recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF
    Sendt: 25-Februar-2021 kl. 12:49
Går stadig med overvejelser om hvilke subs jeg skal have i biografen når jeg har fået bygget vores nye hus. Havde egentlig tænkt det skulle være 3-4 JTR Captivator 4000ULF men nu er JBL Synthesis kommet med en ny enhed SSW-1. Hvilken af disse subs ville I vælge Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Går stadig med overvejelser om hvilke subs jeg skal have i biografen når jeg har fået bygget vores nye hus. Havde egentlig tænkt det skulle være 3-4 JTR Captivator 4000ULF men nu er JBL Synthesis kommet med en ny enhed SSW-1. Hvilken af disse subs ville I vælge Smile

De JBL SSW-1 ser nu faktisk ret indbydende ud, men hvad er prisen 60-70K plus forstærkere, 1-4 stk. trækker godt i lommepengene, men hvis der er midler så go for it!, tror bestemt ikke man bliver skuffet. Det er jo JBL.

Jeg kender kun til JTR Captivator 4000  ULF hvor jeg har hørt og følt dem! I min vens bio med 2 stk. og den dag i dag har han fået 4 stk.
Den korte, de er så mega voldsomme at det direkte er og bliver så ubehageligt,de går ned til omkring 10Hz. og har et spl der nede i rummet, mener han taler om omkring 112db.

Jeg tror ikke at SSW1erne kan følge ULF 4000 under 20Hz. men det er bare et lille gæt!

Prisen er vel også under det halve for JTR vs JBLerne. + noget moms/ told og fragt fra US


Redigeret af Potter - 25-Februar-2021 kl. 14:31
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:56
andersmi, hvad er den forventelige størrelse på din kommende bio?
Og er det de eneste subs som du har i tankerne?

Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Går stadig med overvejelser om hvilke subs jeg skal have i biografen når jeg har fået bygget vores nye hus. Havde egentlig tænkt det skulle være 3-4 JTR Captivator 4000ULF men nu er JBL Synthesis kommet med en ny enhed SSW-1. Hvilken af disse subs ville I vælge Smile

De JBL SSW-1 ser nu faktisk ret indbydende ud, men hvad er prisen 60-70K plus forstærkere, 1-4 stk. trækker godt i lommepengene, men hvis der er midler så go for it!, tror bestemt ikke man bliver skuffet. Det er jo JBL.

Jeg kender kun til JTR Captivator 4000  ULF hvor jeg har hørt og følt dem! I min vens bio med 2 stk. og den dag i dag har han fået 4 stk.
Den korte, de er så mega voldsomme at det direkte er og bliver så ubehageligt,de går ned til omkring 10Hz. og har et spl der nede i rummet, mener han taler om omkring 112db.

Jeg tror ikke at SSW1erne kan følge ULF 4000 under 20Hz. men det er bare et lille gæt!

Prisen er vel også under det halve for JTR vs JBLerne. + noget moms/ told og fragt fra US

Ja de er noget dyre så SSWen skal også være en del bedre for at retfærdiggøre mer prisen. Mener jeg regnede Captivatoren til at koste 34.000 med levering og told. 



Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

andersmi, hvad er den forventelige størrelse på din kommende bio?
Og er det de eneste subs som du har i tankerne?


Det er ikke helt klarlagt endnu, men det bliver nok omkring 40m2. Ja planen var kun at have den samme type subwoofer, men er da åbnen for forslag Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Går stadig med overvejelser om hvilke subs jeg skal have i biografen når jeg har fået bygget vores nye hus. Havde egentlig tænkt det skulle være 3-4 JTR Captivator 4000ULF men nu er JBL Synthesis kommet med en ny enhed SSW-1. Hvilken af disse subs ville I vælge Smile

De JBL SSW-1 ser nu faktisk ret indbydende ud, men hvad er prisen 60-70K plus forstærkere, 1-4 stk. trækker godt i lommepengene, men hvis der er midler så go for it!, tror bestemt ikke man bliver skuffet. Det er jo JBL.

Jeg kender kun til JTR Captivator 4000  ULF hvor jeg har hørt og følt dem! I min vens bio med 2 stk. og den dag i dag har han fået 4 stk.
Den korte, de er så mega voldsomme at det direkte er og bliver så ubehageligt,de går ned til omkring 10Hz. og har et spl der nede i rummet, mener han taler om omkring 112db.

Jeg tror ikke at SSW1erne kan følge ULF 4000 under 20Hz. men det er bare et lille gæt!

Prisen er vel også under det halve for JTR vs JBLerne. + noget moms/ told og fragt fra US

Ja de er noget dyre så SSWen skal også være en del bedre for at retfærdiggøre mer prisen. Mener jeg regnede Captivatoren til at koste 34.000 med levering og told. 

Ud fra hvad jeg kan se på listepriserne, så koster en JBL SSW1 kr.60.000,- stykket, og en forstærker som JBL anbefaler ligger på kr.28.000,- altså knap 90K pr. sub. x4, damm det trækker godt i kalveskindetBig smile

JTR Captivator 4000 ULF liger på 4500USD i 240V version -10% ved bestilling af 4 stk. + noget moms - told - fragt.

Jeg tror nærmere på omkring 38-40K stykket inden de lander i DK, hvis det går efter reglerne.

Men JTR er dual 18" og porten er tunet til 10Hz. mod JBL's DUAL 15" med tunet port til 18Hz. 

Sammenliget ud fra spec. ved godt at det ikke er er holdbar fremgansmåde,  men det ser dog ud som om der er noget mere krudt i JTR'erne.

Omvendt, så skal man ikke skal man altså ikke tage fejl af JBL, og slet ikke når vi er oppe deres prof grej.

Men det er dobbelt op i pris på JBL, så er der sikkert noget rabat at hente, specielt ved køb af 4 stk. 
Så bliver forskellen måske kun 75% mere i forhold til JTR.

Kan man leve med, måske med noget mindre output under 18-20Hz. og man kan får en god rabat på JBL'eren, og skillingerne er der, hvorfor så ikke gå efter JBL.

Omvendt er SPL 110-112 db ved 10Hz. nu ret imponerende og skal opleves i en hjemme bio, det er simpelthen for sindsygt, jeg kan b.la. huske filmen Egde Of Tomorrow blev vist, trust me on that one, det er så vildt, ja det kan faktisk ikke beskrives, får man tror ikke det er muligt med kun 4 18" og 2 x 4 kilowatt.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 11:04
Det er godt nok mange penge for en passiv sub, og jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor meget/lidt en super kvalitets enhed som f.eks. Stereo Integrity koster. Se. f.eks :


Man kan altså bygge en helt vild sub med sådan en enhed og lidt træ-skills.

Og der er andre high end enheder også, men for mig er SI noget nær det ultimative og man kan tvinge den til stort set hvad som helst med EQ og tilstrækkelig med Watt's
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ud fra hvad jeg kan se på listepriserne, så koster en JBL SSW1 kr.60.000,- stykket, og en forstærker som JBL anbefaler ligger på kr.28.000,- altså knap 90K pr. sub. x4, damm det trækker godt i kalveskindetBig smile

JTR Captivator 4000 ULF liger på 4500USD i 240V version -10% ved bestilling af 4 stk. + noget moms - told - fragt.

Jeg tror nærmere på omkring 38-40K stykket inden de lander i DK, hvis det går efter reglerne.

Men JTR er dual 18" og porten er tunet til 10Hz. mod JBL's DUAL 15" med tunet port til 18Hz. 

Sammenliget ud fra spec. ved godt at det ikke er er holdbar fremgansmåde,  men det ser dog ud som om der er noget mere krudt i JTR'erne.

Omvendt, så skal man ikke skal man altså ikke tage fejl af JBL, og slet ikke når vi er oppe deres prof grej.

Men det er dobbelt op i pris på JBL, så er der sikkert noget rabat at hente, specielt ved køb af 4 stk. 
Så bliver forskellen måske kun 75% mere i forhold til JTR.

Kan man leve med, måske med noget mindre output under 18-20Hz. og man kan får en god rabat på JBL'eren, og skillingerne er der, hvorfor så ikke gå efter JBL.

Omvendt er SPL 110-112 db ved 10Hz. nu ret imponerende og skal opleves i en hjemme bio, det er simpelthen for sindsygt, jeg kan b.la. huske filmen Egde Of Tomorrow blev vist, trust me on that one, det er så vildt, ja det kan faktisk ikke beskrives, får man tror ikke det er muligt med kun 4 18" og 2 x 4 kilowatt.


En af de ting jeg er vilde med ved JTR'erne er netop at de kan spille 110db ved 10hz. Så umiddelbart er det den jeg hælder til. Men vil holde øje med reviews på JBL'en.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er godt nok mange penge for en passiv sub, og jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor meget/lidt en super kvalitets enhed som f.eks. Stereo Integrity koster. Se. f.eks :


Man kan altså bygge en helt vild sub med sådan en enhed og lidt træ-skills.

Og der er andre high end enheder også, men for mig er SI noget nær det ultimative og man kan tvinge den til stort set hvad som helst med EQ og tilstrækkelig med Watt's

Jeg ved desværre ikke ret meget om hvilke kabinetter der skal til for at få det ønskede output, hvis man f.eks. vil have 110db ved 10hz.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 20:05
Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.


Redigeret af Mefisto - 26-Februar-2021 kl. 20:08
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.
Har du læst om hans projekt, det er nok ikke pladsen der bliver problemetSmile

Hvis man vil have spl under 20Hz. og endnu bedre at have et spl output ved 10hz. så det kan mærkes, og at det ligefrem kan blive ubehageligt, så er det altså det store grej man skal fat i.
Det total fedt og meget overbevisende med den energi..... der kan ligger under 20Hz.

En bio med et spl på 110-112db. Ved 10Hz.er viiiildt.....fedt

SVS PB Ultra 16 kommer ikke i nærheden af hvad 2 ULF 4000 kan, min ven i US havde faktisk 4 stk. pb16 og fik 2 ULF 4000 mens jeg var der over, og den dag i dag har han 4 ULF 4000.
Hans fysiske bio rum er omkring 40m2. I selve salen.

Men ja, det trækker lidt i kalveskindet, men kan jo også bygge selv.

Men lige for at sætte tingene lidt i relief, hvad der skal til hvis man vil mere end hvad en enkel ULF 4000 kan præsteren, og hvis man vil hente bare 4 dB.mere ved 10Hz.

Så kan et MAUL Bandpass horn levere 4db. Mere ved 10hz. Men men men, der sidder så 4 stk. 19” driver i et kabinet på vel omkring 1000L 250kg og drives med 18kilowatt, ja18.000watt. Ta den. 

Iflg. Databass 12.5hz 120.7db.Confused
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.
Har du læst om hans projekt, det er nok ikke pladsen der bliver problemetSmile

Hvis man vil have spl under 20Hz. og endnu bedre at have et spl output ved 10hz. så det kan mærkes, og at det ligefrem kan blive ubehageligt, så er det altså det store grej man skal fat i.
Det total fedt og meget overbevisende med den energi..... der kan ligger under 20Hz.

En bio med et spl på 110-112db. Ved 10Hz.er viiiildt.....fedt

SVS PB Ultra 16 kommer ikke i nærheden af hvad 2 ULF 4000 kan, min ven i US havde faktisk 4 stk. pb16 og fik 2 ULF 4000 mens jeg var der over, og den dag i dag har han 4 ULF 4000.
Hans fysiske bio rum er omkring 40m2. I selve salen.

Men ja, det trækker lidt i kalveskindet, men kan jo også bygge selv.

Men lige for at sætte tingene lidt i relief, hvad der skal til hvis man vil mere end hvad en enkel ULF 4000 kan præsteren, og hvis man vil hente bare 4 dB.mere ved 10Hz.

Så kan et MAUL Bandpass horn levere 4db. Mere ved 10hz. Men men men, der sidder så 4 stk. 19” driver i et kabinet på vel omkring 1000L 250kg og drives med 18kilowatt, ja18.000watt. Ta den. 

Iflg. Databass 12.5hz 120.7db.Confused

Jeg har selv en SVS PB13-Ultra nu og da jeg fik den synes jeg den var helt vild. Men dyb og fast bass er afhængighedsskabende, så lyst til mere Tongue Har overvejet om jeg skulle købe nogen flere men det vil ikke give meget da den simpelthen ikke formår at gengive de toner.


Man kan desværre ikke finde JTR'erne brugt ellers havde jeg gjort det, men så man hive den store tegnebog frem, men ved at hvis går på kompromis og køber noget andet for at spare penge ender jeg alligevel med at få det jeg reelt gerne ville have haft  Smile  
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu