen, så dine bjælker ikke flytter sig for meget rundt på skærmen og sidder hvor de ikke skal. Brug normal tv opsætning og se med 4 timers mellemrum om den har fået nok i ovnen Prøv at se om nedenstående billede passer - ellers må du lige tilpasse det eller lave et selv: |
|||
hopgreve
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6276 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 13:46 | ||
Interessant , men vil det virke? Når noget har sat sig fast , mere eller mindre permanent , så gælder det vel om at " motionere " alle pixels?....
MVH
|
|||
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 14:07 | ||
surt, og husk for at slippe af med sådan noget skal du nogle gange op i flere serier af 24timer førend du begynder at kunne se en bedring.. så prøv evt og se om det du giver den 12timer mere ikke trækker den i den rigtige retning.
|
|||
Mvh
René |
|||
MaXer
Guld medlem Oprettet: 10-September-2007 Sted: København S Status: Offline Point: 1958 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 14:37 | ||
Det er jeg ikke sikker på er en god idé. Man får ikke motioneret de celler der er ramt af retention, til gengæld får man retention i resten af billedet også. Det er lidt at prøve at ramme laveste fællesnævner ved at introducere fejl de steder der ikke er det så det bliver jævnt dårligt, i stedet for højeste fællesnævner ved at prøve at fjerne fejlene.
|
|||
bantam
Guld medlem Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:12 | ||
Der er forskel på rentention og burn-in. Problemet i denne tråd er burn-in. Burn-in er ældning af cellerne (som indeholder fosfor). Da de er blevet slidt uens, kan man sagtens forestille sig at et billede som det ovenfor kan slide de mest lysstærke pixelceller, således at man kan få dem på samme niveau som de svageste celler. Dette er en naturlig proces, som sker over tid. Hvis TV'et har mange drifttimer bag sig, er bedste gæt, at det vil tage lang tid at rette op på fejlen.
Problemet med metoden er, at overgangen mellem slidte og mindre slidte celler kan være svær at få perfekt - og man kan forestille sig, at der bliver et par lodrette streger/bånd i faseovergangen. Hvor skarpt det bliver afhænger nok af, om der har været brugt orbiter mens, der blev set 4:3-udsendelser.
|
|||
/lars
|
|||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:19 | ||
Du fjerner jo ikke fejlene hvis det er burn-in som det tyder på. At forsforen på plasmacellerne er ældet forskelligt i panelet er jo ikke noget som gør hver enkelt celle dårligere. Plasmacellerne er jo skabt til at kunne ældes og problemet opstår først når cellerne ældes uens som det er sket for trådstarter. Tager du et 3 år brugt plasma panel og sammenligner det med et magen til som er ubrugt. Så tror jeg du kan lave en ISF kallibrering og få ens billede på begge paneler. Så selvom cellerne bliver ældet tror jeg ikke panelet bliver dårligere. |
|||
bantam
Guld medlem Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:21 | ||
Jeg kom lige til at tænke på en ting: De fleste plasma-TV har en mulighed for at slå "sidegardiner" til - altså en nuance af grå udenfor 4:3-området.
Hvis man fodrer TV'et med et sort billedet og slår disse sidegardiner til (fast) i en periode, må man ramme kanten af 4:3-området uanset om orbiter er (eller har været) slået til.
På den må kan man jo forsøge at slide lidt på de mindst slidte pixels. Men det tager som sagt nok et stykke tid - og der skal holdes øje med udviklingen undervejs.
|
|||
/lars
|
|||
Besvar | Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |