recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan I hjælpe en kabel-newbie?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan I hjælpe en kabel-newbie?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan I hjælpe en kabel-newbie?
    Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:22
Jeg har været så heldig at overtage en Thorens pladespiller og en JVC forstærker, så jeg endelig kan komme til at nyde mine plader. 

Men! Jeg er på ingen måde på hjemmebane, derfor håber jeg, at I kan give mig noget basal og kyndig vejledning til, hvilke kabler jeg skal erhverve mig for at få den bedste lytteoplevelse. 

Mit setup er: 

Thorens TD 318 MkII pladespiller 
JVC A-S7 forstærker
iMac 21,5" 
Et par studiemonitorer (tænker umiddelbart et sæt Mackie MR5 MKII) 

Nu følger fire billeder af mit pladespilleren og forstærkerens tilslutningsmuligheder. 



Pladespillerne tilkobles til JVC forstærkeren med disse kabler 



JVC A-S7 forstærkerens forside ser således ud 



Og tilslutningsmulighederne på bagsiden 



Tilslutningsmulighederne på studiemonitorerne (Mackie MR5 MKII) 
Kan I oplyse mig om, hvad jeg skal bruge af kabler for at få det hele til at gå op i en højere enhed?

NB: Det er meget vigtigt, at jeg har mulighed for at køre lyden fra min pladespiller ind i min iMac, da jeg skal sample pladerne og producere musik gennem min iMac. 

Mvh.
Nebelong
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:

Kan I oplyse mig om, hvad jeg skal bruge af kabler for at få det hele til at gå op i en højere enhed?
 
Det korte svar er: Det kan du ikke. Der er ingen pre-out på forstærkeren, som ville skulle bruges for at koble de højttalere på. Der kan godt laves noget fusk med at trække lyden fra højttaler-udgangene, men det er bestemt ikke optimalt.
 
Hvis det er VIGTIGT, og skal bruges til at sample noget der skal bruges seriøst, så må du have læderet op af lommen og købe noget udstyr der er bedre egnet til opgaven.
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:48
Hej Otto, 

Tak for dit svar, selvom det var et nedslående et af slagsen. 

Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr? 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:48

Arh, okay - måske er jeg for hurtig. Er der volumenregulering på højttaleren?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:

Hej Otto, 

Tak for dit svar, selvom det var et nedslående et af slagsen. 

Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr? 
 
Med fare for at blive beskyldt for reklame:
 
En ADL GT40 er sådan set nøjagtigt dét du har behov for: USB til iMac, pre-out med volumenregulering til højttalere, phono input til pladespilleren. Den fungerer så både som DAC for iMac'en, og som A/D converter så du kan optage fra pladespilleren via USB til iMac'en.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:06
Måske kan mindre gøre det.

Input:
Pladespiller -> forstærker -> USB-lydkort -> Mac.

Output:
Mac -> USB-lydkort -> aktive højttalere.

Det bliver en stor opstilling, men der mangler kun lydkortet og kablerne.

Jeg mener lyden kan trækkes ud af TAPE-1 REC.


Redigeret af Brixen - 12-Oktober-2012 kl. 15:10
Venlig hilsen
KB
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:

Hej Otto, 

Tak for dit svar, selvom det var et nedslående et af slagsen. 

Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr? 
 
Med fare for at blive beskyldt for reklame:
 
En ADL GT40 er sådan set nøjagtigt dét du har behov for: USB til iMac, pre-out med volumenregulering til højttalere, phono input til pladespilleren. Den fungerer så både som DAC for iMac'en, og som A/D converter så du kan optage fra pladespilleren via USB til iMac'en.

Det er rimelig meget over mit budget. Særligt fordi jeg jo regnede med, at jeg kunne smede det hele sammen ved hjælp af kabler. 

Du skal have tak for din anbefaling og din tid, Otto. 


Redigeret af Nebelong - 12-Oktober-2012 kl. 15:20
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Måske kan mindre gøre det.

Input:
Pladespiller -> forstærker -> USB-lydkort -> Mac.

Output:
Mac -> USB-lydkort -> aktive højttalere.

Det bliver en stor opstilling, men der mangler kun lydkortet og kablerne.


Hej Brixen, 

Det er jo langt mere i min prisklasse. 

Det gør mig intet, at det bliver en stor opstilling. Det vigtigste er, at jeg kan komme i gang med det nuværende udstyr og så selvfølgelig supplere med kabler og lydkortet, du linker til. 

Hvilke kabler behøver jeg? 


Redigeret af Nebelong - 12-Oktober-2012 kl. 15:13
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:38
Alle kabler er almindelige stereo phono-kabler, som der sidder på pladespilleren. 

Du skal bruge 2 sæt (du har fra pladespiller til forstærker), hvis jeg har ret i at det er et phonostik der skal bruges i højttaleren, hvor der står RCA unbalanced. Der skal kun ét stik i hver højttaler, så det ene kabel skal splittes.

Ellers skal du bruge 1 sæt + et sæt der har phonostik i den ene ende og et stik der passer i højttaleren i den anden ende.




Redigeret af Brixen - 12-Oktober-2012 kl. 15:43
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:40
Måske sidder der også en tynd ledning på pladespilleren (som regel snoet om kablet med de to phonostik). Den skal skrues på GND på forstærkeren for at forhindre brum.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:48
Og så har jeg nogle forbehold :-) 
Phono-indgangen på forstærkeren skal passe til pickupen, og lyden skal kunne tages ud af TAPE-1 REC, men det kan du teste når du får højttalerne.


Venlig hilsen
KB
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 15:58
@ Nebelong

Har du allerede højttalerne eller vil du købe dem. Hvis du ikke allerede har dem vil jeg da foreslå et par (brugte?) -passive- højttalere i stedet hvis du er på budget. Det passer til den forstærker du allerede har. Du kan så tilføje et USB lydkort til din Mac for at få lyden over i forstærkeren. Aktive højttalere som dem du viser kræver en anden løsning, ala den Otto viser, og er ret afgørende for hvordan resten af anlægget skal være. Det lyder som om du er ved at blande tingene samme og det bliver ikke særligt elegant.
 
MVH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu