Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
|
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:24 |
hopgreve skrev:
Interessant , men vil det virke? Når noget har sat sig fast , mere eller mindre permanent , så gælder det vel om at " motionere " alle pixels?....
MVH |
Hvis det er burn-in, så er fosforen på nogle af cellerne i panelet blevet ældet anderledes end andre steder på panelet. Derfor hjælper det ikke at prøver at "motionere" alle pixels, da de stadig vil have "aldersforskellen" Hvis det kraftig retention, så kan det fjernes over nogle dages motionering. Burn-in viser sig ofte som skygger på en hvid baggrund eller nogle gange mørkere områder på en mørk baggrund. Retention viser sig ofte som lysere ting på en mørk baggrund.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:28 |
bantam skrev:
Jeg kom lige til at tænke på en ting: De fleste plasma-TV har en mulighed for at slå "sidegardiner" til - altså en nuance af grå udenfor 4:3-området.
Hvis man fodrer TV'et med et sort billedet og slår disse sidegardiner til (fast) i en periode, må man ramme kanten af 4:3-området uanset om orbiter er (eller har været) slået til.
På den må kan man jo forsøge at slide lidt på de mindst slidte pixels. Men det tager som sagt nok et stykke tid - og der skal holdes øje med udviklingen undervejs. |
Det er nok rigtigt, men som jeg husjer det så er det en 50% grå og det vil nok tage evigheder at få burn-in minimeret på den måde. Det er iøvrigt en rigtig god ide at bruge auto grå gardiner på Pioneer hvis man ser 4:3 formater. Så sørger tv'et at et lyst billede får lyse gardiner og et mørkt billede mørke gardiner. Man skal lige vende sig til det, men det er super smart.
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 17-April-2010 kl. 15:39 |
Det vil jo kun kunne bruges når det er ved modtagelse på TVet, og ikke når det er en extern enhed, som f.eks DVD eller STB.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
bantam
Guld medlem
Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
|
Sendt: 17-April-2010 kl. 16:52 |
Det virker på alle kilder. Man skal bare sætte skærmformatet til 4:3, og slå "Side Mask" til (under "Option") og vælge lysstyrken for sidegardinerne til "Fixed". Derefter kan man f.eks. vælge en HDMI-indgang uden signal (= sort billede) og sidegardinerne kommer frem.
Det er rigtigt, at hvis der var mere knald på lyset i sidegardinerne, ville det nok være mere effektivt.
|
/lars
|
|
mgmg
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
|
Sendt: 17-April-2010 kl. 21:28 |
COMMMO skrev:
som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen. |
Kan du beskrive hændelsesforløbet mere nøjagtigt?
Har du kørt break in DVD og hvor længe?
Redigeret af mgmg - 18-April-2010 kl. 18:46
|
Kuro
|
|
COMMMO
Ny bruger
Oprettet: 17-Juli-2009
Point: 14
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 15:40 |
mgmg skrev:
COMMMO skrev:
som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen. |
Kan du beskrive hændelsesforløbet mere nøjagtigt?
Har du kørt burn DVD og hvor længe? |
Hændelsesforløbet er som følger:
- Juli sidste år indkøbte jeg LX5090H - Midt Februar i år, købte jeg 4 sæsoner af Scrubs på DVD - Disse sæsoner blev set i 4:3 over en periode på godt og vel 1½ måned - Jeg bemærkede først problemet da jeg skulle se en film i normal 16:9 - der havde de mørke scener nu pludselig 4:3 aftryk - Efter konstateringen har jeg jævnligt kørt den indbygget "washer" i TV'et; forsøgt skærmen sat til helt hvidt skærmbillede i mange timer, samt slutteligt det analoge TV signal trick i et par dage, hvor den ene kørsel var 12 timer i træk
Der er kommet nogle interessante forslag i denne tråd som jeg vil forsøgte mig med - men umiddelbart ser det dystert ud.
Redigeret af COMMMO - 18-April-2010 kl. 15:59
|
|
COMMMO
Ny bruger
Oprettet: 17-Juli-2009
Point: 14
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 15:46 |
Cyberguyen skrev:
COMMMO skrev:
Jeg er sikker på, at forhandleren vil sige det er selvforskyldt, men til mit forsvar, så havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troede burn-in stadig var aktuelt på sidste generations plasma tv. |
Det er ikke et særligt godt forsvar for det tyder bare på at du ikke har fulgt manualen.
|
Jeg er af den opfattelse, at en brugermanual ikke er en påkrævet læsning, men et værktøj man kan ty til såfremt produktet ikke intuitivt kan benyttes uden hjælp. Eller, som i mit tilfælde, fejlsøgning.
Det er så muligt det er et dårligt argument/forsvar, men jeg når jeg som forbruger køber et TV så forventer jeg ikke produktet ødelagt ved almindelig brug, og om det så kan bruges i retten eller ej må tiden jo vise.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 20:07 |
COMMMO skrev:
Cyberguyen skrev:
COMMMO skrev:
Jeg er sikker på, at forhandleren vil sige det er selvforskyldt, men til mit forsvar, så havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troede burn-in stadig var aktuelt på sidste generations plasma tv. |
Det er ikke et særligt godt forsvar for det tyder bare på at du ikke har fulgt manualen.
|
Jeg er af den opfattelse, at en brugermanual ikke er en påkrævet læsning, men et værktøj man kan ty til såfremt produktet ikke intuitivt kan benyttes uden hjælp. Eller, som i mit tilfælde, fejlsøgning.
Det er så muligt det er et dårligt argument/forsvar, men jeg når jeg som forbruger køber et TV så forventer jeg ikke produktet ødelagt ved almindelig brug, og om det så kan bruges i retten eller ej må tiden jo vise. |
Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen... Der står jo også i manualen at der ikke må komme vand i tv'et. Hvis jeg havde boet hele mit liv i Australiens ørken var jeg sikkert vant til at se tv udendørs. Skulle jeg så kunne få repareret tv'et på garantien, fordi jeg ikke havde læst manualen og ikke vidste bedre omkring vådt vejr? Jeg ved godt at det er surt show, men jo bedre chancer du skal have for at redde det, jo mindre hele hvide billeder skal du køre. Prøv istedet Bantams gardin løsning eller min med et billede på skærmen. Det burde kunne reducere gardinerne til et minimum
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 20:10 |
Der står jo også i manualen at små påvirkninger over flere dage med samme billede giver samme problem som en lang påvirkning. Derfor er det lige meget om du har set 24 timers Scrubs ud i et eller 24 dage med 1 times Scrubs.
Hvis du skulle have haft undgået det skulle du enten have gardiner på auto eller have strukket dit billede til at fylde hele skærmen.
|
|
PhDream
Guld medlem
Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 20:24 |
Cyberguyen skrev:
Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen...
Der står jo også i manualen at der ikke må komme vand i tv'et. Hvis jeg havde boet hele mit liv i Australiens ørken var jeg sikkert vant til at se tv udendørs. Skulle jeg så kunne få repareret tv'et på garantien, fordi jeg ikke havde læst manualen og ikke vidste bedre omkring vådt vejr?
|
Den sammenligning holder jo ingen steder!
For det første er der nok ingen, der ser tv udendørs, uanset om de bor i Australien, Afrika, whatever, uden at tage de nødvendige forholdsregler. Uanset hvilket kontinent man bor på, har man et hus.
For det andet, er man en tåbe, hvis man ikke ved, at elektronik og vand ikke går i spænd.
Sidst, men ikke mindst: du kan absolut ikke sammenligne nogenlunde normalt tv-brug med et meget ekstremt ét, hvor tv'et bruges udendørs. Kan være du mente det som en joke, men det er stadig smagløst.
Redigeret af PhDream - 18-April-2010 kl. 20:25
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 20:41 |
Cyberguyen skrev:
Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen... |
Hvad der står af anvendelsesbegrænsninger i en manual, som man først har fået udleveret efter indgåelse af købsaftalen, er som udgangspunkt ligegyldigt, hvis disse begrænsninger strider mod, hvad en køber med rimelighed bør kunne forvente. Tænk, hvis du køber en ny bil og efter leveringen opdager, at manualen advarer mod kørsel i solskin. Så diskussionen bør tage udgangspunkt i, om en køber med rimelighed bør kunne forvente, at han kan se 4:3-udsendelser i korrekt aspect ratio uden at skade TV'et.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 18-April-2010 kl. 20:57 |
PhDream skrev:
Cyberguyen skrev:
Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen...
Der står jo også i manualen at der ikke må komme vand i tv'et. Hvis jeg havde boet hele mit liv i Australiens ørken var jeg sikkert vant til at se tv udendørs. Skulle jeg så kunne få repareret tv'et på garantien, fordi jeg ikke havde læst manualen og ikke vidste bedre omkring vådt vejr?
|
Den sammenligning holder jo ingen steder!
For det første er der nok ingen, der ser tv udendørs, uanset om de bor i Australien, Afrika, whatever, uden at tage de nødvendige forholdsregler. Uanset hvilket kontinent man bor på, har man et hus.
For det andet, er man en tåbe, hvis man ikke ved, at elektronik og vand ikke går i spænd.
Sidst, men ikke mindst: du kan absolut ikke sammenligne nogenlunde normalt tv-brug med et meget ekstremt ét, hvor tv'et bruges udendørs. Kan være du mente det som en joke, men det er stadig smagløst.
|
Det var for at illustrere forskellige folks viden ikke kan bruges til at antage at man ikke skal læse manualen. Man er vel ikke en tåbe hvis man aldrig har oplevet at vand ødelægger elektronik? Jeg ved godt at plasma tv kan tage skade af tv kiggeri i 4:3 format hvis man ikke benytter sig af diverse hjælpemidler indbygget. Men det vidste trådstarter åbenbart ikke - skal man så kalde ham en tåbe fordi han ikke vidste det? Folks viden er forskellig, derfor er der behov for manualer. Det kan svige til egen mås hvis man ikke læser dem. Heldigvis går det sjældent galt.
|
|