Jeg har lige lidt galde jeg skal af med. Det er godt nok ikke særligt velset at en forhandler kritiserer sine kunder, så jeg får nok på puklen, men jeg mener det er en væsentlig pointe, og jeg siger det for at gavne kunderne i bedste mening:
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at folk kommer ind i butikken, kigger på et produkt i slukket tilstand, spørger lidt ind til nogle ting, og så kommer standard-bemærkningen, "jeg går lige hjem og læser lidt om den". Hvis der så er et par gode anmeldelser på nettet, og generelt god stemning i diverse fora om produktet, så kommer folk tilbage 3 dage senere og køber den. Hvis man ikke lige kan finde info på nettet om produktet, så køber folk noget andet.
Sig mig, hvad hulen skete der med at prøve produktet, evt. låne det med hjem/købe med returret, og SELV finde ud af om det lyder godt? Fakta er, at hvis man lige bruger 10-15 minutter på at lytte seriøst til et produkt og sammenligne det med et eller to alternativer, så har man langt MERE erfaring at vurdere på baggrund af, end 95% af dem der skriver om produktet på et forum. Ja, hvis man ejer et produkt, så kender man det naturligvis til bunds, men 95% af dem der ejer en given forstærker, har aldrig sammenlignet med noget - de har gjort ligesom de andre, læst på nettet... Til sidst er der ingen der rent faktisk har foretaget en sammenligning af noget som helst. Hvad sker der når ALLE til sidst bare køber dét som de andre siger er godt?
Jeg vil ikke nævne navne, da det ville være at overtræde forum-reglerne, men det sker at jeg afprøver produkter som er meget populære i diverse fora, og finder ud af at det i virkeligheden er ret middelmådige produkter, der falder igennem når man sammenligner med det bedste. Omvendt sker det ofte at jeg finder produkter fra små, ukendte producenter, der leverer helt enestående ydelse til pengene, men fordi der ikke lige vælter med anmeldelser og omtale på nettet, fordi produktet ikke forhandles så mange steder, så finder folk aldrig ud af det. Det er da hammer ærgeligt!
Konceptet med at læse sig til hvad der er bedst, i stedet for at lytte og stole på sine egne oplevelser, medfører en ærgelig ensretning af hvad folk køber. Det holder ukendte producenter nede - og det er faktisk et problem i forhold til at levere mest for pengene, for én af de største årsager til at bestemte produkter er mest udbredt, er at de fleste butikker med nogenlunde forretningssans forsøger at sælge dét produkt der har højest avance, og dermed alt andet lige relativt lille sandsynlighed for at levere mest for pengene (der er naturligvis også andet der spiller ind). Men hvordan skal den lille producent komme ind på markedet, når ingen tør være den første der springer ud i det, stoler på sine ører, og fortæller de andre at hey, dét her er faktisk ret godt?
Den overordnede pointe er: Lyt selv, i bare en halv time, så er du per definition klogere end dem du kunne finde på at spørge efter hjælp. Mere skal der faktisk ikke til.
Jeg har et konkret eksempel: Jeg lavede et arrangement med sammenligning af forskellige blu-ray afspilleres lydkvalitet sidste år. Der blev spillet ét nummer på de forskellige afspillere, nogle gange med et par gentagelser. Ud fra dén ret minimale undersøgelse, er der blevet skabt nogle konklusioner som nærmest har dannet skole, og mødt meget lidt modstand - tværtimod, så er dét arrangement nærmest blevet brugt som det endegyldige bevis. Nu er det jo prøvet, så er dét lagt fast, så er der ingen grund til at lytte længere. Dét er da skræmmende at tænke på. Det er selvfølgelig fint for mig, at det er så "nemt" at være ekspert, men et eller andet sted er det da ikke i orden at så overfladisk en test kan danne skole for hvad man skal købe og hvorfor.
Jeg træder muligvis nogle over tæerne, men jeg kan kun sige at det er valgfrit at føle sig ramt: Med relativt få undtagelser, så har næsten alle der udtaler sig i et forum, meget lille praktisk erfaring at udtale sig på baggrund af. Dét tror jeg ganske enkelt at dem der læser med, ikke har forstået. Man antager at når folk har skrevet 5000 indlæg om Onkyo receivere, så ved man naturligvis ikke bare alt om Onkyo, man ved også alt om alternativerne og derfor ved man præcist hvor godt det er i forhold til alternativet. Sådan er det bare meget, meget sjældent.
For at det ikke bare skal være brok, så vil jeg gerne invitere alle interesserede til en uforpligtende én-times lytte-seance, på dén produktgruppe man tilfældigvis er interesseret i. Det er ikke et arrangement, da et arrangement medfører at 7 ud af 10 har en dårlig lytteplacering, så det er én kunde ad gangen, efter aftale. Jeg vil garantere at efter én time, så er man - uanset udgangspunkt - klædt bedre på til at udtale sig om de produkter man har afprøvet, end 99,9% af de øvrige brugere. Så kom nu op af sofaerne, og kom ud og LYT på nogle af de ting I bruger så meget tid på at læse om.
Beklager hvis jeg er for kontroversiel her, men som sagt så er det noget jeg siger fordi jeg føler at det er væsentligt for en forbruger ikke bare at følge strømmen blindt, men rent faktisk sætte sig lidt ind i hvad éns egne ører siger. Det er simpelthen så ekstremt frustrerende at overvære folk lytte, konkludere at produkt A lyder bedst, for derefter at gå hjem med produkt B som er ringere i både mine og kundens ører, fordi han ikke tør gå imod "eksperterne" på nettet, og derfor ender med at få mindre for pengene. Lyt nu selv, så er det dig der er eksperten.