recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbrænding af separate undertekster i ts fil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbrænding af separate undertekster i ts fil

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
TVSEER Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2012 kl. 20:56
Hej urup og JJ.

Her er lidt info, om hvordan  man vælger mellem forskellige undertekster til indbrænding:

Man kan vælge hvilken undertekst man vil tekste med i batch filen ved at bruge en af følgende kommandoer:

1) Hvis man vil vælge et bestemt undertekst-sprog kan man bruge:

--sub-language=<string>    Subtitle language

Language of the subtitle track you want to use
          (two or three letters country code, you may use 'any' as a fallback).

2) Hvis man f.eks. vil vælge mellem undertekster på dansk, og undertekster på dansk for hørehæmmede må man bruge den aktuelle undertekst´s "Stream ID" som:

--sub-track-id=<integer [-2147483648 .. 2147483647]>
                                        Subtitles track ID

Stream ID of the subtitle track to use.

"Stream ID" for underteksten er et tal, der kan ses, hvis man åbner en film med VLC´s grafiske brugerflade, og vælger undermenuen "Codec-information" under menuen "Funktioner".

Her er nogle eksempler:

1) Denne kommandolinje er brugt til at brænde danske undertekster ind på en film fra "ZDFHD":

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

2) Denne kommandolinje er brugt til at brænde tyske undertekster ind på den samme film:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=deu %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

( Forskellen mellem de 2 kommandolinjer er kun "dan" overfor " "deu". Det står selvfølgelig for henholdsvis "dansk" og "deutsch").

3) Denne kommandolinje er brugt til at brænde danske undertekster for hørehæmmede ind  på en film fra TV2FilmHD:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-track-id=1642 %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

(Her er underteksten valgt ud fra undertekstens "Stream ID", der er 1642)

Håber at der er nogen, der kan bruge det til noget, og lave nogle batch filer de kan bruge.

Mvh. TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 09-April-2012 kl. 20:59
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2012 kl. 21:54
Hej, TVSEER!

Mange tak. Så var jeg alligevel ikke så langt fra målet. Jeg var kommet frem til at man kunne adskille de forskellige DVB subs via PID, men jeg kunne ikke finde den rigtige kommando til at lave indbygge i batch filen.

Jeg kan da tilføje at sub id for almindelige tekster på DVB-T er 80 og 81 for hørehæmmede. Det gælder for alle DRs kanaler og det passer også på TV 2  dengang den var en gratis kanal. Så må jeg bare begynde og optage en masse ting og lave en masse DVD'erSmile
Til top
JJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-April-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 01:01
Hej

Havde fundet metoden med PID, for at vælge DVB subs, men det ville ikke rigtig virke.
Det er sikkert fordi at --sout-all i den oprindelige batch fil, overstyrer valget af undertekster.

• --sout-all, --no-sout-all Enable streaming of all ES (default disabled). By defaut VLC will only stream one audio ES and one video ES (the first ones). If you enable sout-all, all ES (audio, video and SPU) will be streamed.

Så selvfølgelig skal den IKKE med.
  • På DR-K er DVB undertekst PID 2135 for Dansk, og 2136 for Dansk HH

Og PID 2031 for Teletext
    Til top
    TVSEER Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 07:23
    Hej JJ.

Jeg tror, at du har ret i at "--sout-all" i den oprindelige bat fil overstyrer valget af undertekster. Det var lidt forvirrende.

Der findes forøvrigt endnu en måde at vælge undertekster på:

3) Man kan angive Stream nummeret for underteksten:

--sub-track=<integer [-2147483648 .. 2147483647]>
                                     Subtitles track
              Stream number of the subtitle track to use (from 0 to n).

Nu til noget helt andet:

Hvis man vil brænde tekster ind på en film med separate teletekst undertekster som f.eks. kanalen TCM, som jeg har lavet kommandolinjen til,  skriver man:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

VLC kan nemlig også indbrænde TELETEKST undertekster, og ikke bare DVB undertekster.

Bemærk at fps er sat til 25 (som i kildefilen). Jeg går ud fra at fps er 25 fordi kanalen sender i 576 Interlaced.

En HD kanal skal have sat fps til 50, da den sender i 720 Progressiv.

Mvh. TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 10-April-2012 kl. 07:51
    Til top
    Multi Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Oprettet: 13-November-2010
    Point: 14
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Multi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2012 kl. 20:44
    Oprindeligt skrevet af TVSEER TVSEER skrev:

Nu til noget helt andet:

Hvis man vil brænde tekster ind på en film med separate teletekst undertekster som f.eks. kanalen TCM, som jeg har lavet kommandolinjen til,  skriver man:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

VLC kan nemlig også indbrænde TELETEKST undertekster, og ikke bare DVB undertekster.

Bemærk at fps er sat til 25 (som i kildefilen). Jeg går ud fra at fps er 25 fordi kanalen sender i 576 Interlaced.

En HD kanal skal have sat fps til 50, da den sender i 720 Progressiv.

Mvh. TVSEER Smile

Hej TVSEER.

Det er fantastisk, og det virker både med TCM og TV2FilmHD.
    Jeg har CanalPlus ved Stofa, og der virker TCM-batch-filen også. Jeg kunne imidlertidig godt tænke mig, at få AC3-lyden med fra Canalplus. Kan du lave en batch-fil som TCM, men med AC3 lyd?
    Hvordan ser den ud, hvis jeg også skulle optage fra Canalplus HD?

Mvh. Multi Big smile
    Til top
    TVSEER Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2012 kl. 16:34
    Hej Multi.

--------------------------------------------------------------------------------------------

De tidligere batchfiler som jeg har lavet, har bevaret lyd formatet fra kildefil til resultatfil.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus, og få en fil i SD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}
    :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Vær opmærksom på, at det hele skal stå på en linje. Jeg har måttet sætte et "Retur" tegn ind foran :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} , for at hele linjen kunne vises.

Her er "a52" AC3 codec´et."ab" er audio bitrate, og er sat til 384 kp/s. Du kan jo selv ændre den til 192 kb/s, hvis du synes, at det er godt nok. Hvis CanalPlus sender i en højere video bitrate end 3000 kb/s kan du jo f.eks.ændre vb til vb=6000.

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus HD, og få en fil i HD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=13000,fps=50,scale=1,height=720,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}

Vær opmærksom på, at det hele skal stå på en linje. Jeg har måttet sætte et "Retur" tegn ind foran :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} , for at hele linjen kunne vises.

Det vil nok belaste din computers CPU meget, og tage lang tid, at tekste sådan en HD film, når resultatfilen skal være i HD opløsning.

OBS: Hvis CanalPlus HD sender i 1080i, og ikke i 720p (Det kan du se ved at højreklikke på kildefilen), så skal du nok bruge fps=25 og heigt=1080.

Jeg ved ikke om ovenstående kommandolinjer virker, da jeg ikke selv har CanalPlus kanalerne.

Håber, at du kan bruge det til noget.

Mvh. TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 04-Maj-2012 kl. 16:47
    Til top
    Multi Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Multi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2012 kl. 01:51
    Oprindeligt skrevet af TVSEER TVSEER skrev:

De tidligere batchfiler som jeg har lavet, har bevaret lyd formatet fra kildefil til resultatfil.

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus, og få en fil i SD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}

Her er "a52" AC3 codec´et."ab" er audio bitrate, og er sat til 384 kp/s. Du kan jo selv ændre den til 192 kb/s, hvis du synes, at det er godt nok. Hvis CanalPlus sender i en højere video bitrate end 3000 kb/s kan du jo f.eks.ændre vb til vb=6000.

Nu kommer lyden ud som AC3, men desværre kun i stereo og ikke som 5.1 kanaler. Original lyden består af to lydspor:
    1) mp2, 48 khz, 256 kbs
    2) AC3, 48 khz, 384 kbs og 6 kanaler surround.

Bitraten er på  3,4 Mbit. Hvad skal der til for at få AC3, 5.1 ch. ? Burde det ikke virke allerede nu?

Mvh. Multi Big smile
    Til top
    TVSEER Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2012 kl. 14:45
    Hej  Multi.

Du kan prøve med følgende 3 switches:

1) Jeg ved ikke, om denne gør nogen forskel:

--force-dolby-surround={0 (Auto), 1 (On), 2 (Off)}
                                     Force detection of Dolby Surround
              Use this when you know your stream is (or is not) encoded with Dolby
              Surround but fails to be detected as such. Even if the stream is not
              actually encoded with Dolby Surround, turning on this option might
              enhance your experience, especially when combined with the Headphone
              Channel Mixer.

2) Ved at vælge stream nummeret for AC3 lydsporet skulle det virke:
    --audio-track=<integer [-2147483648 .. 2147483647]> Audio track Stream number of the audio track to use (from 0 to n).

3) Du kan bruge denne, hvis stereo lyden er dansk, og AC3 lyden er engelsk:

--audio-language=<string>  Audio language
              Language of the audio track you want to use (comma separated, two or
              three letter country code, you may use 'none' to avoid a fallback to
              another language).

Held og lykke med det. Jeg vil gerne høre om dine erfaringer med det. ( Du skal nok kun bruge én af switchene).

Mvh. TVSEER

Redigeret af TVSEER - 07-Maj-2012 kl. 11:36
    Til top
    Multi Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Multi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2012 kl. 20:48
    Nu virker det!
    --audio-language=eng
    Gjorde tricket, da mp2 lyden var sat til dan.
    Mvh. Multi Big smile
    Til top
    TVSEER Se dropdown menu
    Ny bruger
    Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TVSEER Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2012 kl. 22:11
    Hej Recordere.dk

Det jeg har skrevet i denne tråd om AC3 lyd på Canal Plus passer ikke. Istedet skal man blot sørge for at vælge det lydspor, hvor AC3 lyden er.

Hvis AC3 lyden er på dansk skal man bruge en batch fil som:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan --audio-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Hvis AC3 lyden er engelsk skal man bruge en batch fil som:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan --audio-language=eng %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Husk at alle kommandoerne i batch filen skal stå på én linje.

Jeg har ikke mulighed for at se om det virker, da jeg ikke har Canal Plus selv.

Håber, at nogen kan bruge det til noget.

Mvh.

TVSEER Smile

Redigeret af TVSEER - 16-September-2012 kl. 22:14
    Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu