recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"

 Besvar Besvar Side  123 17>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
    Sendt: 22-December-2010 kl. 10:29
Jeg har lige lidt galde jeg skal af med. Det er godt nok ikke særligt velset at en forhandler kritiserer sine kunder, så jeg får nok på puklen, men jeg mener det er en væsentlig pointe, og jeg siger det for at gavne kunderne i bedste mening:
 
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at folk kommer ind i butikken, kigger på et produkt i slukket tilstand, spørger lidt ind til nogle ting, og så kommer standard-bemærkningen, "jeg går lige hjem og læser lidt om den". Hvis der så er et par gode anmeldelser på nettet, og generelt god stemning i diverse fora om produktet, så kommer folk tilbage 3 dage senere og køber den. Hvis man ikke lige kan finde info på nettet om produktet, så køber folk noget andet.
 
Sig mig, hvad hulen skete der med at prøve produktet, evt. låne det med hjem/købe med returret, og SELV finde ud af om det lyder godt? Fakta er, at hvis man lige bruger 10-15 minutter på at lytte seriøst til et produkt og sammenligne det med et eller to alternativer, så har man langt MERE erfaring at vurdere på baggrund af, end 95% af dem der skriver om produktet på et forum. Ja, hvis man ejer et produkt, så kender man det naturligvis til bunds, men 95% af dem der ejer en given forstærker, har aldrig sammenlignet med noget - de har gjort ligesom de andre, læst på nettet... Til sidst er der ingen der rent faktisk har foretaget en sammenligning af noget som helst. Hvad sker der når ALLE til sidst bare køber dét som de andre siger er godt?
 
Jeg vil ikke nævne navne, da det ville være at overtræde forum-reglerne, men det sker at jeg afprøver produkter som er meget populære i diverse fora, og finder ud af at det i virkeligheden er ret middelmådige produkter, der falder igennem når man sammenligner med det bedste. Omvendt sker det ofte at jeg finder produkter fra små, ukendte producenter, der leverer helt enestående ydelse til pengene, men fordi der ikke lige vælter med anmeldelser og omtale på nettet, fordi produktet ikke forhandles så mange steder, så finder folk aldrig ud af det. Det er da hammer ærgeligt!
 
Konceptet med at læse sig til hvad der er bedst, i stedet for at lytte og stole på sine egne oplevelser, medfører en ærgelig ensretning af hvad folk køber. Det holder ukendte producenter nede - og det er faktisk et problem i forhold til at levere mest for pengene, for én af de største årsager til at bestemte produkter er mest udbredt, er at de fleste butikker med nogenlunde forretningssans forsøger at sælge dét produkt der har højest avance, og dermed alt andet lige relativt lille sandsynlighed for at levere mest for pengene (der er naturligvis også andet der spiller ind). Men hvordan skal den lille producent komme ind på markedet, når ingen tør være den første der springer ud i det, stoler på sine ører, og fortæller de andre at hey, dét her er faktisk ret godt?
 
Den overordnede pointe er: Lyt selv, i bare en halv time, så er du per definition klogere end dem du kunne finde på at spørge efter hjælp. Mere skal der faktisk ikke til.
 
Jeg har et konkret eksempel: Jeg lavede et arrangement med sammenligning af forskellige blu-ray afspilleres lydkvalitet sidste år. Der blev spillet ét nummer på de forskellige afspillere, nogle gange med et par gentagelser. Ud fra dén ret minimale undersøgelse, er der blevet skabt nogle konklusioner som nærmest har dannet skole, og mødt meget lidt modstand - tværtimod, så er dét arrangement nærmest blevet brugt som det endegyldige bevis. Nu er det jo prøvet, så er dét lagt fast, så er der ingen grund til at lytte længere. Dét er da skræmmende at tænke på. Det er selvfølgelig fint for mig, at det er så "nemt" at være ekspert, men et eller andet sted er det da ikke i orden at så overfladisk en test kan danne skole for hvad man skal købe og hvorfor.
 
Jeg træder muligvis nogle over tæerne, men jeg kan kun sige at det er valgfrit at føle sig ramt: Med relativt få undtagelser, så har næsten alle der udtaler sig i et forum, meget lille praktisk erfaring at udtale sig på baggrund af. Dét tror jeg ganske enkelt at dem der læser med, ikke har forstået. Man antager at når folk har skrevet 5000 indlæg om Onkyo receivere, så ved man naturligvis ikke bare alt om Onkyo, man ved også alt om alternativerne og derfor ved man præcist hvor godt det er i forhold til alternativet. Sådan er det bare meget, meget sjældent.
 
For at det ikke bare skal være brok, så vil jeg gerne invitere alle interesserede til en uforpligtende én-times lytte-seance, på dén produktgruppe man tilfældigvis er interesseret i. Det er ikke et arrangement, da et arrangement medfører at 7 ud af 10 har en dårlig lytteplacering, så det er én kunde ad gangen, efter aftale. Jeg vil garantere at efter én time, så er man - uanset udgangspunkt - klædt bedre på til at udtale sig om de produkter man har afprøvet, end 99,9% af de øvrige brugere. Så kom nu op af sofaerne, og kom ud og LYT på nogle af de ting I bruger så meget tid på at læse om.
 
Beklager hvis jeg er for kontroversiel her, men som sagt så er det noget jeg siger fordi jeg føler at det er væsentligt for en forbruger ikke bare at følge strømmen blindt, men rent faktisk sætte sig lidt ind i hvad éns egne ører siger. Det er simpelthen så ekstremt frustrerende at overvære folk lytte, konkludere at produkt A lyder bedst, for derefter at gå hjem med produkt B som er ringere i både mine og kundens ører, fordi han ikke tør gå imod "eksperterne" på nettet, og derfor ender med at få mindre for pengene. Lyt nu selv, så er det dig der er eksperten.
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:47
Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:58
var det ikke selv samme Otto der på et tidspunkt proklamerede at folk ikke skulle købe hvad de selv kunne lide, dengang diskussionen faldt på plasma LCD men man skulle købe Plasma og stole på "fagmændende" eller de vidende istedet for sig selv.

Jeg må indrømme jeg er på nogle punkter enige men også på andre SÆRDELES uenig.. ikke så meget i oplevelsen af Lyd og billede, der vurdere jeg hvad jeg selv kan lide og køber efter det..

MEn der er ANDRE faktorer.

DEFEKTER, FEJL og andet. det er ikke usandssynligt i dag, at mange produkter har direkte fejl. tager man panas. så har der været purple snakes der har været banding issues, tager man plasma så har der været slemme issues med Buzzing, især på Samsungs flade plasma, tager man Samsungs LCD´ere så har der været RIGTIGT slemme problemer med dårlige firmwares, problemer med opløsninger.

OSV OSV OSV.. kompabilitet mellem udstyr..

falder jeg over noget, så STØVSUGER jeg forummer efter disse ting inden jeg køber, og ja fint der er returret, men jeg har personligt ikke lyst til at købe et "nyt" brugt tv, så jeg køber ikke for at prøve og derefter returnere, jeg undersøger alt omkring dette før jeg køber.

det virker bare tit som om Experterne, heller ikke er for gode til at acceptere folk har forskellige ønsker, prøv at se den KAMP der er herinde når en person kommer frem med noget han har købt, som han PERSONLIGT fandt fantastisk, og bedre end det der i Experternes øjne er bedste produkt, derefter skal han høre i 2-4 siders lange tråde herinde, hvor meget lort det er..

Kan da godt forstå folk ikke tør lytte til sig selv mere så, de mister jo reelt troen på at de har ofret de 10k korrekt...


Redigeret af Rasmusdc - 22-December-2010 kl. 11:02
Til top
pnhh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Lystrup
Status: Offline
Point: 870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:06
 Også helt enig.Har lige købt en Creek 5350 forstærker.Brugte en del tid på at lytte til den og andre mærker.Læser også om de forskellige produkter.Men jeg bruger mine ører og køber det jeg synes lyder godt.En ting er at læse anmelderser men det siger jo ikke noget hvordan det lyder i dine ører. 
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 2A3. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Fyne Audio F502
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 
 
Det kan jeg sagtens følge, men dét jeg taler om at der i praksis sker, i stadigt stigende grad, er vurderingen af ydelsen, hvor folk simpelthen ikke tør stole på sine egne oplevelser.
 
Et gæt er at den megen teknik-snak på nettet gør at de fleste "almindelige" brugere får opfattelsen af at hifi er noget helt vildt svært noget. Det behøver det altså ikke at være, og specielt dét at høre forskel på tingene, er altså overhovedet ikke svært, og overhovedet ikke forbeholdt de få "indviede". Men en generel tendens er, at jo mindre folk har prøvet at høre forskel på to apparater, jo mindre tror de på at de overhovedet KAN høre forskel. Jeg oplever _dagligt_ at folk siger "jeg kan nok alligevel ikke høre forskel", når det så endelig lykkes at tvinge dem til at prøve, så bliver de meget ofte overraskede over hvor stor forskellen egentlig er. Det er da ærgeligt, at folk snydes for dén oplevelse, fordi de har fået opfattelsen af at det er vigtigere at læse om produktet på nettet, end det er at lytte til det.
 
Jeg arbejder i en butik der er målrettet mod entusiaster. Butikken er indrettet til at være demo/arbejdsrum, hvor man kan prøve tingene, ikke til at være en "pæn" butik hvor varerne kan se flotte ud på hylden. Alligevel tror jeg det kan tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har demonstreret to surround-receivere overfor hinanden i år. Da jeg startede for 12 år siden, var det noget der nemt kunne ske fem gange om dagen. Det synes jeg er sygt. Det sker noget oftere med højttalere, men hér er tendensen også ret klar, specielt blandt dem der ikke opfatter sig selv som hardcore entusiaster - man stoler mere på det man læser, end det man hører.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

var det ikke selv samme Otto der på et tidspunkt proklamerede at folk ikke skulle købe hvad de selv kunne lide, dengang diskussionen faldt på plasma LCD men man skulle købe Plasma og stole på "fagmændende" eller de vidende istedet for sig selv.
 
Jo, det var det, men det skyldes så primært at det er stort set umuligt at få en brugbar demo af et tv så man kan vurdere ordentligt. Det er indtil videre stadig muligt inden for hifi (som er dét jeg taler om), hvis man lige kigger sig lidt for.
Jeg må indrømme jeg er på nogle punkter enige men også på andre SÆRDELES uenig.. ikke så meget i oplevelsen af Lyd og billede, der vurdere jeg hvad jeg selv kan lide og køber efter det..

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


det virker bare tit som om Experterne, heller ikke er for gode til at acceptere folk har forskellige ønsker, prøv at se den KAMP der er herinde når en person kommer frem med noget han har købt, som han PERSONLIGT fandt fantastisk, og bedre end det der i Experternes øjne er bedste produkt, derefter skal han høre i 2-4 siders lange tråde herinde, hvor meget lort det er..
 
Jamen, det er jo _netop_ derfor jeg siger man skal lade være med at lytte til hvad de andre siger. Det kan da være rablende lige meget om "experterne" synes man har købt det rigtige, bare man selv er glad. Pointen er især netop, at jeg mange gange oplever at dét "experterne" fremhæver som det eneste rigtige, netop IKKE er særligt fantastisk.
 
Men jo, vi kunne også tage fat i det den anden vej rundt, og opfordre til at man bliver bedre til at acceptere alsidigheden, og lader være med at fremhæve lige præcist dét man selv har valgt som det eneste rigtige og alt andet er lort. Det tror jeg bare desværre er en dødssejler, for dér skal vi flytte på flertallet. Det er som at fortælle en flok lemminger at de skal lade være med at hoppe ud over kanten. Hvis vi går "den anden vej", så kan den enkelte beslutte med sig selv, at han vil stole på sig selv og ikke flertallet. Jeg tror ikke på at jeg kan flytte flertallets holdninger, men kan jeg flytte 5 eller 10 personers holdninger, så har dét kvarter jeg brugte på indlægget, været godt givet ud.
 
EDIT: Jeg er iøvrigt enig mht. at læse om dårlige erfaringer, men hvad gør man så når det er et ukendt produkt som man hverken kan finde negativt eller positivt om på nettet? På ét eller andet tidspunkt må man jo selv tage noget ansvar.


Redigeret af Otto J - 22-December-2010 kl. 11:15
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:20
Enig, Otto - Det er da en syg udvikling, hvis folk ikke stoler på egne ører og øjne mer.

Efter lige at have genlæst alle Asimovs Stiftelsen bøger, kom jeg til at tænke på at videnskabsmænd i Imperiet kun læste hvad andre havde skrevet. En arkæolog kunne aldrig finde på at grave selv :-)

Det var et sidespring, men hvorfor er vi kommet dertil.

Venlig hilsen
KB
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Enig, Otto - Det er da en syg udvikling, hvis folk ikke stoler på egne ører og øjne mer.

Efter lige at have genlæst alle Asimovs Stiftelsen bøger, kom jeg til at tænke på at videnskabsmænd i Imperiet kun læste hvad andre havde skrevet. En arkæolog kunne aldrig finde på at grave selv :-)

Det var et sidespring, men hvorfor er vi kommet dertil.

 
Fordi folk er blevet nogle dovne slyngler der vil have det hele serveret på et sølvfadLOL Kan man nu snige sig til at oprette en tråd herinde om hvilken receiver man skal vælge og så bare tage den som flertallet stemmer på (onkyo), og så bestille den hjem fra Tyskland for der er den jo billigst. Så er man fri for at lette sin flade r.. og selv tage stilling til hvad man selv synes er bedst.
 
Det var så dagens fordom og "skæren over en kam" osvLOL
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:30
Svar: Internettets velsignelse og forbandelse!
 
For 30 år siden lå der altså også flere specialbutikker rundt omkring. Kan nævne SK Sound i Vejle, hvor jeg af og til tog hen bare for at snuse og se nyhederne og få en snak med Børge Sørensen om hvad rørte sig. En hyggelig, men også en dyr tid.Tongue


Redigeret af Kampus - 22-December-2010 kl. 11:31
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:33
Kunne det tænkes at folk ofte bruger et forum fordi mange butikker ikke aner hvad de snakker om ?
I denne uge har jeg 3 gange måtte bede om en ekspedient, om han ikke kunne hente en kollega der vidste hvad han snakkede om.
Jeg endte med at google produkterne og har nu købt dem på nettet. Dette var dog ikke et hifi produkt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kunne det tænkes at folk ofte bruger et forum fordi mange butikker ikke aner hvad de snakker om ?
 
 
Hønen eller ægget... Men: Jeg taler ikke om at stole på en ekspedient, men på dig selv.
Til top
NFB1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2006
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg er helt enig. Det eneste rigtige er at købe efter egen smag (når man har hørt forskellige produkter)
 
Jeg synes dog det, for mig, er vigtig at læse om andre har problemer med det produkt jeg står og vil købe. Lige netop DER stoler jeg ikke på forhandleren. Her vil jeg hellere høre om andre købere har haft problemer. Men jeg vil godt nok ikke lade andre på nettet vælge for mig bare fordi de synes produktet lyder godt i deres ører:)
 
 
Det kan jeg sagtens følge, men dét jeg taler om at der i praksis sker, i stadigt stigende grad, er vurderingen af ydelsen, hvor folk simpelthen ikke tør stole på sine egne oplevelser.
 
Det er da klart, når man har fået talt ørene af om at Plasma er det bedste, Pioneer levere det bedste billede og korrekt billedegengivelse er det eneste tæller, uagtet om man personligt har andre præferencer og oplevelser og deler disse på bl.a. dette forum.
Sker dette står der straks 10-20 superbrugere og fremtruer at men er helt galt på den og iøvrigt ikke skal stole på egne oplevelser for det er jo slået fast med syvtommer søm at bla bla. er det bedste også for dig.
Så det der sker er, at man automatisk går væk fra at stole på egne oplevelser og istedet læner sig op af såkaldte eksperter på diverse fora.
 
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu