recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jo højere investering, jo mindre forbedring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jo højere investering, jo mindre forbedring

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

WOW! Den er bare fed. Det er smart at NAD laver de der modul- opgraderinger.
HFK har snart lige så få varer på lager som HIFI-Freaks, du kan tidligst få den i April?

Det bliver spændende at høre om dine indtryk!

( har det noget med rygning at gøre, dit væddemål?) Wink

Ha, ha. Skal nok komme med input hvis jeg vinder og får købt den. Nej det er ikke rygning. Lagde smøgerne på hylden efter Roskilde Festival 2019 og har ikke rørt en smøg siden. 

Nej jeg skal tabe mig. Var nået til et punkt hvor det ikke var sjovt mere (læs lige i nærheden af 100 kg) Blev enig med mig selv om at jeg lige manglede den sidste motivation og den kom så i form af en NAD M33 Wink. Jeg har til den 30. juni til at nå 88 kg. Dagens vægt er 93 kg så det går fremad. 

Nå men tilbage til NAD M33. Den har fået rigtig gode anmeldelser og så er den bare flot (i mine øjne) Tongue


Redigeret af DanishCanadian - 27-Januar-2021 kl. 14:57
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Nu vil jeg komme med et kedeligt indlæg midt i al jeres grej snak...

Jeg har lige oplevet en helt fantastisk lyd forbedring, meget mere end da jeg opgraderede sidst.
Et vandskade har medført at stuen er blevet over møbleret og det har betydet at mit anlæg lyder fuldstændigt fantastisk. Så når håndværkerne en gang er færdige og møblerne er kommet på plads, skal jeg igang med at kigge på akustik paneler/vægge og andet godt Smile
Jeg ved godt at rigtig mange kan lide at bo minimalistisk og elsker dyrt grej, men akustikken betyder meget mere end kvaliteten af grejet.
 

Det er også noget jeg glæder mig til at lege med hvis jeg får M33'eren. Den har Dirac rumkorrektion. Nogle anmeldere syntes det er genialt andre ikke. Vi får se :) 
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 15:08
Jo højere investering, jo mindre forbedring - Det er også min oplevelse, og det er vist en helt almindelig og udbredt holdning, selv om sælgerne nogen gange siger noget andet. Det samme gør sig gældende i mange andre brancher. Man betaler meget for de sidste procenter. 
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 15:22

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Det er også noget jeg glæder mig til at lege med hvis jeg får M33'eren. Den har Dirac rumkorrektion. Nogle anmeldere syntes det er genialt andre ikke. Vi får se :) 

Har du set Darkos anmeldelse på YouTube?
Han havde først M10 til test og kørte ikke Dirac, derefter M33 og her fik han hjælp til det, med et fint resultat. Det er en fin anmeldelse, og bestemt værd at se. Det har du jo nok allerede gjort?!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:


Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Det er også noget jeg glæder mig til at lege med hvis jeg får M33'eren. Den har Dirac rumkorrektion. Nogle anmeldere syntes det er genialt andre ikke. Vi får se :) 

Har du set Darkos anmeldelse på YouTube?
Han havde først M10 til test og kørte ikke Dirac, derefter M33 og her fik han hjælp til det, med et fint resultat. Det er en fin anmeldelse, og bestemt værd at se. Det har du jo nok allerede gjort?!

Jep, har set den. Følger den godt Darko på YouTube. Smile
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 16:24
Jeg køber ikke helt præmissen med, at jo højere pris desto mindre forbedring. Jeg er dog enig i, at et setup til 100k kræver et noget større beløb, hvis der skal opnås væsentlige forbedringer. Men det vil vel altid være sådan, og måske uanset emnet, at det kræver store beløb, når topprodukter skal forbedres/finpudses. Og hvordan definerer man store eller mindre forbedringer ved lyden?
Det er vel også det rene nonsens, at angive lydforbedringer i % eller x antal gange bedre. Det er vel mere på sin plads, at tage stilling til, om man vil ofre de flere % kroner i forhold til opnået lydforbedring.
Og tit glemmes lytterummets indretning/akustik, hvor der med en lille investering, kan opnås større forbedringer end at skifte 100k anlægget ud med et til 200k.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg køber ikke helt præmissen med, at jo højere pris desto mindre forbedring. Jeg er dog enig i, at et setup til 100k kræver et noget større beløb, hvis der skal opnås væsentlige forbedringer. Men det vil vel altid være sådan, og måske uanset emnet, at det kræver store beløb, når topprodukter skal forbedres/finpudses. Og hvordan definerer man store eller mindre forbedringer ved lyden?
Det er vel også det rene nonsens, at angive lydforbedringer i % eller x antal gange bedre. Det er vel mere på sin plads, at tage stilling til, om man vil ofre de flere % kroner i forhold til opnået lydforbedring.
Og tit glemmes lytterummets indretning/akustik, hvor der med en lille investering, kan opnås større forbedringer end at skifte 100k anlægget ud med et til 200k.

Det var jo netop det der var formålet med tråden. 
Køber du 6 æg til 10,- kr får du 6 æg. Køber du 12 æg til 20,- kr får du sgu 12 æg. 
En direkte fordobling. Det samme kan jo ikke umiddelbart siges i A/V, hvor det mere er noget lidt abstrakt og meget subjektivt. 

Jeg spurgte ud i Forum, hvad folks tanker er?! Jeg er selv lidt skeptisk mht The Law of Diminishing Return, men det er en spændende debat. 

Du har helt ret i at lytterummets indretning har betydning, men det er jo langt fra alle der har lyst/ plads til sære paneler mv.  

Det er nok en meget personlig beslutning, med hvornår man har brugt penge nok, synes bare det var spændende at høre hvad de forskellige tænker. ( eventuelt uden at bruge ord som nonsens om tidligere kommentarer ) WinkWink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg køber ikke helt præmissen med, at jo højere pris desto mindre forbedring. Jeg er dog enig i, at et setup til 100k kræver et noget større beløb, hvis der skal opnås væsentlige forbedringer. Men det vil vel altid være sådan, og måske uanset emnet, at det kræver store beløb, når topprodukter skal forbedres/finpudses. Og hvordan definerer man store eller mindre forbedringer ved lyden?
Det er vel også det rene nonsens, at angive lydforbedringer i % eller x antal gange bedre. Det er vel mere på sin plads, at tage stilling til, om man vil ofre de flere % kroner i forhold til opnået lydforbedring.
Og tit glemmes lytterummets indretning/akustik, hvor der med en lille investering, kan opnås større forbedringer end at skifte 100k anlægget ud med et til 200k.

Det var jo netop det der var formålet med tråden. 
Køber du 6 æg til 10,- kr får du 6 æg. Køber du 12 æg til 20,- kr får du sgu 12 æg. 
En direkte fordobling. Det samme kan jo ikke umiddelbart siges i A/V, hvor det mere er noget lidt abstrakt og meget subjektivt. 

Jeg spurgte ud i Forum, hvad folks tanker er?! Jeg er selv lidt skeptisk mht The Law of Diminishing Return, men det er en spændende debat. 

Du har helt ret i at lytterummets indretning har betydning, men det er jo langt fra alle der har lyst/ plads til sære paneler mv.  

Det er nok en meget personlig beslutning, med hvornår man har brugt penge nok, synes bare det var spændende at høre hvad de forskellige tænker. ( eventuelt uden at bruge ord som nonsens om tidligere kommentarer ) WinkWink
Nu var nonsens i den sammenhæng hverken negativt eller nedladende ment, men mere i kategorien “no sense”, altså giver ingen mening. For hvordan definerer man lydforbedringer i procent, eller for den sags skyld ved madlavning. Bøffen er 10% bedre når den grilles, end når den steges på pande, det giver heller ikke rigtig mening.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Fulgte en spændende debat på YouTube, hvor det blev hævdet at; 

hvis man opgraderer sine højtalere der koster 5000,- til et sæt der koster 10000,- vil man opleve en markant forbedring, måske 30% (hvis man kan sige det sådan?). Går man fra 10000,- til 20000,- oplever man kun en forbedring på måske 10% og så videre. Alt andet lige.

Hvor skal man sætte grænsen for de sidste 10%. The law of diminishing returns.....
Det kan jo hurtigt udvikle sig til et økonomisk "sort hul".

Jeg tror ikke jeg helt kan tilslutte mig den model, når det kommer til A/V.

Det kunne være spændende at høre jeres tanker, på sådan en grå fridag!

Der er ingen garanti for at 2x pris medfører nogen forbedring overhovedet. Der er masser af dyrt skrammel på markedet og der er INGEN nedre grænse for hvor lidt man kan få for sine penge. Der er også masser af dyrt botique udstyr der objektivet er ringere end standard japser HIFI.

En anden ting er at folk overser at man ikke kan snyde naturlovene uanset hvor mange penge man har. En 5" skotøjskasse højttaler vil altid være dét med de begrænsninger der hører til , uanset om den har kostet 1000,- eller 10.000,- og en 50W forstærker vil også være dét unaset pris. - Så tit og ofte bør man købe noget andet, frem for noget dyrere for at få bedre lyd.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 18:10
Enig, men hvis man tager et scenarie hvor man har købt grej for 50000,-, hvoraf du har brugt 5000,- på en god ekstern- DAC, dette ikke er usædvanligt. 

Du erfarer at man kan forbedre sin oplevelse med en ny DAC/ streamer fra PS - audio til 54000,- 

Jeg vil hævde at du vil ikke opleve at de 54k som godt givet ud, da det oplevede lydmæssige afkast knapt er hørbart i forhold til en DAC/ strammer til 5k. Måske marginalt bedre. Måske 5% bedre i teorien. Det vil sige at de sidste 49000,- du bruger ikke giver samme afkast, lydmæssigt, som de 5000,- du brugte på den oprindelige DAC. Langt fra. 

Blot et eksempel, men taget fra den virkelige verden.

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Enig, men hvis man tager et scenarie hvor man har købt grej for 50000,-, hvoraf du har brugt 5000,- på en god ekstern- DAC, dette ikke er usædvanligt. 

Du erfarer at man kan forbedre sin oplevelse med en ny DAC/ streamer fra PS - audio til 54000,- 

Jeg vil hævde at du vil ikke opleve at de 54k som godt givet ud, da det oplevede lydmæssige afkast knapt er hørbart i forhold til en DAC/ strammer til 5k. Måske marginalt bedre. Måske 5% bedre i teorien. Det vil sige at de sidste 49000,- du bruger ikke giver samme afkast, lydmæssigt, som de 5000,- du brugte på den oprindelige DAC. Langt fra. 

Blot et eksempel, men taget fra den virkelige verden.

Hvordan definerer man 5% bedre, når der tales om lyd? Det må være op til lytteren, hans pengepung osv, der afgør om en lydmæssig forbedring er pengene værd.
Der kan måske måles 5 % større eller mindre forvrængning, frekvensområde osv, men det fortæller reelt intet om lyden.



Redigeret af JeTex - 27-Januar-2021 kl. 20:17
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2021 kl. 22:31
Har et sæt B&W 607 og de spiller godt, skulle jeg have noget andet kunne jeg for 3000kr have fundet nogen gulv højtalere (selv om de ikke kan stå på mit skrivebord), der vil jeg få mere og dybere bas fra f.eks et sæt brugte B&W gulv højtaler, men ikke sikkert diskanten og mellemtonen bliver bedre.

Et sæt kef ls50 meta der vil jeg helt sikkert kunne høre en stor forskel, et sæt koster 9000kr, når man når så højt op i kvaliteten så skal man da lige have skift forstærkeren ud med noget andet, f.eks en brugt nad M3 til 7000kr (dba) og så bliver det dyrt at opgradere hvor f.eks nye højtaler kræver en bedre forstærker for at få det optimale ud af højtalerne, svare jo til at købe en dyr mercedes og køre med 4 billige viborg dæk (hvis det stadig findes) eller købe dæk til 10000kr for et sæt til en standard toyota corolla 1.3 fra midt 90erne.


Redigeret af gasolin - 27-Januar-2021 kl. 22:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu