recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL Pro Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL Pro Bio

Besvar Besvar Side  <1 1920212223 83>
Forfatter
Besked
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 11:18
Nu ser vi frem til nogle grafer og lidt flere lytteindtryk:)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Nu ser vi frem til nogle grafer og lidt flere lytteindtryk:)
Jajaja, kan jo ikke arbejde hurtigere end computeren LOL Eller være herre over en defekt enhed... Hehe.

Jeg er netop ved at lægge sidste hånd på Audyssey kalibreringen, og så håber jeg, at det spiller 100%.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 13:10
Så er der kommet lidt før/efter grafer. Uploader hver højttaler for sig, hvor både Audyssey og ikke-audyssey målingen er vist. Labels på grafen viser hvad der er hvad. Alle målinger er 1/6 smoothing hvis ikke andet er angivet. Min target curve er SMPTE 202M standarden som bruges i screening rooms, mixing studios og biografer. Skal lige vurdere om det voldsomme HF roll-off er for meget. Men umiddelbart giver det den rigtige biografklang som jeg hele tiden har stræbet efter. På bekostning af lidt detaljer i de høje toner.

Left:

Center:

Right:

LCR inkl Audyssey

LCR smoothed (1/2)

SMoothed 1/1

Generelt synes jeg Audyssey har gjort et rigtigt godt arbejde. Kurverne er gennemsnitligt meget bedre.. Det kan selvfølgelig ikke skabe mirakler, så der er stadig dips og boosts.. Men har målt i 6 positioner, så burde have bedst mulig response over hele sofaen.

Jeg har ikke set film endnu, så kan ikke komme med de store lytteindtryk. Men et par hurtige scener virker lovende! Hvis jeg får nået alt det arbejde jeg har, så står den på 2-3 film i aften. "Desværre" med kæresten, som ikke er så vild med at lytte på reference-niveau LOL

Mine Behringer forstærkere kommer forhåbentligt snart til salg, da jeg har nogle Crown CTs i kikkerten. Detaljerne skal lige på plads :)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 13:58
Hej.

De kurver har jeg ventet på. Tak fordi du gider poste dem.

Jeg Skal lige være sikker: De fuldt optrukne linjer er de rigtige målte kurver og ikke noget audyssey har beregnet? ( i modsætning til f.eks. ARCs optimistiske drømme kurver )

tvkartoffel
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 14:04
Ja sorry det tog lidt tid. Men en defekt 15" kom i vejen :) alle kurver er målt. Har ikke engang kigget på audysseys beregnede faktisk.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 14:10
Det var ikke længe du ville nøjes med de behringer. Hvordan kan det være at du vil skifte? Er det også din behringer "studie amp" du vil skifte?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 14:10
Det er også lige meget med de beregnede kurver. Alle dem jeg har set har været så udglattede (smoothed) at man reelt ikke kan bruge dem til noget fornuftigt. Det er også derfor at de ofte er så flotte.
Ellers kunne det være meget sjovt at se forskellen mellem de beregnede kurver og de målte "efter kurver".

Jeg er overrasket over at du har valgt så kraftig afrulning i diskanten. Bliver dine horn for skingre ved mere normalt niveau?

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 11-Juni-2011 kl. 14:20
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Det var ikke længe du ville nøjes med de behringer. Hvordan kan det være at du vil skifte? Er det også din behringer "studie amp" du vil skifte?
Jeg tror bare der er mere potentiale i højttalerne. Behringerne gør det rigtigt godt til prisen dog - tror ikke man finder noget bedre. Men har været varm på de CTs'er lige siden jeg også gik i pro-højttalermode, så drømmen skal jo fuldendes.
Behringer A500 beholder jeg dog... Kan ikke rigtigt overbevise mig selv om, at jeg får noget ud af at investere i en bedre til baghøjttalere.

< ="utf-8">
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er også lige meget med de beregnede kurver. Alle dem jeg har set har været så udglattede (smoothed) at man reelt ikke kan bruge dem til noget fornuftigt. Det er også derfor at de ofte er så flotte.
Ellers kunne det være meget sjovt at se forskellen mellem de beregnede kurver og de målte "efter kurver".

tvkartoffel
De beregnede kurver ligner faktisk dem der er smoothed 1/1...Men du har ret - det er ikke sjovt at se en teoretisk kurve. 

Men som man også kan se fra graferne, har mit rum været ret godt til at starte med.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 15:23
Du har opnået et vanvittig godt resultat med frekvensresponsen, det er super flot. Selv uden EQ er det jo super. Med EQ kan man ikke få det ret meget bedre uden seriøst omfattende akustiske tiltag, samt dedikeret rum bygget til det.

Kan du lave:

Hvor alle 3 kanaler + subs spiller samtidig og ikke hver for sig.

* LCR + sub unsmoothed uden EQ + waterfall (20-200hz + 200-1000hz)
* LCR + sub unsmoothed med EQ + waterfall (20-200hz + 200-1000hz)
* Desuden samme som ovenstående, men smoothed 1/3 med og uden EQ.

Please:)

Redigeret af submaniac - 11-Juni-2011 kl. 15:24
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Jeg tror bare der er mere potentiale i højttalerne. Behringerne gør det rigtigt godt til prisen dog - tror ikke man finder noget bedre. Men har været varm på de CTs'er lige siden jeg også gik i pro-højttalermode, så drømmen skal jo fuldendes.
Behringer A500 beholder jeg dog... Kan ikke rigtigt overbevise mig selv om, at jeg får noget ud af at investere i en bedre til baghøjttalere.

< ="utf-8"><div style="-: none; : rgb255, 255, 255; margin-left: 1px; margin-top: 1px; margin-right: 1px; margin-bottom: 1px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb0, 0, 0; font-weight: normal; font-size: 12px; line-height: 1.4; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; -repeat: repeat repeat; ">
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

tvkartoffel
<div style="-: none; : rgb255, 255, 255; margin-left: 1px; margin-top: 1px; margin-right: 1px; margin-bottom: 1px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb0, 0, 0; font-weight: normal; font-size: 12px; line-height: 1.4; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; -repeat: repeat repeat; ">De beregnede kurver ligner faktisk dem der er smoothed 1/1...Men du har ret - det er ikke sjovt at se en teoretisk kurve. <div style="-: none; : rgb255, 255, 255; margin-left: 1px; margin-top: 1px; margin-right: 1px; margin-bottom: 1px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb0, 0, 0; font-weight: normal; font-size: 12px; line-height: 1.4; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; -repeat: repeat repeat; ">
<div style="-: none; : rgb255, 255, 255; margin-left: 1px; margin-top: 1px; margin-right: 1px; margin-bottom: 1px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color: rgb0, 0, 0; font-weight: normal; font-size: 12px; line-height: 1.4; border-top-width: 0px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px; border-left-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; -repeat: repeat repeat; ">Men som man også kan se fra graferne, har mit rum været ret godt til at starte med.

Ang afrulningen i diskanten - jeg bruger selv THX re EQ , som laver en kurve som ligner din afrulning i diskanten rigtig meget. Jo , du mister nogle detaljer.....eller mere korrekt , de gør ikke så meget opmærksom på sig selv. Men hvornår har man fået blæst lyden af regn dråber ud i hovedet. Problemet med at A og B teste , er de foreskelle man oplever. Man hører ikke på systemet som en helhed. Det er også derfor at mange bliver imponeret over et lysklingende system, da detaljerne er meget fremherskende. Jeg vil slet ikke være i tvivl. Jeg vil helt klart vælge den kurve som har afrulning. Et homogen system skal ikke fokusere på noget specielt. Hvis du tænker på hvordan vi opfatter lyd, giver den kurve du har lavet meget mening.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 20:44
Jeg tror også at extension til 20khz er overvurderet. Prøv at se et spectrogram for et givent stykke musik/film. De meste af energien ligger i 100-3000hz. Der er ikke ret meget materiale med store mængder energi over 15khz. Desuden hører mange af os ikke over 16khz alligevel:)

Jeg lyttede til Eva Cassidy og hendes stemme starter ved omkring 300-500hz og så med overtonerne 1000-2000hz osv.

Sjovt nok giver "whiskers" på en lilletromme en del lyd fra sig i 10khz.

Mener en sopran, som rammer det "høje C" starter i omkring 1000hz

Redigeret af submaniac - 11-Juni-2011 kl. 20:48
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 00:46
Lidt lytteindtryk:
Selvom målingerne ser godt ud, så er det som om, der var et eller andet galt da jeg så en film.. Dialog var "muffled" (kender ikke det danske ord) og jeg synes ikke bassen havde den punch og autoritet den har haft tidligere. Øv!

Jeg brugte derfor en ny fremgangsmåde her til aften. I går, loadede jeg de EQ indstillinger JBL har lavet til højttalerne ind på DCX'eren og lod derefter Audyssey køre... DCX'eren koster jo næsten intet, og det siger nok lidt om at komponenterne i den er meget ringe. Så da jeg prøvede igen i dag, droppede jeg alt hvad der hed EQ osv i DCX'eren og lader den derfor KUN styre delefrekevens + delay imellem LF/HF. Derefter kører jeg Audyssey med samme SMPTE kurve som i går...

NU begynder det at spille... Ved ikke hvad der var gået galt i går, men lige nu sidder det hele lige i skabet! Det eneste jeg har at sætte en finger på, er at S-lyde er lidt skarpe. Men det er jeg meget sikker på bliver løst, når jeg får de nye amps.

Det bliver tre CTs1200 (600w, 4/8 ohm. Én per højttaler) og én CTs2000 (1000w, 4/8 ohm. Én kanal pr sub.). Lidt specs til de nysgerrige: http://www.crownaudio.com/amp_htm/cts.htm

Til top

Besvar Besvar Side  <1 1920212223 83>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu