|
Kalibrering.. hvor højt i Hz..? |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja når man debatterer med dig, skal man tage forbehold for dit og dat og ko og pat, det har jeg efterhånden fundet ud af :-) Men nogen gange kunne du jo prøve og regne det ud selv. Her snakker jeg om mit eget setup hvor fronterne står lidt for tæt, og hvor det er en fordel med bredere stereo perspektiv. Men jeg må dog også indrømme jeg har svært ved og sætte de rigtige ord på lydoplevelser, og derfor sikkert engang imellem lukker noget vrøvl ud ;-)
Det er netop noget af det som jeg syntes Dirac rydder gevaldigt op i. Selvom det bliver "bredere", så kan man fornemme hver enkelt instrument og sangerens plads i lydbilledet.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Tror vist aldrig alle kommer til enighed om, hvad der er det bedste at gøre. :)
Hvis du spørger mig: Få en MiniDSP eller anden manuel EQ, mål tingene selv og vurdér hvor højt op der skal korrigeres. Det er "nemt" at se når man måler på flere siddepladser. Der er ingen regel der siger 300hz eller 800hz. Alt er afhængigt af rum og højttalere. Nu er jeg jo bio-mand, så jeg går meget ind for, at bruge EQ i hele spektret MEN kun hvis man selv har mulighed for at bestemme hvad der sker i de øvrige frekvenser. Jeg bruger ét eller to brede filtre blot til at styre target kurve og er totalt ligeglad med små ujævnheder deroppe.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Man skal skelne mellem at tilpasse til en targetkurve, og at korrigere for rumproblemer. Det er ikke det samme.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Sagde jeg heller ikke at det var :)
|
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
I Dirac har man jo kun en target kurve og ændre på. Så ved ikke lige hvor meget jeg behøver og skelne imellem det. Hvornår kalder du det for hhv target kurve og rumkorrektion?
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Target kurve er ko, og rumkorrektion er pat.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |