Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 09:36 |
Lexicon forever skrev:
Personligt vil jeg ikke kalibrere den. Det du henter er så lidt, så du dårligt nok vil kunne se det. Så vidt jeg ved er dit lærred ikke helt farveneutralt. |
Så ved du forkert.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 09:46 |
Aim skrev:
Og for at være lidt fræk, så vil jeg næsten væde min gamle hat på du ikke ville kunne vælge den rigtige projektor hvis vi nu fx. hvade fem af den samme projektorer alle med lidt forskellige indstillinger og kun en der er 100% korrekt. |
For det første, så vil sådan en test jo være ret afhængig af hvor forskellige indstillingerne er - naturligvis er der en grænse for hvor små forskelle vi kan se. Når det er sagt, så vil en sådan test efter min mening ikke være specielt retvisende overfor hvad tankegangen i at gengive billedet korrekt, er. Målsætningen er ikke at levere dét der ser "bedst" ud, eller at kunne genkende billedkvaliteten som "korrekt". Målsætningen er at levere indholdet så troværdigt som muligt. Hvis ham der har lavet filmen synes farverne i en scene skal være blålige, så skal projektoren vise farverne som blålige, ikke "naturlige". Så uden kendt materiale, vil sådan en test definitivt aldrig kunne lade sig gøre. Det er slet ikke pointen at du skal sidde og kigge på billedkvalitet, eller udpege om det ser "korrekt" ud. Det KAN du ikke i dagligdagen alligevel, fordi du i sagens natur ikke ved hvordan en film skal se ud, før du har set den gengivet korrekt. Essensen i at få kalibreret sit udstyr, er så netop at sørge for at du VED at dét du ser er korrekt (eller rettere, så korrekt som muligt), sådan at hvis billedet ser blåligt ud, så VED du at det er filmen der er blålig, og ikke projektoren. Pointen er at gøre dig i stand til at forholde dig til filmens udseende, ikke projektorens eller fladskærmens udseende. Projektorens billedkvalitet er som sådan ikke målsætningen, det er bare et redskab der skal gøre dig i stand til at se filmen, for dét den er.
Når det er sagt: Med kendt kildemateriale vil jeg påstå at hvis afvigelserne er f.eks. i omegnen af 3-5 dE, så vil både jeg og p.las (der er skarpere end de fleste på dét punkt) gætte rigtigt. Hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter, så kan man naturligvis ikke gætte rigtigt. Om man så kan leve lykkeligt i uvidenhed, det er så en individuel ting - jeg synes ikke lykkelig uvidenhed går i spænd med konceptet i at være billed- eller lyd-entusiast. Hele tanken er at opnå så høj kvalitet som muligt, inden for nogle givne rammer, også selv om mindre i princippet kunne gøre det. Hvis ikke dét er målet, hvorfor diskuterer vi det så?
|
|
Aim
Guld medlem
Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
|
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 10:10 |
Otto J skrev:
Hele tanken er at opnå så høj kvalitet som muligt, inden for nogle givne rammer, også selv om mindre i princippet kunne gøre det. Hvis ikke dét er målet, hvorfor diskuterer vi det så? |
Fordi jeg sidder og ærger mig over jeg ikke var klar over jeg kunne have fået en gratis kalibering med i købet hvis jeg havde handlet hos TC mkII
|
|
Jens Thomsen
Bruger
Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
|
Sendt: 24-Marts-2011 kl. 17:56 |
Jeg låner lige tråden her. Jeg er begyndt at overveje at spare sammen til en JVC-projektor i stedet for den billigere model, jeg først havde tænkt mig at anskaffe. Jeg kigger lidt på en X3, men jeg synes, jeg læser en del have problemer med lys-output'et rundt omkring - at den ikke tilnærmelsesvis er så lysstærk som lovet, og at den taber forholdsvis mere lysstyrke end tidligere JVC-modeller. Det skulle i øvrigt også gælde X7 og X9. Desuden er der nogle, der oplevet problemer med HDMI-handshake, og at projektoren "fryser" helt.
Jeg skal bruge den i en almindelig stue med hvidmalede vægge og loft, så hvis lysstyrken kun er halvt af, hvad JVC lover, så har det naturligvis en del indflydelse på valget.
Er der nogle danske ejere, der har oplevet problemer med deres?
|
|
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
|
Sendt: 24-Marts-2011 kl. 19:16 |
Jens Thomsen skrev:
Er der nogle danske ejere, der har oplevet problemer med deres?
|
Som jeg skrev andetsteds, så ER der uden tvivl problemer med JVC's nye modeller og JVC har ikke været så gode til at komme med udmeldinger på kritikken. Hvilke modeller og hvor konsistente problemerne er, er dog ikke så nemt at konkludere på.
Art fra Projectorreviews har haft problemer med sin RS60'er (X9) lånemodel:
AVForums har anmeldt X3 og X7 med kæmpe tilfredshed
og kommer snart med en X9 anmeldelse.
Jeg er nærmest lykkelig for min X9 model, som jeg føler er en revolution siden HD1'eren. Utrolig skarp og med så meget lysstyrke, at jeg i normal mode har min blænde (aperture) på mellem -15 og -11. Har ikke haft problemer med handshake og frys. Det var vist et firmware problem, som der er styr på nu.
|
|
Mads Nørskov
Branche Medlem
Oprettet: 07-Februar-2008
Point: 27
|
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:25 |
Til info er der kommet ny software til X7 & X9. Har du en af disse modeller skal du kontakte din forhandler for info om opdatering.
Og så til tråden egentlige overskrift: JVC DLA-HD350 vs. JVC DLA-X3
Hvis du ønsker at se disse 2 projektorer i en sammenligning, vil det være muligt tirsdag den 5. april hvor vi afholder demoaften i København. I pausen mellem de 2 demoer sætter vi HD350/550 op så man kan se den op imod X3.
Se mere om arrangementet her: http://mim.io/6a96f
|
Mads Nørskov
www.imagosonas.dk
|
|
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 29-Marts-2011 kl. 09:41 |
Tak for info Mads Jeg har fulgt med
på AVSForum siden projektoren udkom og kan se, at der er dårlig stemning blandt X7 og X9 købere. Det drejer sig om, at disse modeller åbenbart har 30% mindre lys end X3’eren, nårde bruges i THX
mode eller bruger projektorens color profiler. Ligeså snart color profiler
slåes til, så ender man op med under 500 lumens kalibreret og der
er lang vej op til de 1300, som JVC snakker om. Det er faktisk mindre end
tidligere modeller. Art fra Projectorreviews måtte sende en X9 tilbage til JVC for erstatning, fordi han betragtede den som fejlagtig, pga. den lave lumens, JVC sendte aldrig en tilbage, så han måtte lave sin anmeldelse på baggrund af den oprindelige. Vedrører den ny opdatering dette forhold?
|
|
Mads Nørskov
Branche Medlem
Oprettet: 07-Februar-2008
Point: 27
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 14:23 |
Min bedste vurdering er at Projectorreview måske har fået fat i en maskine som ikke har været helt i orden. De har formentlig modtaget en sample, og det er ikke altid de er 100% i orden. Man kan så undre sig over at JVC US ikke vender tilbage. Jeg kender ikke den konkrete sag, så jeg har svært ved at udtale mig. Bemærk dog at de giver projektor "Hot Product Award"
Jeg har ikke selv oplevet at der skulle være problemer med lyset i X7 & X9. En perfekt kalibreret projektor har ofte omkring 500 ansilumen. Det skal derfor ikke anses som forkert når JVC oplyser at den har 1300 Ansilumen. Så betyder det bare at projektoren kan levere 1300 Ansilumen. Der skues op for lysets, så man f.eks kan bruge projektoren i et lokale hvor der ikke kontrollerede lysforhold.
|
Mads Nørskov
www.imagosonas.dk
|
|
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 31-Marts-2011 kl. 10:43 |
Mads Nørskov skrev:
Min bedste vurdering er at Projectorreview måske har fået fat i en maskine som ikke har været helt i orden. De har formentlig modtaget en sample, og det er ikke altid de er 100% i orden. Man kan så undre sig over at JVC US ikke vender tilbage. Jeg kender ikke den konkrete sag, så jeg har svært ved at udtale mig. Bemærk dog at de giver projektor "Hot Product Award"
Jeg har ikke selv oplevet at der skulle være problemer med lyset i X7 & X9. En perfekt kalibreret projektor har ofte omkring 500 ansilumen. Det skal derfor ikke anses som forkert når JVC oplyser at den har 1300 Ansilumen. Så betyder det bare at projektoren kan levere 1300 Ansilumen. Der skues op for lysets, så man f.eks kan bruge projektoren i et lokale hvor der ikke kontrollerede lysforhold. |
Jeg skal ikke gå så meget mere ind i problematikken. Skuffelsen ser ud til at hidrøre, at de nye topmodeller har lavere lumens efter en D65 kalibrering end tidligere modeller og at X3'eren, ser ud til at kunne levere 30% mere lys.
Min egen erfaring med X9'eren er anderledes. Der er synligt mere lys til rådighed i THX mode end i min ældre JVC HD1 model, endda så meget at jeg uden problemer kan have blænden lukket til mellem -15 (maksimalt lukket) og -11. Det skal også siges, at jeg ikke har nogen form for reflektioner i rummet.
Billedet er fænomenalt godt, til tider uhørt skarpt og der er ikke én af mine venner, som ikke har siddet med kæben af led af at se detaljeniveauet i de mørke sekvenser i Last of the Mohicans, en blu-ray udgivelse, som ellers har fået på puklen, fordi scenerne virkelig kræver noget ekstraordinært.
Selv 3D, som jeg normalt hader, har overrasket mig. Skarpheden af og detaljegraden i A Christmas Carol er længder over, hvad jeg har oplevet i en biograf, med dybde til alle billedets elementer.
|
|
Webmonkey
Bruger
Oprettet: 06-Marts-2008
Point: 179
|
Sendt: 06-April-2011 kl. 19:35 |
Er den nogen som har et bud på, hvordan en X3 ville fungere sammen med et Da-Lite Cinema Vision 1.3gain ISF lærred fra 2004 (lavet og købt til CRT projektor).
|
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
|
Jens Thomsen
Bruger
Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
|
Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:56 |
JVC ser endeligt ud til at være at have indhentet puklen af bestilte X3'ere, og det betyder, at forhandlere rundt omkring har den på lager og begynder at konkurrere om prisen. Hvis nogen skulle være på udkig efter en X3, så kan den pt. bestilles fra Tyskland for helt ned til 3131,- Euro eller ca. 23360,- kr (tjek idealo.de). Der er altså noget af en besparelse at hente i forhold til de ca. 30000,- kr., som er standardprisen herhjemme.
|
|
Webmonkey
Bruger
Oprettet: 06-Marts-2008
Point: 179
|
Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:41 |
Jens Thomsen skrev:
JVC ser endeligt ud til at være at have indhentet puklen af bestilte X3'ere, og det betyder, at forhandlere rundt omkring har den på lager og begynder at konkurrere om prisen. Hvis nogen skulle være på udkig efter en X3, så kan den pt. bestilles fra Tyskland for helt ned til 3131,- Euro eller ca. 23360,- kr (tjek idealo.de). Der er altså noget af en besparelse at hente i forhold til de ca. 30000,- kr., som er standardprisen herhjemme. |
Det må du nok sige! - Men hvordan er servicen her???
|
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
|