recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbrænding af separate undertekster i ts fil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbrænding af separate undertekster i ts fil

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
TVSEER Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indbrænding af separate undertekster i ts fil
    Sendt: 26-Marts-2012 kl. 14:12
Hej recordere.dk

Jeg har Stofa kabel tv, hvor kanalen TV2FilmHD sendes som MPEG-4 med separate undertekster.

Hvis man vil optage denne f.eks. på Blue Tinum, køre filen ind i computeren, brænde de separate DVB undertekster ind i filmen, og brænde filmen på en DVD elller Blu Ray, så kan det lade sig gøre.

Man skal installere programmet VLC 2.00, der kan hentes gratis på internettet. Ver. 2.01. virker ikke ordenligt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man åbner så Notesblok i Windows, og kopierer følgende tekst ind i een linje:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,scodec=dvbs,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

Indsæt herunder en tom linje <Retur>

Og i linjen nedenunder kopier man ind:

shutdown /s

Så gemmer man filen som:

Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kører Win7 64-bit, og har mine programmer installeret på C: drevet. Derfor står der i batch filen:

"C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe".

Hvis du ikke kører Win7 64-bit, eller har dine programmer installeret på f.eks D: drevet, og ikke på C: drevet, skal du rette denne sti i batch filen, så den beskriver stien hvor VLC er installeret på din computer. Du kan se stien hvis du højreklikker på VLC genvjen på Win skrivebordet.

Du opretter nu en mappe i Win, der f.eks hedder FilmFraTV2FilmHD, og kopierer alle de film fra TV2FilmHD, som du vil tekste, over i denne mappe.
 (Det er ligegyldigt hvad mappen  hedder. Det vigtige er, at batch filen og ts filerne skal  ligge i den samme mappe)

OBS: Der må ikke være mellemrum eller punktum i filnavnene på film (ts) filerne. Hvis der er, så omdøb filerne vha. Win Stifinder , og erstat det med underscore eller bindestreg!!!

Kopier så den batch fil, som du har lavet over i den samme mappe.

Åbn mappen i Win stifinder.
Dobbeltklik nu på batch filen , og alle optagede ts filer fra TVFilmHD placeret i mappen vil nu blive bvehandlet af VLC, og gemt  i SD kvalitet (DVD kvalitet) med tilføjelsen "-Tekstet"til filnavnet.

Du kan nu lave en DVD med f.eks TMPGenc DVD Author.

====================================================================

Hvis du vil lave Blu Ray ud fra TVFilmHD optagelserne i stedet for, skal du bruge en batch fil som denne:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=13000,fps=50,scale=1,height=720,scodec=dvbs,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

Indsæt herunder en tom linje <Retur>

Og i næste linie:

shutdown /s

Så gemmer man filen som:

Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-HD.bat

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HD udgaven af batch filen belaster CPU´en hårdt, og kører langsomt.  Min Intel Core i7 kører på 99%.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS: Når du har tekstet de filer, der ligger i mappen FilmFraTV2FilmHD så husk at flytte dem , der er tekstet over i en anden mappe. Ellers tekster du tekstede filer!!!

God fornøjelse.

Mvh. TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 26-Marts-2012 kl. 20:11
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 14:45
Det var dog en særdeles besværlig metode. Så er det langt nemmere at bruge programmet ConvertXtoDVD, som klarer det hele i ét hug.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
TVSEER Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 14:51
Hej Flemming.

Det besværlige er at lave .bat filen.

Når man har lavet den, er det er vel ikke så besværligt at dobbeltkilkke på en .bat fil, og så tekste f.eks.10 film i et hug.

Jeg har afprøvet ConvertXtoDVD, men synes at kvaliteten af underteksterne var elendig.

Mvh. TVSEER

Redigeret af TVSEER - 26-Marts-2012 kl. 14:53
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 20:22
Synes at huske at jeg har brugt tsmuxer ( http://www.videohelp.com/tools/tsMuxeR ) med held til dette
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 21:45
brug dog en ac ryan eller fantec afspiller
så er det problem løst
Men fin løsning selvom den er besværlig

Til top
TVSEER Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 22:24
Hej recordere.dk

Tak for indlæggene.

Jeg synes nu ikke, at det er så besværligt.

Den samme "Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat" kan jo bruges igen og igen, hver gang man vil tekste nogle film.

Hvis jeg vil tekste 10 film fra TV2FilmHD så kopierer jeg Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat filen over i den samme mappe som filmene, og så dobbeltklikker jeg på denne.

Når VLC så er færdig med at tekste filmene (den tager dem i alfabetisk rækkefølge) så lukkes
computeren automatisk ned.

Jeg kan dobbeltklikke på Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat før jeg går i seng, og når jeg står op så er filmene tekstet, og computeren lukket, så den ikke har brugt unødvendig strøm.

Når det er sagt, så kan jeg selvfølgelig godt se fidusen ved at afspille den uredigerede .ts fil på en .ts kompatibel afspiller, og ikke lave en DVD - eller Blu Ray skive ud af filmen.

Mvh. TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 26-Marts-2012 kl. 22:30
Til top
JJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2012 kl. 01:34
Jer er helt enig i at ConvertXtoDVD laver en elendig kvalitet at undertekster.

Jeg har prøvet alverdens programmer for at konvertere DVB undertekster til DVD, men har endnu ikke fået et acceptabelt resultat.

Så metoden med at indbrænde underteksterne direkte i videobilledet er selvfølgelig METODEN, hvis man vil have en DVD, der kan bruges på de fleste afspillere.

En ting dog! Lyden i originalfilen er (på DR-K) i AAC. Den skal vel ændres til AC3?
Og jeg forstår ikke helt hvordan man vælger undertekst. I dag sendes der jo både teletext, og 2 DVB undertekster, Dansk og Dansk HH.

Endelig kan det vel være en fordel at vælge mux til PS, og så lave en .MPG fil, som man kan brænde direkte på en DVD.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2012 kl. 17:10
slet

Redigeret af xcardman - 06-April-2012 kl. 17:11
Til top
TVSEER Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2012 kl. 17:39
Hej JJ.

På siden

http://wiki.videolan.org/Transcode

kan du se, hvordan du ændrer mux på output filen.

Med hensyn til at vælge en ud af flere DVB-undertekster, så kan du eksperimentere med at vælge forskellige undertekster, når du indbrænder undertekster med VLC Media Players grafiske brugerflade. Du vælger menuen "Medier" og vælger menupunktet "Stream...". På den sidste side i guiden får du vist en streng, som du kan bruge til at lave en kommandolinje i din egen batch fil, hvis du vil lave sådan en.

Held og lykke med det.

Så kan I jo slette tråden, hvis I vil. xcardman.

Mvh. TVSEER

Redigeret af TVSEER - 06-April-2012 kl. 17:39
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2012 kl. 22:05
Fed batch! Tak for den. Jeg modtager DR via antenne og her kan den sagtens bruges.

Jeg må dog indrømme at jeg på overhovedet ikke kan finde det sted, hvor du siger man kan vælge DVB subs. Vil du smide et screen dump eller lignende for at vise det?

Redigeret af urup - 06-April-2012 kl. 23:42
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2012 kl. 01:51
Indlæg blevet oprindelig oprettet med løsningsforslag til DVB sub problemerne, men desværre opstod nogle problemer. Cry

EDIT: Jeg har fundet fejlen fra i aftes og jeg regner med at jeg har fundet en løsning i løbet af i dag/aften

Redigeret af urup - 07-April-2012 kl. 17:38
Til top
JJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2012 kl. 03:07
Jeg er ved trial and error kommet frem til følgende:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Programmer\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,scodec=dvbs,soverlay,acodec=a52,ab=192}:file{mux=ts,dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

giver en .ts fil i MPEG med undertekster indbrændt og med AC3 lyd. Så langt så godt!

Hvilken af DVB underteksterne der vælges, eller evt. begge, er jeg ikke i stand til at afgøre endnu, da min lille testfil, har ens undertekster i begge DVB-streams.

Ændring af filnavnet fra .ts til f.eks. .mpg gør at underteksterne IKKE kommer med!??

Ændring af mux=ts til mux=ps, gør også at underteksterne IKKE kommer med!??

C:\Programmer\VideoLAN\VLC\vlc.exe -vvv inputfile.ts :sout=#transcode{}:file{mux=ps,dst=outputfile_ps.mpg} vlc://quit

kan så efterfølgende transcode fra .ts til .ps, som jeg endnu ikke har testet på en standard DVD afspiller, men regner med vil fungere.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu