recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelrod - ekspert-hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabelrod - ekspert-hjælp!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabelrod - ekspert-hjælp!
    Sendt: 10-September-2007 kl. 16:00

Jeg skal muligvis have trukket et ~12 meter kabel til S/PDIF, men jeg aner ikke om det skal være TOSLINK eller coaxial?

wikipedia står der flg.:

Citér Connections longer than 6 meters or so, or those requiring tight bends, should use coaxial cable, since the high light signal attenuation of TOSLINK cables limits its effective range. On the other hand, TOSLINK cables are not susceptible to ground loops and RF interference like coaxial cables.

Men på av-cables.dk står der flg.:

Citér I modsætning til Coaxiale digital s/pdif kabler som sender elektriske impulser, så sender et optisk digital kabel via lysglimt. Fordelen ved denne form for digital overførsel består i, at signalet ikke bliver forstyrret af udefra kommende støj, og der ikke opstår stelsløjfer som kan opstå ved Coaxiale digital kabler. Det vil sige at du ved lange kabeltræk, vil opnå det bedste resultat med et optisk digital kabel. Et Coaxial kabel vil derimod give et bedre resultat ved kortere kabeltræk.

Jeg er lost... Det skal bl.a. trækkes over loftet, og det kan ikke undgås at det skal kunne drejes om et hjørne eller tre. Hvad er den bedste løsning for mig?


edit: har fundet dette hos av-cables.dk. Løber jeg ind i problemer med det hvis jeg trækker det om hjørner?

Jeg vil rigtig gerne fremtidssikres og kunne anvende DTS-HD og TrueHD. Kablet skal trækkes fra computeren i værkstedet og ind i stuen til en Onkyo 605. Er S/PDIF nok til disse lydformater? Og så over den længde?

Jeg trækker samtidig HDMI fra computeren til receiveren, og det optimale ville vel være at få lyden med ind i HDMI kablet inden det røg over loftet, og derved helt slippe for at skulle trække et separat lydkabel. Findes der adaptere til den slags?

Jeg er helt klar på at kablet bør være 1.3 rated, når det nu skal være så langt. Dem er der sjovt nok ikke mange af hos de danske forhandlere...

Jeg har kig på dette HDMI kabel fra Atlona.


Håber I har nogle gode råd, på forhånd tak for hjælpen :-)

PS. Jeg skal også trække USB over de 12-15 meter. Er der nogen der har prøvet en USB Super Booster?



Redigeret af Abolsen - 10-September-2007 kl. 20:23
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 19:56
Det skal lige siges at S/PDIF udgangen på lydkortet i computeren er RCA. Så hvis det bedste valg er TOSLINK, skal jeg også bruge en eller anden RCA -> TOSLINK adapter. Har det nogen indvirkning på signalet?

Ville sgu ellers gerne ha' lyden ind i HDMI'en og slippe for alt det knald her.....


Redigeret af Abolsen - 10-September-2007 kl. 19:59
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 20:06
Heureka!
SÅDAN skal computer A/V sendes til resten af systemet!
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3570



Sur røv at den koster 200$

Nogen der kan komme på billigere alternativer?


Redigeret af Abolsen - 10-September-2007 kl. 20:10
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 20:42

Du kan ikke bruge optisk/cox til de nye lydformater.. der skal du bruge HDMI 1.3

Men du kan da også sagtens trække et dvi/hdmi kabel fra dit grafikkort og ind til skærmen.. det trækker jo både lyd og billede.. du skal bare connecte dit lydkort med dit gfx kort..

Bare husk at køb et godt hdmi kabel når det er så lang en trækning..

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 21:59
Har kun DVI udgange på mit 8800 GTS grafikkort, så ikke lige umiddelbart mulighed for at få lyden ind i HDMI kablet dér desværre...


Redigeret af Abolsen - 10-September-2007 kl. 22:02
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 22:10
Jeg hælder stadig til HDMI + coaxial, men er stadig ikke sikker på om coaxial holder over ca. 12 meter.
Jeg kunne evt. investere i en Digital Audio Extender til 990,-.

Jeg burde vel bare prøve at kaste mig ud i det til at starte med. Hvis det ikke funger sælger jeg sgu kablet


Redigeret af Abolsen - 10-September-2007 kl. 22:10
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 22:28
Nu sad jeg lige og læste om et lydkort ....

Citér Optical / Coaxial COMBO Port
The SPDIF Output port has 25mbps bandwidth and supports DTS-
HD/DolbyTrue HD. It is possible to shift between Optical and Coaxial in this port.


http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php

Jeg er lidt forvirret
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 09:25
Du kan godt få et HDMI kabel som kan trækkes 15meter og kan over holde alle standarder inc. FullHD 1080p. Jeg har et par modeller i WyreWizard og MIT der kan det.
Så den boks fra Gefen der kan sætter det hele sammen (god ide), så et supergodt digitalt coax kabel fra din pc til den boks. Men du skal ikke forvente at kunne få DTSHD samt DolbyTrue, men det kan du vel få fra en PS3 eller anden afspiller, når de har software opgraderet den.

Det vigtigste i dit tilfælde er at du skal have dit signal fra din pc til udstyr uden signaltab, og dette gøres bedst med et kabel i super kvalitet.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
MM1979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 17:49

Du bør bruge et optisk kabel til at overføre lyden ved den afstand.

Et coaxial kabel til digital audio overførsel, er at foretrække frem for optiske kabler ved korte kabeltræk (max 3 meter) idet at et coaxial kabel sender elektriske impulser mellem afsender- og modtagerenhed, mens et optisk kabel overfører audio signalet via lysglimt.

Derimod er signalet i et optisk kabel mere egnet til lange kabeltræk (over 3 meter) idet at et optisk signal kan forstærkes digitalt af forstærkeren og/eller en repeater.

Du kan forlænge et optisk kabel med en optisk kabel repeater 

HDMI kabler kan trækkes op til 10 meter uden problemer, og kan derefter forstærkes med en HDMI repeater så kan du nemt køre Full HD på 12 meter.

USB kan du trække langt ved at kombinere et par aktive USB kabler på 5 meter med et normalt USB forlænger kabel på 2 meter

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 20:17
jo mere udstyr der bliver sat ind, kan ikke altid være en fordel, tag den grefen boks og få dit lydsignal ind over dit HDMI kabel, og få et godt HDMI kabel så sparer du en repeater
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu