recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2006 kl. 21:22

Det er også meget mærkeligt. Men såvidt jeg ved, så er det fordi der er så stor forskel på hver enkelt model, så det kræver en kalibrering af hvert enkelt tv inden de sendes ud til forhandlerne. Og det er dyrt.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 00:27
Hjemmekalibrering sker jo også i forhold til omgivelserne.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 00:36

Oprindeligt skrevet af Kjeld Kjeld skrev:

Hvorfor er det IKKE BARE I ORDEN FRA FABRIKKEN ??

De burde da have de bedste forudsætninger til at automatisere sådanne ting.

Der er flere forhold som gør sig gældende her.

Det første er at vi køber tingene for billigt. Der er ikke råd til at ofre sådan en menneskelig individuel kalibrering på de fleste af de produkter.  Eller rettere, de fleste kunder er ligeglade så står der et TV til 10.000 kr og et til 12.000 kr og de iøvrigt ser ens ud på papiret så køber de fleste nok det til 10.000 kr.

En anden - og mere væsentlig - detalje er at apparaterne ændrer sig i den første tid i drift. Dvs. en kalibrering først bør foretages efter at det har kørt en periode.

Og så er der den tredie detalje - at kalibreringen skal foretages i forhold til det rum det står i. Dette er dog ikke så meget selve farvegengivelsen, det er mere lys og kontrast.

En ISF kalibrering foretages når apparatet er "kørt ind" og hjemme hos dig. Det er der de bedste resultater opnås.

Og - nå ja - så er folk generelt ikke vilde med at købe TV der ser naturlige ud. Af en eller anden grund skal TV have en alt for høj kontrast, overmættede farver og overdreven kantskarphed. Bare se alle de TV der står i butikkerne. Naturlige farver sælger ikke til Hr. og Fru Jensen

PS. Professionelle monitorer kalibreres også "on site". Det er bare ikke noget vi har været så vant til indenfor almindelige TV. Men ja - det er en "luksus" at få en mand ud og foretage en ISF kalibrering.

  /Lars



Redigeret af Lars - 26-December-2006 kl. 00:40
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kjeld Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

En anden - og mere væsentlig - detalje er at apparaterne ændrer sig i den første tid i drift. Dvs. en kalibrering først bør foretages efter at det har kørt en periode.



Hvad er det som ændrer sig i apparaterne ?

Elektronikproducenter kender vel til begrebet "burn in".

/Kjeld
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af Kjeld Kjeld skrev:

Hvad er det som ændrer sig i apparaterne ?

Elektronikproducenter kender vel til begrebet "burn in".

Jo da. Burn-in i 24 timer for funktionstest.

Men den videre "burn in", den der sker over de følgende 30-60 dage *) ude i hjemmene verden over, kan de ikke gøre noget ved.

  /Lars

*) Elektronikken ændrer sig ikke kun indenfor den første tid i drift, det fortsætter hele levetiden. Men de største ændringer sker efter ibrugtagningen. Var det en professionel monitor ville man fortsætte med at kalibrere den mindst hvert år i resten af levetiden. Så i det lys er en ISF kalibrering ikke en investering for livet - mere en metode til at få apparatet justeret korrekt ind nu og her.



Redigeret af Lars - 26-December-2006 kl. 14:31
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Der er selvfølgelig også dem der slet ikke forsøger, men betaler sig fra det når de bestiller et tv. De er i en katagori for sig selv

Tværtimod, størstedelen af kalibrerings-kunderne ligger i denne kategori - og er iøvrigt en gruppe mennesker der formentligt ikke kunne drømme om at skrive et eneste indlæg i et net-forum. Ikke desto mindre er det denne gruppe der i 99% af tilfældene ender med de bedste billeder, ikke "entusiasterne".

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det kræver vel at man ved hvad problemerne er, så man ikke som uviden lader sig narre.. Mht. det forskellige udtryk, begreber ovs. så er man jo ilde stilt, når man ikke ved hvad det er. Måske en god ide til en guide du lige kan lave på de problemer man skal være opmærksom på, og hvordan det ser ud

Jeg vil ikke udelukke at noget i den stil kunne bruges i markedsføringen, men umiddelbart bryder jeg mig ikke så meget om den slags, fordi det negligerer individualiteten af en kalibrering. Hvis jeg laver eksempler på hvad en kalibrering giver, så forventer folk at de skal kigge efter lige præcist dé ting på deres eget tv før og efter kalibrering, men måske er det helt andre ting der gør den største forskel for dem.

At købe sig til en kalibrering drejer sig faktisk netop om det modsatte: At lægge alle bekymringer om billedkvalitet fra sig, og begynde at nyde udsendelserne. Hvis du sidder og er i tvivl om hvorvidt hudfarverne nu også ser lige præcist sådan ud som de skulle i dén her film, så glemmer du at nyde filmen. Sådan groft sagt: Hvis du interesserer dig for hvad det er der bliver forbedret og hvorfor, så har du misforstået konceptet i kalibreringen.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

*) Elektronikken ændrer sig ikke kun indenfor den første tid i drift, det fortsætter hele levetiden. Men de største ændringer sker efter ibrugtagningen. Var det en professionel monitor ville man fortsætte med at kalibrere den mindst hvert år i resten af levetiden. Så i det lys er en ISF kalibrering ikke en investering for livet - mere en metode til at få apparatet justeret korrekt ind nu og her.

Det er rigtigt, dog vil jeg påstå at det til hver en tid er bedre at faldet i billedkvalitet sker fra et højere niveau. Det er ikke sådan at gevinsten forsvinder med tiden - gevinsten i forhold til ikke at have det fået gjort er der hele tiden, men billedkvaliteten falder over tid hvadenten man har fået tv'et kalibreret eller ej. Den eneste måde at undgå dette er at få det kalibreret efter et vist stykke tid - hvadenten man fik det gjort som nyt eller ej! Dét er ikke et spørgsmål om at kalibreringen mister sin værdi, tværtimod - ikke mindst fordi de fleste tv netop har en længere levetid og dermed mindre tab af billedkvalitet, efter kalibrering.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 20:40
Selvom det ikke er helt hvad trådens starter-mand spurgte om, så har jeg i øvrigt tænkt mig at få min PV60'er kalibreret. Lige nu står det meste som hat og briller fordi jeg ikke rigtig har pillet siden indkørsels-fasen, så der må jo være lidt at hente

Så snart nogen finder tiden til det, kan jeg komme med nogle erfaringer, men dog stadig ikke Pioneer-erfaringer...
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 20:44

Otto, kan sådan en kalibrering gøre noget ved det forhold, at man alligevel skal justere, alt efter hvad man ser hvor? Jeg mener jeg kan se sport på DR1, skifte til Deadline på DR2 og så til en tolvtegenerations videofilm på TV2 osv. Det kræver hver gang justering af de indstillinger, man nu umiddelbart selv kan justere.

Mvh.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Otto, kan sådan en kalibrering gøre noget ved det forhold, at man alligevel skal justere, alt efter hvad man ser hvor? Jeg mener jeg kan se sport på DR1, skifte til Deadline på DR2 og så til en tolvtegenerations videofilm på TV2 osv. Det kræver hver gang justering af de indstillinger, man nu umiddelbart selv kan justere.

Det er netop fordi det ikke er justeret rigtigt! (Eller, at tv'et ikke er i stand til at gengive billedet korrekt). Der findes enkelte udsendelser med en skæv farvebalance, men de er sjældne - selv på gamle slidte 70'er udsendelser ser farvebalancen rigtig ud, når tv'et gengiver billedet korrekt. Jo bedre kalibrering, jo _mindre_ vil behovet for at justere per udsendelse være.

Dette benægtes i meget høj grad af en del mennesker der ikke har forstået hvordan vores tv-system hænger sammen, og som følge deraf ikke kan se pointen i en kalibrering.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Der er selvfølgelig også dem der slet ikke forsøger, men betaler sig fra det når de bestiller et tv. De er i en katagori for sig selv

Tværtimod, størstedelen af kalibrerings-kunderne ligger i denne kategori - og er iøvrigt en gruppe mennesker der formentligt ikke kunne drømme om at skrive et eneste indlæg i et net-forum. Ikke desto mindre er det denne gruppe der i 99% af tilfældene ender med de bedste billeder, ikke "entusiasterne".

Det forstår jeg ikke. Hvis en kalibrering først kan laves efter et stykke tids indkørelse, og ydermere helst skal foregår det sted hvor tvét skal stå, hvorfor pokker er der så så mange som bestiller det samtidig med tvét?

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg vil ikke udelukke at noget i den stil kunne bruges i markedsføringen, men umiddelbart bryder jeg mig ikke så meget om den slags, fordi det negligerer individualiteten af en kalibrering. Hvis jeg laver eksempler på hvad en kalibrering giver, så forventer folk at de skal kigge efter lige præcist dé ting på deres eget tv før og efter kalibrering, men måske er det helt andre ting der gør den største forskel for dem.

Det er jo netop derfor det er svært at sige, eller rettere forstå, hvad det er man præcis får for sine penge, set i forhold til det man allerede har. Og hvis ikke engang forhandleren er i stand til at forklare det, så svare det jo nærmest til at bestille et brød hos bageren, men ikke en lyd om hvad for et brød.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

At købe sig til en kalibrering drejer sig faktisk netop om det modsatte: At lægge alle bekymringer om billedkvalitet fra sig, og begynde at nyde udsendelserne. Hvis du sidder og er i tvivl om hvorvidt hudfarverne nu også ser lige præcist sådan ud som de skulle i dén her film, så glemmer du at nyde filmen. Sådan groft sagt: Hvis du interesserer dig for hvad det er der bliver forbedret og hvorfor, så har du misforstået konceptet i kalibreringen.

Det er kun en interesse ud fra hvad man har inden kalibreringen der som sådan er interessant. Hvis man opnår det man vil, så betyder det i princippet ingenting, hvordan eller hvor nemt det er gjort.
Men det som ingen kan være tjent med, det er en slags "Kejserens nye klæder" effekt. Og hvis man ikke kan se problemet inden, eller ved at det er der, så er man jo nødtil at have een eller anden form for sammenligning bagefter. Det vil uanset hvor meget du end vil tale om det, netop være før og efter resultatet.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det forstår jeg ikke. Hvis en kalibrering først kan laves efter et stykke tids indkørelse, og ydermere helst skal foregår det sted hvor tvét skal stå, hvorfor pokker er der så så mange som bestiller det samtidig med tvét?

De bestiller nu, og får det gjort senere. Med den ventetid vi har på kalibrering, giver dét lidt sig selv i praksis...

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er jo netop derfor det er svært at sige, eller rettere forstå, hvad det er man præcis får for sine penge, set i forhold til det man allerede har. Og hvis ikke engang forhandleren er i stand til at forklare det, så svare det jo nærmest til at bestille et brød hos bageren, men ikke en lyd om hvad for et brød.

Jamen jeg vil GERNE demonstrere hvad det er du får for dine penge - _hvis du kommer ind i butikken_! (dog ikke KBH endnu). Screenshots giver et forkert billede af hvad der sker, og eftersom kalibrering netop drejer sig om perfektion og om at gøre tingene rigtigt, så får du mig ikke til at bruge screenshots til at sælge en kalibrering. Det er muligt jeg bliver nødt til at slække på dét princip af kommercielle grunde på et tidspunkt, men så længe jeg kan gøre det som jeg vil have det, så bliver det sådan.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men det som ingen kan være tjent med, det er en slags "Kejserens nye klæder" effekt. Og hvis man ikke kan se problemet inden, eller ved at det er der, så er man jo nødtil at have een eller anden form for sammenligning bagefter. Det vil uanset hvor meget du end vil tale om det, netop være før og efter resultatet.

Man får skam også en sammenligning bagefter. Det er lige præcist dér du får den fulde opfattelse af hvad kalibreringen har givet dig. Hvis du kan kigge mig i øjnene bagefter og sige at dét ikke var pengene værd, så nulstiller jeg bare lortet og går igen...

Seriøst: Kalibrering er i høj grad et spørgsmål om tillid. Du lægger alle beslutninger om billedet over i en andens hænder. Hvis du ikke stoler på kalibratøren (hvad det så end hedder på dansk) når han siger at han kan give dig en mærkbar forbedring, så skal du i kraftig grad overveje om det er den rigtige at henvende dig til. For hvis du er bare den mindste smule i tvivl om dét, hvordan ved du så at din kalibrering ikke bare var 80% af vejen? Jeg kan sagtens lave en "halvvejs"-kalibrering og demonstrere for dig at det var alle pengene værd, selvom der rent faktisk var mere at komme efter! Når kalibratøren er gået, og pengene er betalt, så er du - uanset hvor stor en forbedring du oplever - stadig nødt til at stole på at det ikke havde været endnu bedre hvis en anden forhandler havde gjort det.



Redigeret af Otto, TC - 26-December-2006 kl. 22:38
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu