recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af LG OLED 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af LG OLED 2016

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Tak for feedback'et, Hother.

I må jo sige til, hvis I bliver trætte af at høre på det.

Der ligger mere og venter - og selvom jeg har skrevet det, er der ofte nogle punkter, som jeg gerne vil verificere, før jeg sender det ind.

Glem det Bantam, vi er trods alt stadig nogle seriøse brugere herinde, som gerne vil forholde sig til egne oplevelser, og viden om billedet, og udviklingen på moderne TVTongue
 
man ventede jo bare på hvornår der kom en stikpille fra dig, det er sgu snart trættede at høre på.
 
 
Tv-kalibreing og Bantam: Hvis alle de tv har vist grønt stik, hvor indstiller LG ikke det så ikke anderledes i grundindstilling, eller laver en algoritme der rykker det efter f.eks 150 timer?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 14:35
Øh - jeg opfattede hothers indlæg som ironisk - jeg har klart indtrykket af, at stoffet interesserer ham.
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 14:38
Hvorfor LG ikke gøre det mere korrekt mht. kalibrering fra fabrikken, ved kun LG. Vi har allerede været lidt inde på nogle forhold - men det handler sikkert om at få så stort et yield som muligt og dermed sætte kvalitetskravene derefter - og desuden undgå at kanibalisere de større/dyrere modeller, som de selv laver.

Vi har tidligere set, at nogle TV-producenter har lavet noget automatisk justering efter mange timer - med svingende held. Mener, at det var nogle Panasonic plasma-TV, der korrigerede for sortniveau/lys i trin. Tror faktisk også, at Pioneer gjorde det - men mere success/held.
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Øh - jeg opfattede hothers indlæg som ironisk - jeg har klart indtrykket af, at stoffet interesserer ham.

Det har du helt ret i bantam, og stoffet interessere mig meget, og har gjort det flere år. Jeg har sendt den pågældende en PM med en undskyldning, hvis jeg har trådt ham over tæerne.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.

Jep - og var det ikke B&o, der forsøgte sig med dette på en af deres topmodeller? En sensor, der kørte ud, når TV'et fik behov for at selvkalibrere.


/lars
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 15:40
Problemet med B&Os model var dog, at de dengang ikke tilstræbte at ramme REC709 farverummet og D65 hvid...

Humlen med APL gør sig også gældende for LCD-modellerne når vi snakker HDR. På DX900 fra Pana og ZD9 fra Sony var det tydeligt, at større dækning gav lavere peakværdier. Vi mangler dog en generator, der kan trigge HDR, så vi kunne ikke frit måle på de dækningsgrader vi ønskede.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er intet teknisk der forhindrer en tv-producent i at indbygge en auto-kalibrering der slet ikke kræver en PC, ala den AV-receivere laver med en medfølgende mikrofon. Det er kun et spørgsmål om at efterspørgslen skal være der.

Jep - og var det ikke B&o, der forsøgte sig med dette på en af deres topmodeller? En sensor, der kørte ud, når TV'et fik behov for at selvkalibrere.



Eizo har nogle computerskærme, hvor der kører en sensor op fra kanten, og kalibrerer. Men nu er Eizo CG skærme også henvendt til folk, der VIL have kalibreret.


Venlig hilsen
KB
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2016 kl. 20:05

Jeg har sikret mig, at det er i orden med trådstarter “TV Kalibrering”, at jeg flood’er hans tråd med mine indtryk og tanker - og han melder i øvrigt, at han har planer om selv at vende tilbage med flere informationer og erfaringer, så snart tiden tillader det.


I mellemtiden har jeg lidt mere:


Farvegengivelsen rammer meget fint det ønskede mål for HD-materiale (Rec.709), som generelt er et godt valg mht. farverum for SD-indhold også, men gengivelsen kan justeres lidt bedre på plads ved en kalibrering gennem TV’ets CMS - så længe, man som tidligere nævnt, husker at være særdeles påpasselig med ikke at introducere artefakter i farvegengivelsen (jeg taler af bitter erfaring her...).


Selvom gamut’en også er rimelig OK, når man måler på DCI-P3, så er selve mætningsforløbet fra hvidpunktet (D65) til gamut’ens kant ikke så nøjagtigt, og efterlader et behov for en subjektiv (men naturligvis velbegrundet) justering af f.eks. FARVE-indstillingen i TV’et for at opnå gode hudfarver (det samme gør sig gældende for Rec.709 - blot ikke i samme grad).


Det er mit indtryk, at DCI-P3 ligger tæt op ad TV’ets/panelets native gamut (“maksimal farvemæssig/spektral ydeevne”), og dermed har CMS’en ikke rigtigt noget at “skære til”, som man jo ellers gør for at opnå f.eks. en nøjagtig Rec.709 gamut (gennem en bunke matrice-matematik): Native gamut’en skal simpelthen være større end målet, for at CMS’en kan ramme så nøjagtigt som muligt. Jeg antager, at det er derfor DCI-P3 (og Rec.2020) er udfordret med farvemætningsforløbene o.l.



DCI-P3 (hvid streg) versus Rec.709 (sort streg)

DCI-P3 er et mindre farvespektrum end Rec. 2020, men noget større end Rec.709, som vi bruger til alm. HD (og i praksis SD) i dag. Rec.2020 kan ikke rigtigt reproduceres af dagens konsum-TV-teknologier, så TV-producenten er nødt til at håndtere den noget større Rec.2020 gamut på en måde, der forhindrer udbrænding af overmættede farver i forhold til, hvad panelet/TV’et i stand til at vise, fordi alle de farver, der “stikker uden for” TV’ets maksimale gamut, populært sagt vil blive vist som samme maksimale farve, som findes på gamut’ens kant (“panelets farvemæssige ydeevne”).


Indhold i fuldt Rec.2020-format bliver dermed fortolket som noget, der ligner DCI-P3, viser målinger, og alt andet lige vil det betyde, at farvemætningen i Rec.2020-materiale bliver mindre, end det skulle, fordi skærmen simpelthen ikke kan vise farverne (og det lover LG jo heller ikke). Til gengæld kan de sikre sig, at farverne ikke blot brænder ud (f.eks. at alle røde nuancer bliver ens over en bestemt mætning).


Herunder er en sammenligning af DCI-P3-gamut’en i forhold til Rec.2020.



DCI-P3 (hvid streg) versus Rec.2020 (sort streg)


Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 23:06

Jeg har i eftermiddags brugt 3 timer på at kalibrere et LG OLED55B6V med PS3 + YouSee-boks (ny model). På den tid kom jeg kun omkring SD/HD-kalibrering (altså Rec.709), ikke HDR.


Udgangspunktet var en eksisterende blanding af fabriksindstillinger og eye-balled indstillinger for sortniveauer og LYSSTYRKE, hvilket gav en del black-crush, og TV’et havde en ret afvigende farvetemperatur, selvom der ikke var rørt ved hvidbalancen. Der var nogle indstillinger, der handlede om "en biograflignende oplevelse", "øjentræthedsbeskyttelse" og "strømforbrugsbegrænsning", som ikke var slået fra, hvilket påvirkede farvegengivelsen negativt.


Det er vigtigt at indstillingen SORT NIVEAU står rigtigt i forhold til kilden (i dette tilfælde PS3), da man ellers kan kommer i problemer ved justering af LYSSTYRKE (to parametre, der skal stemme overens, hvis man skal kunne opnå sort og shadow details). Læg iøvrigt mærke til, at når man kopierer sin kalibrering til alle inputs til slut, så ser det ud til, at netop SORT NIVEAU-parameteren ikke kopieres. Måske en firmware-fejl - eller måske tiltænkt.


I forbindelse med kalibreringen brugte vi lidt tid på at teste de-interlacing, som overordnet set fungerer godt(*), og kun er udfordret på nogle mere eksotiske kadencer. Tilsvarende testede vi funktionaliteten af TruMotion, hvilket blev ansporet af, at panoreringer og bevægelse kan synes en smule grove og rystede på dette TV.


Restaurantklippet fra DVE-testene (HD) fungerer ret OK uden, at TruMotion er aktiv (men ikke helt på niveau med panorering af f.eks. Pioneer’s 9G TV jf. den omtalte rysten i billedet), og scenens panorering kan gøres jævnere ved at sætte TruMotion-indstillingen FJERN RYSTELSER til 1 og ikke røre ved DE-BLUR: Altså sæt TruMotion til (1;0).


Sådanne funktioner bør egentligt ikke være nødvendigt at anvende, men i netop dette tilfælde synes det at have en gavnlig effekt med denne minimale justering. Sætter man TruMotion = (2;0) eller højere, får man straks artefakter i vandrette bevægelser på testmaterialet (som er reelle filmklip). DE-BLUR-parameteren ser ikke ud til at gøre noget godt for billedet.


Jeg har set anmeldelser, som siger, at den rysten, der kan ses ved panoreringer blot skyldes, at skærmen opdaterer så hurtigt, at hvert billede står så adskilt fra det næste, at den “overblænding”, som man kan være vant til fra andre teknologier, pludselig bliver en mangel. Om det er korrekt, ved jeg ikke, men i hvert fald kan TruMotion gøre lidt ved det, hvis man ikke kan lide det helt rå billede.


Vi fik ikke testet scaleren (altså at lade TV’et selv opskalere SD-opløsning til  HD) i forbindelse med afspilning af 576i (den slags tog PS3’eren sig af), men det kan jeg måske vende tilbage til - engang. Jeg har dog tidligere set 576i (interlaced SD) materiale på DR2 (intern tuner), der var problematisk at håndtere for scaler/de-interlacer på denne model - men nu er DR2 jo heller ikke altid just spitzenklasse mht. kildematerialet.


Jeg synes godt, at man kan være tilfreds med dette TV's evne til at håndtere bevægelse - men atter en gang skal det understreges, at kalibrering ikke kun handler om at måle og justere farvegengivelsen - men også i lige så høj grad at sikre sig, at kilderne er indstillet korrekt. Vi lavede i denne session ikke en ISF Expert (Lyst rum), kun (Mørkt rum), men kunne konstatere, at KONTRAST-indstillingen ikke i særlig grad påvirker hvidbalancen, således at det er let at justere skærmens lysniveau (gøres altså med KONTRAST, ikke LYSSTYRKE) til noget, som man synes om. Desværre så OLED-LYS ud til at have en mere negativ effekt på hvidbalancen.


Idéelt set bør man lave en ISF Expert (Lyst rum), hvor gamma måske er lavere (f.eks. 2.2 eller måske endda 1.9) og hvidbalancen og LYSSTYRKE er kalibreret på plads derefter, men man kan ofte komme langt med én god indstilling (afhængig af alt muligt, naturligvis).


(*) Der blev anvendt en PS3 med udgangsindstillingen 1080i for at sende interlaced kildemateriale til TV’et, således at det var TV’ets de-interlacer, der blev tvunget til at lave de-interlacing-operationerne frem for PS3’eren.


/lars
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.

LG's 2016 OLED havde tidligere en fejl, som gjorde, at DCI-P3 i Rec.2020 containeren trackede til de forkerte koordinater. Det skulle være rettet i en senere firmware-opdatering og det lyder til at din model tracker korrekt (med små afvigelser)? Det er godt at få bekræftet i hvert fald.
Hvilken firmware er du på, bantam?

Apropos snakken om DCI-P3 vs. Rec.2020. Jeg er spændt på at se hvor vi lander med 2017-modellerne. Rec.2020 vil tage flere år at dække i tilstrækkelig grad, men der går rygter om, at LG vil skifte til en RGB-agtig subpixel-struktur i OLED. Det vil udvide farverummet, men hvor meget, er naturligvis det interessante spørgsmål Smile Det vil givetvis også give den overskud til at få DCI-P3 helt spot-on.

Jeg delte et link til en koreansk avis i en anden tråd. Her er LG's CEO for Home Entertainment citeret for at sige:
-"We will unveil a new OLED TV with an exclusive hardware platform, that only LG can produce, at the CES trade show in January next year."
og;
- "We will unveil our own hardware platform, advance the high dynamic range (HDR) technology and improve the contrast even in low color groups."

Jeg er på CES og er meget spændt på at se hvad det indebærer.


Redigeret af Rasmus Larsen - 24-Oktober-2016 kl. 08:15
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 18:56
Hej med jer

Beklager den lange svar tid !

Jeg er i fuld gang med at skrive et længere indlæg til tråden her, det kommer meget snart.

Super gode og informative indlæg du har lagt op Bantam.

I hører snart mere !
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis man i stedet sender materiale til TV’et, hvor DCI-P3 er indlejret i en Rec.2020-container (lad os kalde det Rec.2020/P3), bliver resultatet for dette TV, at materialet undermættes en lille smule (ikke meget), og alt i alt synes jeg, at LG har lavet et fornuftigt kompromis omkring farvegengivelsen med den nuværende teknologi.

LG's 2016 OLED havde tidligere en fejl, som gjorde, at DCI-P3 i Rec.2020 containeren trackede til de forkerte koordinater. Det skulle være rettet i en senere firmware-opdatering og det lyder til at din model tracker korrekt (med små afvigelser)? Det er godt at få bekræftet i hvert fald.
Hvilken firmware er du på, bantam?
Begge de to TV, som jeg har målt og stillet på, var på firmware 04.30.04. Jeg mener ikke, der er nyere firmwares derude endnu. Som sagt trackede selve gamut'en rimeligt OK (målt på kanten, altså 100% mætning) - men mætningsforløbene fra hvid (0%) mod 100% var noget skæve, som anmeldelser, man kan finde på nettet, også viser.

Det bliver spændende at høre, hvad du får samlet op af viden derude!


Redigeret af bantam - 24-Oktober-2016 kl. 21:47
/lars
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu