recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 08:21
Jeg tillod mig at sende en mail til vedkommende som i år 2010 havde problemer med at få en faktura fra Philips for at høre om hvornår/hvordan han fik fakturaen.

Svaret er:
*****
Nej fik aldrig en faktura. Det var iøvrigt også et helvede at få repeareret min telefon. Det var noget med at man skulle udfylde en formular, hvorefter man skulle aftale afhentning med TNT. Men det var først efter jeg havde ringet 3-4 gange til deres telefon support i dublin.

Handler aldrig med dem igen.
*******

Jeg begynder at få en fornemmelse af (i deres gamle webshop - har ingen erfaring med det nye)

- enten laver de ikke fakturaer
- eller også er det en bevist handling fra Philips side for at gøre det så besværligt at man opgiver!

Når de i min sag kræver fakturaer  - bør man ikke som kunde kræve at de sende en faktura istedet for at linke til deres hjemside hvor man ikke kan få en faktura! 

Vi snakker om Philips - verdensomspændende virksomhed og ikke den lille "biks" på hjørnet. 

>Prasmus: Ja, der er stor forskel på forbrugerservice - Philips kunne lære lidt af Lidl, PRC-data m.fl.

>DiscomanDK: Meget enig - og synes jeg gjort det klart i min mail af 15082012 at jeg ikke blot vil acceptere et afslag og at jeg gerne vil tale med hendes overordnet hvis hun ikke selv kunne tage denne beslutning. Hendes svar kom i går (d. 12082012) jf. længere oppe - og her omtaler hun "vi" så mon ikke hun har vendt det med hendes chef?

Jeg holder jer opdateret - men hvis der er nogen der har haft problemer med faktura fra Philips online shop må I meget gerne sende mig info herom.

/jesper


 
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2012 kl. 13:56
Opdatering:

Nu er jeg blevet kontaktet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som udbad sig kvittering fra min bank om at beløbet er hævet (så nu sker der noget). 

/Jesper
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2012 kl. 14:11
Pøj-pøj med det.
Til top
Newliving Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Newliving Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg har i en eller anden tekst fra Forbrugerrådet læst, at der faktisk ikke er krav om kvittering ved reklamation. Man skal udelukkende kunne sandsynliggøre, at varen er købt ved den pågældende forhandler på det tidspunkt, man hævder.

I den aktuelle sag er det jo sandsynliggjort ud over alle grænser.

Og nej, jeg har ikke et link til Forbrugerrådets påstand. Men omvendt kan Philips heller ikke komme med et link til Købeloven, hvor der er krav om kvittering. For det siger Købeloven ikke noget om.



Det vil jeg ikke mene er rigtigt. Det er købers pligt at opbevare kvittering for købet af varen. Dette er taget fra forbrug.dk's hjemmeside:

"Gem bon og kvittering i to år

Du skal gemme kvittering eller bon, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere klager over fejl og mangler, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for, at du har købt varen i butikken, hvornår det er sket, og hvad du har betalt. Det samme gælder, hvis du har aftalt, at du kunne fortryde købet, fx inden otte dage. Her er bonen dit bevis for, at du fortryder inden for den aftalte frist."

Jeg står i butik til dagligt og kommer der en kunde ind med eksempelvis et bluetooth headset (og hvor modellen kan købes i 100 andre butikker) og han ikke kan fremvise kvittering er jeg altså kold. For hvis modellen netop kan købes i 100 andre butikker kan kunden i princippet bare gå i nærmeste forretning og kræve ombytning eller reparation, hvis man ikke lige kan finde sin kvittering. Og det holder ikke en meter. Jeg ved udemærket godt at dette ikke er samtlige kunders hensigt, men der findes desværre nogen med det henseende!

Kvitteringer kan altid findes, det er der ingen tvivl om. Problemet ligger bare i at den kvittering medarbejderen eventuelt måtte finde i princippet kun er en "fiktiv" kvittering og ikke for den præcise og eksakte vare der er købt. Det handler jo i bund og grund om økonomien i reparationer/ombytning af varen uden kvittering eller en kvittering som ikke er kundens egen.

Mobiler har IMEI numre hvilket gør det væsentligt lettere at finde kvittering og her hjælper jeg naturligvis mine kunder - her er der ingen grund til at kræve kvittering fra kunden. I de tilfælde er mobilen vitterligt købt i min butik og dermed har kunden garanti. 

God service skal der til, men ikke for enhver pris. Der må være en vis fairhed overfor butikken også.

Når det så er sagt, lyder trådstarters historie jo helt grotesk at Philips ikke vil hjælpe ham. Netop når Philips erkender de problemstillinger der er med opbevaring af kvitteringen. Hvis trådstarter har det sort på hvidt at de opbevarer kvitteringen for ham og dermed giver ham en ekstra service at han nemt og hurtigt har kvittering på det købte produkt, virker det helt ude i hampen ikke at hjælpe ham videre. Endvidere er det mega uprofessionelt at sende køber videre til underleverandør/værksted. Han har købt produktet af Philips. Derfor er det Philips som skal håndterer eventuelle tvists med underleverandør/værksted, det er kunden totalt uvedkommende.

Jeg krydser fingre for dig og håber du får den hjælp du fortjener :)

LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Newliving Newliving skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg har i en eller anden tekst fra Forbrugerrådet læst, at der faktisk ikke er krav om kvittering ved reklamation. Man skal udelukkende kunne sandsynliggøre, at varen er købt ved den pågældende forhandler på det tidspunkt, man hævder.

I den aktuelle sag er det jo sandsynliggjort ud over alle grænser.

Og nej, jeg har ikke et link til Forbrugerrådets påstand. Men omvendt kan Philips heller ikke komme med et link til Købeloven, hvor der er krav om kvittering. For det siger Købeloven ikke noget om.



Det vil jeg ikke mene er rigtigt. Det er købers pligt at opbevare kvittering for købet af varen. Dette er taget fra forbrug.dk's hjemmeside:

"Gem bon og kvittering i to år

Du skal gemme kvittering eller bon, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere klager over fejl og mangler, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for, at du har købt varen i butikken, hvornår det er sket, og hvad du har betalt.)


Læg mærke til sidste sætning i det, jeg har citeret. Der står faktisk ikke noget om kvittering. Der står noget om bevis. I en nethandel har man masser af bevis, også uden kvittering.

Den første sætning betragter jeg bare som et godt råd fra forbrug.dk, ikke som en orientering om et juridisk krav.

Så hvis du mener, at citatet modsiger noget, jeg har skrevet, så kan det højst dreje sig om ordvalget "sandsynligøre" kontra "bevise".

Og jeg vil i øvrigt godt se den dommer, der vil lade det komme forbrugeren til skade, at sælger ikke af egen drift har givet forbrugeren en kvittering i en nethandel.


Redigeret af Allan Olesen - 05-Oktober-2012 kl. 18:56
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 12:56
Update:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har idag fremsendt klagen til Philips Danmark A/S, og anmoder dem om at svare inden d. 25. oktober 2012.

Hvis de ikke svare inden denne dag vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgøre sagen på baggrund af mine oplysninger.

Nå - det bliver spændende at se :-)

/Jesper


Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 12:59
Håber du får en løsning du kan bruge!

Redigeret af aerik - 12-Oktober-2012 kl. 13:00
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 19:56
Det bliver spændende :) Det er ellers en meget nem sag, og det at yde god kundeservice er her meget nemt. Men det kan være at Philips er bange for at blive alt for populærer?
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2012 kl. 12:38
Update:

Jeg er nu blevet oplyst, at Philips vil indgå et "forlig" - således at de udfører reparationen uden beregning - og såfremt der ikke er noget galt med den (?) er det også gratis for mig.

Tænkt at man skal klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (samt vente i 6 måneder!) før Philips acceptere at de skal udføre den lovpligtige reparation.

Jeg har meddelt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at jeg naturligvis er indstillet på at acceptere "forliget", idet det jo netop er det jeg har efterspurgt fra start (at de udfører lovpligtig reparation):

Herudover har jeg meddelt,:

- at mit gebyr til jer på kr. 160 bliver refunderet.

- at de sender fragtbrev (som de ville gøre i starten) til mig - dvs. jeg har ikke nogle omkostninger med at indsende docken.

- at de fremskaffer og sender mig min faktura så jeg har den - gider ikke stå i samme problem hvis den går i stykker igen.

- at garantien bliver forlængelse med 6 måneder svarende til tiden der er gået med at de har nægtet at udføre den lovpligtige reraration.

- at garantien vedr. dockstikket (det som ikke virker) løber med 24 måneder til når jeg modtager den retur.


Så må vi se om vi nu skal vente i yderligere 6 måneder :-(

Jeg kan iøvrigt orientere at jeg har købt mig en B&W Zeppelin Air til erstatning for den defekte Philips dock - så hvis nogen vil købe Philips docken kan de få den til en rigtig god pris (skal ikke længere have Philips produkter i mit hjem).

/Jesper

Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2012 kl. 18:58
Husk så at gemme din kvittering denne gang da det jo sidste ende er dit ansvar, selvom forbrugerrådet måske mener noget andet ;)
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2012 kl. 21:06
Jo tak for din besked - problemstillingen er vel, at 

1) Philips aldrig har sendt mig en kvittering, 
2) at de aldrig har sagt at jeg skulle downloade den inden for X dage (?), 
3) at det i deres følgebrev hvori de bl.a. anføre at varen er sendt/betaling er trukket og fakturaer er tilgængelig om 3 dage lader det fremstå, at jeg altid kan hente fakturaen på deres hjemside.
4) at andre end jeg heller ikke har kunne få en "faktura" ud af Philips!

Men når man ser bort fra ovenstående forhold - så ja........- men måske det blot var nemmere at Philips sendte fakturaen pr. email eller havde en webshop der virker (måske den gør det nu - de har ihvertfald slettede gamle bruger, herunder undertegnede).

/Jesper

Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 14:20
Update:

Jeg modtog i går (8/1 2013) uden varsel en kuvert fra Philips med en postlabel - og intet andet. Jeg har ikke hørt fra Forbrugerklagenævnet og ved derfor ikke om Philips har accepteret de stillede krav som anført tidligere - og hvortil Philips havde svarfrist d. 24/12 2012.

Jeg har d.d skrevet følgende til Forbrugerklagenævnet:

Hej Thomas eller anden hos Forbrugerklagenævnet

Jeg har igår (d. 8/1 2013) modtaget en kuvert fra Philips med en postlabel - intet brev eller kopi af min faktura eller refusion af mit gebyr til jer som anmodet om i december - og hvor Philips havde svarfrist til d. 24/12 2012.

Skal jeg tolke det at de har accepteret mit brev da de sender mig en postlabel i januar 2013 (efter svarfristens udløb d. 24/12-12)  - og i bekræftende fald hvornår modtager jeg min fakturakopi, bekræftelse på forlængelse af garanti, gebyr retur mv.

Jeg har ikke hørt fra jer - og vil ikke indsende min dock før alle er enige om vilkårene herfor (set i lyset af hvordan Philips kundehåndtering fungerer).

Ser frem til et hurtigt svar - idet den af jer fastsatte svarfrist til Philips jo udløb juleaften.

På forhånd tak.

Jesper

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu