|
Ingen optiske drev efter Win10 installation |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har forsøgt blot at "tilføje hardware" fra enhedshåndteringen, men der er ingen optiske drev på den liste af enhedstyper man kan vælge fra. Jeg tænker, at der skal tilføjes en controller af en art først.
Jeg tror at planen er, at prøve det her med at pille alle drev fra, boote og så lukke ned igen. Så sætter jeg BD-drevet til og booter og ser om det findes. Hvis ikke så lader jeg BD-drevet sidde og forsøger at bruge regedit-tricket hvor man manuelt opretter controlleren. Hvis det heller ikke virker, så har jeg et SATA-USB-kit, som jeg kan prøve at få liv i den med. Jeg bruger kun drevet når der rippes Blurays, men dertil er drevet jo så også pænt nødvendigt. Redigeret af Torben Rasmussen - 09-August-2015 kl. 07:35 |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Det gør de også, alle optiske drev burde dukke op. Jeg gætter på at de sidder på en alternativ sata controller på bundkortet, som windows ikke har driver til. Mange bundkort med ældre eller lowcost chipsæt har 4 sata porte og ofte tilføjer prducenten en ekstra tredjeparts controller for at tilbyde 6 sata porte. Du har sikkert en Marvell eller Promise controller på dit bundkort. Find dit bundkort hos producenten og hent driverne til den ekstra controller.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Alternativ ryk drevet til en anden SATA port og se om Windows finder drevet derefter. |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Der er i hvert fald mindst 5 controllere, da jeg har 1 SSD, 2x alm. drev og 2x optiske. Jeg prøver at se om der er plads på en af de andre, men jeg synes at erindre at kablet var for kort til at nå op til de optiske.
|
||
|
||
![]() |
||
|
En lille opdatering:
Jeg prøvede først tricket med at pille alle drev fra, boote, slukke, sætte alt til og genstarte. Ingen effekt. Så pillede jeg DVD-drevet fra og satte kun BD-drevet i og brugte Reg-edit-finten, hvor man manuelt opretter en registreringsnøgle til Atapi-controlleren. Det virkede og mit BD-drev blev vist efter en genstart. AnyDVD måtte dog lige geninstalleres før den ville kendes ved drevet, men det ser ud til at køre. Jeg dropper at få DVD-drevet til at virke, da jeg alligevel ikke bruger det. |
||
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Torben - Satte du drevet i samme SATA port, som den sad i?
|
||
![]() |
||
|
Ja. Den sidder i port 4. De tre første er optaget af harddiske.
|
||
|
||
![]() |
||
|
Pointen/forsøget gik på, at du skulle prøve at skifte til en anden SATA port. Jeg vil næsten tro, at du derved kunne have undgået at lave reg-edit tricket. Men okay, hvis det virker nu, så lad det endelig være
![]() |
||
![]() |
||
|
Jeg er ikke sikker på hvad det skulle opnå. De tre andre porte virker jo, da der allerede sidder HDD på dem, som Windows kan se. Hvis jeg fik BD-drevet frem på controller 1-3 så ville det jo blot bekræfte at de virkede og at drevet ikke var defekt. Jeg har aldrig været i tvivl om hvorvidt drevet fejlede noget, så det eneste dit forslag ville give mig var, at jeg kunne se, at drevet kunne køre på en af de controllere, som Windows allerede havde installeret en driver til og så var jeg jo lige vidt - den af de tre HDD som blev koblet fra skulle jo i maskinen igen. Eller ville du da have haft den sat til en af de to andre SATA-stik, som førhen husede de opstiske drev?
|
||
|
||
![]() |
||
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
|
Torben, du blander tingene sammen. En port er ikke en controller. Som Kandersen nævner, har du sikkert 2 controllere, en Intel controller med 4 porte, og en "andet fabrikat" med 2 porte tilsluttet. Du har sikkert haft dine optiske drev siddende på de 2 porte der er tilsluttet denne "andet fabrikat" controller. Efter windows 10 installationen, mangler der en driver til denne controller, og derfor ser du ikke dine optiske drev.
Dette var bare et forsøg på at forklare tingene - hvis det virker nu, så lad endelig være med at pille mere. |
||
/Peter
|
||
![]() |
||
|
I så fald så sidder de lidt sjovt på bundkortet. Der er 6 porte, hvoraf jeg har brugt de 5 indtil nu. Hvis jeres teori holder, så skulle Intel-controlleren stå for de 3 af dem - virker det ikke som et lidt spøjst antal? Jeg bruger port 1-4 nu, hvor jeg brugte port 1-5 førhen (6'eren var ikke forbundet til noget).
|
||
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Har alle stikkene på bundkortet samme farve?
M.v.h. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |