recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 23:12

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

De bestiller nu, og får det gjort senere. Med den ventetid vi har på kalibrering, giver dét lidt sig selv i praksis...

Ok, så forstår jeg bedre.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jamen jeg vil GERNE demonstrere hvad det er du får for dine penge - _hvis du kommer ind i butikken_! (dog ikke KBH endnu). Screenshots giver et forkert billede af hvad der sker, og eftersom kalibrering netop drejer sig om perfektion og om at gøre tingene rigtigt, så får du mig ikke til at bruge screenshots til at sælge en kalibrering. Det er muligt jeg bliver nødt til at slække på dét princip af kommercielle grunde på et tidspunkt, men så længe jeg kan gøre det som jeg vil have det, så bliver det sådan.

Jeg mener bestemt heller ikke at screenshots af resultatet på nogen som helst måde kan bruges. Det forudsætter som minimum at det som man ser det på ligeledes er kalibreret.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:


Seriøst: Kalibrering er i høj grad et spørgsmål om tillid. Du lægger alle beslutninger om billedet over i en andens hænder. Hvis du ikke stoler på kalibratøren (hvad det så end hedder på dansk) når han siger at han kan give dig en mærkbar forbedring, så skal du i kraftig grad overveje om det er den rigtige at henvende dig til. For hvis du er bare den mindste smule i tvivl om dét, hvordan ved du så at din kalibrering ikke bare var 80% af vejen? Jeg kan sagtens lave en "halvvejs"-kalibrering og demonstrere for dig at det var alle pengene værd, selvom der rent faktisk var mere at komme efter! Når kalibratøren er gået, og pengene er betalt, så er du - uanset hvor stor en forbedring du oplever - stadig nødt til at stole på at det ikke havde været endnu bedre hvis en anden forhandler havde gjort det.

Jamen, det er jo netop den tillid som det kan være enormt svært at vurdere, fordi der reelt intet skrives om kalibrering. Der skrive jo kun om et behov for det, hvis man f.eks vil undgå disse bekymringer om, hvorvidt ens tv er korrekt kalibreret, og man derfor kan nyde filmen/udsendelsen/whatever langt bedre, (hvilket jeg nærmest kan forstå at stortset alle ikke er). Man kan så købe en "troldemand" der kommer forbi en dag/aften og kaster lidt glans over tvét, og vupti, så er vi en i helt anden verden.
(Det er meget groft sat op, men det er nogen gange sådan jeg opfatter det).

Det er bestemt ikke et forsøg på at miskreditere dig eller på anden måde give udtryk for at en proffesionel kalibrering ikke er nødvendig. (Det kan jeg jo nærmest se på mit eget Samsung, at det åbenbart er). Men det er et forsøg på at forstå, hvorfor der ikke gøres mere ud af forklare behovet eller forskellen, og hvad det er den kan give folk. Jeg formoder de fleste vel er interesseret i at billedet skal være så optimalt som elektronikken tillader. Men rent faktisk synes jeg at jeg læser, at langt de fleste tv netop ikke opfylder dette som standard. Så må der jo reelt set være et ekstrem behov for det.

 

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6993
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 23:17

Kaliberer TC også  TV som ikke er købt hos dem ?

Kunne godt være fristet til at få mit Pioneer 507 kalibret.

Jeg er sikker på at det er noget man bliver glad for

 

Hans

 

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er bestemt ikke et forsøg på at miskreditere dig eller på anden måde give udtryk for at en proffesionel kalibrering ikke er nødvendig. (Det kan jeg jo nærmest se på mit eget Samsung, at det åbenbart er). Men det er et forsøg på at forstå, hvorfor der ikke gøres mere ud af forklare behovet eller forskellen, og hvad det er den kan give folk. Jeg formoder de fleste vel er interesseret i at billedet skal være så optimalt som elektronikken tillader. Men rent faktisk synes jeg at jeg læser, at langt de fleste tv netop ikke opfylder dette som standard. Så må der jo reelt set være et ekstrem behov for det.

 

Problemet er at emnet er kompliceret. Det er svært at gøre det enkelt, og samtidigt gøre det korrekt. Og hvis jeg gør markedsføringen "poppet" for at så mange som muligt forstår det, så mister jeg troværdigheden i det korrekte. Sådan ser JEG i hvert fald på det. Derfor: Hvis man vil vide mere om kalibreringen, så kan man gå ind i butikken og få det demonstreret. Det er den eneste seriøse måde at få indblik i hvad forskellen indebærer.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Kaliberer TC også  TV som ikke er købt hos dem ?

 

Ja, der er dog som sagt en del ventetid.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 13:14
Og det ser ud som om at jeg i hvert fald ikke kan komme med erfaringer foreløbig, fordi min PV60'er stod af engang sent i aftes 

(evt. reperation giver mig et ukendt antal dage/uger uden TV og ombytning giver ny indkørsels-periode )


Redigeret af Naiera - 27-December-2006 kl. 13:16
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 14:58

Nå, jeg prøver med nogle praktiske eksempler alligevel, så må jeg nøjes med en disclaimer om at forskellen ved kalibrering i praksis kan tage sig anderledes ud, alt efter display...

Hvis vi nu antog at dette er dit tv fra fabrikken:

Et typisk, på ingen måde overdrevet eksempel på et fejljusteret display, som de typisk leveres fra fabrikken: 20% for meget blå i farvebalancen (de fleste tv kommer faktisk med mellem 20 og 50% overskud i blå), lidt for kraftige farver, lidt ekstra sharpness, brightness/kontrast/gamma en smule forkert hvilket påvirker opfattelsen af kontrast i billedet osv. Ingen af delene er justeret mere skævt end hvad man typisk ser på et gennemsnitligt tv i den bedre ende. En væsentlig faktor er endda helt undladt - jeg kan ikke finde en direkte justering af tv'ets grundfarver, og ovenstående billede er derfor bedre end et typisk tv vil kunne levere. På den anden side, så kan grundfarverne som regel ikke ændres på, så i forhold til før/efter kalibrering er det fair nok.

Hvis vi så antog at vi justerede os frem til dette resultat:

Ville du så kalden sådan en forskel 2500,- værd, i forhold til forskellene i hardware'n på forskellige tv, og den forskel du vil gætte på der er mellem forskellige tv?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
steenm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 16:05

Emnet er: ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?

Er der nogen brugere  i dette forum, der har fået det foretaget?

Jeg synes hver gang dette  emne er oppe, er det  Otto der er på banen.

Det kunne være rart, hvis der var nogle, der har betalt for det, kommer med deres erfaringer.

Man har indtrykket af,  uanset ventetid og hvad TC-siger, at det måske er en meget lille flok, der vil betale 2.500 kr for det.

Så lad os høre erfaringer  fra dem som har fået fortaget en kalibrering!!!

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 17:31

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Og det ser ud som om at jeg i hvert fald ikke kan komme med erfaringer foreløbig, fordi min PV60'er stod af engang sent i aftes 

(evt. reperation giver mig et ukendt antal dage/uger uden TV og ombytning giver ny indkørsels-periode )

Argh   sikke noget hø - jeg føler med dig

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Ville du så kalden sådan en forskel 2500,- værd, i forhold til forskellene i hardware'n på forskellige tv, og den forskel du vil gætte på der er mellem forskellige tv?

Når/hvis jeg ikke selv kan skabe samme billede, ja så er det helt klart 2500,- værd.
Jeg forstår ikke hvad du mener med, i forhold til hardwaren og den forskel jeg ville gætte på?

 

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 19:40

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Når/hvis jeg ikke selv kan skabe samme billede, ja så er det helt klart 2500,- værd.
Jeg forstår ikke hvad du mener med, i forhold til hardwaren og den forskel jeg ville gætte på?

Jeg tænkte bare på om den visuelle forskel på de to billeder svarer til forskellen på forskellige tv, som du oplever det.

Anyway, nu kom vi desværre om på en ny side, så jeg repeterer lige. Dette var eksemplet på det kalibrerede billede:

Det var imidlertid en ren snyder - ovenstående er som billedet ville se ud på et tv med en almindeligt god bruger-justering, men du er stadig 10% fra målet på en række væsentlige områder. Hvis jeg nu fortæller dig at den oprindelige reference rent faktisk ser således ud:

Hvad synes vi så om at have givet 2500,- for at få kalibreret os frem til billedet ovenfor?

(Og ja, jeg er i drille-hjørnet i dag... )

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 19:56

Hvor latterligt at der skal være ventetid på sådan en kalibrering

For at vi kan få en "årsag" til at der ikke er nogen slutbrugere der har meldt sig med deres opfattelse, ku' Otto så ikke lige oplyse hvor mange kalibreringer han har udført, og evt. om hvor mange af dem han vil skyde på skriver her på recordere?

Mvh.

Mureren

(der gerne vil betale for kalibreringen, men aldrig er blevet ringet op af TC efter købet af mit PV for lidt over 1 måned siden !)



Redigeret af mureren - 27-December-2006 kl. 19:57
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

For at vi kan få en "årsag" til at der ikke er nogen slutbrugere der har meldt sig med deres opfattelse, ku' Otto så ikke lige oplyse hvor mange kalibreringer han har udført, og evt. om hvor mange af dem han vil skyde på skriver her på recordere?

Jeg har vel lavet omkring 50, og har 10-15 stykker på en venteliste som jeg har meget svært ved at nå at udføre i øjeblikket, jeg får formentligt ikke tid før tidligst midt i januar.

Jeg tror faktisk ikke jeg har haft lavet nogen i forbindelse med fælleskøbene endnu, så en del brugere står formentligt på ventelisten. Derudover har jeg indtryk af, som nævnt tidligere i tråden, at dem der får kalibreringen foretaget, er dem der ganske enkelt lægger ansvaret fra sig og over på en prof. Det går ikke så godt i spænd med tankegangen blandt forum-brugere, der generelt hellere vil bruge 20 (-200...) timer på at lære hvordan, end betale sig fra at få det gjort ordentligt fra starten. Derfor er det generelt meget få forum-brugere der får det gjort - forum-brugere vil sæl'!

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu