recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan data reddes fra HDD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan data reddes fra HDD?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan data reddes fra HDD?
    Sendt: 01-Januar-2023 kl. 13:58
Hej

Nå, så skete det, som ikke skulle ske......

Jeg har benyttet en 16TB WD Ultrastar i en USB docking station i nogle måneder som en hurtig nødløsning til at lægge en masse data på, som jeg ikke havde plads til andre steder, data som jeg skulle arbejde med en gang jeg fik tid.

I går, efter min PC var gået i dvale efter 4 timer, da jeg havde glemt at slukke den, vil jeg slukke den pænt, så jeg flyttede musen lidt, så PC'en vågnede, og så ville jeg lave en sikker fjernelse af hardware (HDD'en) som jeg plejer, men den skrev at det kunne den ikke. Normalt er det fordi HDDen er gået i dvale, så jeg vente 30 sekunder og prøvede igen.... virkede stadig ikke. Ventede så en 15-20 minutter, samme kedelige resultat.
Ok, så tog jeg strømmen fra USB docking stationen og lukkede PC'en ned.

I dag ville jeg lægge lidt mere over på den, så jeg tænde den, men den kommer ikke rigtig på:

Selve disken kommer på og vises som et H: drev (som normalt), men der står ikke noget med størrelse og ledig plads nedenfor. Klikker man på den, får man bare beskeden "er ikke tilgængelig".

Kikker man i Computeradministration og Diskhåndtering står den fint som Disk 3, med korrekt størrelse, I orden (grundlæggende datapartition), men filsystemet er skiftet fra NTFS til RAW og al plads er ledig (før var der ca. brugt 75%).

Jeg er godt klar over, at det var nok det, alt er væk og det kan jeg som sådan fint leve med, det var ikke data jeg er meget ked af at miste.

På den anden side, hvis de kan reddes, så ville det selvfølgelig være dejligt, derfor denne forespørgsel. Kan jeg overhovedet gøre noget?

Datafilerne er primært TV udsendelser på 5-15GB og log filer på 1KB.

Jeg har selv læst lidt på nettet, og denne artikel virker fornuftig: https://7datarecovery.com/blog/convert-raw-to-ntfs-without-losing-data/

Godt nytår til alle
Peter

Tilføjet: OS er windows 10.


Redigeret af Prasmus - 01-Januar-2023 kl. 14:06
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2023 kl. 16:27
Hvad, hvis du tilslutter den til en anden computer?

Når harddisken ikke kan tages fra, så gør jeg i denne rækkefølge: Slukker computeren FØRST, og kobler derefter harddisken fra. Tænder computeren igen, og så er der ingen problemer.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2023 kl. 17:33
Tak for dit svar, og det er et fint forslag!

Det er 100% det samme på en anden computer. Det var faktisk også det første jeg prøvede overhovedet, det glemte jeg blot at skrive.

Hvis der ikke kommer indvendinger eller bedre forslag, så regner jeg med at købe en HDD magen til, lave en kopi, og prøve at redde data efter de forslag, som jeg linker til i mit første indlæg.

Dvs. bruge DiskDrill, selvom den koster $90. Hvis nogen synes det er et dårligt recover program eller har forslag til andre der kan det samme, så lytter jeg naturligvis.

Mvh Peter
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 192
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2023 kl. 20:02
Hvis det er en stationær PC, så prøv at montere disken i kabinettet som SATA.
Det kunne jo være, at din USB dock er stået af. Det er da et hurtigt forsøg værd ;-)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 09:07
Det er højest sandsynligt fordi disken har smidt NTFS tabellen. Prøv at følge metode 2 i denne guide (metode 1 er vidst bare en reklame for deres eget software der gør det samme på en mere peg-og-klik agtig måde):


Hvis det ikke virker og du skal have fisket data ud af disken, så prøv med Getdataback

Der er vidst også lidt info her der kan være gavnligt (chkdsk fra promt):

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2023 kl. 16:23
Beklager de sene svar, har været ophængt på arbejdet....

Thomas.T:
Fint forslag, var dog også prøvet.

jacobask:
Gode links, jeg skal helt sikkert som det første prøve pkt. 2 i dit første link.
Hvis det ikke virker, så er chkdsk fra dit link 2 det næste jeg vil prøve, det er samme forslag som mit eget link også beskriver.

Jeg skal dog først clone min disk til en ny, så jeg kan gå et step tilbage om nødvendigt. Den nye modtog jeg i går, og den bliver færdig med en disktest om en times tid.
Disktest tager ca. 22 timer, så gad vide hvor lang tid en clone tager Confused.

Måske har jeg ikke et resultat før næste weekend.

Jeg skal nok melde tilbage om noget virkede for mig, og hvad der virkede. Kan måske hjælpe andre en anden gang.

Og mange tak til alle for jeres forslag!
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 16:02
Må SLETTES...

Redigeret af Supergris - 08-Januar-2023 kl. 16:04
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 16:03
Prøv GetDataBack, som foreslået, inden du betaler for et andet program.
Der findes flere andre gratis data-recovery-software, som jeg tidligere har haft held med at bruge i lignende situationer...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 18:06
Bare en opdatering.

Ok, fik clonet min RAW disk over på en ny disk, så jeg kunne forsøge mig på den uden at ødelægge mere. Derefter forsøgte jeg:

Diskpart på cmd line, men da windows stadig havde et drev bogstav på disken, gjorde det ingen forskel.
Chkdsk kunne helle ikke hjælpe, den skrev blot (både med og uden /r):

     The type of the file system is NTFS.
     Unable to determine volume version and state.  CHKDSK aborted.

Så nu er jeg i gang med GetDataBack med en L10 scan (de andre level's valg kunne ikke hjælpe), så må vi se hvad den kan.... den siger den er færdig med sin scan om 32 timer - så jeg tror jeg finder på noget andet at lave imedens :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu