Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 07:48 |
Startrek skrev:
Men ulempe med 1 chip DLP er vel løst med LCD lampe som også skulle være næste 100% farve ægte, men de koste jo også en formue lige for tid (ny teknologi = høj pris ) |
LED, ikke LCD.
Startrek skrev:
Ellers kan man vende den og spørge, Otto hvad ville du anbefale til omkring 15-18.000 kr. (måske skal man lige op omkring de 20.000 kr.) for en DLP projektoren |
W6000 plus kalibrering. Den er ikke meget værd uden, men på den anden side, det er der ikke noget i den prisklasse der er.
Startrek skrev:
Et problem hvis man ønsker en top klasse DLP projektoren (med 3 DLP chip) er prisen, et ex. en JVC LCD koste 70.000 kr. og hvis man skal havde en tilsvare en i DLP så koste den 250.000 kr. |
Der er en væsentlig fejl i den antagelse. En 3-chip DLP er _langt_ over 3-chip LCOS på en række punkter, bl.a. lysstyrke. 1-chip DLP har nogle ulemper overfor 3-chip LCOS, men har også fordele. Derfor er det ikke fair at sige at man skal sammenligne 3-chip LCOS direkte med 3-chip DLP. Jeg har lavet flere sammenligninger af 1-chip DLP mod 3-chip LCOS, hvor flertallet foretrak 1-chip DLP.
Startrek skrev:
Grund til de høje prise for kvalitets DLP projektoren er prisen på DLP Chip, der er vel kun er en producent på verdensplan der lave DLP Chip (monopol), og det skulle værre Texas Instrument, og de ved så god hvad de skal havde for den, ville gerne se at prisen på 3 Chip DLP komme med i plan med tilsvare LCD.
|
Det kommer det aldrig, og det er fordi det slet ikke er DLP chippene der er den dyre del af en 3-chip DLP. Selve konstruktionen af optikken er dyr, da man ikke arbejder med polariseret lys er det en helt anden optisk konstruktion. Det er så heller ikke nødvendigt, dét man vil se inden for relativt kort tid er at LED baseret single-chip DLP kommer ned i pris, og det er dér den hellige gral inden for projektion ligger, ikke i 3-chip DLP.
Det er korrekt at DC3 og især DC4 chips koster nogle penge, men det er ikke dét der er den reelle årsag til at priserne er høje. DC2 er lige så billigt som LCD, og DC3 er lige så billigt som de billigste LCOS. DC4 er dyrt, ja, men det er de GODE LCOS chips også, da LCOS varierer fra chip til chip kvalitetsmæssigt, bruger de dyrere LCOS projektorer 1. sorterings chips, de billigere bruger 2. sortering. Det er naturligvis dyrere at få 1. sortering end 2. sortering. Alt i alt, så er det ikke fair at sige at DLP er dyrt (du kan få 1080P DLP for under 10.000,-), men ligesom med alt andet, så fås det i forskellige kvaliteter.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 07:49 |
skyeagle skrev:
rart med lidt debat og svar fra jer herinde , takker for det.
Otto hvad mener du med støjen mellem x10 og w6000? ligesom et billede måske (kamera?) |
Ikke forstået? Jeg taler om driftsstøjen, altså lyd - det gjorde du måske ikke?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 08:10 |
pinkfloydhomer skrev:
Og hvor meget skal man så slippe for at få en DLP-projektor der kan konkurrere med AE4000 på støj, lens shift, manglende rainbows osv. og så selvfølgelig billedkvalitet? |
Det er dét jeg siger, der vil altid være tale om fordele og ulemper når det er helt forskellige teknologier. SLET INGEN regnbuer med en DLP er dyrt, men meget få har problemer med regnbuer på f.eks. W6000, eller den gamle W5000. Nogle har, men til gengæld får du efter min ydmyge mening klart bedre billede end AE4000, der efter min mening er overvurderet (ligesom de øvrige LCD'er iøvrigt). Så kan man sådan set hoste op med så mange positive anmeldelser man vil, det er nu engang min mening. Hvis du vil skifte til DLP inden for den prisramme, så _skal_ du affinde dig med at du får et par nye ulemper, til gengæld får du også nogle nye fordele. Blandt andet en langt højere billedkvalitet efter kalibrering. Hvad anmeldelserne så end måtte sige, så er min oplevelse at hvis man vil udnytte AE4000's kalibrerings-egenskaber til at opnå en korrekt farvegengivelse og gamma, så stjæler man så meget lys fra den at alt over 70" giver et mat billede, selv på en hvid dug. Alt er relativt, der vil være mere lys end på din Z3, men noget man erfarer ved at arbejde med high-end projektorer, er at lysstyrke er undervurderet. Alle snakker om sort, hemmeligheden bag at flytte billedkvaliteten fra et OK billede til et GODT billede, er at kunne lave lys nok samtidig med en god farvegengivelse. Det er selvfølgelig rart at gøre dét samtidig med god sort, men det koster knapper - og når man først oplever det "smæk" der er i billedet når lysstyrken er som den skal være, så tilgiver man hurtigt sort-niveauet.
Et godt eksempel på dette var den opstilling jeg havde på Lissau's stand på KT Radio messen i efteråret. Her havde jeg en _meget_ lysstærk projektor fra Sanyo's pro-afdeling, og lavede et 3 meter bredt billede med lysstyrke der svarer til en Panasonic plasma i biograf-mode. Det sjove var ikke så meget at folk var imponerede, det sjove var at utroligt mange roste sort-niveauet - fra en projektor med 2000:1 kontrast, i et ikke-mørklagt rum med hvide vægge. Sort-niveauet var _elendigt_, men i alt andet end helt mørke scener opfattede folk det som fremragende sort, i en grad så de fremhævede dette setups største svaghed, som dét de fandt mest imponerende!
Problemet er at mange aldrig har set et (projektor) billede hvor farverne er tilnærmelsesvist korrekte, og lysstyrken samtidig er høj nok. Derfor tror de at de er tilfredse med dén lysstyrke der er i en billig LCD. Mange har været meget imponerede over de opstillinger jeg har lavet, med dyrt såvel som billigt udstyr. Jeg har også haft enkelte demonstrationer (typisk af udstyr jeg ikke selv har valgt) hvor reaktionen ikke har været så overvældende. Der er to fællestræk i de opstillinger hvor folk har været imponerede: Tilnærmelsesvist korrekt farvegengivelse, og mindst 12 footLamberts lysstyrke. Godt sortniveau har derimod ikke været en nødvendighed for at imponere folk. Det synes jeg er tankevækkende.
Dét der gør det svært at vælge projektor, især i de "lavere" prisklasser hvor ret få demonstrerer projektorerne så man kan se dem (og dem der gør kan som regel ikke finde ud af at sætte dem op), er at anmeldelserne får utroligt meget vægt. Og fakta er desværre at flertallet af de anmeldelser man læser, også ganske grundige af slagsen, ganske enkelt ikke har noget begreb om hvad god billedkvalitet er. Langt de fleste anmeldelser af "billige" projektorer er skrevet af folk der tærsker rundt i alle de billige modeller, og forsøger at holde dem op mod hinanden, uden nogensinde at se en _rigtig_ projektor i action. Og når de endelig får en demonstration, så forstår de ikke hvad det var der gjorde dén bedre end en 15.000,-s projektor, for det var som regel ikke dem selv der satte den op. Når jeg kan være "lidt" arrogant og provokerende i dén udtalelse, så er det ganske enkelt fordi jeg kan genkende mig selv i mange af de anmeldere. Jeg udtalte engang at jeg ikke så noget væsentligt behov for at have bedre billede end dét man kunne få fra en Sanyo Z4. Lidt senere udtalte jeg så det samme om Sony VW100. Jeg kan kun sige: Alle kan blive klogere.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 08:13 |
Iøvrigt vil jeg gerne lige tilføje til ovenstående, for at det ikke bare skal lyde som en forhandler der kritiserer konkurrerende produkter: Jeg har et certifikat liggende i skuffen på at jeg er autoriseret Panasonic forhandler.
|
|
Leviathan.jk
Guld medlem
Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 15:52 |
Hvor ligger JVC's projektorer så henne? Kan deres D-ILA panel følge med de bedst DLP-projektorer?
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 16:01 |
Man skylde sig selv at se Sim2 CX3 1080 (3xDLP) projektor til ca. 250.000 kr. Så blive alle andre projektor ligegyldig, ja selve en tur i Biografer blive kedelig Og der skal vel to til 3D, hvis Sim2 komme med en form for 3D bokse til deres projektor
Redigeret af Startrek - 20-April-2010 kl. 16:13
|
|
skyeagle
Super bruger
Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 454
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 16:35 |
Otte jeg misforstået så , troede støj var ligeosm et digitalt kamera ( kamera mand her) hvor støj jo er noget helt andet.
Men jeg er med nu, altså driftlyden kan man vel sige, hvad mener du så forskelligen er mellem x10 og benQ6000 i støj?` BenQ6000 skulle larme mere 32dB , frem for x10 med dens 30dB , eller er det forkert?
Vil du så anbefale mig i skifte min X10 ud med en benQw6000?`
mvh Kim
|
|
opzouten
Guld medlem
Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 16:50 |
Nu det handler om støj, så vil jeg mene at man skal tage de opgivne støjtal med et stort gran salt. Jeg har en Optoma HD65 hvor producenten påstår at den støjer med 29 dB, hvordan de har målt dette er mig en gåde. Jeg har målt min egen i ca en meters afstand, og der lå det på 40-45 dB. Målingen blev lavet med en nylig kalibreret Bruel&Kjær 2240 håndholdt lydmåler. Selv med en A-vægtning og frit-felt kan vil aldrig kunne blive så lavt som 29 dB.
Jeg overvejer selv at skifte til fx en BenQ6000, men det kunne da være rart med mindre støj. Har kortvarigt lyttet til en opstilling i hifi-klubben, og umiddelbart virkede den til at støje noget mindre.
Kender nogen her til en troværdig kilde hvad angår støjtal for forskellige projektorer?
Ellers kunne jeg godt overtales til at tage omtalte lydmåler med forbi hifiklubben
|
|
skyeagle
Super bruger
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 22:49 |
interessant det med støjen , jeg har ingen anelse om hvor meget min x10 i virkeligheden støjer , men den larmer da noget , men overdøver det med fed/høj lyd når man ser film
|
|
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 23:12 |
Jeg tror man skal se det fra to sider, for under film kan det jo være ligegyldigt om den støjer 20 db eller 30 db - man har altid lydniveauet noget kun højere end dét.
Dog ser jeg LCD som en klar fordel når man snakker om praktisk anvendelse til at se digitalt tv - her bliver jeg enormt irriteret hvis der er en blæserstøj eller mekanisk støj (Harddisk, DVD/BD drev). Her vil en støjsvag projektor være guf. Det kommer selvfølgelig også an på om man har mulighed for at lave en "hushbox". I så fald kan man jo smide en F16 i stuen uden det vil direkte genere.
|
|
joeytribbiani
Junior bruger
Oprettet: 30-Juli-2009
Point: 38
|
Sendt: 20-April-2010 kl. 23:38 |
opzouten skrev:
Nu det handler om støj, så vil jeg mene at man skal tage de opgivne støjtal med et stort gran salt. Jeg har en Optoma HD65 hvor producenten påstår at den støjer med 29 dB, hvordan de har målt dette er mig en gåde. Jeg har målt min egen i ca en meters afstand, og der lå det på 40-45 dB. Målingen blev lavet med en nylig kalibreret Bruel&Kjær 2240 håndholdt lydmåler. Selv med en A-vægtning og frit-felt kan vil aldrig kunne blive så lavt som 29 dB.
Jeg overvejer selv at skifte til fx en BenQ6000, men det kunne da være rart med mindre støj. Har kortvarigt lyttet til en opstilling i hifi-klubben, og umiddelbart virkede den til at støje noget mindre.
Kender nogen her til en troværdig kilde hvad angår støjtal for forskellige projektorer?
Ellers kunne jeg godt overtales til at tage omtalte lydmåler med forbi hifiklubben |
Jeg har også en HD65, synes bestemt ikke den larmer særlig meget. Jeg solgte min X10 netop pga støj (32 db) og min optoma larmer væsentlig mindre,og har en mere behagelig lyd. Så jeg tænker at der måske er noget i vejen med din optoma siden du har målt den til 40 db?
|
90" Kingpin - Optoma HD65 - Onkyo 605 - Podspeakers 5.1 - Popcorn Hour - PS3 - 42" phillips plasma
|
|
skyeagle
Super bruger
|
Sendt: 21-April-2010 kl. 00:38 |
Joeytribiani er din HD65 meget bedre billede mæssigt end x10? tænker ikke på støjen her.
|
|