Jeg kan se jeg har glemt denne tråd lidt... Så her kommer et stærkt forsinket svar:
dunlop skrev:
Kommer du / I ud på stedet og foretager kalibreringen ? |
Ja. Man kan vælge at købe et tv præ-kalibreret, men det vil altid være at foretrække at gøre det på stedet.
dunlop skrev:
Hvad hvis man bor i Skagen, Tønder eller Rødby ? |
Så planlægger jeg mig ud af det. Som det er nu, så tager vi 2000,- for at kalibrere et tv in-house, og 2500,- hvis det skal gøres hos dig (dog mindre i forbindelse med fælleskøbet).
dunlop skrev:
Hvori består selve kalibreringen: Skal bagbeklædningen skrues af ? - går du ind i en hemmelig setup-menu med en kode ? - eller justerer du kun på de muligheder der er i den almindelige brugermenu ? - hvis det sidste: hvordan sikrer man så at konen ikke skruer det hele skævt igen ? |
Det er forskelligt fra tv til tv. Som regel er det via en særlig service-menu, men flere og flere tv giver mulighed for de nødvendige justeringer i bruger-menuen. Under alle omstændigheder indgår indstillingerne i bruger-menuen stort set altid (minus Pioneer). Der skal ikke rent fysisk skrues i noget på moderne tv. Der er ikke noget hemmeligt i resultatet, du får de kalibrerede settings på et stykke papir efter kalibrering. På nogle tv kan du godt risikere at konen får slettet indstillingerne (især Panasonic er et problem pga. den berygtede "N"-knap...). Bl.a. derfor er Pioneer de "rareste" at have med at gøre.
dunlop skrev:
Hvis justeringen skal foregå under de lysforhold der "er på stedet", er der vel ikke meget ved at få kalibreringen lavet midt på en sommerdag med kraftig sol ? |
Det er hér det individuelle aspekt i en kalibrering kommer kraftigt i spil, for du har fuldstændigt ret. Blandt andet derfor er en kalibrering ikke bare lig med at sætte måleapparatet på skærmen, og følge nogle tal. Der indgår et stort aspekt af kompromisser, vurderinger og individuelle beslutninger, der kan påvirke kvaliteten af resultatet. At kalibrere en aften- og en dag-indstilling går ikke ud på at måle på tv'et under forskellige forhold, og følge målingerne. Det går ud på at bruge sin erfaring til at vide hvordan indstillingerne skal være under forskellige forhold.
Det er _langtfra_ alle de ting som man justerer på under en kalibrering, som kan måles! Reelt er det faktisk kun gråskalaen, og i nogle tilfælde til dels kontrasten, der justeres på baggrund af målinger (og grundfarver, i de tilfælde hvor de kan justeres). Brightness, til dels kontrast, sharpness, farvestyrke, DNR og alskens mulige og umulige billedmanipuleringskredsløb som tv'et måtte have, kalibreres ikke gennem målinger, men gennem subjektiv vurdering. At kalibrere et tv er _ikke_ objektivt. Målet for kalibreringen er objektivt, men det kan være meget subjektivt hvordan man bringer tv'et tættest på målet.
Det drejer sig altså sådan set ikke så meget om hvorvidt du har målegrej eller ej. Det drejer sig om hvorvidt du tror på at jeg er bedre til at justere end du er. Eller konkurrenten er. To forskellige ISF-certificerede installatører kan sagtens nå frem til to forskellige resultater.
Jeg vil tro at jeg har foretaget 30-40 forskellige kalibreringer på forskellige typer tv, før jeg begyndte at tage penge for det. Dette var før jeg blev ISF-certificeret. ISF-kurset var primært for at få det officielle logo på visitkortet - man lærer ikke at blive dygtig til at kalibrere, fordi man har været på ISF kursus. Et ISF kursus er en indførelse i de grundlæggende principper. Men hvis man tror at man kan starte fra scratch, og så udføre en god kalibrering efter 2 dages ISF-kursus, så bliver man skuffet..
dunlop skrev:
Otto - det er ikke for at snage i dine metoder, det er kun for at afmystificere tingene. Man sætter jo heller ikke sin bil til mekanikeren uden at vide hvad han agter at gøre ved den. |
Jeg er ikke bange for at afsløre metoderne, de er langtfra hemmelige. Jeg er bange for at gøre det "poppet", i den henseende at hvis jeg forenkler forklaringerne så de er nemmere at forstå, så forenkler jeg også det udbytte du har af det - og så tror du måske at det er lige så godt at få fætter åge henne på hjørnet til at gøre det, som at få mig til at gøre det. For de fleste tænker netop: "Hvis han alligevel kun justerer i bruger-menuen, så kan jeg jo lige så godt selv gøre det?" Ja, hvis du udover målegrejet tilfældigvis har et par års erfaring og en grundlæggende forståelse for billedkvalitet der svarer til min, så kan du.
Jeg lytter imidlertid til hvad I siger, og jeg er i tænkeboks over hvordan jeg kan levere en forståelig, men stadig korrekt, forklaring af hvad kalibrering er og hvorfor man skal købe det.