recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Julegave bærbar til min far, hvilken? W7 eller W8?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Julegave bærbar til min far, hvilken? W7 eller W8?

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 07:06
Hej.

Jeg synes også at det er nogle meget gode indlæg der er kommet. De computere jeg har kigget på ser ud til at have nogle gode og kvadratiske piletaster. Tastaturet (og meget andet) er Asus meget gode til. Det er der også både på min kones (Asus N43 - ærgeligt den ikke kan fås mere, det er ellers en fin computer med et godt tastatur) og på min (Asus G73SW).

I modsiger Jer selv, når I siger at i7 er way overkill - og så siger I at den skal have SSD - det er da endnu mere overkill, fordi om man vælger i3, i5, i7 eller SSD, handler jo om hastighed. Og her er SSD hurtigst og i7 næsthurtigst.

I udgangspunktet ville jeg også helst købe en ren SSD computer - men jeg kan se at de ikke er modne nok endnu. Det forbavser mig at hybriddisk og SSD ikke har ryddet de "normale" harddiske af markedet endnu. I hvert fald ville jeg sige at hybriddiskene burde have overtaget, fordi en hybrid med 32 GB SSD og f.eks. 500 GB HDD, burde ikke være (noget særligt) dyrere end en ren 500 GB HDD. Markedet ville i hvert fald hurtigt tage dem til sig, hvis der var et reelt valg. Men det er også ærgeligt at ren SSD endnu ikke er nået længere, med hensyn til størrelse/pris. 256 og 512 GB SSD burde være standard, mens 128 GB burde være udgået eller være forbeholdt visse typer computere, hvor man typisk ikke bruger noget særligt plads.

I hvert fald - når man sidder og kigger på to computere - den ene med 128 GB SSD og i3 processor og den anden med 750 GB 7200 rpm HDD og i7 processor - til samme pris - så føler man sig snydt med den med SSD. Selvom den sikkert er en god hurtig computer, så er 128 GB lige i underkanten for en moderne computer synes jeg - når C-drevet måske vil optage de 50 GB (ved ikke helt hvor meget W7 / W8 samt de mest almindelige programmer fylder). Ja, 750 GB er meeeere end nok til min far - men de "fås ikke" med 250 GB eller 500 GB, når resten af computeren også skal være i orden. Jeg har selv en 1000 GB hybrid disk med 8 GB SSD, og jeg bruger alt ialt 575 GB.

Nu nævnes (igen) en Lenovo, men jeg har aldrig brudt mig om IBM/Lenovo - har aldrig ejet én. Sikkert fordi de før i tiden normalt var dyrere end de andre med samme "indhold". Men jeg har gode erfaringer med Asus, så derfor kigger jeg kun på Asus. Søger jeg så på EDB-priser på Asus, max. 5500 kr og SSD, får jeg kun 4 resultater, hvor ingen af dem er interessante.

Så der hvor jeg er nu - i går aftes besluttede jeg mig for at være lidt systematisk - og det kom der følgende resultat ud af:

I denne liste har jeg vægtet hurtigere harddisk fremfor større (hvis der havde været en hybrid eller en SSD på listen havde den vægtet højere, især hvis den havde været på ca. 200 GB). Dernæst har jeg vægtet processor og i mindre grad grafikkort. På den måde ligger min første indskydelse (den jeg først fandt), som nr. 4. Skærme, der står "glare" ved har fået karakteren 0 og udgår derfor. På plads nr. 1 og 2 har jeg så 2 stort set identiske computere - til nøjagtigt samme pris. Men da den ene er med i7 og den anden med i5, er det naturligt at den med i7 får højest karakter. Hvis jeg kan få verificeret at teksten er mere korrekt end billedet af den som står som nr. 2 (link), så kan designet godt få større betydning end i7 vs. i5. Fordi jeg kigger også lidt på design og synes et sort / grå er lidt for kedeligt, lidt for traditionelt. Men ProShop har ikke svaret på spørgsmålet endnu - håber de svarer idag. Hvis den svarer til den blå variant af denne computer, så kan den godt være en vinder.

Fandt også lige denne Asus K551LN, som faktisk har hybriddisk, men jeg kan se at tastaturet (piletasterne) er dårligere designet end de andre.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

I modsiger Jer selv, når I siger at i7 er way overkill - og så siger I at den skal have SSD - det er da endnu mere overkill, fordi om man vælger i3, i5, i7 eller SSD, handler jo om hastighed. Og her er SSD hurtigst og i7 næsthurtigst.

Du kan ikke stille processor og harddisk op over for hinanden på den måde. Det er ganske givet begge to noget med hastighed, men på to forskellige områder.

En SSD(Harddisk)  vil hjælpe gevaldigt med opstart af bærbaren og generelle load tider. Det vil give en betydelig boost i forhold til en normal harddisk i det daglige brug.

En processor er til afvikling af programmerne. En i3 vil være nok til det daglige brug du beskriver. Dog vil jeg nok gå efter en i5 hvis jeg personlig skulle vælge, blot for sikkerhedens skyld. Men grunden til de siger en i7 er overkill, er at du vil ikke rigtig mærke en forskel til det forbrug du beskriver i springet fra en i5 til en i7.

Så en i7 med normal harddisk er ikke lig en i3/i5 med SSD i "hastighed" i det daglige brug. Sådan hænger det ikke sammen.

Redigeret af Silentbob - 04-December-2014 kl. 08:07
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 08:42
Nåå nej - my bad - det var nok for tidligt på dagen.... :-) i7 har selvfølgeligt ikke noget at gøre med SSD eller HDD.....

Men det jeg nok ville have sagt var at hvis man har to computere der er stort set eller er helt ens og den ene er med i7 og den anden med i5, hvorfor så ikke vælge den med i7, hvis det er samme pris og hvis ikke der er andre faktorer der taler for i5 computeren? Det samme med harddisken. Her er 7200 rpm HDD det næstbedste efter SSD og hvis ikke der er nogen fornuftige Asus SSD computere i prisklassen, så må det jo være 7200 rpm HDD, der vinder.  ??

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 08:57
Ville foretrække en i3 med SSD fremfor en i7 med alm hdd.

Hvorfor ikke selv montere den, det et meget simpelt.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:08
Glem i5 vs. i7 i dette tilfælde. Når vi taler om 4210U vs. 4510U er der i begge tilfælde tale om dual-core CPU'er med Hyperthreading, hvor i7'eren kører med lidt højere frekvenser og har en lidt større cache. I syntetiske benchmarks scorer i7'eren måske 15% højere end i5'eren men hvis de i daglig brug er hæmmede af, at man bruger en HD, vil man i praksis ikke kunne mærke forskel. Den væsentligste forskel på de to er prisen:
http://ark.intel.com/compare/81015,81016

Hvad SSD vs. HD angår er der rigeligt med videoer på YouTube som illustrerer forskellen:

https://www.youtube.com/watch?v=kiLSXvNaCME

https://www.youtube.com/watch?v=kv5dCXiXFaw

https://www.youtube.com/watch?v=SjSwmscv0zk

Her vil du måske indvende, at du kun booter din maskine een gang om dagen og at du aldrig åbner 25-50 programmer på samme tid. Det er ikke pointen. Pointen er, at en traditionel HD er den største flaskehals i systemet ved de fleste almindelige opgaver pga søgetiden.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:19

Nåå nej - my bad - det var nok for tidligt på dagen.... :-) i7 har selvfølgeligt ikke noget at gøre med SSD eller HDD.....

Men det jeg nok ville have sagt var at hvis man har to computere der er stort set eller er helt ens og den ene er med i7 og den anden med i5, hvorfor så ikke vælge den med i7, hvis det er samme pris og hvis ikke der er andre faktorer der taler for i5 computeren? Det samme med harddisken. Her er 7200 rpm HDD det næstbedste efter SSD og hvis ikke der er nogen fornuftige Asus SSD computere i prisklassen, så må det jo være 7200 rpm HDD, der vinder.  ??

Nej, 7200 rpm HD er ikke det næstbedste efter SSD. En Fusion Drive er det næstbedste efter efter SSD. Langt længere nede har vi SSHD og endnu dybere i hullet finder vi så endelig 7200 rpm HD.

En HD/SSHD er i en anden kategori end SSD/Fusion Drive.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:23
Søgning på EDB priser, med max. 5500 kr, Asus, i3 og SSD giver ingen resultater. Med i5 fås 2 reaultater, men de er begge kun 13,3" og kun 128 GB.

Det er muligt det er simpelt nok, selv at skifte harddisken ud med en SSD, men jeg vil nok hellere købe en færdig computer. Og så skal jeg også købe både computer og en SSD - det kan vel hurtigt blive dyrere end en færdig computer. Det kunne f.eks. være én som denne her (et tilfælde den har i7, men jeg synes ikke umiddelbart der var nogen af de billigere i søgningen, der var bedre). Men derudover skal jeg så også have en SSD. Og her ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal søge efter i denne søgning.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

........  Nej, 7200 rpm HD er ikke det næstbedste efter SSD. En Fusion Drive er det næstbedste efter efter SSD. Langt længere nede har vi SSHD og endnu dybere i hullet finder vi så endelig 7200 rpm HD.

En HD/SSHD er i en anden kategori end SSD/Fusion Drive.

Ok jeg glemte hybrid disk, men dem er der heller ikke så voldsomt mange af (i denne kategori af computere). Så altså:
1) SSD.
2) Hybrid disk. Fusion Drive er også en hybriddisk og er til Apple computere som jeg slet ikke er interesserede i.
3) 7200 rpm HDD.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:32

.......... Det er ikke pointen. Pointen er, at en traditionel HD er den største flaskehals i systemet ved de fleste almindelige opgaver pga søgetiden.

Men dog en relativt hurtig flaskehals. Jeg ved udmærket godt at SSD er meget, meget bedre, men det hjælper ikke når der ikke er nogen Asus computere i dette segment, med en SSD på mindst 200 GB.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:49

Glem i5 vs. i7 i dette tilfælde. Når vi taler om 4210U vs. 4510U er der i begge tilfælde tale om dual-core CPU'er med Hyperthreading, hvor i7'eren kører med lidt højere frekvenser og har en lidt større cache. I syntetiske benchmarks scorer i7'eren måske 15% højere end i5'eren men hvis de i daglig brug er hæmmede af, at man bruger en HD, vil man i praksis ikke kunne mærke forskel. ...

Samtidigt kan man vel sige at i5 bruger mindre strøm og derfor holder en længere batteritid på den bærbare. Jeg tror nok - uden at jeg ved det helt - at min far ofte tager computeren ned i stuen, hvorfor det kan være en god ting, hvis den holder batteri "1 time længere" end hvis der var i7 i (ved ikke hvor stor forskellen er). Så det alene kan også være et argument for at vælge nr. 2 på min liste i stedet for nr. 1.

Thorvald.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 09:52

.......... Det er ikke pointen. Pointen er, at en traditionel HD er den største flaskehals i systemet ved de fleste almindelige opgaver pga søgetiden.

Men dog en relativt hurtig flaskehals. Jeg ved udmærket godt at SSD er meget, meget bedre, men det hjælper ikke når der ikke er nogen Asus computere i dette segment, med en SSD på mindst 200 GB.

Som det før er nævnt: En SSD på 250GB fås til under 900 kr. Om du køber en maskine til 4.000 kr. + en SSD til 1.000 kr. eller om du køber en maskine med HD til 5.000 kr. kan komme ud på et rent økonomisk.

Du kan sagtens finde en Core i5 (4210U) maskine til 4.000 kr. og når du har udskiftet HD'en (typisk 1TB) med SSD'en kan du endda sætte HD'en i et USB-hus så du har en ekstern disk til backups osv.

Går man op i 5.000 kr. (for en maskine med HD) i stedet for 4.000 kr. er det mere interessant, at der i dette prisleje er mulighed for at få en Core i5 med FHD-skærm snarere end en Core i7 med HD-skærm. Alle de maskiner, du hidtil har linket til, har kun haft HD-skærm og det er altså en gang grums at se på når vi taler om 15+". Er budgettet 5.000 kr. og du ikke vil tilkøbe og selv installere en SSD vil jeg anbefale, at du bruger de ekstra 1.000 kr. (fra 4.000 kr. til 5.000 kr.) på en i5 med FHD-skærm i stedet for en i7 med HD-skærm.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 10:08
Ok - nu blev jeg lidt forvirret. Eller jeg forstår godt hvad du mener. Men lad os se:

En søgning på Asus, 15,6", FHD, maks. 5000 kr, trækker kun 1 resultat ud - nemlig denne her.
Slækker man på kravet til opløsning på skærmen, får man lidt flere resultater.
Men hvilke SSD'er snakker vi så om, som kan sættes i denne Asus R510LNV - hvis nu jeg siger den skal være på minimum 250 GB??
Men derudover - hvad så med det der er præinstalleret på computeren, hvordan får man så installeret computeren (vel primært Windows - drivere henter den vel selv)?

Redigeret af Thorvald - 04-December-2014 kl. 10:09

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu