recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JVC DLA-N5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JVC DLA-N5

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Som alternativ til N5 ser jeg også på DLA-X7900 selvom det formentlig kan være svært at skaffe den fra ny.

Hvad jeg kan læse mig til har den bedre sort niveau end N5.

Nogen der har erfaring med denne?


N5 har ikke lampe iris, så den er ikke velegnet til små lærreder, tænker omkring 120" og op, X7900 kan lukkes ned til meget små lærreder, og derfor også opnå højere kontrast, med fuld åben iris er det ikke umuligt at de har samme kontrast, men i et setup er det afhængigt af lærreds størels og hvor meget lys du gerne vil have på lærredet, specs er ret intetsigende på det område, og JVC produktions tolerancer er så store at du kan risikere at få en N5 med højere kontrast end en NX9. Så fordi en X7900 har høj kontrast i et setup er ikke det samme som en anden  X7900 er det samme.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:15
Det er gennem hvad jeg har læst mig til i diverse anmeldelser at X7900 skulle have bedre sortniveau, uden jeg lige er helt med på hvorfor. F.eks. https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-nx9-4k-native-projector-review.16823

Der er flere grunde til at X7900 kunne være et bedre valg, men læser man denne anmeldelse af N7 https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-n7-rs2000-4k-dila-projector-review.15860 så er det svært at holde læderet i lommen og ikke gå efter den. Jeg har svært ved at se se der skulle komme noget bedre på markedet, så den kunne holde i mange år.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:40
Husk at sortniveau bare er én ud af mange parametre for et godt billede (selvom det ofte er det eneste folk fokuserer på Smile)

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:49
Det er jeg skam helt med på, men sort niveau træder så meget i øjnene sammenlignet med OLED at det er min førsteprioritet. Herefter kommer så mange andre punkter også selvfølgelig.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er jeg skam helt med på, men sort niveau træder så meget i øjnene sammenlignet med OLED at det er min førsteprioritet. Herefter kommer så mange andre punkter også selvfølgelig.

Sort er ikke altid det der træder i øjnene, oftest er det dårlig kalibrering hvor ud af sort har for lav eller for høj gamma der gør at du oplever mørke scener forkert.

Og som nævnt så er sort på en projektor defineret af lærreds størelse da det er et produkt af iris indstilling og lys mængde på lærredet, samt rummets beskaffenhed.

Du vil også snilt kunne finde en JVC med høj kontrast i center af billedet, og 75% mindre kontrast i hjørnerne, hvis du feks har et 90" lærred vil jeg anbefale JVC X500, og til et større lærred feks 130" vil en X5900 være super, de har stortset alle samme panel kontrast +- kæmpe tolerancer, men forskellige lamper, som ændre lysmængden, hvilken gør at du ofte får lige så meget brugbar kontrast ud af 5 serien, hvis du bruger den mest passende model.
Det pang farvede reklamemateriale du læser på toilettet tjener dig bedsthvis du bruger det til at tøre dig bagi, så bliver du ikke forviret af de vildledende tal.


Redigeret af stridsvognen - 01-September-2020 kl. 12:33
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 20:15
Er det muligt at forklare hvorfor en  projektor som DLA-N5 uden mulighed for nedblænding ikke kan bruges til et mindre lærred f.eks. 100" som åbenbart betegnes som et mindre lærred.

Kontrasten følger vel med op og ned uanset hvor meget man blænder op eller ned.

Har stadig min 10 år gamle JVC-HD950 og et Stewert StudioTek 100 hvor jeg kører fuld blænde åbning og max lys på projektoren for at få lys nok på lærredet.


Redigeret af Bestpictures - 02-September-2020 kl. 20:17
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Er det muligt at forklare hvorfor en  projektor som DLA-N5 uden mulighed for nedblænding ikke kan bruges til et mindre lærred f.eks. 100" som åbenbart betegnes som et mindre lærred.

Kontrasten følger vel med op og ned uanset hvor meget man blænder op eller ned.

Har stadig min 10 år gamle JVC-HD950 og et Stewert StudioTek 100 hvor jeg kører fuld blænde åbning og max lys på projektoren for at få lys nok på lærredet.
5 serien har 1 iris i lensen, det er den iris der står for det meste af on of kontrast ændringerne, i 7 serien er der også en lampe iris som kan lukke ned for lys mængden der kommer til panelerne, den iris hæver normalt ansi kontrasten en smule når den lukkes, og lense iris reducere ansi kontrasten en smule.
5 og 7 serien er stortset ens hvad angår lampe og paneler, den største forskel er lampe iris.
Og da 7 serien har lampe iris kan dens lys reduceres betydeligt mere end 5 serien.
Jeg har en X5900 som ikke kan lukkes ned under 20fl på mit 110" lærred, og jeg kalibrere til 12-14fl her, så den er ikke velegnet til det, jeg har også en X500 som passer meget bedre til det lærred, og generelt er en bedre projektor end X5900, da den har ca 50000:1 on off kontrast kalibreret, som er betydeligt mere end den RS2000/ N7 jeg havde der havde ca 35000:1 kalibreret.
Så det er vigtigt ikke at stire sig blind på markedsførings tal, hvilke er voldsomt villdledende, opgivet lysudbytte på feks 1800 lumen er fuld pop, kortest trow, med de mest off farver du kan finde, altså så langt fra kalibreret som muligt, kontrast opgivelsen er ved fuld lukket iris, og lensen i længste trow, så på en 7 serie betyder det stortset ingen lys tilbage, men høj kontrast. Har en X3 og en X7 de har begge ca 15000:1 on off kontrast fuldt åbne med max zoom/ kortest trow, men da de ikke har specielt meget lys i overskud er det begrænset hvor meget iris kan lukkes og kalibreret kontrast er ca 28000:1 for X3 og 30000:1 for X7, ikke noget der kan ses, havde lærredet været mindre, feks 80" havde de haft højere kontrast med samme lysmængde på det lille lærred kontra det store lærred.


Redigeret af stridsvognen - 02-September-2020 kl. 20:45
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 21:34
Mange tak for for forklaringen. Jeg går faktisk og overvejer at skifte til en DLA-N7 til min 100" Stewert, er det en god ide og hvordan tror du jeg vil opleve sortneveauet med en N7 i forhold til den noget ældre HD950 (50.000-1 opgivet)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Mange tak for for forklaringen. Jeg går faktisk og overvejer at skifte til en DLA-N7 til min 100" Stewert, er det en god ide og hvordan tror du jeg vil opleve sortneveauet med en N7 i forhold til den noget ældre HD950 (50.000-1 opgivet)
Til 100"  tror jeg ikke N5 kan lukkes nok ned, og du vil opnå næsten max kontrast på N7, du har nok 15000:1 on off kontrast på din gl HD950.

Gætter på du kan få omkring 40000-50000:1 med en N7, problematikken er at mange af dem har meget lyse hjørner, så du risikere at få en der kalibrere med 40000:1 i center og 10000:1 i hjørnerne, og der skal du være fremme i skoene og forberedt på at udrede det så den kan byttes, helst spørge sælger efter tolerancer og målemetode, så der er en vis forventnings afstemning.


Redigeret af stridsvognen - 02-September-2020 kl. 22:42
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 23:46
Tak for meget nyttig info.

Har hørt der kan være problemer med lyse hjørner på den nye serie. Før i tiden var det convergens og uniformity jeg var bange for og synlige fejl i billedet ødelægger fuldstændig film oplevelsen for mig, kan simpelthen ikke abstrahere fra det.

Har været rigtig heldig med min gamle HD950, derfor den stadig lever.

Må nok hellere holde købet hos AV-Connection når det forhåbentlig engang bliver til virkelighed.


Redigeret af Bestpictures - 02-September-2020 kl. 23:49
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 10:55
Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.


Redigeret af stridsvognen - 03-September-2020 kl. 10:57
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:


Mht. kabel så lyder det til der kan være håb for mit nuværende kabel for det er desværre en dealbreaker hvis det ikke virker.

Fik gravet HDMI kablet frem og kan se det er et 15 m Supra HF100. Så det bliver et større projekt at få en ny projektor.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu