recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af LG OLED 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af LG OLED 2016

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 21:16
Jeg undrer mig over, hvorfor det skal være så besværligt at kalibrere dette LG OLED. Al indstilling skal foregå i en menu med masser af indstillinger.
Som grafiker har jeg kalibreret mange computerskærme, og der kunne softwaren lægge indstillinger ind på grafikkortet, foruden der blev lavet en ICC profil. Hvorfor laver man ikke tv, der kan kalibreres lige så nemt?

Så selv om jeg regner mig selv for næsten ekspert i at kalibrere computerskærme, tør jeg ikke binde an med et tv.



Redigeret af Brixen - 21-Oktober-2016 kl. 21:19
Venlig hilsen
KB
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile

Der er rigtig mange, der har dette tv. Både Power og Elgiganten havde udsolgt på et par dage i starten af august. Den næste sending kom i starten af september, og det ser ud som om de går som varmt brød LOL

Jeg har selv købt B6 modellen, og det er tydeligt, at man ikke kan bruge settings fra diverse hjemmesider, da hvidbalancen er forkellig fra apparat til apparat. Hvis man prøver at indstille efter settings på en hjemmeside, kommer billedet længere fra neutralt billede. Så jeg har fået mit kalibreret af TV-kalibrering.
Jeg var såmænd også selv ved at købe det OLED, men valgte i stedet mit nuværende Panasonic.

Hvid balancen er generelt, som jeg har forstået det, ofte det største problem med "Kopi indstillinger".

Jeg vil også meget gerne have mit nye TV kalibreretSmile


Redigeret af Hother - 21-Oktober-2016 kl. 21:47
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 09:39
Mht hvorfor de ikke laver standard indstillingen bedre: Der kan være forskelle fra batch til batch. Dvs alle skærme i ét batch er forkert på én måde, alle skærme i et andet batch er forkert på en anden måde.

De største problemer med kopi-indstillinger ligger efter min mening i at kopiere cms indstillinger, ikke så meget gråskalaen. Men det kan variere fra model til model.

Jeg ved ikke noget om ældning af OLED, men jeg har målt et Pioneer plasma efter hhv 500 og 3000 timer, og her var forskellen mindre end ét klik i indstillingerne, så indstillingerne blev hvor de var. Jeg har desværre ikke målingerne mere.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 10:08
Jeg har stadig mit Pioneer 9G og har checket det en gang i mellem de sidste 5 - 7 år, og jeg gjorde det igen i forbindelse med en lidt fornyet interesse for området med ankomsten af HDR og Rec.2020 etc.

Det står og har i flere år stået klippestabilt i hvidbalancen, og viser ingen tegn på væsentligt fald i lysstyrke eller hævet sortniveau.

Ældning ser jeg kun som et interessant område for plasma-TV og sikkert også OLED-TV i TV'ets første drifttimer. For nogle år siden lavede jeg sammen med humperdink et kontrolleret break-in på et Panasonic plasma-TV (VT30) på side 10 i denne link. I praksis så vi desuden, at efter nogle få tusinde drifttimer, at problemer med svage burn-in-spor efter logoer forsvandt, og i dag er et andet VT30 på over 5 år tilsyneladende fri for den slags problemer, som ellers var synligt til stede.

Jeg giver Otto ret i, at det sikkert svinger meget fra batch til batch, hvordan TV'et er kalibreret fra fabrikken og at produktionen i øvrigt fastlægger en kalibreringsprocedure/metode, som blot skal sikre, at alle TV falder indenfor tolerancen, og ikke returneres på garantien. Dette passer også sammen med, at jeg mener at have set anmeldelser af LG OLEDB55V, hvor hvidbalancen var anderledes out-of-the-box end det, som er vist i denne tråd.

Jeg så i øvrigt, at TV Kalibrering viste målinger, hvor folk havde indtastet hvidbalance-indstillinger, der gav problemer for LG OLED-TV (måske var det ovre på Flatpanels?). Så man skal i det mindste tage indstillinger fra samme batch - men hvordan ved man, at man har et TV fra samme batch, som der er målt på i anden sammenhæng...?



Redigeret af bantam - 22-Oktober-2016 kl. 10:23
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg undrer mig over, hvorfor det skal være så besværligt at kalibrere dette LG OLED. Al indstilling skal foregå i en menu med masser af indstillinger.
Som grafiker har jeg kalibreret mange computerskærme, og der kunne softwaren lægge indstillinger ind på grafikkortet, foruden der blev lavet en ICC profil. Hvorfor laver man ikke tv, der kan kalibreres lige så nemt?

Jeg er med dig her - og jeg fatter ikke, at TV i dag ikke har et web-interface og/eller et RESTful interface over HTTP (til kalibrering), som de fleste andre konsumapparater har, når man alligevel udstyrer det med netværksforbindelser: Så kunne man tilgå indstillingerne fra en browser, man kunne lave en app eller automatisere kalibreringen meget nemmere.

Den bedste forklaring, jeg kan komme på, er at det er en lidt konservativ branche, som er prisfølsom mht. produktions- og vedlgholdelsesomkostninger. 

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Så selv om jeg regner mig selv for næsten ekspert i at kalibrere computerskærme, tør jeg ikke binde an med et tv.

Det er nu ikke så farligt Wink, men det kræver noget mere manuelt arbejde, med mindre TV'et har et ISF-interface, som kan styres fra f.eks. CALMAN-kalibreringssoftwaren. Jeg har ikke fulgt op på dette område i nogen tid. Sidst jeg checkede havde Panasonic sådan et interface.

Ellers skal man bare have en god sensor og noget fornuftigt software, som man forstår at bruge - samt en rimelig forståelse af colormetri-området - og så i øvrigt have et overblik over signalkæden/indstilling af det udstyr, der indgår i A/V-setup'et.


Redigeret af bantam - 22-Oktober-2016 kl. 10:21
/lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 10:47
Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 11:15
Lad mig lige fortsætte lidt - og med lidt referencer til fortiden - omkring lys og gamma (som i dag benævnes EOTF mange steder):

OLED-TV’et kan som tidligere nævnt levere temmelig meget lys, og det håndterer WtW (Whiter-than-White) uden problemer(*) modsat f.eks. Pioneers sidste plasma-TV, som klippede over niveau 240 (ca.), hvilket gav highlights, som brændte ud, forstået på den måde, at detaljerne f.eks. manglede i meget højt belyste områder af huden o.l. Panasonics plasma-TV var bedre på denne parameter - og heldigvis kommer den slags indhold (med WtW) også til sin ret på LG’s OLED-TV.

Jeg synes dog at kunne observere lidt udbrænding i highlights på HDR-demo-materiale - men det kan måske være fordi, dette materiale er mastered til >= 1000 nits og dermed presser TV’et til sit yderste. Jeg vil prøve at kigge det samme materiale lidt efter en gang ved lejlighed.


LG’s HDR-gamma (EOTF) og indstilling heraf er et emne for sig selv. Da TV’et ikke kan levere mere end ca. 600 cd/m², bliver LG nødt til at afbøje pænest muligt efter ca. 540 cd/m². Lys lidt over dette punkt bliver i princippet klippet - eller i bedste fald bøjet pænt af mod absolut maksimum for panelet. På grafen herunder er afbilledet TV’ets (af LG anbefalede) OETF-kurve sammenholdt med SMTP 2084, der beskriver standarden (og som fortsætter op til 10.000 nits):



Lysstyrken (nits) afbildet som funktion af stimulus (gråtoneskala i %)


Man ser nogle gange disse målinger afbildet i anmeldelser af TV på udenlandske sites - dog ikke nødvendigvis i samme type graf. Jeg lavede kun et forsøg på at eftervise kurven: Måling kalibrering må komme en anden god gang. Det jeg så, tyder på, at der er noget at hente.


Kalibreringen af HDR-EOTF er (i hvert fald for dette OLED-TV fra LG) ikke længere baseret på den klassiske gråtone/IRE-skala (populært sagt bestående af stimulusværdierne på 0%, 10%, 20%, … 100%, evt. i step 5%): I stedet anvendes 10-bit kodeværdier, hvor kode 64 er sort, mens kode 668 (for LG) er peak hvid, svarende til 69% stimulus. Dette er vigtig viden, hvis man skal kalibrere dette TV, for de 20 trin i gamma-equalizeren er indrettet til de specielle testmønstre, der hører til TV’et, og ikke, som man ellers kunne tro, en klassisk 20/21-trins gråtoneskala.


Jeg vil prøve ved lejlighed (som så mange andre ting…) at tweak’e EOTF-kurven lidt i bunden for at opnå bedre shadow-details - noget, som jeg havde et godt resultat ud af på Pio 9G.

Panelets totale lysstyrke afhænger af, hvor stor en del af panelets areal, der belastes med lysafgivelse. Dette sker for at spare strøm/effektafsættelse i panelets komponenter - men denne dæmpning af lysstyrken (APL) i meget lyse scener lægger en (lille) dæmper på den oplevede “punch” i billedet.


Jeg vil forsøge at lave en måling på TV’ets APL-kurve ved en senere lejlighed - og det er altså en kurve, der viser, hvordan det maksimale lysudbytte fra skærmen afhænger af, hvor meget areal, panelet bliver bedt om at levere lys fra. Se evt. denne ældre tråd for at få lidt mere viden om fænomenet: http://forum.recordere.dk/analyse-af-average-picture-level-apl_topic73667.html?KW=apl .


Det er på denne parameter, jeg forventer, at LCD HDR-TV vil være bedre end dagens OLED-paneler - men LCD vil nok ikke have næsten helt flade APL-kurver “som i gamle dage”, da LCD-paneler i dag også må have en form for strømbegrænser pga. de høje lysstyrker, de skal præstere i HDR-mode.


Peak-lysstyrken i HDR kan i øvrigt give udfordringer at måle, da mange måleinstrumenter til kalibrering ikke er designet til at aflæse så høje lysintensiteter: Det betyder, at man måske skal arbejde med et strutum (1) på instrumentet frem for med direkte skærmkontakt ved HDR-kalibrering (2).


(*) Testet med PS4 som kilde, verificeret med PS3 som kilde.


  1. Et afstandsstykke udformet som en skygge/skærm/afskåret kegle, der muliggør måling på afstand uden lysforurening fra omgivelserne for at kunne håndtere den høje lysstyrke fra TV’ets panel. Afstanden vil medføre et tab i lysintensitet pga. at hver pixel “rundstråler” lysenergien og dermed mister intensitet over afstand.



    Eksperiment med simpelt strutum til principeftervisning

  2. Jeg anvender et spekrumradiometer til kalibreringen frem for et kolorimeter, hvor spektrumradiometeret i stedet for farvefiltre anvender et prisme til opsplitning af lyset i en “regnbue” og et antal sensorer til at måle lysintensiteten af de enkelte spektrale bånd - men lige netop dette instrument er ikke specificeret til at måle lysstyrker over 300 cd/m² (selvom det fint ser ud til at håndtere 500 cd/m² med skærmkontakt i praksis), så derfor må der anvendes metoder som beskrevet ovenfor (strutum/afstand) eller alternativer dertil, f.eks. andre (og typisk dyrere) måleinstrumenter.




Redigeret af bantam - 23-Oktober-2016 kl. 23:09
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 11:24
Det er godt nok nogle hyper interessante "øvelser" du gennemfører Bantam, og til stor glæde for os, som "i det små" også interessere sig for emnerne.Thumbs Up 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 11:29
Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.
/lars
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg har stadig mit Pioneer 9G og har checket det en gang i mellem de sidste 5 - 7 år, og jeg gjorde det igen i forbindelse med en lidt fornyet interesse for området med ankomsten af HDR og Rec.2020 etc.

Det står og har i flere år stået klippestabilt i hvidbalancen, og viser ingen tegn på væsentligt fald i lysstyrke eller hævet sortniveau.

Ældning ser jeg kun som et interessant område for plasma-TV og sikkert også OLED-TV i TV'ets første drifttimer. For nogle år siden lavede jeg sammen med humperdink et kontrolleret break-in på et Panasonic plasma-TV (VT30) på side 10 i denne link. I praksis så vi desuden, at efter nogle få tusinde drifttimer, at problemer med svage burn-in-spor efter logoer forsvandt, og i dag er et andet VT30 på over 5 år tilsyneladende fri for den slags problemer, som ellers var synligt til stede.


Jeg synes det er interessant information og også hvad mit indtryk er, når jeg ser på mit KRP500M. Alligevel har jeg oplevet nærmest nul interesse ifm salgsannonce herinde.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.

Glem det Bantam, vi er trods alt stadig nogle seriøse brugere herinde, som gerne vil forholde sig til egne oplevelser, og viden om billedet, og udviklingen på moderne TVTongue


Redigeret af Hother - 22-Oktober-2016 kl. 12:22
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 14:04
Bliv endelig ved, det er noget af det mest spændende der er skrevet om i lang tid!
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu