Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2346
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 11:04 |
Naiera skrev:
Hvorfra ved du hvor mange der lader tingene gå tilbage? Og hvad skulle det i det hele taget have at gøre med prisen på gebyret? At sende post retur engang imellem er, som nævnt, medregnet i andre udgifter. |
Jeg er ganske enig at Post DK's gebyr er urimeligt højt, og at bagatelgrænsen burde være hævet.
Man må dog se i øjnene at gebyr & bagatelgrænse er som de er pt., og det er der nok ikke meget at gøre ved.
Det er nok kun de enkelte netshops og måske Post DK der er klar over hvor meget post der bliver sendt retur.
Naiera skrev:
så er det et faktum, at Play.com ikke gør et vildt stort nummer ud af at de sender fra Jersey, og at dette for mange kommer som en overraskelse, første gang der dukker en toldregning op.
|
Det er korrekt at de ikke gør "et stort nummer" ud af at sige hvor butikken ligger, men så er det altså heller ikke sværere at finde ud af. Der skal ikke mere end 2 klik til når man er på forsiden for at finde ud af at de ligger på Jersey. Det er ikke nogen skade at være lidt proaktiv. Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske.
|
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 11:30 |
Postdanmark sender 10.000 pakker retur om året, fordi folk ikke vil betale gebyret. Kilde: http://www.business.dk/detail/massivt-snyd-med-udenlandsk-nethandel
Og bagatelgrænsen på 80 kr. er vel skatteministerens ansvar.
|
Venlig hilsen KB
|
|
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 11:33 |
Har ved tidligere lejlighed hørt at de 160kr i gebyr typisk dækker over omkring 5 minutters arbejdsindsats (fra postDK medarbejder) og det er da muligt det er en rimelig betaling, men det kan også nemt tolkes som en pengemaskine...
Mener det er muligt at blive import-registreret ved skat og på den måde selv få lov til at håndtere told og moms af varekøb.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 11:55 |
kaizer skrev:
Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske. |
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort
|
|
rawi
Super bruger
Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:11 |
tipsen skrev:
Har ved tidligere lejlighed hørt at de 160kr i gebyr typisk dækker over omkring 5 minutters arbejdsindsats (fra postDK medarbejder) og det er da muligt det er en rimelig betaling, men det kan også nemt tolkes som en pengemaskine...
Mener det er muligt at blive import-registreret ved skat og på den måde selv få lov til at håndtere told og moms af varekøb. | Dengang jeg kørte post, mener jeg det kostede omkring 78kr for en toldopkrævning. Mit job var at ringe på hos kunden, modtage moms+gebyr i klingende mønt, og bogføre regnskabet, samlet tid passer meget godt med 5 min. Jeg tror at 90% af de kunder jeg besøgte med en opkrævning, lige glippede med øjnene en ekstra gang, da de ikke var klar over de skulle betale et ekstra gebyr til PostDK.
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4112
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:28 |
tipsen skrev:
|
Nu betaler man jo ikke bare lige for denne indsats. Arbejdsprocessen indbefatter meget andet som der også skal indtægt til. En medarbejder skal uddannes, have ferie, sygdom etc. Der skal betales husleje, indkøbes EDB udstyr og lign. Når en pakke så er toldbehandlet, så skal det bogføres igennem et eller andet bogføringssystem og den indkrævede moms skal overføres til Skat og sådanne kunne man blive ved.
Jeg mener at jeg på et tidspunkt så at det i mange virksomheder koster 100 til 200 kr at kører en faktura igennem deres system.
|
|
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:29 |
Kampus skrev:
kaizer skrev:
Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske. |
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort |
Jovist, men det ville så kræve en forenet indsat fra alle webshops uden for EU. Men hvorfor skulle de det?! Det er da fint nok at spille med åbne kort, men det er en forretning der skal tjene penge. Som forbruger har man vel også selv lidt pligt til at undersøge sagerne inden man smider en ordre i deres retning. Hvis man ikke magter at finde info om forhandleren på deres egen side, kan en simpel google søgning rette op på det.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:39 |
kaizer skrev:
Kampus skrev:
kaizer skrev:
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort |
Jovist, men det ville så kræve en forenet indsat fra alle webshops uden for EU. Men hvorfor skulle de det?! Det er da fint nok at spille med åbne kort, men det er en forretning der skal tjene penge. Som forbruger har man vel også selv lidt pligt til at undersøge sagerne inden man smider en ordre i deres retning. Hvis man ikke magter at finde info om forhandleren på deres egen side, kan en simpel google søgning rette op på det.
|
Nej det kan jeg ikke se skulle være nødvendig. Problemet med visse webshops er jo at de "gemmer sig" under en "co.uk" addresse, og hermed virker helt tilforladelige som værende bosiddende i EU. Det er at spille med skjulte kort. Hvis jeg handler med en webshop med "com" i addressen, så ved jeg at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU, og kan tage mine forholdsregler
|
|
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:46 |
Kampus skrev:
kaizer skrev:
Kampus skrev:
kaizer skrev:
|
Nej det kan jeg ikke se skulle være nødvendig. Problemet med visse webshops er jo at de "gemmer sig" under en "co.uk" addresse, og hermed virker helt tilforladelige som værende bosiddende i EU. Det er at spille med skjulte kort. Hvis jeg handler med en webshop med "com" i addressen, så ved jeg at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU, og kan tage mine forholdsregler |
Nu ved jeg ikke hvilken adresse du skriver når du skal handler hos play og lign. steder.
Jeg har bl. a. følgende links liggende i min mappe over steder med toldrisiko:
Alle er .com og alle ligger på en kanalø udenfor EU. Efter dine forholdregler er der vel så ikke noget at komme efter, idet du nu ved at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU?
|
|
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:50 |
kaizer skrev:
Nu ved jeg ikke hvilken adresse du skriver når du skal handler hos play og lign. steder.
Jeg har bl. a. følgende links liggende i min mappe over steder med toldrisiko:
Alle er .com og alle ligger på en kanalø udenfor EU. Efter dine forholdregler er der vel så ikke noget at komme efter, idet du nu ved at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU?
|
Nej så er der jo netop ikke noget at komme efter. Og hvis trådstarter har handlet på sådan en side, og bliver overrasket over en toldregning, så må jeg sige at han må være utroligt naiv
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:54 |
Kampus skrev:
kaizer skrev:
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort | synes ikke jeg ser mange EU butikker, skrive at det er EU butikker heller. Jeg tænker her på at den slags fungerer jo begge veje. Hvis en US borger køber uden for us, har han jo et tilsvarende problem. = man bliver nødt til at undersøge hvem og hvor man køber henne i disse internettider. Man kan ikke lægge forretningen til last, at de ikke gør ordentligt opmærksom på hvor der sendes fra.
|
|
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 25-Februar-2011 kl. 13:24 |
Præcis.
Kampus skrev:
Og hvis trådstarter har handlet på sådan en side, og bliver overrasket over en toldregning, så må jeg sige at han må være utroligt naiv |
Nu har jeg ikke brugt betegnelsen "utroligt naiv" om trådstarter, så den må stå for egen regning.
Jeg har blot opfordret til at det ikke skader at sætte sig lidt ind i sælgers betingelser inden man placerer sin ordre.
|
|