recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
ptheglev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 668
Direkte link til dette indlæg Emne: ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?
    Sendt: 12-December-2006 kl. 11:49
Jeg er blot nysgerrig: Er der nogen herinde, der har fået deres Pio 427/505
ISF-kalibreret?
Hvis ja - hvad er så jeres erfaring med kalibreringen?

Til top
kattekylling Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 10:22

Nej, men jeg kunne også godt tænke mig at høre mere om resultatet...

Så vidt jeg har læst er prisen omkring 2500.-

- er der iøvrigt nogen der har forsøgt at få denne service som et fælleskøb, for prisen skal ned omkring de 1000.- før jeg synes det ville være interessant.

Pio 724XA, haft det i 2 dage -og er meget tilfreds...

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12245
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 10:30
72 tommer fra 4. generation? 

Prisen på kalibreringen var i øvrigt 2000,- for dem der købte Pioneer i fælleskøbet. Billigere tvivler jeg på det bliver. TC er så vidt jeg ved stadigvæk temmelig billige mht. ISF-kalibrering; SCALA Hi-Fi skal vist have noget der ligner 4000,-.
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 11:43
Hvorfor skal det være så dyrt. Bortset fra specialudstyret bliver der vel højst brugt en time eller to, så vidt vides. Men interessant er det. Nogen mener at danskerne ikke er til perfekte billeder (efter kalibrering). De har det bedst med lidt farvning, som fra fabrikken
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Ulvaren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 11:55
Hej

Udstyret skal også betales, hertil kunne jeg forestille mig at der også skal kalibreres.
Logitech® Harmony®

Philips 47PFL9664/12
Sonos Connect
Linksys E3000
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 12:03

Oprindeligt skrevet af Wester Wester skrev:

Hvorfor skal det være så dyrt. Bortset fra specialudstyret bliver der vel højst brugt en time eller to, så vidt vides.

Det er ikke hvem som helst som kan lave en ordentlig kalibrering. Det drejer sig om at sammenligne timepriser seriøst - uden at forklejne håndværkere, så kan jeg finde rimeligt mange forskellige mennesker der kan reparere min dørkarm, så det koster 450,- plus moms i timen. Så har vi netop fået installeret nogle nye servere af nogle IT-konsulenter. Det kostede 1150,- plus moms i timen, fra de kørte hjemmefra til de var hjemme igen. Om kalibrering er dyrt, afhænger af om du sammenligner mig med en tømrer eller med en IT-konsulent. Jeg synes prisen er ganske rimelig, sammenlignet med andre tilsvarende opgaver. Som sagt, det er ikke en tilfældig elev fra Fona du betaler for.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 13:42

Jeg er fuldstændig enig Otto - men det der vel er det interessante er mindre hvad timeprisen er og mere om kalibreringen kan betale sig - altså giver den effekt man håber/forventer.

Jeg tror ikke det er prisen hovedsagligt, men usikkerheden om resultatet der skaber den største tilbageholdenhed.

Hvor godt/dyrt skal TV'et være før det kan betale sig ? eller er forskellen i virkeligheden mindst på et godt/dyrt TV så det faktisk bedre kan betale sig på et mindre godt/billigt TV ?

Hvor stor forskel er der hvis man kalibrerer et billigt TV og hvor stor forskel er der hvis man kalibrerer et dyrt TV.

Kan man overhovedet kalibrere et billigt tv - eller er det bare så dårligt så det er helt ligegyldigt at forsøge at kalibrere det ?

eks. jeg har et billigt LCD - er der nogen ide i at kalibrere det eller er det spildte kræfter så man kun skal ofre en kalibrering hvis man har købt det bedste/dyreste tv  ?

Man kan også lave et hypotetisk regnestykke:

Man har 10.000,- - det kan enten bruges på et LCD til 10.000,- uden kalibrering eller det kan bruges på et LCD til 8.000,- plus 2.000,- til kalibrering - hvor får man mest ud af det ?

Hvad med efter kalibrering ? Ødelægger man kalibreringen hvis man efterfølgende selv justerer på de normale bruger indstillinger der er tilgængelige, kontrast, backlight osv ?

Jeg tror det er mange sådanne spørgsmål - generel usikkerhed omkring kalibrering og dens effekt - der gør at det ikke benyttes mere end det gør. Jeg ville ikke tøve et sekund med at bruge 2k på en kalibrering hvis jeg var sikker på jeg kunne se en positiv forskel, men er man ikke sikker på hvad man reelt opnår hvis noget overhovedet er man mere tilbageholdende.

Jeg ved godt et billede på ingen måde er retvisende, men det kunne måske alligevel være interessant, om man stillede to 2 ens TV ved siden af hinanden, hvor den ene var kalibreret, sendte det samme signal til begge skærme, og tog nogle billeder. Selvom billederne ikke er retvisende for hvordan det ser ud i virkeligen, kunne de måske alligevel illustrere forskellen på det ikke kalibrerede og det kalibrerede TV.

  



Redigeret af spawn - 24-December-2006 kl. 13:58
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg er fuldstændig enig Otto - men det der vel er det interessante er mindre hvad timeprisen er og mere om kalibreringen kan betale sig - altså giver den effekt man håber/forventer.

Jeg tror ikke det er prisen hovedsagligt, men usikkerheden om resultatet der skaber den største tilbageholdenhed.

Eftersom argumentet for at det er for dyrt var tidsforbruget, så tror jeg nu nok det var timelønnen der blev klaget over. Hvorvidt det er pengene værd ud fra et kvalitetsmæssigt synspunkt, er der i mine øjne ingen tvivl om - overhovedet! Ud fra det udgangspunkt at skal du købe dig til en tilsvarende forbedring ved at købe dyrere hardware, så bliver det _væsentligt_ dyrere.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hvor godt/dyrt skal TV'et være før det kan betale sig ? eller er forskellen i virkeligheden mindst på et godt/dyrt TV så det faktisk bedre kan betale sig på et mindre godt/billigt TV ?

Hvor stor forskel er der hvis man kalibrerer et billigt TV og hvor stor forskel er der hvis man kalibrerer et dyrt TV.

Kan man overhovedet kalibrere et billigt tv - eller er det bare så dårligt så det er helt ligegyldigt at forsøge at kalibrere det ?

eks. jeg har et billigt LCD - er der nogen ide i at kalibrere det eller er det spildte kræfter så man kun skal ofre en kalibrering hvis man har købt det bedste/dyreste tv  ?

Kalibrering er afgjort afhængigt af om tv'et er ordentligt forberedt til det. Hvis tv'et fysisk ikke er i stand til at gengive et korrekt billede, så er gevinsten ved at komme et stykke ad vejen ikke specielt stor. Generelt gælder det i mine øjne for kalibrering, at forskellen på rigtigt og lidt forkert er større end forskellen på lidt forkert og meget forkert. Der findes tv som jeg nægter at kalibrere, fordi jeg ved gevinsten ikke vil stå mål med prisen.

Er kalibrering mere pengene værd på et dyrt tv end på et billigt? Tja... Svært at svare på egentlig. På et dyrt tv kan man måske sige at billedet i forvejen er godt, så flytter det ikke helt så meget. Til gengæld er du i en klasse hvor tilsvarende små forbedringer på hardware-siden også koster en del knapper. Forskellen på en god 3000,-s DVD-afspiller og en 15.000,-s DVD-afspiller vil eksempelvis gøre langt mindre forskel. På et billigt/dårligt tv (dårligt er ikke nødvendigvis lig med billigt... Godt er til gengæld som regel lig med dyrt ) er forskellen som sådan måske større, på den anden side kunne en stor forskel også være hentet på andre måder end kalibrering.

For at give et eksempel: Find et 8000,-s plasma-tv. En kalibrering af dét kan i princippet ikke betale sig, det er bedre at bruge pengene på et PV60 i stedet for - selv i standard-mode vil det være bedre end et toptunet discount-tv. Har man først taget dét spring, så bliver det straks sjovere - kalibreret PV60 vs. standard Pioneer? Dér ville jeg snuppe den kalibrerede PV60 til hver en tid.

Sagt med andre ord: Tanken om det kalibrerede discount-tv er i det hele taget meget hypotetisk - hvis man er kvalitetsbevidst nok til overhovedet at overveje en kalibrering, så har man også fattet at det ikke nytter noget at købe et discount-tv.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hvad med efter kalibrering ? Ødelægger man kalibreringen hvis man efterfølgende selv justerer på de normale bruger indstillinger der er tilgængelige, kontrast, backlight osv ?

Den mest grundlæggende ting i kalibreringen er farvebalancen. Dén ændrer du normalt ikke på ved at justere de andre ting, ikke noget af betydning i hvert fald - så længe vi snakker plasma-tv. LCD-tv kan opføre sig temmeligt mystisk hvis du ændrer på f.eks. backlight, så det kan ikke anbefales. Men generelt, så er en af pointerne med at kalibrere tv'et netop at _undgå_ behovet for at justere efterfølgende, hvis kalibreringen er lavet ordentligt, så er det ikke nødvendigt.

Bortset fra det, så er det også meget et spørgsmål om hvem man er, hvor stor forskellen er. Hvis man ikke har rørt indstillingerne overhovedet (hvilket jeg oplever i omkring 50% af tilfældene), så er forskellen _dramatisk_. Har man pillet og tweaket i flere timer - og rent faktisk kan finde ud af det - så er forskellen mindre tydelig (jeg har dog aldrig oplevet at der ikke var en forbedring alligevel) - omvendt, så vil en bruger der er dygtig nok til at lave en fornuftig justering selv, typisk netop være dén type bruger der sætter stor pris på selv små forbedringer. Jeg har endnu aldrig oplevet en kunde der ikke har været tilfreds med hvad de har fået for pengene (de har i så fald i hvert fald ikke sagt noget...). Det inkluderer alt fra _komplet_ uvidende Hr og Fru Danmark kunder, til kunder der arbejder professionelt med foto-teknik i forskellige afskygninger. En enkelt fotograf fortalte mig efterfølgende at han bestilte kalibreringen udelukkende for at få afprøvet sit eget øjemål. Han gav sig selv et 03...

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg tror det er mange sådanne spørgsmål - generel usikkerhed omkring kalibrering og dens effekt - der gør at det ikke benyttes mere end det gør. Jeg ville ikke tøve et sekund med at bruge 2k på en kalibrering hvis jeg var sikker på jeg kunne se en positiv forskel, men er man ikke sikker på hvad man reelt opnår hvis noget overhovedet er man mere tilbageholdende.

Det tror jeg du har fuldstændigt ret i. Jeg vil sige det sådan, at hvis jeg ikke er sikker på at jeg kan give kunden en forbedring der er pengene værd, så siger jeg nej til at udføre kalibreringen i det hele taget. Problemet er hvordan man skal undgå kundens usikkerhed, så længe mange kunder har en indbygget tro på at enhver sælger er ude på at tage røven på én, og så længe der er selvudnævnte "eksperter" der sidder i fora som dette og postulerer at korrekt farvegengivelse er en smagssag.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg ved godt et billede på ingen måde er retvisende, men det kunne måske alligevel være interessant, om man stillede to 2 ens TV ved siden af hinanden, hvor den ene var kalibreret, sendte det samme signal til begge skærme, og tog nogle billeder.

Selvom billederne ikke er retvisende for hvordan det ser ud i virkeligen, kunne de måske alligevel illustrere forskellen på det ikke kalibrerede og det kalibrerede TV. 

Ik' for noget, men når det nu er så vanskeligt og tidskrævende at finde ud af hvad man skal købe at mange bruger _hundreder_ af timer på at surfe rundt efter inputs, hvad er så problemet i at lette måsen og gå ind i en butik der kan demonstrere forskellen? Hvorfor skal det hele være så svært?

Screenshots af kalibrering giver ingen mening, eftersom det på din skærm bare vil være et billede af to forskellige farvegengivelser. Medmindre din computermonitor også er kalibreret, så kan du jo netop ikke se pointen. Kalibrering er det _sidste_ du kan bruge et screenshot til.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 18:12

Nu her inden vi går til bords og æder os fede, så har jeg et par spørgsmål omkring kalibrering.
Jeg er nok den type bruger som du selv omtaler, der vil give sig selv et 03 når/hvis en proffessionel kalibrering kommer på tale  Jeg har skam i den grad overvejet det kraftigt her de sidste par dage.
Men jeg må erkende, at hver gang vi ender ved begrebet kalibrering, så snakkes der hele tiden resultatet, hvad man kan se/ikke kan se efterfølgende, som i den grad er ret ligegyldigt i et forum som dette, da alt står skrevet. Jeg kan f.eks godt tænke mig en gennemgang/forklaring af en typisk kalibrering. Hvad er det præcist der foregår, når vi snakker en ISF kalibrering.

Dernæst så hæfter jeg mig lidt ved du siger, at der er nogle tv du ikke vil kalibrere. Du nævner ikke hvilke der er tale om, hvorfor det er ganske naturligt for mig at spørge til, hvilke det drejer sig om? Det skyldes selvfølgelig at jeg måske kan få den tanke, at det tv jeg selv har købt, det er så ringe, så det ikke er værd at betale en kalibrering for. Derfor er jeg nødtil at spørge, om disse tv du omtaler, om det inkludere Samsung M71 modellen?

Bortset fra det - Rigtig god jul til alle!

 

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2006 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men jeg må erkende, at hver gang vi ender ved begrebet kalibrering, så snakkes der hele tiden resultatet, hvad man kan se/ikke kan se efterfølgende, som i den grad er ret ligegyldigt i et forum som dette, da alt står skrevet. Jeg kan f.eks godt tænke mig en gennemgang/forklaring af en typisk kalibrering. Hvad er det præcist der foregår, når vi snakker en ISF kalibrering.

Den korte version: Justering af kontrast, brightness, colour, sharpness og hvad tv'et ellers giver mulighed for af justeringsmuligheder. Derefter kalibrering af gråskala, dvs. farvebalancen fra sort til hvid (det er her målegrejet kommer ind), og om muligt gamma-kurve. Herefter kontrol af "standard-justeringerne", da gråskala-kalibrering kan ændre på dette, og om nødvendigt justere gråskala forfra. Jo bedre man kender den model man arbejder med, jo mindre "trial-and-error" skal man igennem - det er jo ikke nødvendigt at måle sig til om dynamisk kontrast laver ballade hver gang, f.eks.... Problemet ved at opremse trinnene i en kalibrering på denne måde er at det ikke rigtigt yder retfærdighed overfor den grad af interaktion der er mellem de forskellige justeringer, og de prioriteringer der oftest skal indgås i de enkelte justeringer. Derfor bryder jeg mig egentlig ikke om at levere en opremsning som denne, det får det til at lyde meget lettere end det i virkeligheden er.

Det svarer lidt til at spørge en racerkører hvordan han kører bil - at sige "træd på speederen, når du kommer til et sving så brems og drej på rattet" er jo heller ikke helt fyldestgørende...

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Dernæst så hæfter jeg mig lidt ved du siger, at der er nogle tv du ikke vil kalibrere. Du nævner ikke hvilke der er tale om, hvorfor det er ganske naturligt for mig at spørge til, hvilke det drejer sig om? Det skyldes selvfølgelig at jeg måske kan få den tanke, at det tv jeg selv har købt, det er så ringe, så det ikke er værd at betale en kalibrering for. Derfor er jeg nødtil at spørge, om disse tv du omtaler, om det inkludere Samsung M71 modellen?

LCD-tv er per definition sværere at kalibrere end plasma-tv, da der skal indgås flere kompromisser. Jeg kalibrerer gerne et M71, da der absolut kan hentes en forbedring, men slutresultatet er mindre "definitivt" end på et Pioneer eller Panasonic, eller for den sags skyld et Philips LCD. Når man kalibrerer et Samsung tv, har det mere karakter af at vælge et punkt hvor man giver op, end at føle at man er i mål... At kalibrere et LCD-tv er en meget utaknemmelig proces, simpelthen fordi jeg ikke føler at jeg rammer dét punkt hvor jeg tænker "så, nu kan det ikke blive bedre". Det er altid noget med "Arh, det ser sgu lidt for mærkeligt ud i det grønne, jeg prøver lige...", og når man så har pillet lidt, så er der noget andet galt...

Men stadigvæk vil jeg mene det er pengene værd på sådan en skærm. Det er mest discount-tv'ene jeg siger nej til, for det første fordi de simpelthen mangler de nødvendige justeringsmuligheder (der skal som minimum være mulighed for at justere både brightness og kontrast for hver enkelt farve), for det andet fordi de problemer folk tror jeg kan kalibrere væk som regel ikke har noget med kalibrering at gøre (dårlig kontrast, dithering, dårlig farvedekodning/farvespektrum osv)

Jeg har ikke råbt så højt om det, men mit udgangspunkt er at har jeg først sagt ja til en kalibrering, så garanterer jeg også at det er prisen værd. Jeg har en aftale med mig selv om at hvis jeg efter en kalibrering ikke føler at forbedringen er prisen værd, så streger jeg regningen. Det har heldigvis ikke været nødvendigt endnu...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2006 kl. 19:37

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Problemet ved at opremse trinnene i en kalibrering på denne måde er at det ikke rigtigt yder retfærdighed overfor den grad af interaktion der er mellem de forskellige justeringer, og de prioriteringer der oftest skal indgås i de enkelte justeringer. Derfor bryder jeg mig egentlig ikke om at levere en opremsning som denne, det får det til at lyde meget lettere end det i virkeligheden er.

I så fald må det være fordi du selv synes det lyder nemt, for jeg ved f.eks at det ikke er nemt. Alle som har forsøgt formoder jeg ved, at det ikke er nemt. De som ikke engang selv forsøger, de vil sandsynligvis heller ikke begive sig ind i debatten eller i det hele taget vælge en ISF kalibrering. De lever bare med det deres tv nu engang kan.
Der er selvfølgelig også dem der slet ikke forsøger, men betaler sig fra det når de bestiller et tv. De er i en katagori for sig selv

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

At kalibrere et LCD-tv er en meget utaknemmelig proces, simpelthen fordi jeg ikke føler at jeg rammer dét punkt hvor jeg tænker "så, nu kan det ikke blive bedre". Det er altid noget med "Arh, det ser sgu lidt for mærkeligt ud i det grønne, jeg prøver lige...", og når man så har pillet lidt, så er der noget andet galt...

Jotak, det er sådan set det punkt jeg også selv er nået frem til. Jeg mangler dog at bruge en kalibrerings dvd, fordi.... jeg mangler tid

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

for det andet fordi de problemer folk tror jeg kan kalibrere væk som regel ikke har noget med kalibrering at gøre (dårlig kontrast, dithering, dårlig farvedekodning/farvespektrum osv)

Det kræver vel at man ved hvad problemerne er, så man ikke som uviden lader sig narre.. Mht. det forskellige udtryk, begreber ovs. så er man jo ilde stilt, når man ikke ved hvad det er. Måske en god ide til en guide du lige kan lave på de problemer man skal være opmærksom på, og hvordan det ser ud

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg har ikke råbt så højt om det, men mit udgangspunkt er at har jeg først sagt ja til en kalibrering, så garanterer jeg også at det er prisen værd. Jeg har en aftale med mig selv om at hvis jeg efter en kalibrering ikke føler at forbedringen er prisen værd, så streger jeg regningen. Det har heldigvis ikke været nødvendigt endnu...

Jeg kunne godt blive fristet til at tage dig på ordet

 

Til top
Kjeld Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2006 kl. 20:25
Hvorfor er det IKKE BARE I ORDEN FRA FABRIKKEN ??
De burde da have de bedste forudsætninger til at automatisere sådanne ting.

/Kjeld
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu