recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen garanti?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngen garanti?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chr. R. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Ingen garanti?
    Sendt: 18-April-2009 kl. 12:18

Jeg er faldet over en annonce fra en forhandler der oplyser flg.:

"...Der er tale om display og demo varer...Org. embalage og kvittering medfølger. Dog ingen garanti da der er tale om afskrevne varer som er 2 år gamle."

Er det lovligt på den måde at fjerne forbrugernes garanti?

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 12:28
Du har ALTID to års reklamationsret (ikke garanti) på produkter købt business-til-private. Det kan på ingen måde omgås.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Chr. R. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 12:32

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du har ALTID to års reklamationsret (ikke garanti) på produkter købt business-til-private. Det kan på ingen måde omgås.

Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti? 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti? 

Nej - "garanti" er et begreb der dækker over dén sikkerhed du bliver lovet udover hvad du er lovmæssigt sikret. Derfor kan du per definition aldrig lovmæssigt have krav på nogen garanti. Der gælder derimod i lovgivningen en formodningsregel de første 6 måneder, hvor man antager at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, som udgangspunkt formodes at have været til stede ved købet. Det er ikke det samme som det man normalt forstår ved garanti, hvor man groft sagt garanterer at produktet fungerer i garantiens løbetid. Derfor kan du f.eks. godt ved et brugtsalg tale om 3 måneders garanti, selv om du har 2 års reklamationsret inkl. 6 måneders formodningsregel...

Til top
Chr. R. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 14:49

Jeg har så lige fået et svar fra den pågældende forhandler, og her oplyses det at der her er tale om et parti vare som vedkommende hjælper en anden forhandler med at realisere. Derfor "ved" forhandleren ikke om der ydes reklamationsret, og henviser i den forbindelse blot til den anden forhandler.

Herfra har jeg meddelt at jeg ikke ønsker at købe, nu når der fra start af er usikkerhed om garanti/reklamationret hos vedkommende, som tilmed blot henviser til en anden forhandler. Det kunne hurtigt blive en omstændig sag, hvis der skulle opstå en "garanti" situation. 

Tak for jeres svar

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 22:13

Fornuftig reaktion.

Uagtet at købers forhold er til den, køber handler med. En forhandler kan ikke henvise til en eller anden ude i tågerne eksisterende tredjemand. Han lyder godt nok lodden i kanten.

Mvh.

Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 13:13
Ja det lyder som en lidt for glad købmand der, selv mig som er lidt naiv og blåøjet (sarkasme kan forefindes i dette indlæg) ville selv tænke what the f*ck
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti? 

Nej - "garanti" er et begreb der dækker over dén sikkerhed du bliver lovet udover hvad du er lovmæssigt sikret. Derfor kan du per definition aldrig lovmæssigt have krav på nogen garanti. Der gælder derimod i lovgivningen en formodningsregel de første 6 måneder, hvor man antager at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, som udgangspunkt formodes at have været til stede ved købet. Det er ikke det samme som det man normalt forstår ved garanti, hvor man groft sagt garanterer at produktet fungerer i garantiens løbetid. Derfor kan du f.eks. godt ved et brugtsalg tale om 3 måneders garanti, selv om du har 2 års reklamationsret inkl. 6 måneders formodningsregel...

Den væsentlige forskel på begrebet garanti og reklamationsret er, at garanti SKAL VÆRE defineret på forhånd, og SKAL stille forbrugeren væsentlig bedre end den almindelige reklamationsret. (Væsentligt bedre er dog ikke yderligere specificeret).

Men man skal altså holde øje med, når nogen tilbyder GARANTI, så skal den være defineret. Ellers er det IKKE en GARANTI.

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 11:46

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den væsentlige forskel på begrebet garanti og reklamationsret er, at garanti SKAL VÆRE defineret på forhånd, og SKAL stille forbrugeren væsentlig bedre end den almindelige reklamationsret.

Vi så i sagen mod TapeConnection (højttalerne) at det var et væsentlig argument mod dem; At de på det tidspunkt lovede 3 års garanti, men uden at specificere hvad det omfattede.

Det blev af Forbrugerklagenævnet udlagt, som at så skulle de dække alle reparationer i de 3 år, uden spørgsmål eller krav til kunden.

Så man kan vel konkludere på den baggrund, at hvis en butiks garanti er altomfattende, behøver de ikke dokumentere den. Men er der betingelser for at opnå den garanti, skal de være skrevet ned.

  /Lars



Redigeret af Lars - 23-April-2009 kl. 11:46
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2009 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så man kan vel konkludere på den baggrund, at hvis en butiks garanti er altomfattende, behøver de ikke dokumentere den. Men er der betingelser for at opnå den garanti, skal de være skrevet ned.

  /Lars

Hehe Lars, du får det til at lyde lidt akavet. Hvordan skriver man noget ned der er altomfattende (uden at benytte lige præcis den formulering eller tilsvarende).

Udgangspunktet er jo netop, at man skal specificerer de ting i garantien der går ud over den normale reklamationsret, og som dermed stiller forbrugeren væsentlig bedre.

Det er en følge af den manglende specifikation, som får den betydning, at garantien tolkes som værende altomfattende. Og min opfattelse er, at det er og vil blive brugt som en konsekvens (straf) af den fejl en forhandler begår, hvis de undlader at følge reglerne for brug af garanti. Garanti begrebet bruges jo oftest i markedsføringen, til at markér sig selv i forhold til andre.

 

 

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2009 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hehe Lars, du får det til at lyde lidt akavet. Hvordan skriver man noget ned der er altomfattende (uden at benytte lige præcis den formulering eller tilsvarende).

Det var nok ment som et svar på din påstand om, at en garanti SKAL være specificeret.

Lars' eksempel viser, at en garanti ikke behøver være specificeret - men det er sælger, der har "ulempen", når garantien ikke er specificeret.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu