recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JVC X30 Kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JVC X30 Kalibrering

Besvar Besvar Side  <12345 14>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Redford Redford skrev:

Tror ikke det kan måle sig med en kalibrering fra Otto

Der går nok lige et par dage inden Otto laver 125 punkts color corection.. Det vil nærmest være uoverskueligt at skulle måle og korigere så mange punkter. Jeg har ikke selv mulighed for at lave autocalibrate endnu.. Mangler lidt software.

Jeg er overbevist om at en kalibrator kan få et bedre resultat med en projektor hvor man skal korigere for manglende evner til at gengive et perfekt billede.  Men jeg vil gætte på at en auto calibrate med lidt hjælp vil kunne få en projektor med de rigtige egenskaber til at måle spot on..

Kunne være interessant at se hvor langt fra perfekt en X30 er fuld kalibreret. Har X30 fuld CMS. og gray scale calibretings mulighed.?

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Har X30 fuld CMS og gray-scale kalibreringsmulighed?

Næh, så den skal helst parres med en scaler med CMS.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 09:07
Der skulle snart komme en X35 så der er nok et prisfald på X30 på vej - til dem der overvejer at købe.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Der skulle snart komme en X35 så der er nok et prisfald på X30 på vej - til dem der overvejer at købe.

Ja det er skruen uden ende.. man kan altid lige vente 12 måneder mere og der er en ny model.. og den gl. Model falder til ½ pris.

Så kan man spørge sig selv hvorfor der skal være en ny model hvert år.. Nok fordi der stadig er massere af ting der kan gøres bedre. Hvis man venter 15-20 år mere kan det være digital projektoere er ved at være ok. Wink

Redigeret af stridsvognen - 23-Oktober-2012 kl. 09:25
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Redford Redford skrev:

Tror ikke det kan måle sig med en kalibrering fra Otto

Jeg kan ikke kalibrere bedre end udstyret giver mulighed for. Der vil helt sikkert være situationer hvor sådan en color correction box vil kunne give et bedre resultat end man kan opnå uden sådan en box. MEN - alt andet lige, så er det en korrigering af en fejl i displayet. Det bedste (fremtiden om du vil) er at undlade at lave fejlen i displayet, frem for at korrigere for den med en CMS. Jeg synes i det hele taget det er lidt ærgerligt at CMS er blevet standard-svaret på hvordan man opnår korrekt farvegengivelse. Et perfekt designet display har ikke brug for CMS. Det er som om hardware-udviklerne er blevet dovne, i stedet for at arbejde mod bedre, mere korrekte displays, så laver man hardwaren mere og mere skæv, og spiser entusiasterne af med at man bare kan kalibrere det.

Iøvrigt, så er boksen ikke idiot-sikker, man skal stadig have styr på nogle grundlæggende begreber, såsom at indstille afspillerens output korrekt, og indstille displayets indstillinger sådan at man får bedst mulig udnyttelse af boksen.

At boksen så sælges med en forfærdelig gang marketings-BS om 10 millioner farver, det er så noget andet - det er lidt synd, for der er som sådan ikke noget i vejen med produktet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 11:55

Det ville jeg ikke satse på.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det ville jeg ikke satse på.
Ok - synes jeg bare der har været de sidste par gange der er kommet nu model fra JVC.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:05

Ok - synes jeg bare der har været de sidste par gange der er kommet nu model fra JVC.

Prisfaldet har jo sådan set allerede været der, den startede på 25k og koster nu 22k. X35 lander formentligt over 25k, og derfor tror jeg ikke der er behov for et yderligere prisfald - også i lyset af at forskellen ikke er særligt stor. HVIS der bliver et prisfald, så bliver det højst et par tusinde, og det synes jeg personligt ikke skal være det afgørende for hvilken model man vælger (men det er jo en individuel vurdering). Men der vil da helt sikkert blive nogle tilbud på nogle demo-modeller hist og her.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:09
Otto.. Har du et bud på en projektor der kan købes i dagens danmark som ikke behøver CMS.?
Og som ikkev er korigeret med software..!!

Jeg syntes du har fuldstændig ret i at man burde designe projektoere så de var mere optimale uden korektion.. Man kan sige det samme om lyd.

Jeg har kun oplevet en projektor der virker optimalt uden CMS, og det er min gl. Electrohome 9500LC

Og der er en tydelig forringelse af billedkvaliteten hvis man laver korektion i signalvejen.

Så jeg bruger kun min Lumagen til ganske let touchup på grayscale.

JVC maskinen er en helt anden sag..  Ganske enkelt middelmådig hvis man har set noget der kan lave sort, og virker uden digital korektion...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Otto.. Har du et bud på en projektor der kan købes i dagens danmark som ikke behøver CMS.?

Detfinér" "behøver". Der findes mange high-end DLP projektorer der uden kalibrering af CMS kan levere glimrende farvegengivelse. Men perfektion findes ikke. Jeg er enig i at det i praksis, med det udvalg af projektorer vi har adgang til, er en fordel med ekstern korrigering.

Derudover kan det diskuteres hvornår vi taler om "CMS". _Alle_ displays uden undtagelse foretager jo noget signalbehandling, det er nødvendigt for at tilpasse signalet til hardwaren. Hvis projektoren laver en fast korrigering, som svarer til dét man laver i en CMS, men uden mulighed for at pille i korrigeringen, er det så en CMS? Hvis projektoren har wide gamut, og presets med korrekt gamut, er det så CMS?

En Samsung SPA-900 (som man desværre ikke kan købe mere, og det er netop dét jeg beklager mig over) har ikke CMS justeringer som sådan, men dén måde den kalibreres på kan godt siges at være en auto-CMS. Dét min pointe er, er at hvis udstyret er designet ordentligt fra starten, så er der ikke behov for at pille i CMY. Hvis udstyret er designet ordentligt, så passer CMY automatisk, når RGB og hvidbalancen er korrekt. Dét jeg brokker mig over er at producenterne bare omgår problemerne efterhånden som de lærer dem at kende, i stedet for at løse dem. Hvis man retter RGB til så de ligger perfekt, og CMY stadig er forkerte, så er den BEDSTE løsning IKKE at tilføje CMY justeringer, men at rette signalbehandlingen så CMY fejlene ikke opstår. For fejl i CMY kan, hvis RGB er korrekte, KUN opstå ved forkert signalbehandling, da CMY blot er en sammenblanding af RGB (medmindre vi taler om Sharp Quattron tv og andre absurditeter...)

Men, jeg gentager gerne, fordi verden ikke er perfekt kan det sagtens være at en ikke-perfekt løsning som CMS i mange situationer er det bedste valg i praksis set fra slutbrugerens synspunkt.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Prisfaldet har jo sådan set allerede været der, den startede på 25k og koster nu 22k. X35 lander formentligt over 25k, og derfor tror jeg ikke der er behov for et yderligere prisfald - også i lyset af at forskellen ikke er særligt stor. HVIS der bliver et prisfald, så bliver det højst et par tusinde, og det synes jeg personligt ikke skal være det afgørende for hvilken model man vælger (men det er jo en individuel vurdering). Men der vil da helt sikkert blive nogle tilbud på nogle demo-modeller hist og her.
Kunne være jeg skulle tage en X35 når den kommer, med min Iscan Duo, Men lad os tage den Otto, alt efter hvad specs siger på den. Det kan jo også bare være at X35 får det lens 4K
og X75 og X95 får ægte 4K, ikke at 4K har nogen betydning, med mindre det kan fremme skarpheden.
Jeg vil jo kende mig selv ret dårligt hvis jeg tager en 100 tkr projektor og den ikke skal skiftes indenfor 5 år alligevel. Så hellere bruge 25 k hvert andet år.
SVP03
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:38
SVP03
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu