recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Inspektion af Absalon...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInspektion af Absalon...

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Inspektion af Absalon...
    Sendt: 23-December-2006 kl. 21:25

Jeg er lidt i tvivl om hvilken gruppe dette hører hjemme i, men...:

Jeg har haft for travlt til at se ret meget tv på det seneste, men jeg kan se at en del brokker sig over billedkvaliteten på Absalons Hemmelighed, blandt andet. Problemet er hakkede kanter i konturer. Jeg har observeret problemet før, men på TV2 programmer (langt fra Las Vegas osv), og kom aldrig helt i dybden med det. Jeg har ligeledes set problemet på udenlandske udsendelser ind imellem. Nu dukker problemet op hos DR, tilsyneladende i kombination med ibrugtagningen af DR-byen? Jeg vil gerne gøre et forsøg på at komme til bunds i sagen, men af tidsmæssige hensyn har jeg brug for lidt hjælp...

Min teori er at der sker "noget" med interlace vs. progressive i de udsendelser der giver problemet, uden at jeg kan gennemskue præcist hvad problemet skyldes. Mit gæt er at dette "noget" af en eller anden grund ikke dukker op på en interlace monitor, som formentligt er dét tv-stationerne bruger i studierne (da det nu engang er et interlace signal de producerer), men som går galt når signalet skal de-interlaces i progressive displays. Jeg har som sagt ikke selv set så meget tv for nyligt på mit eget setup, men da jeg læste om problemet her, slog det mig at jeg ikke har lagt mærke til det sådan lige for nyligt i mit eget system, muligvis fordi min scaler kan håndtere signalet, hvordan det så end er strikket sammen, mens fladskærmene generelt gør noget forkert.

Det korte af det lange er: Er der nogen der har mulighed for, med et tv-kort eller lignende, at tage et screen-grab af hver enkelt field (ikke frame) i signalet, og kan sende mig en sekvens på 6-8 fields umiddelbart efter hinanden (der skal være noget bevægelse i billedet)? Kan det overhovedet lade sig gøre? (jeg har meget lidt forstand på billedredigering og PC-grej i det hele taget) Jeg kunne godt tænke mig at forsøge at få en idé om hvordan billedet helt præcist er skruet sammen, så kan det være jeg kan danne mig en idé om hvorvidt det er tv-stationen eller hardware-producenterne der har et problem.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
FeTA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 21:45
Hej Otto

Det er dælme et godt initiativ du der sætter i søen.
Jeg har desværre ikke mulighed for at hjælpe dig, men håber at der er andre der kan.

Hilsen og god jul
FeTA

Til top
agger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 21:47

hej

er det ikke pyrus der er problem med synes absalon er perfekt  ?? pyrus har de takker som du skriver i de fleste billeder

hilsen agger

 

 

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

er det ikke pyrus der er problem med synes absalon er perfekt  ?? pyrus har de takker som du skriver i de fleste billeder

Muligvis! Den sidste kommentar jeg så var bare om Absalon... Men så snupper vi noget Pyrus. Bare det er noget DR-stuff, for de virker noget mere responsive omkring kritik af kvaliteten end andre kanaler...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 21:58

Jeg er på Hifi4all blevet gjort opmærksom på at problemet er observeret på Jul på Vesterbro som DVD-udgivelse - nogen der kan hive et stykke software ud af ærmet som tillader mig at kigge på en enkelt field?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
FeTA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 22:01
Du har helt ret Otto
Absalons hemmelighed og for den sags skyld Ørnen også fra DR1 står meget dårligt med hakker på skrå og især lyse flader på mit Pioneer 427XD.
Derimod TV avisen også fra DR1 står super.
Hilsen FeTA

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 22:05
Jeg har ikke set Absalon på plasma-fætteren, men jeg ved at Ørnen ikke var helt så slem endda. I hvert fald ikke så slem som Vesterbro.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 22:21
Det burde ikke være et stort problem at hive en VOB ud fra en Vesterbro DVD, og så derefter kigge den igennem frame efter frame, men det med fields lyder lidt sværere 


Redigeret af Naiera - 23-December-2006 kl. 22:22
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det burde ikke være et stort problem at hive en VOB ud fra en Vesterbro DVD, og så derefter kigge den igennem frame efter frame, men det med fields lyder lidt sværere...

Mtja... Det kunne måske være brugbart, men det afhænger kraftigt af hvordan en frame i så fald er blevet sammensat?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 23:35

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:


Nu dukker problemet op hos DR, tilsyneladende i kombination med ibrugtagningen af DR-byen?

Absalon afvikles fra TV-Byen, så det burde ikke gøre en forskel.
Interessant om det er Absalon der har "problemer".

/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
rodding Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 23:46

Jeg har heller ikke observeret specielle problemer i forhold til den generelle nye forbedrede kvalitet i DR-byen.

Og jeg har ca. set 23 afsnit på Stofa's digitale spejl over Samsungs decoder..



Redigeret af rodding - 23-December-2006 kl. 23:56
Panasonic TH-37PV60E
Sony RDR-HX710B
Samsung BD-D8200N
Motorola "Zaptor"
Pioneer VSX-1025-K
Pioneer PL-500X
B&W XT2
B&W PV1
Til top
rodding Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

er det ikke pyrus der er problem med synes absalon er perfekt  ?? pyrus har de takker som du skriver i de fleste billeder

Muligvis! Den sidste kommentar jeg så var bare om Absalon... Men så snupper vi noget Pyrus. Bare det er noget DR-stuff, for de virker noget mere responsive omkring kritik af kvaliteten end andre kanaler...

Pyrus sendes på TV2   .. Og det er i hvert fald rent skod i denne sending i forhold til "Absalon". Efter at have set ca. 23 sendinger..

Men ellers rigtig Glædelig Jul herfra  



Redigeret af rodding - 23-December-2006 kl. 23:59
Panasonic TH-37PV60E
Sony RDR-HX710B
Samsung BD-D8200N
Motorola "Zaptor"
Pioneer VSX-1025-K
Pioneer PL-500X
B&W XT2
B&W PV1
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu