recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Julegave bærbar til min far, hvilken? W7 eller W8?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Julegave bærbar til min far, hvilken? W7 eller W8?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 13:01
Ok. Lad os antage at jeg er med på idéen med at købe en ny computer og udskifte harddisken i den med en SSD. èn af de ting min far sagde var jo at computeren var blevet langsom, efter at Windows 7 var lagt på. Så enhver computer der er hurtigere, vil jo nok gøre indtryk (SSD eller HDD).

Lad os antage at jeg køber Asus R510LAV-XO403H - den er ganske vist ikke FullHD skærm, men lad os nu bare starte her. Så skulle jeg finde en SSD, der antages at kunne passe ind, der hvor HDD'en sidder. Her kigger jeg så på at grænsefladen for HDD'en er SATA 3 Gb/s og søger på det. Så finder jeg f.eks. disse to SSD'ere:
Er dette et par gode valgmuligheder??

Så til det praktiske mht. til at skifte disken og få præinstallationen fra den originale HDD over på SSD'en. Her fandt jeg denne vejledning. Og det virker jo som sådan nemt nok - hvis de SSD'ere jeg har kigget på har disse er lige så nemme at skifte og hvis der er denne klonings software med - som vel er en forudsætning for at man kan gøre dette. (???).

Det næste spørgsmål er så om man skal skifte disken før eller efter, man har lavet den basale installation af computeren.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nu nævnes (igen) en Lenovo, men jeg har aldrig brudt mig om IBM/Lenovo - har aldrig ejet én.

Du vælger ud fra fordomme (ingen lenovo), du vælger et mærke (Asus) som ikke kan tilbyde dig en god hurtig pc (SSD). Ergo, du vælger at købe noget halvgodt til din far, ud fra dine egne fordomme og ønsker, ikke noget med, hvad han syntes. Så spørger du i et forum, men får ikke det svar du vil have og nu tåger du rundt i processorstørrelser og harddiske.

Prøv at lyt til de råd du får - og - kan Asus ikke levere en færdig computer med SSD, er Asus nok bare bagud af dansen og bør vælges fra.

Jeg har en core2duo baseret bærbar med SSD, jeg ville ikke bytte med noget "moderne" uden SSD!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 19:04
Det er ikke helt fair. Asus laver supergode computere og dem jeg har fundet er nogle af dem. Desuden har Asus computerne et kanonflot design og er godt designede generelt. Designet på Lenovos computere er ikke nær så flot. Desuden kan Lenovo ikke give mig mere end Asus kan - en søgning med Lenovo, giver 4 resultater - alle med kun 128 GB SSD og den sammenlignelige af dem - med i5 - koster ca. det samme som hvis jeg køber en Asus til 4000 og lægger en 512 GB SSD oveni............ Med Asus skal man godt nok ifølge denne søgning op på tæt på 7000 for at få en færdig computer med SSD - som så er en 240 GB SSD i en i7 computer.

Men som jeg har sagt før - så viser dette blot at SSD ikke er helt langt nok endnu - ikke langt nok i pris / størrelse, til at tage markedet fra HDD. Og ærgeligt nok - men hvis man bygger selv, er det dog muligt til ok priser - som jeg også viser.

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 20:19
Der er én ting, jeg ikke bryder mig om ved ASUS, og det er deres nordiske tastatur. Det er ikke i orden at lave et mørkt tastatur og så står æøå med tre forskellige mørke farver. Hvis man ikke kan tifingersystem er tastaturet svært at skrive på.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Der er én ting, jeg ikke bryder mig om ved ASUS, og det er deres nordiske tastatur. Det er ikke i orden at lave et mørkt tastatur og så står æøå med tre forskellige mørke farver. Hvis man ikke kan tifingersystem er tastaturet svært at skrive på.

Det er lidt forskelligt. Den jeg har er med separate æ, ø og å, hvid skrift på sorte (mørkegrå) taster. Min kones (en Asus N43) er på den måde som du siger. Men nu bruger både hun og jeg ekstern tastatur, skærm og mus. Men ellers ville jeg tro man kunne vænne sig til hvor de er henne.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 06:50
Ok - vi er nok ikke helt enige, specielt i forhold til dem der synes jeg er på vej til at købe en halvgod (eller halvdårlig) computer. Asus laver super gode computere og om man vælger Asus, Fujitsu, Toshiba, Lenovo, eller andre er stort set lige meget. De tilbyder stort set det samme til stort de samme priser - i hvert fald indenfor de priser vi snakker om her. Kvaliteten er givetvis også stort set den samme og her mener jeg at Asus ligger i den gode ende.

Men når det er sagt - så er jeg også enig med Jer - hvilket I også tydeligt kan se (eller burde kunne): En SSD computer ville være det bedste. Og skulle den evt. blive lidt dyrere end jeg først havde tænkt kan det også være ok.

Så lad os kigge på nedenstående indlæg - hvad svarer I til det??

Ok. Lad os antage at jeg er med på idéen med at købe en ny computer og udskifte harddisken i den med en SSD. èn af de ting min far sagde var jo at computeren var blevet langsom, efter at Windows 7 var lagt på. Så enhver computer der er hurtigere, vil jo nok gøre indtryk (SSD eller HDD).

Lad os antage at jeg køber Asus R510LAV-XO403H - den er ganske vist ikke FullHD skærm, men lad os nu bare starte her. Så skulle jeg finde en SSD, der antages at kunne passe ind, der hvor HDD'en sidder. Her kigger jeg så på at grænsefladen for HDD'en er SATA 3 Gb/s og søger på det. Så finder jeg f.eks. disse to SSD'ere:
Er dette et par gode valgmuligheder??

Så til det praktiske mht. til at skifte disken og få præinstallationen fra den originale HDD over på SSD'en. Her fandt jeg denne vejledning. Og det virker jo som sådan nemt nok - hvis de SSD'ere jeg har kigget på har disse er lige så nemme at skifte og hvis der er denne klonings software med - som vel er en forudsætning for at man kan gøre dette. (???).

Det næste spørgsmål er så om man skal skifte disken før eller efter, man har lavet den basale installation af computeren.

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 07:30
På de fleste fora anbefaler folk Samsung 840/850 evo eller Pro. Kender ikke dem du henviser til
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 07:55
Ok. Pro'en er ret dyr og 850'eren er lidt dyrere end 840'eren. Og det som måske også er forskellen, men som jeg ikke rigtigt kan finde ud af, er om der er inkluderet opgraderingskit, eller ikke. Men Samsung Evo'en har stort set de samme egenskaber som Crucial MX100, måske en anelse hurtigere.

Jeg synes det er lidt meget hvis man skal give 400 kr ekstra for at få opgraderings kit med. Men jeg må søge lidt på det.

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:50

Asus laver supergode computere ]

Det gør lenovo også.

Desuden har Asus computerne et kanonflot design og er godt designede generelt. Designet på Lenovos computere er ikke nær så flot.]

Design er en smagssag. Hvilket design kan din far bedst lide?

Desuden kan Lenovo ikke give mig mere end Asus kan]

Lenovo kan for 5000 kroner give dig en færdigsamlet computer med specs der ganske givet er fine til din fars brug.

Dermed skal du ikke røre en finger og bliver der noget er der ingen tvivl om, hvem der skal reparere den.
For øvrigt er 128GB formodentligt rigeligt til din far. Min bærbare har en 78GB disk, som er ved at være fyldt op. Men jeg bruger den altså også erhvervsmæssigt, med brug for at have læssevis af billeder, videos, projektdokumentation, manualer og datablade. Hertil kommer store mængder af programmer til service og konfiguration af diverse udstyr.
Havde jeg 128GB ville jeg ikke løbe fuld foreløbigt, men 512 GB ville jeg aldrig komme til at fylde ud.

Husk hvem du køber computeren til......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 09:22
Hej.

Ja - det er en smagssag og sådan er det bare. Jeg holder fast ved Asus.  :-)  Jeg er ret sikker på at min far vil blive mindst lige så glad for en Asus som for en Lenovo. Jeg tvivler på at han har nogen præferancer for han har aldrig haft computer før og han kigger ikke efter computere.

Nu er jeg blevet lidt mere klog på, at opgradere / udskifte HDD med SSD. Jeg kan godt forstå at Samsungs SSD'er siges at være gode, fordi de har et helt enormt lavt strømforbrug sammenlignet med nogle af de andre (f.eks.) Kingston.

Men det gode spørgsmål som der ikke er svaret på - er hvis jeg bytter HDD'en ud er der så stadig garanti på computeren eller er der ikke???

Men ellers fandt jeg frem til:
AsusR510LAV-XO403H15,6" mat1366x76838.00 25.10 3.17 2.30 100054008i5 4210UIntel HD Graphics 4400
Evt. Asus R510LAV-XO403H plus en SSD, som enten:
MærkeModelSSD (GB)Læs (MBps)Skriv (MBps)Tid ml. fejl (t)Strøm læsStrøm skrivStrøm ledigPrisSamlet prisLinkKit?
KingstonHyperX FURY2405005001,000,0001.652.760.318184817LinkNej?
KingstonSSDNow V3002404504501,000,0002.0522.0520.648844883LinkInkl. opgraderingskit
KingstonHyperX 3K2405555101,000,0002.112.110.45510865085LinkInkl. opgraderingskit
KingstonSSDNow KC3002405255001,000,0002.92.90.611215120LinkInkl. opgraderingskit
Intel530 Series2405404901,200,0000.140.140.05510625061LinkInkl. opgraderingskit
SandiskUltra Plus2565305302,000,0000.120.12?10285027LinkInkl. opgraderingskit
CrucialCrucial MX1005125505001,500,000???15245523LinkNej?
Samsung840 EVO5005405201,500,0000.10.10.04519965995LinkInkl. opgraderingskit
KingstonSSDNow V3004804504501,000,0002.0522.0520.6417755774LinkInkl. opgraderingskit
Samsung840 EVO2505405201,500,0000.10.10.045899LinkNej
OCZUpgrade kit1795077Link
Samsung840 EVO5005405201,500,0000.10.10.0451599LinkNej
OCZUpgrade kit1795777Link
Samsung840 EVO5005405201,500,0000.10.10.04519965995LinkInkl. opgraderingskit

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 09:42
For at tage det med garantien, så er det ikke noget problem. Fra chat med Komplett:
Spørgsmål:
Jeg tænker på at købe en bærbar og så som noget af det første udskifte harddisken i den med en SSD. Hvad ville dette gøre ved garantien på computeren? Det ville være en Asus computer. Mvh. Thorvald.
Svar:
hvis du gør det uden at forudsage skade, sker der ingenting, du har lov til at ændre harddisk og ram uden det går udover garantien

Så den er helt fin. Så skal jeg bare vælge....  Smile

Mit spørgsmål vil så måske være om det upgrade kit jeg har fundet er nok - om det har alt hvad jeg skal bruge??

P.s.: Vi har en fotograf i familien. Nu ved jeg ikke hvor mange billeder min far får - men hvis computeren kan "klare" det, ville han måske få flere og sådanne fotograf billeder, fylder ofte en del. Men derfor kan det godt være at 250 GB ville være et helt ok valg. Men nu må vi se - når det nu skal være, hvorfor så ikke.... Men det skal jeg tænke lidt over. På 50 GB kan der trods alt være 5000 billeder à 10 MB, så vidt jeg lige kan regne ud. Så det kan godt være at jeg går efter Samsung 250 GB og evt. opgraderer til en med FHD skærm.

Redigeret af Thorvald - 05-December-2014 kl. 09:49

Thorvald.
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2008
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 10:11
Jeg tror din far vil synes at det er anstrengende for øjnene, at læse på en FHD skærm.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu