|
Julegave bærbar til min far, hvilken? W7 eller W8? |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | |
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om controlleren er af den ene eller den anden type har ingen praktisk betydning ved almindelig brug. Det er primært søgetiden, som er den store forskel på en SSD og en HD. Selvfølgelig er det rart med en overførselshastighed på op til 500MB/s i stedet for <250MB/s men det er mest af betydning, når der skal flyttes store filer. De fleste og mest betydelige fordele ved en SSD får man også med en SATA-II controller: Why SSDs Are Awesome Det 5+ år gamle bundkort i min desktop PC har kun en elendig to-ports SATA-III controller fra Marvell og den ene af mine SSD'er kan end ikke køre på denne controller så jeg bruger en SATA-II Intel controller til to af mine SSD'er og det har jeg det sådan set fint med. |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Nå men - når jeg nu får computeren og SSD'en, upgrade kit osv. og skal til og igang. Så ville det være fint nok med en step-by-step spiseseddel. Et eller andet sted i forløbet skal firmwaren til SSD'en jo opdateres osv.
1. Installér computeren med OS. 2. Klon HDD til SSD. 3. Skift HDD ud med SSD. Dette er vel groft sagt forløbet, men hvornår og hvordan skal f.eks. firmwaren opdateres til SSD'en??
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7124 |
Firmwaren opdateres bare ved lejlighed. Når du har det hele oppe og køre.
Har selv lige klonet til større ssd. Nem opgave med rette software. Brugte en dock via esata så det blev klaret på ca 30 minutter.. Gik fra en 128 til 256 gb ssd. |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Hej.
Jeg har nu haft lejlighed til at stifte lidt bekendtskab med Windows 8. I udgangspunktet synes jeg vel ikke den er så slem som den gøres til. På den anden side set, skifter jeg enormt hurtigt til "Skrivebordet" i stedet for tiles skrivebordet. På mig virker tiles skrivebordet overflødigt, men det afhænger nok af hvad man bruger computeren til. Der er dog nogle enkelte ting, der virker lidt underligt på mig / som jeg måske ikke helt forstår i dette nye OS: 1. IE åbnet fra hhv. modern UI og fra skrivebordet virker umiddelbart forskelligt. Er det ikke det samme program man åbner - er det ikke designet på samme måde uanset om man åbner det fra Modern UI / traditionelt skrivebord? 2. Hvorfor er der ikke de samme programmer på Modern UI grænsefladen som på traditionelt skrivebord (og omvendt)? F.eks. er Skype kun på Modern UI, men ikke at finde under det traditionelle skrivebord. Nu har jeg ikke prøvet (endnu), men jeg gætter på at jeg kunne installere Skype via det traditionelle skrivebord - og så ville det være dér (også). F.eks. har jeg installeret Microsoft Office på skrivebords grænsefladen, men den dukker ikke op i Modern UI (med mindre det er fordi man skal ind og "hente" den ind på en tiles, på en eller anden måde. 3. Når jeg tænder for computeren - hvordan får jeg den til at lade være med at komme med login siden? Jeg synes ellers jeg har krydset af ved "nej" til login, men måske er der noget mere jeg skal gøre? 4. Så vidt jeg kan se, uden at jeg er sikker - så er der i Windows 8 ingen andre muligheder for at slukke computeren end ved at trykke på computerens fysiske tænd/sluk knap. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart inde på brugergræsefladen finde en menu, hvor man kan vælge om man vil slukke computeren, sætte den til at slumre osv. Lidt lige som idag under "start", men måske bare placeret et andet sted. Korrekt? (Bare så jeg ikke bliver ved med at lede efter den, hvis den ikke er der). Men ellers er jeg stort set færdig med at installere den tror jeg nok. Mangler bare lige at installere e-mail program, måske Skype og at resize system-drev partitionen til en størrelse der passer bedre til en 250 GB disk - før jeg begynder at skifte HDD'en ud med SSD'en, der ligger klar og venter. Under installationen af Windows 8 synes jeg forresten ikke jeg fik nogen som helst mulighed for at vælge om jeg ville dele harddisken op i partitioner og hvor store de skulle være. Den mulighed synes jeg ellers jeg plejer at få, men det afhænger måske ikke af OS'et, men af computermodellen?
Redigeret af Thorvald - 15-December-2014 kl. 21:00 |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Google er jo som bekendt din ven. Så jeg har vist fået fundet ud af det hele efterhånden. Men da jeg arbejder alene (arbejder hjemme) og da de folk jeg deler fritidsinteresse med, ikke ved så meget om computere, så synes jeg at det er hyggeligt at snakke om tingene herinde. I hvert fald indtil I sabler mig ned, fordi jeg kommer til at sige et eller andet som I synes lyder dumt.
![]() Men nuvel - jeg er blevet færdig med computeren og har skiftet HDD'en ud med SSD'en, og har lært en smule om Windows 8, hvilket både er en fordel, så jeg kan lære det videre til min far og også når jeg engang får en ny computer med måske Windows 10 på. Jeg installerede ikke Classic Shell - hvis han synes han kommer til at mangle startmenuen, kan jeg jo altid installere den over Teamviewer. En ting der undrede mig lidt var i forbindelse med skiftet fra HDD til SSD, var at man får at vide at alle data på HDD'en vil blive slettet, når de er overført til SSD'en. Men det skete nu ikke. Men de få data jeg havde lagt på data-partitionen var nu ikke helt komplette (men jeg havde en kopi på min ekstern HDD) - men om det var efter resize af partitioner eller om det var efter kloningen, ved jeg ikke. Batteritid på HDD'en var ca. 3,5 timer med konstant afspilning af en Youtube video (jeg fandt en video på 8 timer). Hvad batteritiden tilsvarende er på SSD'en havde jeg ikke tid til at teste. Opstartstiden på HDD'en var ca. 20-25 sekunder afhængigt af om man måler til skrivebordsskærmen er oppe eller om man måler til google startsiden i IE er klar, efter at have trykket på IE ikonet, så snart som muligt efter at skrivebordsskærmen var oppe. Det var jo en forholdsvist kort opstartstid. Den tilsvarende opstartstid på SSD var ca. 7-8 sekunder til 11-12 sekunder. Så det vil jo sige at man når dårligt nok at dreje hovedet væk og tilbage, før computeren er klar. Så det er jo ganske flot. Så - noget må jeg have gjort rigtigt.... ![]() Til sidst vil jeg bare ønske Jer alle sammen en rigtig glædelig jul og et godt nytår!! Og tak for Jeres svar herinde.
![]() |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4053 |
Husk at slå diskfrakmention fra. For en ssd kan ikke tåle det i det lange løb
|
|
![]() |
|
I see. Det skal jeg kigge efter. Det bliver ikke automatisk slået fra, når disken er sat til "optimeret for SSD" - så vidt jeg husker i Samsung's Magician software??
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4053 |
|
|
![]() |
|
Mener du under optimering af diske i Windows 8.1 - at man slår det fra - så slår man også defragmentering fra??
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Ja det skal den. For cellerne i sad disken kan ikke tåle deskfraknentering i længden
|
|
![]() |
|
LeChuck ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-April-2011 Status: Offline Point: 174 |
Windows 7 / 8 skulle meget gerne selv slå defragmentering og Superfetch fra på SSD'ere.
Der udføres istedet noget der kaldes TRIM. Læs eventuelt mere på: http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29
|
|
![]() |
|
Ok - optimering var sat til, så jeg slog det fra. Jeg går ud fra at man ikke direkte kan se om systemet bruger TRIM eller ikke.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |