recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 14:39
Nøj hvor ville jeg ønske jeg havde en masse kabler til rådighed, en masse hifiudstyr og kunne teste en masse kabler a/b. Gad godt vide om jeg i en masse blindtest kunne udpege de dyre kabler, og ville vælge de dyrere kabler til hver en tid fremfor de billigere. 
Jeg har aldrig haft rigtigt dyre kabler hjemme, faktisk er Harald Nyborg kablerne til højttalere til 7,56kr pt pr meter de dyreste jeg har haft sat til nogensinde. 
De allerdyreste til 1000kr pr meter og over er jo ikke sådan at købe og teste, der må man få en eller anden butik eller distributør til at låne dem hjem til sig. 
Jeg tror jeg kigger på kabler til 120-130kr pr meter og under til at starte med, Argon og Audioquest og Harald Nyborgs
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Du starter hurtigt endnu en kabel religions krig ved at starte dette emne :) Hvis du er interesseret i at vide hvad de 2 lejre mener, så brug søge funktionen, og læs en af de tidligere tråde...

Mit råd er at du låner nogle kabler med hjem til forskellig pris, så får en bekendt til at skifte imellem de forskellige kabler så du får mulighed for at vurdere lyden. Bagefter kan du så beslutte hvilket kabel du synes er bedst

Ja og det jeg egentligt gerne vil starte er ikke en kabelkrig, men mere om hvad jeg skal gå efter ift billige kabler til en max meterpris på 100kr. 

Det kommer du nok til :) Men alligevel tror jeg nok at jeg forstår dit spørgmål, for jeg stillede et lignende for noget tid siden omkring HDMI kabler. For jeg ville faktisk gerne købe et kabel som IKKE er et Haraly Nyborg kabel, men måske lige et step over. Ikke fordi jeg tror det ændrer billede eller lyd (FOR DET GØR DET IKKE) men mere pga. kvaliteten over tid. 

Så jeg ville vælge et "pænt" kabel og et par gode banan stik. For det ser ikke fedt ud med super billige kabler stukket ind i dine mega dyre højttalere. Men for mig er det helt ærligt mere et æstetisk spørgmål snarer end et teknisk. 
Hyg dig lidt med denne: https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk

Martin
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 16:37
Kigger lidt på det audioquest link jeg fik tidligere, hvor der er udsalg hos Tapeconnection. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-4-braid-3834/  Ren 1,65mm solid 4kernet kobberkerne. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-8-braid-3841/  Dobbelt op 3,30mm
Tænker at det skal være ren kobber, god isolering, få gode anmeldelser på nettet, se pænt og æstetisk ud, og så også være til 100kr eller under pr meter. Termineringen bør ikke blive noget problem selv at lave. 
Og det er enkeltkernet og ikke i tråde, hvilket vel går jeg ud fra er en fordel. 
Men prisen tja det er 70 og 100kr pr meter, og det er meget ift de billigste løsninger, men samtidig også ret billigt ift de langt dyrere Monster, Van Damme, Nordost kabler osv til 1000-10.000kr pr meter. Og helt ærligt hvor meget kan man forbedre et kabel ift renheden i kobberet, så få kerner som muligt, god isolering, god terminering osv? Det er også det jeg ofte læser at oppe i klasserne over 100kr pr meter der er der ofte tale om placeboeffekt, og måske også snobeffekt, og folk bliver også påvirket af hvor dyrt deres udstyr er. 

Jeg har endnu til gode virkelig at læse en stor blindtest hvor folk ikke bare konsekvent vælger de dyreste kabler som vindere, men også hvor den gigantiske prisforskel kan retfærdiggøres. Så er pengene jo helt sikkert bedre brugt i andre dele af ens system, hvor de gør langt mere gavn. 

Men jeg har ikke mulighed for at teste alle kablerne, så jeg gør nok det at jeg køber 2-3 meter af hvert kabel, som jeg så altid kan bruge til mine 2 fronter og center uanset hvad. Så er pengene ikke tabt. 

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Og det er enkeltkernet og ikke i tråde, hvilket vel går jeg ud fra er en fordel. 

Det er slet ikke en fordel. Det er mindre fleksibelt, mere besværligt at arbejde med og giver ingen fordele.


Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men prisen tja det er 70 og 100kr pr meter, og det er meget ift de billigste løsninger, men samtidig også ret billigt ift de langt dyrere Monster, Van Damme, Nordost kabler osv til 1000-10.000kr pr meter. Og helt ærligt hvor meget kan man forbedre et kabel ift renheden i kobberet, så få kerner som muligt, god isolering, god terminering osv? Det er også det jeg ofte læser at oppe i klasserne over 100kr pr meter der er der ofte tale om placeboeffekt, og måske også snobeffekt, og folk bliver også påvirket af hvor dyrt deres udstyr er. 

Du skal nok rykke din grænse for hvornår placeboeffekten sætter ind et godt stykke nedaf, sådan til omkring 10-15kr/meteren, helt seriøst :-)

Det faktum at der findes nogle vildt dyre kabler betyder jo ikke at de lidt mindre dyre kabler så pludselig er en god handel. De er bare lidt mindre vanvittigt prissat.

Det absolut vigtigste ved et højttalerkabel er at det har tilstrækkeligt stort tværsnit. Hvis man bare laver det af helt almindeligt kobber og i en nogenlunde fornuftig fysisk kvalitet (isolering der ikke smuldrer osv.), så er det virkeligt svært at fucke et højttalerkabel op på en måde der kan påvirke lyden.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Kigger lidt på det audioquest link jeg fik tidligere, hvor der er udsalg hos Tapeconnection. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-4-braid-3834/  Ren 1,65mm solid 4kernet kobberkerne. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-8-braid-3841/  Dobbelt op 3,30mm
De ser faktisk ret fede ud - og så bruger de også det der kobber Tongue

Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Jeg har endnu til gode virkelig at læse en stor blindtest hvor folk ikke bare konsekvent vælger de dyreste kabler som vindere, men også hvor den gigantiske prisforskel kan retfærdiggøres. Så er pengene jo helt sikkert bedre brugt i andre dele af ens system, hvor de gør langt mere gavn. 

Det er fordi sådan en test ikke kan give de "ønskede" resultater Wink 

Men helt ærligt, jeg synes du skal prøve at få nogen til at skifte kablerne for dig, så du ikke ved hvilke der spiller. og så se om du kan høre forskel. En del af testen skal også være at fortælle dig at kablerne skiftes uden at det sker, og se om du påstår at der er forskel. Vi hører meget gerne om resultatet :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:17
.

Redigeret af Henrik B. - 08-Januar-2016 kl. 18:25
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:33
Man kan jo også gøre sig tanker om, hvad det nytter, at betale i dyre domme, for et kabel, når det så måske viser sig, at der er brugt det billigste bras til indvendig terminering...
I den sidste ende må det vel komme an på, om der kan høres en forskel (personligt har jeg ikke været i stand til at kunne "gætte" korrekt hver gang).
Jeg vil vove den påstand, at det kun er det trænede øre, der muligvis kan høre forskel. Er du ikke typen, der virkelig sætter sig ned, og lytter, når der spilles musik, så er der absolut ingen ide i, udover det æstetiske, hvorfor du skal spendere en mindre formue.
Jeg har en filosofi om, at det ikke skal være det billigste bras, og gerne med et ordentligt tværsnitsareal, så er alt andet blot penge til ingenting, men det er nu altid rart, at man ved, tingene er i orden...


Redigeret af Supergris - 07-Januar-2016 kl. 17:57
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:38
Lån nogle forskellige kabler og hør om du kan høre forskel. Kan du så køb det du synes lyder bedst.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

AudioQuests filosofi er, at ved et singlecore kabel så "vandrer" elektronerne (lyden) ikke fra den ene være til den anden, igennem kabler.
Derimod løber de alle uden på den samme core hele vejen. Fordelen er absolut mest udpræget i forbindelse med signalkabler.

M.v.h.

Filosofi har ikke særligt meget med kabler og elektroner at gøre, så vidt jeg ved er de aldrig kommet med noget som helst bevis for at der skulle være belæg for deres påstande.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 19:21
Jeg er også overbevist om, at den pris, man potentielt kunne bruge på dyre overprissatte kabler (avancen på kabler er som regel på flere hundrede procent), kunne være brugt et andet sted i kæden, med bedre lyd til følge...
Eksempelvis kunne man vælge en højttaler en klasse over den, man havde budgetteret med.
Højttalerne er der, hvor jeg mener, man bedst er i stand til, at præge det lydbillede, man søger...


Redigeret af Supergris - 07-Januar-2016 kl. 19:24
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 13:14
Jeg har brugt audio quests single core kabel til min emhætte, og den har faktisk aldrig suget bedre. Er også som om, at motoren går en anelse mere støjsvagt, det blev endnu bedre efter 2-3 uger da kablet rigtigt var kørt til.

Redigeret af Kasper_J - 08-Januar-2016 kl. 13:14
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:


Jeg har brugt audio quests single core kabel til min emhætte, og den har faktisk aldrig suget bedre. Er også som om, at motoren går en anelse mere støjsvagt, det blev endnu bedre efter 2-3 uger da kablet rigtigt var kørt til.

Tak for dagens grin... :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu