recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jo højere investering, jo mindre forbedring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jo højere investering, jo mindre forbedring

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Jo højere investering, jo mindre forbedring
    Sendt: 27-Januar-2021 kl. 09:07
Fulgte en spændende debat på YouTube, hvor det blev hævdet at; 

hvis man opgraderer sine højtalere der koster 5000,- til et sæt der koster 10000,- vil man opleve en markant forbedring, måske 30% (hvis man kan sige det sådan?). Går man fra 10000,- til 20000,- oplever man kun en forbedring på måske 10% og så videre. Alt andet lige.

Hvor skal man sætte grænsen for de sidste 10%. The law of diminishing returns.....
Det kan jo hurtigt udvikle sig til et økonomisk "sort hul".

Jeg tror ikke jeg helt kan tilslutte mig den model, når det kommer til A/V.

Det kunne være spændende at høre jeres tanker, på sådan en grå fridag!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Fulgte en spændende debat på YouTube, hvor det blev hævdet at; 

hvis man opgraderer sine højtalere der koster 5000,- til et sæt der koster 10000,- vil man opleve en markant forbedring, måske 30% (hvis man kan sige det sådan?). Går man fra 10000,- til 20000,- oplever man kun en forbedring på måske 10% og så videre. Alt andet lige.

Hvor skal man sætte grænsen for de sidste 10%. The law of diminishing returns.....
Det kan jo hurtigt udvikle sig til et økonomisk "sort hul".

Jeg tror ikke jeg helt kan tilslutte mig den model, når det kommer til A/V.

Det kunne være spændende at høre jeres tanker, på sådan en grå fridag!
Det var da en spændende diskussion. Jeg vil sige, at det jeg tidligere har været igennem omkring HIFI er det nok ikke helt galt. Jeg oplevede store forbedringer da jeg gik fra de billigere ELAC jeg havde til min sidste og dyrere højtaler. Til gengæld var forbedingen ikke stor da jeg havde et par væsentligt dyrere højtalere hjemme til prøve.

Nu skal man huske, at der er mange forhold der gør sig gældende undervejs når det drejer sig om lyd.

Jeg er selv lidt spændt på, om min kommende Marantz forstærker gør det væsentligt bedre end min nuværende ditto. Ellers sendes den retur. Min nuværende lille Marantz er nemlig temmelig god. Jeg er meget opmærksom på "Det sorte hul".
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 09:50
Ja, jo længere op i pris man kommer, jo mindre bliver forbedringerne. Det er selvfølgelig umuligt at sætte præcise tal på, og den oplevede værdi af de forsvindende forbedringer vil variere fra person til person.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 10:22
Jeps, jeg har personligt oplevet et kæmpe løft, men jeg er også gået fra en integreret Denon til ca 3000,- til en Lyngdorf til 15000,- 

Er lyden 5x så god? Nej, men det er sådan, at jeg ikke har lyst til at slukke for anlægget, skal altid lige høre en CD mere. Samligen har fået nyt liv. (+ får læst rigtig meget stedet for at se film hele tiden Smile )

Så det vil jeg mene er en god investering.

Jeg smed ca 27000,- for forstærker og KEF LS50 Meta (på KEF standere). 

Hvad er jeres grænse? 

Så er der hele debatten om det svageste led. Skal man bruge mest på forstærkning eller højtalere. 
Mit svage led er pladespilleren.. Er ved at kigge.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeps, jeg har personligt oplevet et kæmpe løft, men jeg er også gået fra en integreret Denon til ca 3000,- til en Lyngdorf til 15000,- 

Er lyden 5x så god? Nej, men det er sådan, at jeg ikke har lyst til at slukke for anlægget, skal altid lige høre en CD mere. Samligen har fået nyt liv. (+ får læst rigtig meget stedet for at se film hele tiden Smile )

Så det vil jeg mene er en god investering.

Jeg smed ca 27000,- for forstærker og KEF LS50 Meta (på KEF standere). 

Hvad er jeres grænse? 

Så er der hele debatten om det svageste led. Skal man bruge mest på forstærkning eller højtalere. 
Mit svage led er pladespilleren.. Er ved at kigge.
Jamen du skal sørme da også opleve et løft mellem de to forstærkere. Bare dejligt at du er så glad for din Lyngdorf.

Jeg har ingen specielle grænser. Det der afgør nyindkøb er hvor meget at jeg bruger det pågældende udstyr. Nå ja, og så skal det jo være værd at lytte til og se på.

Hos dig skal du nok være opmærksom på, om din CD afspiller er god nok til din Lyngdorf. Der er bestemt også forskel på CD afspillere. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 10:39
Den der Cambridge blev købt i 2008 tror jeg. Tror jeg smed 4-5000,- for den. På det tidspunkt var den fin værdi for pengene. Jeg bruger den med optisk kabel og lader min forstærker klare D-A. Synes det lyder ret fantastisk.

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 11:28
Er selv på opdaterings kurs. Jeg har et lille væddemål igang og hvis jeg lykkedes har fruen sagt god for at jeg opgradere min NAD C368 (7.999,-) til NAD M33 (36.999,-). Forventer klart en forbedring men ved også godt at mine højtalere nok på et tidspunkt skal skiftes for at matche en M33. Smile

Redigeret af DanishCanadian - 27-Januar-2021 kl. 11:29
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 11:44
WOW! Den er bare fed. Det er smart at NAD laver de der modul- opgraderinger.
HFK har snart lige så få varer på lager som HIFI-Freaks, du kan tidligst få den i April?

Det bliver spændende at høre om dine indtryk!

( har det noget med rygning at gøre, dit væddemål?) Wink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 13:09
Nu vil jeg komme med et kedeligt indlæg midt i al jeres grej snak...

Jeg har lige oplevet en helt fantastisk lyd forbedring, meget mere end da jeg opgraderede sidst.
Et vandskade har medført at stuen er blevet over møbleret og det har betydet at mit anlæg lyder fuldstændigt fantastisk. Så når håndværkerne en gang er færdige og møblerne er kommet på plads, skal jeg igang med at kigge på akustik paneler/vægge og andet godt Smile
Jeg ved godt at rigtig mange kan lide at bo minimalistisk og elsker dyrt grej, men akustikken betyder meget mere end kvaliteten af grejet.
 
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 13:26
Trist med vandskade!! Affugtere vil man gerne af med asap, ikk?

Det er da ikke kedeligt med akustik! Jeg bor pænt enkelt i en 3 værelses  på 90 kvm, hvor stuerne er opdelt af franske døre. Det gør at stuen hvor lytningen forgår naturligvis er pænt lille, men næsten kvadratisk. Der er rimeligt tyndt møbleret, Jeg har næsten frit syn til højtalerne, og trods det, gjorde RoomPerfect en stor forskel. Man kan vælge at lave et bypass, og dermed høre forskellen. Vildt. Det er jo ikke akustikbehandling, men teknisk rumkorrektion

Det bedste og billigste tweak jeg har lavet, var at skrue en hylde op på væggen til min pladespiller, hvilken forskel. Wink


Redigeret af Pede8000 - 27-Januar-2021 kl. 13:27
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Nu vil jeg komme med et kedeligt indlæg midt i al jeres grej snak...

Jeg har lige oplevet en helt fantastisk lyd forbedring, meget mere end da jeg opgraderede sidst.
Et vandskade har medført at stuen er blevet over møbleret og det har betydet at mit anlæg lyder fuldstændigt fantastisk. Så når håndværkerne en gang er færdige og møblerne er kommet på plads, skal jeg igang med at kigge på akustik paneler/vægge og andet godt Smile
Jeg ved godt at rigtig mange kan lide at bo minimalistisk og elsker dyrt grej, men akustikken betyder meget mere end kvaliteten af grejet.
 
Bestemt ikke noget kedeligt indlæg. Vores stue er fyldt med bogreoler, sofa, borde og stole, skabe, en enkelt lille vinkel væg, billeder, et højhus til katten osv. Bestemt ingen god normal akustik her . Men funker, det gør det alligevel.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 13:35
Det er en super spændende diskussion. Det er selvfølgelig ikke altid tingene er den pris værd som de koster. Jeg havde et par små Amphion inde at vende som kostede 8000, men jeg har hørt højttalere til 3000 som er meget bedre. 

Jeg tror ikke jeg kan gøre det meget bedre og det stereo jeg har stående koster i omegnen af 30.000. Jeg er ofte fristet til at skifte noget ud, men jeg skal bruge rigtig mange penge før jeg kommer til at opleve en forbedring på alle parametre. Skal mellemtonen være lige lidt mere sprød, så kommer det til at koste hvis jeg samtidig skal have højttalere med lige så god basgengivelse. 
Med forstærkere synes det er lidt anderledes. Et stort kraftoverskud giver en mere ubesværet lyd og forskellige teknlogier lyder også meget forskelligt med hver deres fordele og ulemper.
Jeg er nok der hvor man selv om merinvesteringen er på 20-30 så bliver det ikke meget bedre. Med andre ord så får jeg med en merinvestering på 20-30 ikke en ubetinget upgrade og det bliver mere sidegrading end upgrading. 

Det kan så også være meget sjovt og det lyder lidt anderledes en gang imellem, men jeg tror de fleste kender det at de savner en kombination de tidligere havde. Selv har jeg opsporet en forstærker magen til min gamle, som nu til min store fornøjelse spiller i mit kolonihavehus og hvis jeg nogensinde får lavet min gamle Luxman i kælderen, så ved jeg ikke om den bliver solgt eller kommer i stuen igen
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu