Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 20-Oktober-2012 kl. 19:59 |
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
Så de har travlt med at montere inden tilskuddet forsvinder. |
Man får da ikke tilskud til indkøb af et solcelleanlæg, så vidt jeg ved?
De fjerner måske adgangen til, at køre investeringen efter regnskabsmodellen, hvor det betragtes og beskattes som anvendt til erhverv, men hvor man tilgengæld også får adgang til, at afskrive på anlægget. |
Hej. Får man ikke mulighed for et fradrag af arbejdslønnen optil 15000kr. Mvh.
|
Servicefradtaget på 15.000 kr. får man kun, hvis man vælger afregning efter den skematiske metode. For de fleste vil det være bedre, at vælge regnskabsmodellen evt. i en virksomhedsskatteordning hvor man alligevel ikke får servicefradraget. At det forsvinder betyder ikke det store. |
Der udover r man altså kun fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, der er ikke fradrag til nybyggeri |
Man får også til solceller lige pt.
|
 |
aerik
Guld medlem
Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 10:03 |
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
De fjerner måske adgangen til, at køre investeringen efter regnskabsmodellen, hvor det betragtes og beskattes som anvendt til erhverv, men hvor man tilgengæld også får adgang til, at afskrive på anlægget. |
|
Servicefradtaget på 15.000 kr. får man kun, hvis man vælger afregning efter den skematiske metode. For de fleste vil det være bedre, at vælge regnskabsmodellen evt. i en virksomhedsskatteordning hvor man alligevel ikke får servicefradraget. At det forsvinder betyder ikke det store. |
Der udover r man altså kun fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, der er ikke fradrag til nybyggeri |
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag. Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen. Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog: Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat.
Redigeret af aerik - 23-Oktober-2012 kl. 13:42
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 14:34 |
aerik skrev:
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag.
Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen.
Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog:
Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat. |
Jeg arbejder som revisor, så jeg forstår udemærket skattedelen 
Hvis svaret ellers er til mig, så svarede jeg nok bare for hurtigt. Jeg troede du mente, at man kun fik fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, og du mener selvfølgelig at modernisering også omfatter montering af solceller. Sådan læste jeg det bare ikke i farten, beklager.
Jeg tror også, at vi ender med, at montere solceller. Talte lige med en kollega som havde brugt 2.000 kw på sit jordvarme anlæg i 2011, og han har så cirka 4.000 kw tilbage til resten af elforbruget. Så er man næsten selvforsynende.
Jeg skal dog ikke indkøbe solcellerne endnu og det er svært at vide, hvilke lovændringer de kommer med. Det kan både blive en dreng og en pige. Fortsætter nettoafregningsmetoden på samme måde, skal man fx betale afgifter af den el man selv producerer, så det kun er prisen for el man sparer, lukker man muligheden for at lave en VSO. Er det kun håndværkerfradraget som ryger, så er det ligemeget for de fleste.
|
 |
aerik
Guld medlem
Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 15:55 |
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag.
Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen.
Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog:
Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat. |
Jeg arbejder som revisor, så jeg forstår udemærket skattedelen 
Hvis svaret ellers er til mig, så svarede jeg nok bare for hurtigt. Jeg troede du mente, at man kun fik fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, og du mener selvfølgelig at modernisering også omfatter montering af solceller. Sådan læste jeg det bare ikke i farten, beklager.
Jeg tror også, at vi ender med, at montere solceller. Talte lige med en kollega som havde brugt 2.000 kw på sit jordvarme anlæg i 2011, og han har så cirka 4.000 kw tilbage til resten af elforbruget. Så er man næsten selvforsynende.
Jeg skal dog ikke indkøbe solcellerne endnu og det er svært at vide, hvilke lovændringer de kommer med. Det kan både blive en dreng og en pige. Fortsætter nettoafregningsmetoden på samme måde, skal man fx betale afgifter af den el man selv producerer, så det kun er prisen for el man sparer, lukker man muligheden for at lave en VSO. Er det kun håndværkerfradraget som ryger, så er det ligemeget for de fleste. |
Du har ret, og er superglad for det ikke er mig der står og skal foretage de overvejelser pt!
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 08-Januar-2013 kl. 22:43 |
Vi endte med Jordvarme og 400 meter slange som kommer til at ligge i noget meget leret jord sydvendt og uden skygge på noget tidspunkt. Vi har modtaget energiberegningerne på vores hus i dag. Huset bliver på 220 kvm og kommer til, at leve op til 2020 kravene. Det samlede årlige strømforbrug til jordvarme anlægget er beregnet til 4.000 kr. Det er en ganske lav varmeregning :)
|
 |
SosFarum
Guld medlem
Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1023
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09-Januar-2013 kl. 12:13 |
Lyder som et ganske fornuftigt valg. Vores hus er 142m2, overholder 2015 reglerne og har en beregnet varmeudgift som jeres.
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ?
|
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09-Januar-2013 kl. 20:00 |
SosFarum skrev:
Lyder som et ganske fornuftigt valg. Vores hus er 142m2, overholder 2015 reglerne og har en beregnet varmeudgift som jeres.
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ? |
Det er i Ringe på Fyn. Vi regner med, at flytte ind til august.
|
 |
SosFarum
Guld medlem
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-Januar-2013 kl. 10:02 |
Iron Man skrev:
SosFarum skrev:
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ? |
Det er i Ringe på Fyn. Vi regner med, at flytte ind til august.
|
Ok - nyd processen og bare rolig der skal nok opstå små problemer
Og husk at tage en masse billeder - har selv rigtig mange fra vores byggeri.
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-Januar-2013 kl. 12:43 |
Iron Man skrev:
Vi endte med Jordvarme og 400 meter slange som kommer til at ligge i noget meget leret jord sydvendt og uden skygge på noget tidspunkt. Vi har modtaget energiberegningerne på vores hus i dag. Huset bliver på 220 kvm og kommer til, at leve op til 2020 kravene. Det samlede årlige strømforbrug til jordvarme anlægget er beregnet til 4.000 kr. Det er en ganske lav varmeregning :) |
Det lyder som et fornuftigt valg. Hvor meget mere er udgiften til anlæggelse af jordvarmeanlæg kontra et konventionelt fyringsanlæg med f.eks gas? Det lyder helt vanvittigt godt hvis I kan fyre op for 4000 kr/år
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-Januar-2013 kl. 13:05 |
Kampus skrev:
Det lyder som et fornuftigt valg. Hvor meget mere er udgiften til anlæggelse af jordvarmeanlæg kontra et konventionelt fyringsanlæg med f.eks gas? Det lyder helt vanvittigt godt hvis I kan fyre op for 4000 kr/år |
Vi har kigget på en Bosch varmepumpe fra deres nye Compress serie og den kommer til, at koste cirka 50 tkr. Her til kommer varmerør og udgravningen. Da der alligevel var har været entreprenørmaskiner på grunden, så har de lavet udgravningen. Samlet pris for jordvarme er vel omkring 110-120 tkr. Regningen fra entreprenøren er dog ikke udspecificeret.
Alternativt kunne vi fx købe et oliefyr til omkring 45 tkr. Det beregnede olieforbrug vil ligge på cirka 7-800 liter om året, dvs. besparelsen er cirka 50 % på forbruget.
Efter de store tals lov, så betyder det cirka 17-18 års tilbagebetalingstid på hele merprisen. Investeringen er mine øjne en del af det samlede projekt, hvorfor jeg opfatter besparelsen som værende tilstede dag 1. Det er selvfølgelig ikke helt sandt.
Så er der selvfølgelig de ubekendte såsom hvor meget stiger olieprisen og hvor meget stiger elprisen. Herudover er der måske en højere gensalgsværdi. Bliver huset sat til salg om 10 år, så er det min vurdering, at noget af merprisen måske vil ryge tilbage i vores lommer.
Arkitekten har oplyst, at det er det bedste hus de nogensinde har lavet mht. energi
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10-Januar-2013 kl. 13:08 |
SosFarum skrev:
Ok - nyd processen og bare rolig der skal nok opstå små problemer
Og husk at tage en masse billeder - har selv rigtig mange fra vores byggeri. |
Der er meget at tage stilling til, så nyde og nyde haha :) Jeg er selv bygherre, men det er kun på papiret, arkitekten varetager heldigvis alt. Det er da rigtig sjovt, med alt det materiale valg 
Billeder bliver der taget rigtige mange af, de må være sjove at have bagefter 
|
 |
SosFarum
Guld medlem
|
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-Januar-2013 kl. 09:06 |
Ja - der er meget der skal besluttes
Vi havde byggefirma til det hele og tror ikke vi var kommet igennem hvis vi selv skulle have stået for det som byggelederen gjorde....vi skulle så også være forældre for første gang 1½ måned efter overtagelsen....ikke helt optimalt men det gik jo alt sammen.
Og billederne er sjove at kunne hive frem engang imellem når nogen spørger om et eller andet. Eller man selv lige kommer til at tænke på noget.
|
|
 |