recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"

 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Jeg undres også tit over de definitive sandheder, der til udveksles på diverse fora; såsom Onkyo lyder skarpt og lys, Marantz varm og blød. Det gælder givetvis for mange modeller, men vel langt fra dem alle? Det svarer til at sige, at Citroen'er har en blød affjedring - men det gælder altså ikke for eksempelvis en Saxo GTI.
 
Og oveni kommer så dét at folk har forskellige opfattelser af hvad blød og hård er. Min lillebror vil eksempelvis kalde en Saxo GTI for blød, i forhold til hvad han er vant til, og så er de andre bare "meget blød", "ekstra blød" og "super blød". Dén forskel i definitioner tror jeg at de færreste har nok respekt for. Og jo mindre man selv har erfaret, jo større er sandsynligheden for at det går galt. Hvis man selv har hørt en Onkyo, så kan man godt bruge det til noget at man siger at en Marantz er varmere. Men hvis man ikke har hørt nogle af delene, så har det ikke rigtigt nogen værdi at vide at Marantz er varmere end Onkyo, for du ved ikke hvor på skalaen dét så er.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:46
@Otto og dit bullshit, jamen jeg skilter lige nøjagtigt med hvad jeg har i mit setup, og det er nøjagtigt det udstyr folk kommer for at høre/se, hvis de har interesse for at se/høre netop det jeg har i mit setup. Og jeg kommentere faktisk meget lidt, og lader selv folk dømme.
 
At du så bedømmer mig som fanboy på dette og hint, jamen jeg har faktisk skiftet fabrikater flere gange ud fra, hvad jeg fandt var det bedste på det tidspunkt jeg ville skifte - og er det IKKE det som DU efterspørgerConfused
 
Og dette var hvad jeg skrev om Elac/Dynaaudio, og bemærk lige at jeg længere havde beskrevet, at vedkommende skulle lytte selv til de højtalere som vedkommende var interesseret i:
 
Nu skal man jo passe på med at råde for meget om højtalere, for følelsen for lyd, og hvad der lyder godt i en højtaler er meget individuel. Og naturligvis skal trådstarteren lytte så meget som muligt til de højtalere som han har i tankerne.
 
Når det så er sagt, og ærligt, jeg har ikke lyttet til de små Dynaaudio, så kan jeg ikke helt forestille mig, at de er noget match for Elac FS-247. Opbygningen er en anden, og det samme gælder for betykningen + at de nævnte Elac er gulvhøjtalere.
 
Selv havde jeg for kort siden de mindre Elac BS-243, som jeg var meget tilfreds med, og dette i alle ender og kanter. Omvendt, så begyndte jeg også at prioritere stereo en anelse højere end tidligere. Så efter et besøg hos CSN-Teknik var jeg slet ikke i tvivl om, at mine nye højtalere skulle være FS-247. Ikke dermed sagt, at mine nye højtalere er de perfekte stereohøjtalere, for her findes en del der er bedre  - bare ikke rigtigt til den pris, og til mit behov, som jo også er surround lyd.
 
Og valget på mine nye Elac blev foretaget efter lytning til B&W, Dali, XTZ og Audiovector, og alle i nogenlunde samme prisklasse.
 
Jeg vedlægger en test af Elac FS-247, som jeg egentlig synes er ganske ærlig i forhold til hvorledes jeg oplever mine ElacTongue
 
Så ja, dit manglende diplomati er i den grad forfejletWink


Redigeret af Hother - 31-December-2010 kl. 12:28
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Jeg undres også tit over de definitive sandheder, der til udveksles på diverse fora; såsom Onkyo lyder skarpt og lys, Marantz varm og blød. Det gælder givetvis for mange modeller, men vel langt fra dem alle? Det svarer til at sige, at Citroen'er har en blød affjedring - men det gælder altså ikke for eksempelvis en Saxo GTI.
 
Og oveni kommer så dét at folk har forskellige opfattelser af hvad blød og hård er. Min lillebror vil eksempelvis kalde en Saxo GTI for blød, i forhold til hvad han er vant til, og så er de andre bare "meget blød", "ekstra blød" og "super blød". Dén forskel i definitioner tror jeg at de færreste har nok respekt for. Og jo mindre man selv har erfaret, jo større er sandsynligheden for at det går galt. Hvis man selv har hørt en Onkyo, så kan man godt bruge det til noget at man siger at en Marantz er varmere. Men hvis man ikke har hørt nogle af delene, så har det ikke rigtigt nogen værdi at vide at Marantz er varmere end Onkyo, for du ved ikke hvor på skalaen dét så er.

Jeg tror, at hifi lider under samme paradoks som indkøb af store køkkener: Vi elsker godt grej, men værdsætter sjælendt brugen af det. I virkeligheden tror jeg. mange ikke går så højt op i, om det lyder varmt eller lyst, men om de synes, det lyder godt. Og som du selv tidligere har været inde på, er der mange, der har levet i bedste velgående med forkerte opsatte systemer - som når surruond-lyden er pro logic. Jeg har en ven, som havde fået et sæt nye KEF-højttalere, som lød ringere end en transistorradio, fordi bi-wire terminalerne ikke var kortsluttede. Han havde ellers haft dem et par måneder, og bare bevidstheden om, at det var nogle fede og dyre højttalere gjorde, at han ikke kunne høre, de lød af H til.

Og det er lige præcis det der er summen af kardemommen; folk vil gerne leve i visheden om, at de har købt det bedst mulige, og så er det åbenbart at foretrække at lade gældende stemninger og opfattelser på diverse fora være bestemmende for, hvad man skal købe.

Jeg har eksempelvis aldrig forstået den hype, der tillægges Onkyo, jeg prøvede for noget tid siden en 907 i mit setup, og det var et forfærdeligt match (givetvis fordi mine Audiovector højttalere også tenderer mod det lyse), men jeg mente også den manglede slagkraft og bund i forhold til min Yamaha RXV-1700 og den faldt helt igennem, når det gjaldt stereogengivelse - igen sammenlignet med min Yamaha, og når jeg lod min Harman Kardon HK 990 trække fronterne i enten stereo eller surround kunne selv min kone høre forskel. 

Måske mit setup blot er et uheldigt match for en Onkyo, og jeg aner jo ikke, om de nyere modeller vil gøre det anderledes, men netop den udtalte lovprisning af netop Onkyo har skærpet min skepsis over for, hvad der anbefales på diverse fora.  
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@Otto og dit bullshit, jamen jeg skilter lige nøjagtigt med hvad jeg har i mit setup, og det er nøjagtigt det udstyr folk kommer for at høre/se, hvis de har interesse for at se/høre netop det jeg har i mit setup. Og jeg kommentere faktisk meget lidt, og lader selv folk dømme.
 
Lad mig lige uddybe: Dét der er bullshit, er at det skulle være mere objektivt at høre ét setup hos en ejer, end at høre flere setups hos en forhandler. Ja, forhandleren skal sælge sin vare, men hvad er forskellen på at jeg demonstrerer en Pioneer forstærker, og at du gør det?
 
Det kan da godt være at du ikke lovpriser netop dine varer når folk kommer forbi, men hvordan ved du om jeg gør det? Som regel, hvis folk kommer for at høre et specifikt setup, så sætter jeg dét på og lader folk lytte, og sætter evt. et alternativ op hvis jeg eller kunden føler det er nødvendigt, og så snakker vi om lyden _bagefter_. Hvis folk kommer uden nogen idé om hvad de skal have, så snakker vi naturligvis lyd først, men jeg påvirker ikke folk mere end du gør, hvis de kommer for at høre et bestemt setup. Og såvidt muligt, så disser jeg heller ikke konkurrerende produkter.
 
Dérfor er det "bullshit" at seancen skulle være mere værd end at besøge en (seriøs) forhandler (som var dén del jeg mente var BS, hvis ikke det fremgik). Hvis du ikke lovpriser dit anlæg, så er det jo bare en lytning som de lige så godt kunne have fået hos forhandleren (med dén forskel at dér kunne de have lyttet til alternativer). Hvis det kun er muligheden for at lytte til grejet det drejer sig om, kan det så ikke alligevel være lige meget hvad sælgeren siger? Det lyder vel ikke anderledes, fordi sælgeren står og siger det lyder godt - eller hvad?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@Otto og dit bullshit, jamen jeg skilter lige nøjagtigt med hvad jeg har i mit setup, og det er nøjagtigt det udstyr folk kommer for at høre/se, hvis de har interesse for at se/høre netop det jeg har i mit setup. Og jeg kommentere faktisk meget lidt, og lader selv folk dømme.
 
Lad mig lige uddybe: Dét der er bullshit, er at det skulle være mere objektivt at høre ét setup hos en ejer, end at høre flere setups hos en forhandler. Ja, forhandleren skal sælge sin vare, men hvad er forskellen på at jeg demonstrerer en Pioneer forstærker, og at du gør det?
 
jamen jeg er ikke forhandler, og vedkommende der er på besøg, får ro og fred til selv at bedømme, og måske på en helt anden måde end hos en forhandler. Og jeg sender jo den interesserede videre i systemet.
 
Det kan da godt være at du ikke lovpriser netop dine varer når folk kommer forbi, men hvordan ved du om jeg gør det? Som regel, hvis folk kommer for at høre et specifikt setup, så sætter jeg dét på og lader folk lytte, og sætter evt. et alternativ op hvis jeg eller kunden føler det er nødvendigt, og så snakker vi om lyden _bagefter_. Hvis folk kommer uden nogen idé om hvad de skal have, så snakker vi naturligvis lyd først, men jeg påvirker ikke folk mere end du gør, hvis de kommer for at høre et bestemt setup. Og såvidt muligt, så disser jeg heller ikke konkurrerende produkter.
 
Dérfor er det "bullshit" at seancen skulle være mere værd end at besøge en (seriøs) forhandler (som var dén del jeg mente var BS, hvis ikke det fremgik). Hvis du ikke lovpriser dit anlæg, så er det jo bare en lytning som de lige så godt kunne have fået hos forhandleren (med dén forskel at dér kunne de have lyttet til alternativer). Hvis det kun er muligheden for at lytte til grejet det drejer sig om, kan det så ikke alligevel være lige meget hvad sælgeren siger? Det lyder vel ikke anderledes, fordi sælgeren står og siger det lyder godt - eller hvad?
 
Nu kommer folk jo så for at høre det som jeg har - og kun det. Folk søger da videre andre stederSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:41
Der er kun én måde man kan afgøre med sig selv hvad der lyder bedst og det er en blindtest ABX uden nogen form for indblanding af sælger eller andre. Kun den som skal skifte udstyr, som skal holde sin mund skal være tilstede udover den som skal finde det udstyr der passer en selv. I sådan en situation vil jeg påstå at I ikke vil kunne skelne det ene setup fra det andet. Hvis vel at mærke rammerne er sat korrekt op. Uanset om man vil være ved det eller ej, så er man farvet på forhånd, hvis man ved hvad der spiller.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:52

Iøvrigt er det fuldstændigt irrelevant for diskussionen hvor folk lytter henne, så længe de lytter. Dem jeg langer lidt ud efter, er dem der slet ikke gør det (eller gør, men ikke lægger nævneværdig vægt på det)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
jamen jeg er ikke forhandler, og vedkommende der er på besøg, får ro og fred til selv at bedømme, og måske på en helt anden måde end hos en forhandler. Og jeg sender jo den interesserede videre i systemet.
 
Det er selve tesen om at fordi du ikke er forhandler, så er folks oplevelse nødvendigvis anderledes. Hvis folk vil have ro og fred til selv at bedømme, så skal de bare sige det, så lukker vi døren og giver dem al den tid de vil have for sig selv. Jeg har haft kunder der har siddet 5 timer i træk i vores demo-rum (de har så selvsagt også været heldige at være i butikken en dag hvor vi ikke har haft så travlt at vi skulle bruge rummet til andre kunder). Jeg anfægter ikke at folk kan få en objektiv oplevelse hos dig, men du anfægter at de kan få en objektiv oplevelse hos mig. Synes du dét er fair?
 
Og desuden, uanset hvordan DU behandler de brugere du taler med, så er der RIGTIGT MANGE brugere der lovpriser netop dét de selv har til skyerne, og disser alt andet. Og jeg har ikke talt om hvad DU gør, men om hvad RIGTIGT MANGE gør. Hvis du ikke føler dig ramt, så har du vel ikke noget at protestere over. Jeg brokker mig over dem der ikke lytter selv, så er det jo altså ikke særligt relevant at høre fra dem der rent faktisk gør det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Der er kun én måde man kan afgøre med sig selv hvad der lyder bedst og det er en blindtest ABX uden nogen form for indblanding af sælger eller andre. Kun den som skal skifte udstyr, som skal holde sin mund skal være tilstede udover den som skal finde det udstyr der passer en selv. I sådan en situation vil jeg påstå at I ikke vil kunne skelne det ene setup fra det andet. Hvis vel at mærke rammerne er sat korrekt op. Uanset om man vil være ved det eller ej, så er man farvet på forhånd, hvis man ved hvad der spiller.

 
Dét synes jeg så er en diskussion der i bedste fald skal have en tråd for sig selv.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Der er kun én måde man kan afgøre med sig selv hvad der lyder bedst og det er en blindtest ABX uden nogen form for indblanding af sælger eller andre. Kun den som skal skifte udstyr, som skal holde sin mund skal være tilstede udover den som skal finde det udstyr der passer en selv. I sådan en situation vil jeg påstå at I ikke vil kunne skelne det ene setup fra det andet. Hvis vel at mærke rammerne er sat korrekt op. Uanset om man vil være ved det eller ej, så er man farvet på forhånd, hvis man ved hvad der spiller.

 
Dét synes jeg så er en diskussion der i bedste fald skal have en tråd for sig selv.


Tja, det er vel egentlig den eneste måde at opfylde dit ønske/krav til forbrugeren, tage ansvar og lyt til dig selv Smile. Men fair nok, vi lader tråden gå over i en Hother vs. Otto fight OuchLOL.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
jamen jeg er ikke forhandler, og vedkommende der er på besøg, får ro og fred til selv at bedømme, og måske på en helt anden måde end hos en forhandler. Og jeg sender jo den interesserede videre i systemet.
 
Det er selve tesen om at fordi du ikke er forhandler, så er folks oplevelse nødvendigvis anderledes. Hvis folk vil have ro og fred til selv at bedømme, så skal de bare sige det, så lukker vi døren og giver dem al den tid de vil have for sig selv. Jeg har haft kunder der har siddet 5 timer i træk i vores demo-rum (de har så selvsagt også været heldige at være i butikken en dag hvor vi ikke har haft så travlt at vi skulle bruge rummet til andre kunder). Jeg anfægter ikke at folk kan få en objektiv oplevelse hos dig, men du anfægter at de kan få en objektiv oplevelse hos mig. Synes du dét er fair?
 
Og desuden, uanset hvordan DU behandler de brugere du taler med, så er der RIGTIGT MANGE brugere der lovpriser netop dét de selv har til skyerne, og disser alt andet. Og jeg har ikke talt om hvad DU gør, men om hvad RIGTIGT MANGE gør. Hvis du ikke føler dig ramt, så har du vel ikke noget at protestere over. Jeg brokker mig over dem der ikke lytter selv, så er det jo altså ikke særligt relevant at høre fra dem der rent faktisk gør det.
Jeg føler mig ikke ramt på nogen som helst måde, og heller ikke over dine "anklager". Jeg er rimelig seriøs på de områder jeg har med at gøre, og går på ingen måde nogen forhandlere i bedene.
 
Godt nytår OttoSmile


Redigeret af Hother - 31-December-2010 kl. 13:44
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 16:03
Ideelt set bør ens anlæg vel ikke lyde af noget som helst - dvs. det bør være fri for enhver form for farvning. Det er jo ikke anlægget man vil høre men musikken/filmlydsporet. Det kan nok være vanskeligt  og ikke mindst dyrt at opnå. Den vigtigste komponent for lydopfattelsen er vel højtalerne, men sådan nogen skal jo som regel tilspilles. Forretningens model er formodentlig tilspillet, men når et sæt nye højtalere kommer hjem til forbrugeren kan de lyde temmelig meget anderledes. Og akustikken i ens eget hjem kan også være meget anderledes end i butikken. Det er fornemt når en butik kan demonstrere mange forskellige setups - men det er vel næsten umuligt at forudsige hvordan det lyder derhjemme. Noget andet er, at der egentlig ikke burde være så markante forskelle på forstærker A, B eller C. I virkeligheden burde langt de fleste sammensætninger af gode enkeltprodukter vel lyde godt? Selvfølgelig skal man ikke sætte tungtdrevne højtalere til en brystsvag reciever, men sådanne sammensætninger finder man forhåbentlig heller ikke hos forhandlerne. Jeg er lidt uforstående overfor "skrækken" over at komme til købe noget "forkert".

Redigeret af Vijnana - 31-December-2010 kl. 16:17
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu