recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrerings-arrangement
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrerings-arrangement

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Aha, så blev jeg så meget klogere (hvor meget mere kan mit hoved mon rumme...  ). Jeg vidste ikke man kalibrerede efter programudbydernes standarder, men det lyder da meget fornuftigt. Det vil så sige at programudbyderne har et sæt koder, eller hvad man skal kalde det, for hvordan tingene skal vises. Hvorfor bliver disse koder så ikke indlæst på tv-fabrikkerne? Men hvad så med DVD, der kan man jo ikke kalibrere efter "programudbyderen".

Det er ikke helt så simpelt. Standarderne fastlægger f.eks. farvespektret og hvid-balancen, dvs. fastlægger helt præcist f.eks. hvordan en helt rød farve ser ud. Disse standarder er reelt de samme uanset om det er en DVD-plade eller en tv-kanal du kigger på. Udstyret i studierne overholder (forhåbentlig) disse standarder. Når teknikeren i studiet kigger på billedet, så justerer han billedet _på materialet_ sådan at han synes rød ser ud sådan som han mener materialet skal se ud i netop denne scene. Hvis du så gerne vil se den røde farve netop som teknikeren (eller hvem der nu color-grader)  havde tænkt sig, så skal dit udstyr behandle billedet præcist som dét udstyr der blev brugt i studiet. Hvis dit tv "trækker" i de røde farver og gør dem kraftigere en de egentlig er (hvilket kan se vældigt "imponerende" ud), så mister du reelt dén stemning som instruktøren/teknikeren havde tænkt sig at dén scene skulle indeholde.

Problemet er at langt de fleste forbrugere gerne selv vil bestemme. Rød skal se rød ud, og jo mere rød jo bedre. Mange synes det ser "flot" ud hvis den røde er meget kraftig, og for at tækkes forbrugerne (det er jo dem der lægger kronerne) vælger mange producenter at afvige fra den korrekte standard, for i stedet at give billedet et særpræg, som oftest sælger flere tv end den "kedelige", korrekte gengivelse. Dét forbrugerne bare sjældent forstår er at de over-kraftige farver som de synes er så dejlige at kigge på, _netop_ er årsagen til at halvdelen af udsendelserne ligner noget der er løgn. Man kan ikke få i pose og i sæk.

Derudover, så er det alt for omkostningsfyldt for en producent at kalibrere hvert enkelt tv præcist.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 15:44

Jeg afholder arrangementet lørdag den 15. juli - se side 1 for mere info...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 15:47

Øv øv øv. Datoen er dum for mig, men mon ikke jeg kan springe på et senere arrangement.

Jeg håber deltagerne giver gode tilbagemeldinger.

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg afholder arrangementet lørdag den 15. juli - se side 1 for mere info...

Kunne det ikke lade sig gøre at skubbe arrangementet til hen i august?

15. juli er jo lige midt i industriferien, hvor 75% af danskerne er på ferie.

_______

Peter

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Kunne det ikke lade sig gøre at skubbe arrangementet til hen i august?

15. juli er jo lige midt i industriferien, hvor 75% af danskerne er på ferie.

Hvis der kan samles 10-15 stykker nu, så holder jeg bare to. Hvis ikke, så finder jeg en dato i august.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
steenm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Juli-2004
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 07:52
Håber der kommer nogen tilmeldinger til juli-arrangement til dette gode tilbud, da jeg har 3 ugers ferie i august.
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2006
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 20:34

Hvor mange tilmeldinger er der kommet til lørdag?

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 11:58

Der er en 7-8 stykker, hvilket er helt fint. Der er plads til lidt ekstra hvis nogen er interesseret. Jeg ville have sendt svar/reminder ud i dag til de tilmeldte, men jeg er sengeliggende, og har ikke lige adgang til tilmeldingerne her. I hører forhåbentligt mere i morgen.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Marts-2004
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 12:54
Hej Otto

Jeg gad godt at kunne komme med for at deltage i arrangementet, men har desværre ikke mulighed for at komme afsted.

Siden jeg ikke kan komme med, har jeg prøvet at se, om der var nogle instrukser til gør-det-selv kalibrering på nettet. Og jeg faldt over dvd'en DIGITAL VIDEO ESSENTIALS. Er dette en dvd, du kan sige god for, eller er det ikke værd at smide en øre efter?

/peter

PS. Agter måske at købe JVC LT-32X70, hvortil dvd'en vil blive brugt.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 13:13

Oprindeligt skrevet af p-HD p-HD skrev:

Siden jeg ikke kan komme med, har jeg prøvet at se, om der var nogle instrukser til gør-det-selv kalibrering på nettet.

Jeg gentager lige formålet med arrangementet: Der er IKKE tale om undervisning i hvordan man kalibrerer, men om en demonstration af hvorfor kalibrering er vigtig.

Og jeg faldt over dvd'en DIGITAL VIDEO ESSENTIALS. Er dette en dvd, du kan sige god for, eller er det ikke værd at smide en øre efter?

´

Det er en must-have for enhver entusiast. Jeg bruger personligt en anden skive til kalibrerings-formål, fordi DVE er lidt besværlig at manøvrere rundt i, men generelt er det en fremragende skive til en ganske fair pris.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Marts-2004
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 13:17
Hvad er det så for en anden skive du bruger, om man må være så fri at spørge ind til det? Og hvorledes er den bedre end DVE? åh ja, og blandt de lidt vigtigere spørgsmål: Har en alm. dødelig dansker råd til den? 
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 13:47

Hvad er det så for en anden skive du bruger, om man må være så fri at spørge ind til det? Og hvorledes er den bedre end DVE? åh ja, og blandt de lidt vigtigere spørgsmål: Har en alm. dødelig dansker råd til den? 

Den er faktisk rørende billig... Det er en skive fra www.peterfinzel.de, som bestilles direkte hos ham. Den har meget færre test-billeder, men der er stort set dét jeg skal bruge. Der er ingen lyd-del og udover den tyske bog der følger med, heller ingen hjælp til hvordan test-billederne bruges, så hvis man ikke er vant til at bruge test-billeder, vil jeg anbefale at starte med DVE - eller hvis det skal være meget brugervenligt, ISF/Monster Cables test-disc'en.

Jeg har stort set alt hvad der har været udgivet af test-DVD'er, og er man hardcore entusiast har de faktisk alle sin berettigelse på den ene eller den anden måde, men hvis man skal købe én, så skal det efter min mening være DVE.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu