recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af parabol (28.2 Øst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndstilling af parabol (28.2 Øst)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling af parabol (28.2 Øst)
    Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 16:28
Hej,

Nu vil jeg gerne lige se hvad i kloge hoveder kan hjælpe mig med...

Jeg har i meget lang tid modtaget freesat fra Astra på 28.2 Øst.
Det virker som sådan ganske fint og jeg har en parabol i størrelsen af 125 cm og bor lidt syd for Aalborg.

Nu har jeg så for noget tid siden købt en sky boks med kort også. Det betyder jeg kan se nogle gratis sky kanaler (FTV). Heriblandt HD udgaverne af Channel 4 og Five. Jeg er meget glad for kanalen Channel 4 HD og vil utroligt gerne kunne optage derfra så jeg selv kan lave blurays osv. Alt det har jeg styr på så det er ikke noget problem. Jeg har også styr på hvordan jeg får det optaget og overførst til computer det virker fint med min Dreambox 800 HD.

Men problemet er at jeg i sidste uge havde en masse fejl på optagelserne.. og det har jeg også haft lidt af før. Men her var ret mange og jeg ville igen prøve at fin-indstille parabolen. Jeg indstillede parabolen her i mandags så jeg fik 79% procent på min dreambox på CHannel 4 HD (Frekvens) og ca. 63 % på BBC1,2,3 og 4. Så optog jeg en masse programmer her i løbet af ugen og de gik fint ind til i går aftes hvis jeg optog et program som hedder River Cottage EveryDay. Her kom der så en fejl i optagelsen (et "glitch" eller hak i både lyd og billede... (har teste med et program som hedder mpeg2repair som også fortæller at der er problemer med billede og lyd XX:XX:XX af optagelsen) )... Heldigvis var det udenfor selve tv programmet men i nogle reklamer så optagelsen kan heldigvis godt bruges.

Men så her i dag optog jeg et program i eftermiddags som hedder Lakes on a Plate. Optagelsen var fyld med fejl... over 17 af slagsen så det var absolut ikke sjovt... især når jeg gerne vil kunne optage for at smide optagelsene på dvd og bluray og gemme dem.

I sidste uge før jeg indstillede parabolen igen ville finde ud af om det var dreambox'en der fejlede noget har jeg prøvet at lave en optagelse med både dreambox og HTPC samtidig på samme kanal for at se om jeg får fejlen begge steder. Det gjorde jeg og derfor måtte det være indstillingen der var noget galt med... Jeg rettede parabolen og fik så først problemer i går aftes... procenterne på channel 4 hd er 78% :S

Channel 4 HD frekvensen er umiddelbart ikke en så svær frekvens at tage men jeg har åbentbart problem når jeg også gerne vil have Astra 2D.

Jeg skal altså ud og indstille parabolen endnu en gang og jeg er ved at gå amok over det...
Så hvordan indstiller jeg den bedst muligt en gang for alle?

Jeg har en satfinder der "hyler" så jeg kan finde satelitten og har tidligere brugt pc og dreambox til at indstille i forhold til procenter.

Men hvordan får jeg bla. det rigtige skew på min lnb.. det er meget svært... jeg synes ikke jeg kan finde en guide til det ordentligt... Måske en kan skrive hvordan de ville gøre det evt. med samme udstyr ;) (satfinder og pc/box)

håber i kan hjælpe mig!


Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 16:49

Kender det dette sted?

Her kan skrew vinkel vinkel udregnes...
 
 
Har du prøvet Dvbviewers transedit analyse funktion?
Den kan giver et fint overblik over modtagelsen af en transponder og også kvaliteten...
Har selv brugt en laptop ude ved parabolen med remote desktop til at justere parabolen med...
 
Måske var der også noget at hente på et forbedret LNB???
Signalet kan jo aldrig blive godt nok...
Fik også forbedret modtagelsen af 28,2e med et nyt tv-kort Tevii, som har bedre følsomhed...
Men det primære er jo at parabolen peger rigtrigt..


Redigeret af avh - 01-Oktober-2010 kl. 16:51
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 16:52
Jeg har stor succes med at bruge min htc desire med app'en Enigmanoid til at finindstille - med telefonen i hånden, står jeg ved siden af parabolen, og programmet er hele tiden i sync med signalstyrken fra min Dreambox.
 
Lige nu har jeg en signalstyrke på 98% mod 4.8 grader øst Smile
 
Edit : jeg har lige siddet og kigget efter en tilsvarende app til iphone / ipod touch, men jeg synes ikke rigtig der dukker noget op. Der er masser af app's til fjernbetjening, men noget "satfinder" software, kan jeg ikke se nogen steder.
 
Forresten ! er du mon klar over, at du i stedet for at optage på DM'en, kan bruge din DM som netværkstuner og optage på din htpc i stedet ? det gøres vha. programmet DVBLink for Dreambox, og kører perfekt.


Redigeret af confused - 01-Oktober-2010 kl. 17:36
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 17:23
 thunder2008 
 Du har fra mig fået web adressen fra Dishpointer, der har du alle de oplysninger der skal bruges for korrekt indstilling til en given sattelit, find hvor du bor, vælg sattelit, og alle oplysninger kommer frem.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Kender det dette sted?

Her kan skrew vinkel vinkel udregnes...
 
 
Har du prøvet Dvbviewers transedit analyse funktion?
Den kan giver et fint overblik over modtagelsen af en transponder og også kvaliteten...
Har selv brugt en laptop ude ved parabolen med remote desktop til at justere parabolen med...
 
Måske var der også noget at hente på et forbedret LNB???
Signalet kan jo aldrig blive godt nok...
Fik også forbedret modtagelsen af 28,2e med et nyt tv-kort Tevii, som har bedre følsomhed...
Men det primære er jo at parabolen peger rigtrigt..


LNB er en 0,1 db og den ser ud til at virke har prøvet at skrifte den med en anden quad lnb jeg havde og den mister ca. 10-15% herved.

Har ikke prøvet det med DVBViewer... jeg har programmet og bruger det altid til at se tv på htpc'en men har ikke brugt det til netop at er om signalet er som det skal være... Kan du give nogle hints om hvad jeg skal se efter når jeg prøver med mine frekvenser?

Dit link bliver jeg noget forvirret over kan ikke helt få det regnet ud ...
Bor du forresten ikke også i nærheden af Aalborg? Hvad er dit signal og hvad kigger du efter når du indstiller din parabol? Har du også SKY FTV? Vil rigtigt gerne vide hvad signalstyrke du har på den frekvens Channel 4 HD ligger på hvis du kan? Og hvad størrelse skærm bruger du?


Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Jeg har stor succes med at bruge min htc desire med app'en Enigmanoid til at finindstille - med telefonen i hånden, står jeg ved siden af parabolen, og programmet er hele tiden i sync med signalstyrken fra min Dreambox.
 
Lige nu har jeg en signalstyrke på 98% mod 4.8 grader øst Smile
 
Edit : jeg har lige siddet og kigget efter en tilsvarende app til iphone / ipod touch, men jeg synes ikke rigtig der dukker noget op. Der er masser af app's til fjernbetjening, men noget "satfinder" software, kan jeg ikke se nogen steder.
 
Forresten ! er du mon klar over, at du i stedet for at optage på DM'en, kan bruge din DM som netværkstuner og optage på din htpc i stedet ? det gøres vha. programmet DVBLink for Dreambox, og kører perfekt.


Har hentet programmet enigmanoid og vil prøve det i morgen til også at teste hvordan signalet er... det ser ud til at være  utroligt smart og da jeg også har en Desire er det bare top$ ...

Det med at bruge DM som netværkstuner har jeg ikke lige tænkt mig lige nu.. Jeg vil helst at den bare kører som en Receiver med PVR. men ellers et godt forslag og kan være jeg vil kigge lidt mere på det senere.


Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 thunder2008 
 Du har fra mig fået web adressen fra Dishpointer, der har du alle de oplysninger der skal bruges for korrekt indstilling til en given sattelit, find hvor du bor, vælg sattelit, og alle oplysninger kommer frem.


Jeg har tidligere brugt dishpointer og den kommer rigtigt nok med en masse gode indstillingstal.. men jeg har ikke rigtigt brugt det... jeg tænkte på hvad det betyder når der står at skew skal være -4 grader. hvilke side er det til og er det når man står foran skærmen eller hvornår er det?
Sidst pillede jeg ved skew og det gave store udsving i signalstyrken.


Håber at i kan hjælpe lidt med alle de spørgsmål... Jeg vil så gerne have det indstillet ordentligt...

Så i morgen vil jeg op og starte helt forfra med indstillingen... Jeg forventer at bruge satfinder (den som hyler) og Desire med kontakt til dreamboxen, og også dvbviewer funktionen til at se og analysere hvad der sker... men synes det er lidt svært at få det til spille 100% ... jeg vil utroligt gerne have det indstillet så jeg får "glitch-free" optagelser...

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 21:08
 
 Det hvor du bor, og med den størelse parabol, så vil der ikke være problemer, alt det jeg kan modtage, og det er faktisk en hel del, modtages på en 60 Cm Flat Antenna, (den var testet som uegnet i mit område), og det er absolut i fin kvalitet, og jeg bor på Sjælland. Kan ikke få 2D uden en parabol på 2 M, og det er ikke muligt at bruge en sådan. Skew retning er når du er foran parabolen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 15:39
Du burde kunne få rimelig stabil modtagelse med 125cm parabol. Modtager selv med 110 cm i Hjørring og det går lige, men de horisontale er på grænsen, så der skal ikke meget regn til før det er slut.
 
Men det er ekstremt præcisionsarbejde med så lille signalmargin. Jeg hiver en satellitboks og tv med ud ved justering. Prøv evt. også udover skew indstilling at skubbe din LNB i holderen så den kommer lidt tættere på eller længere fra skærmen. Everything counts.


Redigeret af digitalt.tv - 02-Oktober-2010 kl. 15:42
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 18:16
Man kan anvende analyse funktionen transedit (utillity til dvbviewer i members area).

Her kan analysere signalet fra en transponder og der vises også pakketab (dvs. kvalitet).

Anvender prime focus antenne 120 cm og 0,3 db lnb.
Efter at have skiftet til nyt tv-kort viser dvbviewer en signalsyrke ca. 60%  Astra 2D 10773
(det er fra Djursland) 
Det er lidt underkanten...


Redigeret af avh - 02-Oktober-2010 kl. 18:17
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
abadabadoo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2010 kl. 03:38
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve med forskellige LNB'er. Jeg tror dit problem er at din LNB overstyrer signalet. Hvis det hovedsageligt er om natten du har problemer tror jeg det er det du skal fokusere på da signalet er kraftigst om natten.
Til top
sapi100 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2007
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2010 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det hvor du bor, og med den størelse parabol, så vil der ikke være problemer, alt det jeg kan modtage, og det er faktisk en hel del, modtages på en 60 Cm Flat Antenna, (den var testet som uegnet i mit område), og det er absolut i fin kvalitet, og jeg bor på Sjælland. Kan ikke få 2D uden en parabol på 2 M, og det er ikke muligt at bruge en sådan. Skew retning er når du er foran parabolen.


Det gælder for H polar men V polar kan du modtage med en 125cm Gibertini eller en Hirschmann 125cm.Jeg modtager selv med de 2 paraboler lidt ud fra KBh.(OK ikke altid hvis der er meget dårlig vejr)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2010 kl. 19:21
 
 En sådan er for stor til at den kan opsættes.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 09:59
Jeg har nu prøvet at indstille parabolen lørdag morgen... Og resultatet var ikke bedre da jeg lavede en test optagelse på min dreambox og herefter undersøgte den optagede TS-file med mpeg2repair. Og der var en del fejl i optagelsen så det var ikke godt.

Så jeg har nu forsøgt at indstille parabolen igen søndag. Nu og lavede en testoptagelse på 3 timer søndag. hvor der ingen fejl var i. Men jeg er stadig ikke helt sikker på om det er godt men jeg håber...

Så jeg tænkte på om der på et tidspunkt skal en ny LNB på... jeg testede med en anden 0,3db og det var absolut ikke et bedre resultat synes jeg... Jeg mistede meget signal og dreamboxen hakkede i en del kanaler.

Så jeg tænkte på om denne LNB ville være at fortrækker: Inverto Black Ultra Quad High-Gain 0.2 dB (IDLB-QUDL40-ULTRA) ?

Har læst anmeldelsen på digitalt.tv og den skulle jo være god til Astra 2D... men er den også det for de andre frekvenser på f.eks. Astra 2A?
Nogen chance for at nogen her har denne LNB og kan fortælle hvordan den klarer sig på de noget lettere frekvenser at tage? eller kan se hvordan %'erne er på Channel 4 HD transponderen?
Info herom: Astra 2A (28.2E) - 11798.00 H - DVB-S2 (QPSK) - 29500 3/4

Men i første omgang ser jeg lige hvor lang tid min nuværende indstillinger holder men jeg vil som sagt gerne kunne lave fejlfrie optagelser hver gang da jeg gerne konvertere optagelserne til bl.a. bluray.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu