Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 26-Februar-2011 kl. 12:38 |
Aim skrev:
Personligt synes jeg som sagt at det var meget svært at se forskel på de to projektor out of the box, der er muligvis en størrere forskel efter en kalibering |
Dette er jeg som sådan ikke uenig med dig i - før kalibrering er forskellen væsentligt mindre end efter kalibrering, da en af de væsentligste forskelle netop er hvor præcise farverne er efter kalibrering. Men jeg har flere ting at sige til dét: For det første, så er det direkte tåbeligt at investere 20k i en projektor uden at investere i en kalibrering. Jeg interesserer mig derfor slet ikke for hvordan en projektor opfører sig uden kalibrering, det er irrelevant hvis man er interesseret i optimal billedkvalitet. Derudover, ja, jeg er sælger, og derfor udtaler jeg mig ud fra dét man får hvis man køber udstyret af mig - hvilket per definition indebærer en kalibrering, medmindre man selv decideret fravælger den. Hvordan resultatet bliver hvis man køber den et andet sted, eller lader andre end mig sætte den op, det kan jeg i sagens natur ikke udtale mig om. Så hvis man bruger mine udtalelser til guideline for hvad man får hvis man køber udstyret et andet sted, og ikke lader mig sætte det op, så er det éns eget valg, og ens egen risiko. Hvis det gør at mine udtalelser er ugyldige for dem der ikke har tænkt sig at handle hos mig, så kan de springe dem over.
Dog vil jeg sige at "kalibrering" i dette tilfælde ikke nødvendigvis gælder en fuldbyrdet pro-kalibrering, det er meget få ændringer i indstillingerne der skal til, for at få glæde af X3'erens mere korrekte farverum. Så igen, jeg mener at forskellen out-of-box er komplet irrelevant i en diskussion om hvorvidt en X3 er de ekstra penge værd, uanset hvor man køber den. INGEN projektor er pengene værd, hvis man bare tilslutter den som den er out-of-box.
Aim skrev:
og på længere sigt vil x3´eren have mere korrekt lys i takt med lampetimerne æder lumens. |
Det afhænger jo fuldstændigt af hvor du starter, om mere lys bare er et spørgsmål om at have nok på længere sigt, eller om det drejer sig om at have nok fra starten. Det er reelt meget få der har nok lys, derfor vil stort set alle have glæde af den ekstra lysstyrke, fra dag ét.
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
|
Sendt: 26-Februar-2011 kl. 15:26 |
Anima skrev:
Lexicon forever skrev:
Anima skrev:
Det er så også en unfair sammenligning.. |
Hvorfor er det en unfair sammenligning? Det eneste punkt 750 er bedre end X3, er farvegengivelse. Alle andre punkter er X3 bedre end 750. |
Hvor ved du det fra? - fra specifikationerne?
X3 er den mindste model, HD750 var mellemmodellen, hvilket svarer til X7. Alt andet lige burde 750 være foran på 2D siden.
Jeg ville nu også gerne have fingrene i en X3. Jeg er bare lidt trist over at alt skal have 3D. Jeg ville meget hellere se en opdateret HD350. Der er slet ikke nok 3D materiale til jeg kan se fidusen - dertil bliver man tvunget til at sidde med solbriller indenfor.. ak.. |
Nej ikke udfra specifikationer. Jeg har set 350 - 750 - 950 - X3 - X7 live X3 og X7 så jeg oppe i TC til deres arrangement, og der synes jeg godt nok ikke forskellen var 20k mere værd. Måske man skal sidde og nørde lidt med det, før man opdager de ting X7 har ift. X3. Jeg kunne ikke umiddelbart se nogen forskel hos TC. DEN kæmpe fordel jeg synes der var ved at vælge hhv. 750 og 950 dengang ift. 350 og 550, var for mig farvegengivelsen. Den er på plads nu, og så mener jeg X3 er et fremragende køb. Du skal jo op i 3 chips DLP for at få et sortniveau der er bedre (hvis sort sort overhovedet er bedre.? Med mindre du selvfølgelig vælger X7/X9). Jeg synes bare JVC´s projektorer imponerer en ufattelig meget pga. sortniveau og kontrast.
Redigeret af Lexicon forever - 26-Februar-2011 kl. 15:29
|
|
Aim
Guld medlem
Oprettet: 30-Juni-2010
Point: 1135
|
Sendt: 26-Februar-2011 kl. 17:13 |
Otto vi kommer jo også fra to helt forskellige verdener ang. billedekvalitet, ikke at jeg ikke ønsker et godt billede men jeg har jo på ingen vis samme kompetence som dig til at spotte de "små" (i min øjne) forskelligheder i billede. Om den ene lidt mere korrekte farver end den anden osv. For mig ser billede på både 350 og x3 jo helt fantastisk ud også out of the box. Jeg har da tænkt mig at kalibere projektoren med min spydertv og HCRF Colorimeter, og jeg ved da godt at det langtfra er det samme som en prof alibrering, men igen om gråskalaen lige er lidt ved siden af og de andre ting heller ikke lige rammer 100% så tror jeg ærligtalt ikke jeg lægger mærke til det., og jeg synes faktisk også jeg fik et rimligt hæderligt resultalt ud af det da jeg kalibreret min Sanyo z5.
Ang. lysstyrken ja så ville jeg da også gerne have det bedst her og nu, og også på længere sigt, men 10.000,- er jo også en slags penge. Desuden i mit tilfælde bruger jeg også projektoren i et rum på ca. 13 m2 så lærrede er kun 82" , så på den led har jeg måske heller ikke brug for de ekstra lumens.
Jeg tror da også på dig når du skriver at du synes prisforskellen på de to projektorer er på sin plads, men det er jo også dit trænet øje som ser. Min tilbagemelding var blot at jeg synes 10.000,- var lidt i overkanten, og her synes det er vigtigt at følge sin egen vudering når man umildbart ikke kan se den store forskel.
Måske lader jeg mig også rive lidt med af 3D funktionen, som jeg nægter at tro de bare har proppet gratis i. Alt ting koster og jeg gider ikke betale for noget jeg ikke vil ha, og hvis jeg så havde købt x3eren, så kunne jeg sikkert i et svagt øjeblik godt komme til også at investere i briller og sender hvilket jo ville være en udskrivning på ca. 4000,- for 2 sæt briller og sender, og så er prisforskellen oppe på 14.000,-
Selv om jeg bruger mig projektor dagligt og som udgangs punkt har penge nok til også at kunne købe en x3 uden skulle spise harvegrød i 2 måneder, så synes jeg aligevel 30.000,- er mange penge for en projektor hvor man ved at om 3-4 år så den nærmest håbløs forældet, lidt sat på spidsen for jeg kan jo ikke spå om fremtiden.
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 11:50 |
hmmm...jeg forstår ikke hvorfor du vil betale 20K for en projektor, men fravælger en kalibrering til 2800,-. Selv om du ikke går så meget op i billede kvaliteten som du antyder , så har du alligevel valgt en relativt dyr projektor. Så helt ligeglad er du jo ikke. Hvorfor vil du ikke have det optimale ud af projektoren?
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 12:24 |
Aim skrev:
Otto vi kommer jo også fra to helt forskellige verdener ang. billedekvalitet, ikke at jeg ikke ønsker et godt billede men jeg har jo på ingen vis samme kompetence som dig til at spotte de "små" (i min øjne) forskelligheder i billede. |
Det skal vi ikke fluekneppe om. Det er din egen vurdering om du vil betale 10k ekstra for forskellen eller ej, det falder mig bare lidt for brystet at du i én eller anden udstrækning stiller spørgsmålstegn ved min vurdering, samtidig med at du erkender at din egen vurdering sker på et marginalt grundlag. Jeg siger ikke at dit valg har været forkert - jeg har jo netop argumenteret for at HD350 er et godt køb, selvom X3 er bedre - prisforskellen er jo væsentlig. Men som dit indlæg fremstår, så stiller du spørgsmålstegn ved min vurdering, og fremlægger din egen, i en tråd hvor folk vil høre hvor stor forskellen er.
Aim skrev:
Måske lader jeg mig også rive lidt med af 3D funktionen, som jeg nægter at tro de bare har proppet gratis i. |
Det har de så heller ikke, den koster ekstra... (udover en intro-kampagne som er udløbet). Emitter og briller er ikke med i kassen. Resten er groft sagt software. Så de 10k går ikke til 3D, hvis du vil sammenligne HD250 med 2D med X3 med 3D, så er prisforskellen omkring 14k (med to par briller).
|
|
Aim
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 14:17 |
p.las skrev:
hmmm...jeg forstår ikke hvorfor du vil betale 20K for en projektor, men fravælger en kalibrering til 2800,-. Selv om du ikke går så meget op i billede kvaliteten som du antyder , så har du alligevel valgt en relativt dyr projektor. Så helt ligeglad er du jo ikke. Hvorfor vil du ikke have det optimale ud af projektoren? |
Jeg har heller ikke sagt jeg fravælger kalibering, blot at jeg i første omgang selv vil prøve at se hvad jeg kan få ud af dem med min spydertv. Dels synes jeg det er sjovt selv at gøre og med min gamle sanyo fik jeg faktisk et rimlig godt billede ud af den ifht hvordan den stod out of the box. Og jeg kan da heller ikke afvise jeg smider en prof kalibering efter den hvis jeg ikke synes jeg magter opgaven eller resultatet ikke bliver tilfredsstillende.
|
|
Aim
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 14:38 |
Otto J skrev:
Det skal vi ikke fluekneppe om. Det er din egen vurdering om du vil betale 10k ekstra for forskellen eller ej, det falder mig bare lidt for brystet at du i én eller anden udstrækning stiller spørgsmålstegn ved min vurdering, samtidig med at du erkender at din egen vurdering sker på et marginalt grundlag. Jeg siger ikke at dit valg har været forkert - jeg har jo netop argumenteret for at HD350 er et godt køb, selvom X3 er bedre - prisforskellen er jo væsentlig. Men som dit indlæg fremstår, så stiller du spørgsmålstegn ved min vurdering, og fremlægger din egen, i en tråd hvor folk vil høre hvor stor forskellen er. |
Jo men jeg synes også bare jeg ville melde tilbage hvad min oplevelse var af de to projektorer, og spørgsmålstegnet var blot en lille påmindelse om at jo du er vel en af de mest erfarende i DK på billedesiden, men desværre er du jo heller ikke helt uvildig om du vil det eller ej hvilket jo ikke er nogen beskyldning, det er bare sådan det er, og derfor er vel også fint nok der både er din og min udlægning af forskellende, lægmand og menigmand. Man kan jo som sådan heller ikke diskutere hvad der er bedst, for det er jo op til hver enkelt at vudere. Men synes også vi har diskuteret dette nok nu, det korte og det lange er at jeg synes ikke X3eren er 10.000,- mere værd, måske 5.000,- havde været mere korrekt i mine øje. Du synes noget andet og så er den ikke længere.
Otto J skrev:
Det har de så heller ikke, den koster ekstra... (udover en intro-kampagne som er udløbet). Emitter og briller er ikke med i kassen. Resten er groft sagt software. Så de 10k går ikke til 3D, hvis du vil sammenligne HD250 med 2D med X3 med 3D, så er prisforskellen omkring 14k (med to par briller). |
Jeg er bange for jeg ikke helt køber din påstand, alt har en pris også uden briller og sender. JVC har da et regnskab hvor der står "Udvikling af 3D til vores nye projektorer, pris xxxxxx kr" de penge skal da hjem igen. Men din påstand er så at den udgift skal dækkes af dem der køber brillerne mv og de andre en også reelt for fået noget af kagen men dog ikke bruger den, de får det bare gratis. Tjo det er en kær tanke og et fint markedsføring argument.
Redigeret af Aim - 28-Februar-2011 kl. 14:41
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 14:52 |
Aim skrev:
Otto J skrev:
Det skal vi ikke fluekneppe om. Det er din egen vurdering om du vil betale 10k ekstra for forskellen eller ej, det falder mig bare lidt for brystet at du i én eller anden udstrækning stiller spørgsmålstegn ved min vurdering, samtidig med at du erkender at din egen vurdering sker på et marginalt grundlag. Jeg siger ikke at dit valg har været forkert - jeg har jo netop argumenteret for at HD350 er et godt køb, selvom X3 er bedre - prisforskellen er jo væsentlig. Men som dit indlæg fremstår, så stiller du spørgsmålstegn ved min vurdering, og fremlægger din egen, i en tråd hvor folk vil høre hvor stor forskellen er. |
Jo men jeg synes også bare jeg ville melde tilbage hvad min oplevelse var af de to projektorer, og spørgsmålstegnet var blot en lille påmindelse om at jo du er vel en af de mest erfarende i DK på billedesiden, men desværre er du jo heller ikke helt uvildig om du vil det eller ej hvilket jo ikke er nogen beskyldning, det er bare sådan det er, og derfor er vel også fint nok der både er din og min udlægning af forskellende, lægmand og menigmand. Man kan jo som sådan heller ikke diskutere hvad der er bedst, for det er jo op til hver enkelt at vudere. Men synes også vi har diskuteret dette nok nu, det korte og det lange er at jeg synes ikke X3eren er 10.000,- mere værd, måske 5.000,- havde været mere korrekt i mine øje. Du synes noget andet og så er den ikke længere. hvordan kan du vurdere om den er mer prisen vær eller ej. du har jo ikke vurderet dem under optimale forhold.....altså kalibreret
Otto J skrev:
Det har de så heller ikke, den koster ekstra... (udover en intro-kampagne som er udløbet). Emitter og briller er ikke med i kassen. Resten er groft sagt software. Så de 10k går ikke til 3D, hvis du vil sammenligne HD250 med 2D med X3 med 3D, så er prisforskellen omkring 14k (med to par briller). | Jeg er bange for jeg ikke helt køber din påstand, alt har en pris også uden briller og sender. JVC har da et regnskab hvor der står "Udvikling af 3D til vores nye projektorer, pris xxxxxx kr" de penge skal da hjem igen. Men din påstand er så at den udgift skal dækkes af dem der køber brillerne mv og de andre en også reelt for fået noget af kagen men dog ikke bruger den, de får det bare gratis. Tjo det er en kær tanke og et fint markedsføring argument. |
Redigeret af p.las - 28-Februar-2011 kl. 14:52
|
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 15:02 |
Aim skrev:
p.las skrev:
hmmm...jeg forstår ikke hvorfor du vil betale 20K for en projektor, men fravælger en kalibrering til 2800,-. Selv om du ikke går så meget op i billede kvaliteten som du antyder , så har du alligevel valgt en relativt dyr projektor. Så helt ligeglad er du jo ikke. Hvorfor vil du ikke have det optimale ud af projektoren? | Jeg har heller ikke sagt jeg fravælger kalibering, blot at jeg i første omgang selv vil prøve at se hvad jeg kan få ud af dem med min spydertv. Dels synes jeg det er sjovt selv at gøre og med min gamle sanyo fik jeg faktisk et rimlig godt billede ud af den ifht hvordan den stod out of the box. Og jeg kan da heller ikke afvise jeg smider en prof kalibering efter den hvis jeg ikke synes jeg magter opgaven eller resultatet ikke bliver tilfredsstillende. | vi er nok bare forskellige. jeg vil ikke have et godt billede....jeg vil have et korrekt billede , hvis du forstår mit problem er at jeg ved ikke hvad et korrekt billede er. før jeg ser det. og ved det korrekte billede for jeg også det bedste
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 15:17 |
Aim skrev:
Jeg er bange for jeg ikke helt køber din påstand, alt har en pris også uden briller og sender. JVC har da et regnskab hvor der står "Udvikling af 3D til vores nye projektorer, pris xxxxxx kr" de penge skal da hjem igen. Men din påstand er så at den udgift skal dækkes af dem der køber brillerne mv og de andre en også reelt for fået noget af kagen men dog ikke bruger den, de får det bare gratis. Tjo det er en kær tanke og et fint markedsføring argument. |
Udviklingskroner og software koster dét man beslutter det skal koste, baseret på hvor meget man regner med at sælge. Hvis det flytter væsentligt på mængden, så kan udviklingskroner sagtens være "gratis".
Jeg har for nyligt stiftet bekendtskab med et stykke software, der kostede 200.000 dollars, som skiftede ejer og dermed distributionsform, og derefter blev solgt for 1000 dollars.
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 15:19 |
Nu er det godt nok noget tid siden jeg fik min projektor kalibreret; MEN det der sker (for mig), er at jeg ikke roder med indstillinger OVERHOVEDET. Projektoren er kalibreret, så der er ikke mere at komme efter, så kan man se film i fred og ro, UDEN at skænke det en tanke, hvorvidt farverne nu også står helt rigtigt, eller om græsset er FOR grønt i en fodboldkamp. Derved frigøres man til at se hvad der foregår på billedet.
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2011 kl. 15:23 |
FNørd skrev:
Nu er det godt nok noget tid siden jeg fik min projektor kalibreret; MEN det der sker (for mig), er at jeg ikke roder med indstillinger OVERHOVEDET. Projektoren er kalibreret, så der er ikke mere at komme efter, så kan man se film i fred og ro, UDEN at skænke det en tanke, hvorvidt farverne nu også står helt rigtigt, eller om græsset er FOR grønt i en fodboldkamp. Derved frigøres man til at se hvad der foregår på billedet. | Præcis!...det var også udelukkende derfor at jeg valgte en kalibrering på min gamle sanyo z5.
|
|
|