recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering.. hvor højt i Hz..?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering.. hvor højt i Hz..?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

tak for alle de gode råd..!!! Thumbs Up

jeg valgte "den nemme" løsning og købte mig en D-speaker Antimode 8033, den lå lige til højrebenet og var billig..
der er ingen forskel at høre om det er den eller Audyssey XT32 der styrer subberne, så det er jo helt perfekt..

så Audyssey væk, og har nu kun auto kalibrering på subberne..

Det er også sådan jeg kører det i mit setup.

Redigeret af SosFarum - 26-September-2014 kl. 09:00
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 09:09
Armani: Hvis man oplever at der sker de samme ting når du bruger rumkorrektion, uafhængigt af rummetman bruger det i, så er det et stærkt tegn på at den gørnogetved lyden den ikke skal. Hvis man så foretrækker lyden med dét krydderi tilført, så er det jo helt fair. Jeg hører folk sige de samme ting om Audyssey. Men det skal siges at jeg ikkemener det som en kritik af kvaliteten af Diraq som sådan, jeg mener bare helt grundlæggende at EQ over bas-området bør undgås såvidt muligt. Uanset kvaliteten af dén korrektion. Jeg er klar over at mine modsigelser af dig kan tolkes som at jegmener Diraq er dårligt, men det gør jeg ikke. Jeg tror bare at de ting du opfatter som forbedringer, ikke er ting jeg opfatter som forbedringer. Eller måske rettere, de ting jeg synes er ringere, er måske ting du ikke vægter på samme måde som jeg gør. Jeg kan kun gætte, så længe vi ikke har siddet i samme rum og lyttet.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 09:12
så er det jo heldigvis ikke helt galt det jeg har gang i, nu når der er flere der melder ind om samme fremgangsmåde Thumbs Up

Redigeret af strecker - 26-September-2014 kl. 09:12
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:04
Otto:
Bliver lige nød til og spørge om du aldrig har oplevet et Dirac korrigeret setup?

Jeg oplever det netop ikke som et "krydderi". Oplever ikke at det farver lyden på en bestemt måde. Men at det fjerner rummets farvning af lyden. Det er især tydeligt på dialog, guitar og trommer, altså lyde som hjernen har en god idé om hvordan lyder IRL, det får simpelthen en naturlig klang. Derudover sker der andre utrolige ting som jeg ikke er god til og forklare, men kunstneren (ved musik) får en soleklar plads mit i lydbilledet, bedre/bredere stereoperspektiv, og lyden kommer længere væk fra højttaleren. Skal opleves eller beskrives af en person med større ordforråd ;-)

Bowiecool snakkede om han gerne ville have dig ud og sætte en MiniDSP op i hans bio, ved ikke om det er blevet til noget. Men jeg kunne da komme forbi ved samme lejlighed, så vi kan sammenligne direkte.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Otto:
Bliver lige nød til og spørge om du aldrig har oplevet et Dirac korrigeret setup?

Jeg oplever det netop ikke som et "krydderi". Oplever ikke at det farver lyden på en bestemt måde. Men at det fjerner rummets farvning af lyden. Det er især tydeligt på dialog, guitar og trommer, altså lyde som hjernen har en god idé om hvordan lyder IRL, det får simpelthen en naturlig klang. Derudover sker der andre utrolige ting som jeg ikke er god til og forklare, men kunstneren (ved musik) får en soleklar plads mit i lydbilledet, bedre/bredere stereoperspektiv, og lyden kommer længere væk fra højttaleren. Skal opleves eller beskrives af en person med større ordforråd ;-)

Bowiecool snakkede om han gerne ville have dig ud og sætte en MiniDSP op i hans bio, ved ikke om det er blevet til noget. Men jeg kunne da komme forbi ved samme lejlighed, så vi kan sammenligne direkte.

har Dirac ikke selv svaret på hvor højt man bør korrigere?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:34
http://www.stereophile.com/content/music-round-64-page-2

bemærk hvad hans konklusion er omkring filtre. Det understøtter alt det som de mest anerkendte "lyd" folk , som eks Floyde Toole også siger
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 11:05
Det tror jeg de overlader til forbrugeren. Men "standard" inden man begynder og pille, foreslår programmet en korrektion i hele højttalerens frekvensområde.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 12:30

Otto:

Jo, det har jeg, flere gange. Vi bliver simpelthen nødt til hver især at anerkende at vi oplever tingene forskelligt.

Måske er det formuleringerne der er problemet, jeg reagerer på at du beskriver nogle meget absolutte ting der sker, eksempelvis "bredere stereoperspektiv". Det mener jeg ikke er en ubetinget fordel uanset setup, i nogle opstillinger er lyden smurt alt for bredt og udefinérbart ud, og så vil en forbedring jo være det modsatte. Jeg mener iøvrigt ikke at dét jeg oplever kan oversættes til at være "krydderi". Det handler ikke om at der bliver lagt noget til, om noget så synes jeg netop at der bliver taget for meget væk.

Men uanset uoverensstemmelser i formuleringerne, så har mine oplevelser med Dirac været meget lig mine oplevelser med Audyssey, udover at jeg da bestemt mener at Dirac er bedre. Jeg kan sagtens høre at der sker en masse, og jeg kan sagtens høre at mange af de ting der sker kan udlægges som forbedringer. Jeg bryder mig bare ikke om totaloplevelsen af det. Det virker ikke "rigtigt" på mig. Jeg anerkender at du oplever det anderledes, men det ændrer ikke på hvordan jeg oplever det. Så kan man jo bruge dét til at vurdere hvor meget man synes man kan bruge min vurdering til. Men jeg vil ikke ændre på min beskrivelse af hvordan jeg oplever tingene, blot fordi andre oplever det anderledes. Heller ikke selv om jeg skulle være i mindretal.

Det er det ikke endnu, det er noget der skal ske i fritiden og dén har et par en tøs på 6 uger sat sig rimeligt tungt på Wink Men som sagt så har jeg erfaring med Dirac, og jeg tvivler på at en demonstration mere vil ændre på min oplevelse.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 12:39

Det tror jeg de overlader til forbrugeren. Men "standard" inden man begynder og pille, foreslår programmet en korrektion i hele højttalerens frekvensområde.

Det gør alle, inkl. Arc. Men "standard" er jo også en "one-size-fits-all" tilgang, som ikke nødvendigvis er dén udvikleren vil anbefale i en given situation.

ALLE kompetencer på området som jeg har spurgt eller har set udtalelser fra, siger det samme, nemlig at rumkorrektion over transition frequency (som er rum-afhængig) ikke kan lade sig gøre. Inkl. Dirac, inkl. Anthem, og inkl. Peter Lyngdorf iøvrigt.

Bemærk, som jeg har gjort opmærksom på mange gange, at det ikke er det samme som at jeg ikke mener der kan være situationer hvor EQ højere oppe er brugbart. Det løser bare ikke rummets akustik. EQ over bas-området er ikke bandlyst i min verden. Det er brugen af automatisk rumkorrektion i det frekvensområde jeg ikke bryder mig om.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 14:49
"ALLE kompetencer på området som jeg har spurgt eller har set udtalelser fra, siger det samme, nemlig at rumkorrektion over transition frequency (som er rum-afhængig) ikke kan lade sig gøre. Inkl. Dirac, inkl. Anthem, og inkl. Peter Lyngdorf iøvrigt."

Sagen er jo bare den at når vi er over transition frequency, så kalder Dirac det for højttalerkorrektion istedet for rumkorrektion. Det er jo ikke ensbetydende at Dirac anbefaler man ikke piller over transition frequency, selvom du så gerne vil have det til og lyde sådan. 

Det samme med Peter Lyngdorf´s RoomPerfect, det korrigerer også i hele frekvensområdet:

https://lh4.googleusercontent.com/proxy/1ZT1sntMnwMwh-NfherzEcnSjifV9oIVOu5zrP5BZb7_h6XT0tyB0HvfkKCbW-ffW0UEqubEpxBpnq86T4Ihk8i4u62obv8W9rqsoyBjaC44Ki1rP4NGk0aNvuhz3pbUjb1i4fdeO-nl_eyIf9ykwsCl2g8=w710-h320-nc

Redigeret af armani-thomas - 26-September-2014 kl. 15:05
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 14:55
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129149&PN=14&title=ny-receiver-til-kommende-surround
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er det ikke endnu, det er noget der skal ske i fritiden og dén har et par en tøs på 6 uger sat sig rimeligt tungt på

Gratulerer!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu